Gå til innhold

Matkasser på døren bærekraftig ?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Fenomenet med matkasser levert på døren brer om seg.

Familien har forsøkt konseptet og maten var god, spennende og variert, preget av relativt mye grønnsaker og lite kjøtt/fisk og et kreativt kokketeam.

Men er dette så bærekraftig og miljøvennlig som leverandørene skryter av ?
Mengden emballasje og individuell transport tyder ikke på det.
Dette er kun for de med god råd og lite tid til å lage spennende mat.

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt for dyrt spør du meg. Og ekstremt lite miljøvennlig. Bedre å handle en av de gangene man skal passere butikken uansett. Bruk tid hjemme på å planlegge. Dette systemet er jo laget for at de som driver det skal tjene penger. Og hele konseptet er lite miljøvennlig.  Bruker dere en slik tjeneste blir det jo en ekstra person som reiser til dere - slikt er aldri miljøvennlig. 

  • Liker 1
Skrevet

Jeg syns alltid det er for dyrt.

Så nylig en reklame for hellofresh tror jeg det var, med oppstartstilbud 67 kroner per porsjon.

67 kroner per porsjon for mat du må tilberede selv? Og det er tilbud?

Kan jo lage god mat selv rimeligere enn dette per porsjon.

Skrevet

Vet ikke hvor mye mindre miljøvennlig det er. Bedre med en varebil som kjører rundt med matvarene enn at alle kundene tar personbilen sin og kjører 1-2 turer til matbutikken.

Matkassene har også den fordelen at de kan tilpasse dietten til alle kundene sine basert på sesongvarer eller overskuddsvarer. Er det f.eks. mye torsk som kommer inn fra båtene så kan de hive inn en torskemiddag osv. Det gir billigere råvarer og balanserer forbruket vårt.

Men klart det er dyrere. Det er mange fordyrende ledd her. Det er nok ikke slik at alle de ekstra pengene vi sluttkunder betaler går rett til å fore lommene til blåruss.

Skrevet
Gavekort skrev (7 minutter siden):

Bedre med en varebil som kjører rundt med matvarene enn at alle kundene tar personbilen sin og kjører 1-2 turer til matbutikken.

Mange har matbutikken på vei hjem fra jobb, og stikker innom der når de uansett kjører forbi. Mange bor såpass nær matbutikken at det ikke blir lange turen å kjøre. 

Vi bor f.eks såpass nær butikken at vi gjerne tar beina fatt, såsant vi ikke skal ha tunge varer. 

Vi har aldri benyttet oss av matkasser, og kommer nok aldri til å gjøre det heller. Er kresen på mat, og vil selv velge den ut, pluss at gidder ikke kaste bort penger på overpriset mat. 

  • Liker 1
Skrevet
leticia skrev (2 minutter siden):

Mange har matbutikken på vei hjem fra jobb, og stikker innom der når de uansett kjører forbi. Mange bor såpass nær matbutikken at det ikke blir lange turen å kjøre. 

Vi bor f.eks såpass nær butikken at vi gjerne tar beina fatt, såsant vi ikke skal ha tunge varer. 

Vi har aldri benyttet oss av matkasser, og kommer nok aldri til å gjøre det heller. Er kresen på mat, og vil selv velge den ut, pluss at gidder ikke kaste bort penger på overpriset mat. 

"Mange" er ikke et godt statistisk utgangspunkt. Min hypotese er at varebilen med alle matkassene bruker mindre drivstoff enn to personbiler, så det er ikke mange matkasser de skal ha baki der før de kompenserer for kjøringen sin.

Skrevet
Gavekort skrev (11 minutter siden):

"Mange" er ikke et godt statistisk utgangspunkt. Mitt statistiske utgangspunkt er at varebilen med alle matkassene bruker mindre drivstoff enn to personbiler, så det er ikke mange matkasser de skal ha baki der før de kompenserer for kjøringen sin.

Jeg ser egentlig ikke problemet med verken kjøring til butikk, eller levering av matkasser. Skal man tenke miljø så burde man heller se på vedfyring først og fremst. https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/BynBg/hvor-er-de-1700-vedroeyk-korsene

Matkasser kan være en fin løsning f.eks for eldre og syke som ikke kommer seg til butikk uten hjelp, og noen butikker har hatt hjemkjøring av varer til folk lenge før matkassene kom. 

Skrevet
Gavekort skrev (19 minutter siden):

Vet ikke hvor mye mindre miljøvennlig det er. Bedre med en varebil som kjører rundt med matvarene enn at alle kundene tar personbilen sin og kjører 1-2 turer til matbutikken.

Matkassene har også den fordelen at de kan tilpasse dietten til alle kundene sine basert på sesongvarer eller overskuddsvarer. Er det f.eks. mye torsk som kommer inn fra båtene så kan de hive inn en torskemiddag osv. Det gir billigere råvarer og balanserer forbruket vårt.

Men klart det er dyrere. Det er mange fordyrende ledd her. Det er nok ikke slik at alle de ekstra pengene vi sluttkunder betaler går rett til å fore lommene til blåruss.

Dette er vel hele grunntanken bak et forbrukersamfunn på høygir som er desperat etter å skape nye forretningsideer
Et oppkonstruert marked med betalingsvillige kunder. Markedsfør det med glorifisert tidsbesparende miljøvern/bærekraft uten at det nødvendigvis er sant. Eierskap i hele verdikjeden og maksimalt utbytte i alle ledd

  • Liker 1
Skrevet
leticia skrev (14 minutter siden):

Mange har matbutikken på vei hjem fra jobb, og stikker innom der når de uansett kjører forbi. Mange bor såpass nær matbutikken at det ikke blir lange turen å kjøre. 

Vi bor f.eks såpass nær butikken at vi gjerne tar beina fatt, såsant vi ikke skal ha tunge varer. 

Vi har aldri benyttet oss av matkasser, og kommer nok aldri til å gjøre det heller. Er kresen på mat, og vil selv velge den ut, pluss at gidder ikke kaste bort penger på overpriset mat. 

Enig - bare bortkastede penger. Jeg er selv IKKE kresen på mat er er glad og fornøyd bare jeg får melk og havregrøt. Ville aldri kastet bort penger på slikt tull!

  • Liker 2
Skrevet
leticia skrev (4 minutter siden):

Skal man tenke miljø så burde man heller se på vedfyring først og fremst.

Om du skal tenke på partikkelutslipp og lokalmiljø ja. Men det har ikke noe med klimagassutslipp å gjøre, da bjørkeved er en fornybar ressurs. En Euro 7 lett lastebil er nok også bedre enn 50-100 personbiler på det. 

 

Vokteren skrev (4 minutter siden):

Dette er vel hele grunntanken bak et forbrukersamfunn på høygir som er desperat etter å skape nye forretningsideer
Et oppkonstruert marked med betalingsvillige kunder. Markedsfør det med glorifisert tidsbesparende miljøvern/bærekraft uten at det nødvendigvis er sant. Eierskap i hele verdikjeden og maksimalt utbytte i alle ledd

Maksimalt utbytte er jo i direkte konflikt med et bra tilbud. Det er jo ingen som vrir hånda di til du bestiller en matkasse.

Skrevet
Gavekort skrev (27 minutter siden):

Om du skal tenke på partikkelutslipp og lokalmiljø ja. Men det har ikke noe med klimagassutslipp å gjøre, da bjørkeved er en fornybar ressurs. En Euro 7 lett lastebil er nok også bedre enn 50-100 personbiler på det. 

 

Maksimalt utbytte er jo i direkte konflikt med et bra tilbud. Det er jo ingen som vrir hånda di til du bestiller en matkasse.

Sier bare litt om marginene i dagligvarebransjen….

Skrevet (endret)

Oda blant annet oppfordrer til samkjøring ved bestilling når man skal handle hos de. Så det er muligheter til å påvirke eget utslipp.

Ikke minst er pappeskene som leveres gjenbrukbare. Så det er mulig å gjøre egne grep for å utligne eventuelle utslipp. Om det er miljøvennlig sånn rent isolert sett? Trolig ikke. 

Endret av SpecialForce
Skrevet

Er det gitt at kostnad, antall ansatte og utslipp blir høyere enn ved handling i butikk? Jeg ser problemet så lenge matkasser ikke får ned antallet butikker, men om de begynner å utkonkurrere butikkene vil jeg jo tro en potensielt kan spare temmelig mye på flere områder ettersom en slipper utgiftene ved å drifte butikklokaler. 

Skrevet
Gavekort skrev (1 time siden):

Om du skal tenke på partikkelutslipp og lokalmiljø ja.

Jeg tenker mest på dette i form av folks helse. Lunge - og hjertesykdommer som forverres, og fører til tidligere død pga vedfyringen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...