Sovna Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Dovreekspressen skrev (2 timer siden): Utslippet har ikke blitt en døyt bedre på 50 år. Globalt med befolkningsvekst, joda, og sikkert verre. Men en forbrenningsmotor er noe helt annerledes enn for 50 år siden. I tillegg er vi kommet frem til et fossilfritt drivstoff.
Dovreekspressen Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Sovna skrev (9 timer siden): Men en forbrenningsmotor er noe helt annerledes enn for 50 år siden. Ikke når det gjelder forbruk, og derav CO2-utslipp. En 30+ år VW turbodiesel kan kjøres på 0,4 l/mil. Én liter diesel gir ca. 2,7 kg CO2 ved forbrenning. Det er ingen vei utenom. Forbruket har ikke endret seg nevneverdig på mange år. Sovna skrev (9 timer siden): I tillegg er vi kommet frem til et fossilfritt drivstoff. Du tenker på hydrogen? Eller e-fuel?
Trestein Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Dovreekspressen skrev (1 time siden): Ikke når det gjelder forbruk, og derav CO2-utslipp. En 30+ år VW turbodiesel kan kjøres på 0,4 l/mil. Én liter diesel gir ca. 2,7 kg CO2 ved forbrenning. Det er ingen vei utenom. Forbruket har ikke endret seg nevneverdig på mange år. Du tenker på hydrogen? Eller e-fuel? Man kan kjøpe brennstoff i dag som er fornybart. Mange gjør det alle rede. HVO100 er brukt flere steder i ferjer og større skip. Inne holder kun CO2 med C14 isotoper. Det er ikke bilene eller motorene som er fossile det er brennstoffet. Hadde vi ikke tatt i bruk fossilt brennstof for 150år siden hadde all energi kommt fra landareal. Vi hadde i praksis sultet
Dovreekspressen Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Det lå et par stasjoner med fornybar diesel i nærheten her. De ble lagt ned. Jeg så aldri noen fylle der. Jeg spurte noen dieselkollegaer om de brukte slik diesel. Men de sa de ikke turte pga. manglende garantier fra bilprodusenten om at motoren ville tåle det. Hjalp neppe på at literprisen var 30,- kr Selges det HVO100 til personbiler noe sted? Hva er prisen? 1
likferd Skrevet 3 minutter siden Skrevet 3 minutter siden (endret) Saken er at EU har regler for bilfabrikanter som sier at om gjennomsnittlige utslipp av CO2 for flåten deres, dvs alle solgte biler innenfor EU, er i snitt over X, så få de kraftige bøter. I denne sammenhengen teller Norge som et EU land. Elbiler selger utrolig tregt i EU, så fabrikantene har funnet ut at om de fjerner alt annet enn elbiler fra det norske markedet, har nordmenn ikke noe annet valg enn å kjøpe elbiler, og da kan de selge den samme bilen i EU uten å få bøter. Ja jeg vet det høres søkt ut, men bare søk opp f.eks "EU car emission fines" Endret akkurat nå av likferd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå