Gå til innhold

Ungdommer uten konsekvenser på skolen.

Anbefalte innlegg

Skrevet
VifteKopp skrev (35 minutter siden):

Det er vanskelig nok for skolen å skreddersy et opplegg som skal nå ut til tyve ulike barn; det er mye verre når man må forholde seg til tyve barn fra en rekke ulike kulturer. 

Mangfold er ingen styrke, samhold er. Man får ikke godt samhold med så store forskjeller. Norge blir mer og mer splittet, dessverre.

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
50 minutes ago, VifteKopp said:

Hvis SOME-teorien skulle være hovedforklaringen, ville ikke barn og unge av visse etnisiteter være overrepresentert i "problematisk oppførsel".

Er barn med invandrerbakgrunn på vestkantskoler mer problematiske enn etnisk norske barn på samme skole? Etter hva jeg vet, så er de ikke det. Det samme mener jeg også gjelder på østkanten. Det er dog store forskjeller mellom øst og vest i oppførsel og i antall innvandrere.

Det er også stor forskjell mellom øst og vest i fritidsaktiviteter. Dette kommer i stor grad av økonomi, men også av dårlig integrering av foreldre. 

Redusert deltakelse på fritidsaktiviteter igjen gjør jo påvirkningen fra SoMe enda sterkere.

Mobilforbud i skole burde absolutt vært på alle skoler. Mobilbruk er et enormt eksperiment som vi ikke aner utfallet av.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
WiiBoy skrev (22 minutter siden):

Er barn med invandrerbakgrunn på vestkantskoler mer problematiske enn etnisk norske barn på samme skole? Etter hva jeg vet, så er de ikke det. Det samme mener jeg også gjelder på østkanten. Det er dog store forskjeller mellom øst og vest i oppførsel og i antall innvandrere.

Barn av innvandrerbakgrunn på vestkantskoler går i klasser hvor majoritetskulturen er norsk. De integreres derfor nesten automatisk inn i den norske oppdragelseskulturen med barnebursdager, overnattinger, foreldredrevne fritidsaktiviteter, og etterhvert når de blir eldre: fester, revyer, russebusser, et cetera. De blir norske rett og slett av å omgås nordmenn hele tiden.

På mange østkantskoler finnes det ingen majoritetskultur for innvandrerbarna å integereres inn i. Det er en omelett av sri lankere, pakistanere, somaliere, eriterere, polakker, albanere, vietnamesere, en og annen nordmann, alle med hver sin unike oppdragelseskultur og sosiale koder/normer, og ofte med liten sosial kontakt mellom foreldrene på tvers av etnisiteter. Legg til at mange av disse barna kommer fra ressursfattige familier, og skolen (og andre samfunnsinstitusjoner) har rett og slett ikke tid eller kapasitet til å integrere alle skikkelig. 

Sitat

Redusert deltakelse på fritidsaktiviteter igjen gjør jo påvirkningen fra SoMe enda sterkere.

Mobilforbud i skole burde absolutt vært på alle skoler. Mobilbruk er et enormt eksperiment som vi ikke aner utfallet av.

Helt enig i at dette er utfordringer, men de ville vært lettere å håndtere om man slapp alle integreringsutfordringene i tillegg

Endret av VifteKopp
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
:utakt skrev (1 time siden):

I Osloskolen skal det bare spares penger. Det er budsjettkutt og innstramminger over en lav sko, og det går hardest utover alle støttefunksjonene rundt elevene som trenger tettere oppfølging.

Sitat fra én av mange skoler:

https://www.nrk.no/stor-oslo/varsler-krise-i-osloskolen_-_-vi-roper-varsko-med-ganske-store-bokstaver-1.17521427

Det gjelder ikke bare Oslo. Tilsvarende fra en skole i Nordre Follo:

https://www.oblad.no/mister-viktige-ansatte-rammer-de-mest-sarbare-barna/s/5-68-1672454

Legg til at lærerne inntil nylig har vært fullstendig vingeklippet av lovverket fra å gripe inn og fysisk ta forstyrrende elever ut av klasserommet (dette har visstnok blitt endret nå i det siste), og at vi legger ned det meste av særskilte opplæringstilbud for ungdom som ikke passer inn i ordninær skole (da jeg vokste opp fantes det egne skoler med større vekt på tett oppfølging og praktisk undervisning, dette er i stor grad borte).

Og så er vi overrasket over at det går til helvete?

Haha.

Dette er et mareritt. Og en logisk konsekvens av ujevn økonomisk fordeling.

Men som vanlig, la oss skylde på alt annet enn kapitalisme. La oss erge oss over innvandrere og hypotetiske kommunister.

Sukk, hvis alle i Norge som av en eller annen grunn viet sin eksistens til å leve, puste og knulle solidaritet for sveitsiske skatteflyktninger avså minst halvparten av den energien til å kreve mer finansiering til skolene, kunne mye ha vært løst.

Også selvfølgelig noen som utnytter denne situasjonen til å hinte til om at kanskje, bare kanskje vi burde overlevere Ukraina i klørne på Putin for å spare penger. Not helping!!!

• Liker 4
Skrevet (endret)
:utakt skrev (17 minutter siden):

Apropos kutt. Barne- og ungdomspsykiatrien i Oslo (BUP) må kutte 19 millioner. Kutt som meget mulig går ut over f.eks. disse som flyr rundt med håndgranater.

Det er så dumt at jeg har ikke ord. 

En digresjon, men jeg har noen venner som har en sønn som mangler noen øre på en krone. Han ville før gått i en spesialklasse der han hadde stortrivdes. Men det er visstnok ikke lov lenger, alle skal inn i en vanlige klasse. Siden han ikke passer inn der og ikke klarer å fungere så går det ganske mange årsverk i å prøve å presse han gjennom et hull han ikke passer i. Det er så idiotisk. Det skal være en reform som Erna fikk gjennom, uten at jeg vet hvem hva hvor.

Endret av Sjørøver
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
:utakt skrev (2 timer siden):

I Osloskolen skal det bare spares penger. Det er budsjettkutt og innstramminger over en lav sko, og det går hardest utover alle støttefunksjonene rundt elevene som trenger tettere oppfølging.

Sitat fra én av mange skoler:

https://www.nrk.no/stor-oslo/varsler-krise-i-osloskolen_-_-vi-roper-varsko-med-ganske-store-bokstaver-1.17521427

Det gjelder ikke bare Oslo. Tilsvarende fra en skole i Nordre Follo:

https://www.oblad.no/mister-viktige-ansatte-rammer-de-mest-sarbare-barna/s/5-68-1672454

Legg til at lærerne inntil nylig har vært fullstendig vingeklippet av lovverket fra å gripe inn og fysisk ta forstyrrende elever ut av klasserommet (dette har visstnok blitt endret nå i det siste), og at vi legger ned det meste av særskilte opplæringstilbud for ungdom som ikke passer inn i ordninær skole (da jeg vokste opp fantes det egne skoler med større vekt på tett oppfølging og praktisk undervisning, dette er i stor grad borte).

Og så er vi overrasket over at det går til helvete?

Haha.

Men om det ikke er en korrelasjon imellom det å ha en skole med lite råd og kriminalitet - er det da er argument?

Jeg ser det skrives om fritidstilbud, noen som har eller har hatt barn i Oslo siste årene? Hvordan vil du/dere si fritidstilbudene er? På Tøyen var det et flust av de, et vannvittig engasjement. Alt ble bare rasert og ødelagt. Igår ble et barn knivstukket der.

Om det er slik at innvandrerbarna krever en så nøye oppfølging må vi bare justere for det, f.eks ved å ikke ta inn flere innvandrere før vi har kontroll på dette problemet. Det er god integreringspolitikk. 

Å fortsette som vi har, drite i hvordan samfunnet utvikler seg og ende opp med bydeler med 60-80% innvandrere er helt sinnsykt. Tjener ingen, skaper rasisme og hat.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AtterEnBruker skrev (30 minutter siden):

Men som vanlig, la oss skylde på alt annet enn kapitalisme. La oss erge oss over innvandrere og hypotetiske kommunister.

Tenk om man kunne tenke to tanker samtidig:

At både kutt i offentlige tilbud og fortsette med kostbar innvandring, er dårlig politikk. 

Mange ville stemt på et slikt parti. Tror jeg. 

• Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Skrevet
VifteKopp skrev (9 minutter siden):

Tenk om man kunne tenke to tanker samtidig:

Jeg hører den teorien stadig vekk, men i praksis er det strykkarakter hver eneste gang. Til og med flesteparten som faktisk fremmer teorien velger bevisst å rette sinnet mot innvandring. Hver! Eneste! Gang!

Og gang på gang viser det seg at det ikke nytter, eller at det var noe poeng i det!

• Liker 2
Skrevet
DrAlban3000 skrev (41 minutter siden):

Men om det ikke er en korrelasjon imellom det å ha en skole med lite råd og kriminalitet - er det da er argument?

Jeg ser det skrives om fritidstilbud, noen som har eller har hatt barn i Oslo siste årene? Hvordan vil du/dere si fritidstilbudene er? På Tøyen var det et flust av de, et vannvittig engasjement. Alt ble bare rasert og ødelagt. Igår ble et barn knivstukket der.

Om det er slik at innvandrerbarna krever en så nøye oppfølging må vi bare justere for det, f.eks ved å ikke ta inn flere innvandrere før vi har kontroll på dette problemet. Det er god integreringspolitikk. 

Å fortsette som vi har, drite i hvordan samfunnet utvikler seg og ende opp med bydeler med 60-80% innvandrere er helt sinnsykt. Tjener ingen, skaper rasisme og hat.

Nå handler vel denne tråden om bråkmakere i skolen, og ikke nødvendigvis kriminalitet. Så skal jeg ta på min kappe at jeg dro inn granatkasterne, men noe sier meg at de gutta ikke er av dem som alltid sitter pent på stolen sin når læreren sier de skal gjøre diktanalyse.

Antallet barn som diagnostiseres med ADHD og autismespekterforstyrrelser har vært økende, lenge. I tillegg har du alle andre diagnoser og atferdsproblemer. Da er det fullstendig håpløst å kutte i spesialpedagogikk, assistenter og alt som kan hjelpe disse barna. Målet må jo være at alle barna skal komme seg gjennom skolen og bidra positivt som voksne. Nå legger vi opp til at de skal feile allerede fra barneskolen. Det er absurd.

Fritidstilbud i Oslo varierer veldig med hvilken bydel du bor i. Nesten som forventet er det bedre stilt på vest enn i øst. VG hadde en artikkelserie i fjor der de så på fotballen spesielt:

https://www.ao.no/i-ost-er-det-10-baner-pa-ca-53-300-barn-mot-19-baner-pa-ca-38-600-barn-i-vest/o/5-128-798785

https://www.vg.no/sport/i/Mox5Mm/barnefotball-i-oslo-er-det-lommeboken-som-avgjoer-hvem-som-blir-gode

Sitat

VG har i en artikkel nylig stilt spørsmålet om det er foreldrenes lommebok som avgjør hvem som blir gode i fotball. Bakgrunnen er blant annet at det på Oslos østkant er langt under halvparten så mange oppvarmede kunstgressbaner per barn som på vestkanten.

I øst er det 10 baner på ca. 53 300 barn, mot 19 baner på ca. 38 600 barn i vest.

Andre tilbud har også sitt å stri med:

https://www.nrk.no/stor-oslo/foreslar-storste-kutt-i-oslo-pa-flere-tiar-1.17584080

Sitat

Høyre- og Venstre-byrådet i Oslo foreslår å kutte 495 millioner kroner fra budsjettene til bydelene.

Det kan føre til massive kutt i blant annet fritidstilbud og forebyggende arbeid blant barn og unge.

De neste fire årene skal Oslo kommune spare ca. 2 milliarder kroner.

Det er en fullstendig logisk kollaps i å på den ene siden erkjenne at vi har ungdomskriminalitet som er i ferd med å utvikle seg til noe skikkelig stygt, og så på den andre siden kutte massivt i forebygging. I alle ledd! Skole, helsevesen, fritidstilbud. Det virker som at ungdommene skal klare seg selv, uansett hvilke utfordringer de har med seg, og når de feiler skal vi straffe dem.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Atib Azzad skrev (5 timer siden):

dagens skolesystem fremdeles bygger videre på en skole fra en tid da elevene ble straffet med vold, eller korrigert med løfter om vold for å oppføre seg på måter som ikke var ønsket i skolen.

Alle andre enn du fokuserer på volden i retningen fra elever mot lærere. Og jeg tror de fleste har innsett at det er slik en hverdag er i mange skoler.

Endret av Sovna
  • Liker 3
Skrevet
3 minutes ago, Sovna said:

Alle andre enn du fokuserer på volden i retningen fra elever mot lærere. Og jeg tror de fleste har innsett at det er slik en hverdag er i mange skoler.

Hva så? Jeg står vel fri til å analysere tematikken slik jeg ønsker, uavhengig av hva flertallet gjør?
Jeg forstår oppriktig ikke hva du tenker er poenget med dette inlegget.

Jeg foresår hvorfor skolen fungerer så dårlig.

Jeg tror man må tenke annerledes på skolen, man kan ikke ha det sånn at elevene som ikke klarer stillesittende klasseromsundervisning ødelegger for de som klarer det.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Atib Azzad skrev (12 minutter siden):

Hva så? Jeg står vel fri til å analysere tematikken slik jeg ønsker, uavhengig av hva flertallet gjør?
Jeg forstår oppriktig ikke hva du tenker er poenget med dette inlegget.

Jeg foresår hvorfor skolen fungerer så dårlig.

Jeg tror man må tenke annerledes på skolen, man kan ikke ha det sånn at elevene som ikke klarer stillesittende klasseromsundervisning ødelegger for de som klarer det.

Værsågod, kan ikke nekte deg jeg. For egen del ser jeg mer i retning av utenforliggende omstendigheter som skaper dette tragiske skolemiljøet vi har fått.

Nostalgisk/traumatisk? å tenke på de lærere som en gang i tiden kastet nøkleknipper i fleisen på elever og gjerne dro de i hårfestet ut av klasserommet. At disse WW2 tendensene påvirker dagens situasjon er jeg imidlertid ikke helt innforstått med.

Endret av Sovna
  • Liker 2
Skrevet (endret)
1 hour ago, :utakt said:

Fritidstilbud i Oslo varierer veldig med hvilken bydel du bor i. Nesten som forventet er det bedre stilt på vest enn i øst. VG hadde en artikkelserie i fjor der de så på fotballen spesielt:

Jeg kjenner igjen den nyheten fra en annen kontekst, og slik jeg husker det, er den store forskjellen kjønnsnormer. Gutter i både middelklasse og utsatta områder spilte omtrent like mye fotball. På den annen side var det nesten ingen jenter med utenlandsk bakgrunn som drev med fritidsaktiviteter. Det anses ikke å være gunstig for fremtidig ekteskap, og det er bekymring for at jomfruhinnen skal briste under intensive aktiviteter.

1 hour ago, :utakt said:

Det er en fullstendig logisk kollaps i å på den ene siden erkjenne at vi har ungdomskriminalitet som er i ferd med å utvikle seg til noe skikkelig stygt, og så på den andre siden kutte massivt i forebygging. I alle ledd! Skole, helsevesen, fritidstilbud. Det virker som at ungdommene skal klare seg selv, uansett hvilke utfordringer de har med seg, og når de feiler skal vi straffe dem.

Det viktigste er ikke at man investerer penger, men hvordan pengene brukes. Det er vanlig at kommuner, universitet, Allmänna arvsfonden, Statens kulturråd, Brottsförebyggande rådet, Kriminalvården, Center mot våldsbejakande extremism, myndigheten för civilsamhällesfrågor og mange flere pumper penger inn i ulike prosjekter. Mange blir aldri av eller forsvinner inn i kriminell virksomhet.

Et slikt eksempel er Flamman, Malmös mest omtalte og anerkjente kriminalforebyggende organisasjoner som mottok kommunens Mångfalds- og integreringspris og Årets foreningspris. De skal ha jobbet aktivt for å stoppe ungdomskriminalitet og alvorlig vold. Det viste seg at mye av de 26,5 millionene kronene de mottok hvert år havnet i eierens lommer. Å være en bidragsentreprenör kan gi deg en bedre månedslønn enn en statsråd.

Endret av Bastu
  • Liker 1
Skrevet
3 minutes ago, Sovna said:

Værsågod, kan ikke nekte deg jeg. For egen del ser jeg mer i retning av utenforliggende omstendigheter som skaper dette tragiske skolemiljøet vi har fått.

Nostalgisk/traumatisk? å tenke på de lærere som en gang i tiden kastet nøkleknipper i fleisen på elever og gjerne dro de i hårfestet ut av klasserommet. At disse WW2 tendensene påvirker dagens situasjon er jeg imidlertid ikke helt innforstått med.

Jeg har ikke foreslått at det er gårsdagens vold som påvirker dagens situasjon.

• Liker 1
Skrevet
Atib Azzad skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke foreslått at det er gårsdagens vold som påvirker dagens situasjon.

"dagens skolesystem fremdeles bygger videre på en skole fra en tid da elevene ble straffet med vold"

Neivel..

• Liker 3
Skrevet
1 minute ago, Sovna said:

"dagens skolesystem fremdeles bygger videre på en skole fra en tid da elevene ble straffet med vold"

Neivel..

Hvorfor skulle jeg lyve til deg om hva jeg prøver å si.
Men ja... Det er kanskje min feil at du sliter med å forstå en tekst.

Det jeg trodde jeg hadde forklart ganske tydelig, er at modellen i utgangspunktet kunne oppretholdes med vold eller trusler om vold, kanskje ikke overlever uten vold som virkemiddel.
At det å vidreføre skolesystemet bare uten voldsaspektet muligens ikke er en nyttig vei videre.

Det er ikke det samme som at gårsdagens vold har skyld i dagens situasjon.

Her er noen flere eksempler på hva jeg mener, siden det jeg skrev over bare er en gjentagelse av hva jeg allerede skrev, og det misforstod du jo.
Hvis man tar vekk gjerdet fra en travbane, er det mulig at travsporten ikke lenger fungerer som tiltenkt.
Hvis man fjerner årer fra en robot, kan man kanskje ikke forvente at båten tar seg frem på samme måte.
Hvis det ikke er bord på en restaurant vil det kanskje være problematisk å operere med tallerkner, bestikk, og glass.

Eller i min spekulasjon, kanskje skolesystemet slik vi praktiserer det nå ikke fungerer uten vold som virkemiddel.

Og dette er ikke en apell til å hente tilbake vold som virkemiddel, men fri synsing om at kanskje skolen må tenke helt nytt når det kommer til klasseromsundervisning, struktur, og elevsammensetning.

• Liker 2
Skrevet
AtterEnBruker skrev (3 timer siden):

Gud bedre. Ja bare vi øker formueskatten litt til og nekter folk å ha penger i aksjer som har steget mye de siste årene så vil konsekvenser av naiv innvandringspolitikk gå seg til?

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Atib Azzad skrev (13 minutter siden):

Hvis man tar vekk gjerdet fra en travbane, er det mulig at travsporten ikke lenger fungerer som tiltenkt.
Hvis man fjerner årer fra en robot, kan man kanskje ikke forvente at båten tar seg frem på samme måte.
Hvis det ikke er bord på en restaurant vil det kanskje være problematisk å operere med tallerkner, bestikk, og glass.

Eller i min spekulasjon, kanskje skolesystemet slik vi praktiserer det nå ikke fungerer uten vold som virkemiddel.

MULIG du har rett i spekulasjonene.

Vakker poesi, det skal du ha..

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...