Cyrus664 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Mr.M skrev (3 minutter siden): det er vel egentlig ikke noe ulempe ved, så lenge man bor i NO1 og NO2 ? uansett bare frem til 31. desember 2026, ikke resten av livet 😋 Nei, jeg bor i NO2 og har gjort mine egne utregninger som går 3 år tilbake i tid og jeg kommer veldig godt ut av det ved å velge Norgespris. 1
Mr.M Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) Nimrad skrev (1 time siden): www.bytt.no oppdaterer priser på avtaler daglig. jeg kjørte den analysen de tar, Fortum Spot, årsforbruk 7500 kWt) nåværende pris 486 pr. mnd. resultatet viser at jeg kan spare kr. 324 ved å bytte. edit, screen dump fra test/analysen det må vel bety 324 pr. år, ikke pr. mnd?? Endret 5 timer siden av Mr.M
obygda Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Jeg har selv vibb..med en avtale med 0 påslag og 0 faste avgifter..men tror ikke de tilbyr den avtalen til nye kunder. Nå er det vel et lite påslag som gjelder. Uansett..du trenger ikke noe app for å følge med på forbruk. Du kan f.eks bruke en slik : https://www.amsleser.no/ Det du gjør er å koble den til e8n måler og så legger den inn i ditt trådløse nettverk hjemme - gi den en fast ip adresse. Så er det bare å gå inn på nettsiden der og se realtime forbruk osv. Det fine med den der er at den kan integreres med MQTT og smarthus løsninger.. Og det er enkelt å f.eks sette den opp i home assistant og styre hele hjemmet fra mobil via f.eks tailscale service som installeres på server og mobil... Dette høres kanskje vanskeligere ut enn det er..for det er egentlig enkelt
Tussi Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden obygda skrev (6 minutter siden): Jeg har selv vibb..med en avtale med 0 påslag og 0 faste avgifter..men tror ikke de tilbyr den avtalen til nye kunder. Nå er det vel et lite påslag som gjelder. Jeg ble nettopp overført til Vibb, det er 49kr mnd, null påslag
sk0yern Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Nimrad skrev (1 time siden): Det blir litt for enkelt forklart, for påslagene kommer på toppen. Norgespris er egentlig bare at du inngår en avtale om fast 50 øre spotpris. Deretter kommer selve strømavtalen din i tillegg. Det blir også litt for enkelt forklart. Man har en strømavtale akkurat som før, spotpris eller fastpris, med eventuelle påslag på toppen. Norgespris er en støtteordning, der man får støtte dersom spotprisen er over 50øre. (dette gjelder også dersom man har fastpris). Dersom spotprisen er under 50 øre, må man betale ekstra (altså negativ støtte).
Tussi Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden sk0yern skrev (11 minutter siden): Det blir også litt for enkelt forklart. Man har en strømavtale akkurat som før, spotpris eller fastpris, med eventuelle påslag på toppen. Norgespris er en støtteordning, der man får støtte dersom spotprisen er over 50øre. (dette gjelder også dersom man har fastpris). Dersom spotprisen er under 50 øre, må man betale ekstra (altså negativ støtte). 40 øre, pluss moms
obygda Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Tussi skrev (18 minutter siden): Jeg ble nettopp overført til Vibb, det er 49kr mnd, null påslag 49 pr mnd er dyrt..Jeg må passe på å si opp min "gratis" avtale når den går ut. Det er vel slik at veldig mange ikke trenger noen app eller annet..og bare vil ha billigst mulig leverandør..og det å håndtere en faktura i mnd bør koste maks 10 kr spør du meg 1
trikola Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 1 hour ago, Satan666 said: Det du sier er at hvis jeg kjøper et hus, og forrige eier hadde Norgespris, så må jeg som ny eier bare godta det? Det høres ikke engang lovlig ut. Er du helt sikker på at du har forstått systemet riktig? Jeg vil tro forbrukerrrådet/forbrukerombudet har nor å si på dette. Sålenge husselgeren opplyser om dette før salg kan jeg ikke se noe problem. Gjelder jo også bare ut året.
Nimrad Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Mr.M skrev (3 timer siden): disse to punktene er vel eneste punktene man kan forandre på ved å bytte? mens man er låst på hvilken nettoperatør man har i området man bor. Er vel ulik prising på effektledd og dag/natt takst osv. rundt omkring(?) men alt som har med "nettet" å gjøre får man ikke byttet seg bort fra? Ja, de to punktene er det eneste du kan forandre på uten å faktisk flytte rent fysisk.
Salvesen. Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden obygda skrev (1 time siden): 49 pr mnd er dyrt..Jeg må passe på å si opp min "gratis" avtale når den går ut. Det er vel slik at veldig mange ikke trenger noen app eller annet..og bare vil ha billigst mulig leverandør..og det å håndtere en faktura i mnd bør koste maks 10 kr spør du meg Ja Gud forby at de skal tjene penger😂 1
Rune_says Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Nimrad skrev (3 timer siden): Ikke alle nettselskapene har det. Uansett har jeg ikke bruk for det i en leilighet som koster maks 1500,- pr vintermåned. Helt uinteressant med app gitt strømstøtte/Norgespris - kun fordyrende. Med Norgespris ligger jeg an til å spare en tusenlapp i året, men fra Desember ca avsluttes mine 3 år uten app-kostnad i Vibb og da blir det 49/mnd, dvs 600 i året. Jeg tror norske forbrukere er dårlige til å klage på app-pris eller så er det null konkurranse (like trolig). @Salvesen. Hadde et indisk programvareselskap laget appen og hvert enkelt selskap bare lagt på sin logo, så hadde det trolig vært en kostnad på 5kr/bruker. Istedet (ifølge Vibb kundeservice) lager hvert strømselskap sin egen app som garantert velter unødvendige kostnader over på forbrukerne. Endret 2 timer siden av Rune_says
Mr.M Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden hvorfor er det ingen som tilbyr 15 mnd. avtale? ville vel passet fint nå, iom. at Norgespris kan gjelde fra 1. oktober og ut neste år
obygda Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Salvesen. skrev (41 minutter siden): Ja Gud forby at de skal tjene penger😂 Ja..vi kunne klart oss uten disse selskapene. F.eks kunne man sagt at de som ønsker Norgespris ref spot og ikke ønsker annen kraftavtale kan faktureres via nettselskapet. Så la nettselslapet ta 10 kr for dette..Dermed måtte de andre faktisk tilbudt noe mer..f.eks app.osv for de som ønsket det og følgelig betalt for det. Det er jo tullete å betale 49 kr i mnd bare for å kjøre ut en faktura Endret 2 timer siden av obygda 1 1
Salvesen. Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden obygda skrev (5 minutter siden): Ja..vi kunne klart oss uten disse selskapene. F.eks kunne man sagt at de som ønsker Norgespris ref spot og ikke ønsker annen kraftavtale kan faktureres via nettselskapet. Så la nettselslapet ta 10 kr for dette..Dermed måtte de andre faktisk tilbudt noe mer..f.eks app.osv for de som ønsket det og følgelig betalt for det. Det er jo tullete å betale 49 kr i mnd bare for å kjøre ut en faktura Nettselskapet mitt har denne muligheten men de har langt høyere priser enn 10 kroner pr måned.. Det er åpwnbart ikke dekkende. Se på regnskapet til vinn feks som nettopp har startet å ta seg betalt...
23:4 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Tussi skrev (2 timer siden): Jeg ble nettopp overført til Vibb, det er 49kr mnd, null påslag Uansett det er jo et påslag Og er det noen øre i påslag pr kwt er ofte månedsprisen litt lavere. Men for pokker! Dette er bare knapper og glansbilder slik sett ! Utgjør det en 1000 lapp i året er det vel maksimalt. Det som drar prisene er 50 øre Norgesspris som er alt for høyt i forhold til hva det koster å produsere dette, nettleie og avgifter. Dette får man ikke gjort stort med. Så det hele er jo et enkelt valg, Norgespris er det minste ranet av alle alternativene for å bli ranet av staten så lenge du bor sør før Sognefjorden.
Comma Chameleon Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Tror det blir Norgespris på meg her i Oslo. Bruker allerede strøm uten å tenke på tidspunkt, så å ha en fast pris gjør det nok billigere, selv om det kun gjelder strøm og ikke nettleie. Vanskelig å beregne nøyaktig da jeg ikke vet hva den _typiske_ kwh-prisen ligger på når jeg bruker strøm. Kan kun ta gjennomsnitt på en måned. Er rart at noe så fundamentalt som strøm skal være så dårlig lagt opp her i Norge. Her burde staten ha hatt såpass god kontroll at de kan ha lave priser jevnt over.
Salvesen. Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Nå må dere gi dere å slutte å sutre! 50 øre er god pris for strøm! Strømpriser I no2 siste 20ish år justert for inflasjon... En ting er iallefall sikkert, uansett hvilke goder en får i Norge så skal en banne på at folk ikke blir fornøyd. #1 på å klage
sk0yern Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Salvesen. skrev (10 minutter siden): 50 øre er god pris for strøm! Stemmer det. Strømprodusentene har fantastisk gode tider.
obygda Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Salvesen. skrev (33 minutter siden): Nettselskapet mitt har denne muligheten men de har langt høyere priser enn 10 kroner pr måned.. Det er åpwnbart ikke dekkende. Se på regnskapet til vinn feks som nettopp har startet å ta seg betalt... Men hvorfor skal du betale BÅDE til nettselskap og kraftselskap? Ordningen burde åpnet opp for at man IKKE trengte avtale med kraftselskap der man ville ha spot som referanseavtale..altså i praksis Norgespris
Nimrad Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden obygda skrev (39 minutter siden): Ja..vi kunne klart oss uten disse selskapene. F.eks kunne man sagt at de som ønsker Norgespris ref spot og ikke ønsker annen kraftavtale kan faktureres via nettselskapet. Så la nettselslapet ta 10 kr for dette..Dermed måtte de andre faktisk tilbudt noe mer..f.eks app.osv for de som ønsket det og følgelig betalt for det. Det er jo tullete å betale 49 kr i mnd bare for å kjøre ut en faktura Det er forsåvidt sant at vi kunne klart oss uten selskapene, men da vil du altså tilbake til 100% monopol? Det synes hvertfall jeg er en elendig ide. Og 49 kr er for mye mer enn faktura. Det er hele infrastrukturen rundt. Du skal nettside, systemer, ansatte +++ 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå