Gå til innhold

Attentatet på Charlie Kirk

Sir

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Maabren skrev (2 timer siden):

Trudde utdanning skulle hjelpe alle til å tenke sjølv og ikkje la seg radikalisere av nokon...

Ja, er vel derfor det er forskjell på Norge og bananrepublikken i vest, der svikt i utdanningssystemet og kunnskapsløshet har gjort MAGA-vrøvlet til en ledende bevegelse.

Endret av Folkflesk
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Atib Azzad skrev (10 minutter siden):

Nei, jeg er åpenbart ikke enig med jobben de gjør, man kan ikke bare profilere folk, at noen er ikke-hvite er ikke en reasonable suspicion, eller probable cause.
Immigrasjon i USA er et veldig komplekst tema, jeg sier ikke det for å ro meg vekk fra noe, bare for å spare oss begge denne overfladiske drøftningen du fisker etter, det er ikke engang criminal å være såkalt illegal:

[...]illegal entry is considered a misdemeanor not a felony, under 8 US Code § 1325, and is subject to civil, and not criminal, penalties.

Jeg har allerede lenket til dommere som har funnet at ICE bryter loven.
Du fortsetter å fremstille det som om ICE bare deporterer alá UDI, og insisterer på å ha en samtale med meg på så forenklede termer at det synes fruktløs på mils avstand, samtidig som du kaller svarene mine bortkastet og reddit-aktige, så jeg tror vi er ferdige her.

Så i en så stor skala som dette er, og som må gjennomføres - altså en befolkning som er større enn hele Norge på 3 år og 6 mnd eller noe sånt så er måten de gjør det på en "misdemeanor not a felony" basert på dine mest kritiske kilder.

Da er vel greit nok. Jeg tror vi er enige. Det er nødvendig, men måten det gjøres på i USA er ikke optimal og burde mulgens revurderes.

Endret av Noxhaven
Skrevet
11 minutes ago, Phantom Software said:

Jeg omtalte han ikke som romersk. Jeg poengterte at han ikke var palestinsk siden det ikke eksisterete noe Palestina på hans tid.

Jeg er så imot det Israel driver med nå som mulig, men å prøve å gjøre Palestina til noe mer enn det er og drive med omskriving av historien er en bjørnetjeneste jeg er imot.

Italia eksisterte heller ikke før 1800 tallet, men man benytter seg fortsatt av begrepet Italia når man snakker om regionen. Og navnet Palestina går tilbake til Herodot 500 år før Jesus ble født. Det er ingen som skriver om noe historie her. 

Skrevet (endret)
Evil-Duck skrev (4 minutter siden):

Det jeg finner mest forstyrrende med denne hendelsen er egentlig ikke drapet i seg selv, men kontrasten i reaksjonene. Da Kirk ble drept, fikk vi se minutter med stillhet så langt som til Europaparlamentet, massive mengder mediedekning verden over, og ledere og mediepersoner i alle verdens land som kom med sterke fordømmelser.

Samtidig, samme dag, 10. september, skjedde nok en skoleskyting i USA, den niende bare i år. I 2024 var tallet 39. Barn helt ned i 5–6-årsalderen blir jevnlig drept eller lemlestet på amerikanske skoler. Hvor er deres ett minutts stillhet? Hvor er den internasjonale dekningen? Hvor er verdensledernes fordømmelser?

Kirk selv uttalte at slike tragedier var “prisen vi måtte betale” for å bevare Second Amendment i sin fulle styrke. Det er en mening han hadde rett til å kjempe for. Men da må det også være lov å peke på kontrasten: At drapet på én politisk kommentator utløser global sorg og fordømmelse, mens tiår med barns liv tapt i skoleskytinger knapt får en brøkdel av den oppmerksomheten.

Enig. Alle som startet samtalen med "Jeg er ikke enig i politske henrettelser av meningsmotstandere.. MEN! Han mente mye dritt som jeg ikke var enig med, som f.eks. ditt og datt (tatt ut av kontekst delt via tiktok eller annet), burde ha noe å svare for."

Det er ekstremt usmakelig.

Endret av Noxhaven
  • Liker 3
Skrevet
Folkflesk skrev (6 minutter siden):

Ja, er vel derfor det er forskjell på Norge og bananrepublikken i vest, der svikt i utdanningssystemet og kunnskapsløshet har gjort MAGA-vrøvlet til en ledende bevegelse.

Norge har en mye strengere innvandring politikk en for eksempel Biden hadde , der over 8 millioner kom over grensen.
Men det skal og sies at Biden sendte flere ut i mnd. enn hva Trump har gjort.
Å si at amerikanske lærere er dårlige er bullshit.
USA har faktisk gratis skole til 12.klasse.
Universitet er noe helt annet.
Men alle kan lære hvis de vil og det er der problemet starter.
Mange vil ha raske penger uten noen innsats, som gjengene i Sverige og de som nå er i Norge uten at regjeringen gjør noen ting.

Skrevet
Mr.M skrev (32 minutter siden):

man kan godt bli kvotert men samtidig ha like gode kvalifikasjoner/karakterer som andre søkere

Da hadde man ikke hatt behov for kvotering. 🙂

Kvotering er roten til mye dumt dessverre, og der hadde vel Kirk også noen gode poeng. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutes ago, Evil-Duck said:

Samtidig, samme dag, 10. september, skjedde nok en skoleskyting i USA, den niende bare i år. I 2024 var tallet 39. Barn helt ned i 5–6-årsalderen blir jevnlig drept eller lemlestet på amerikanske skoler. Hvor er deres ett minutts stillhet? Hvor er den internasjonale dekningen? Hvor er verdensledernes fordømmelser?

Sannheten er at de ikke bryr seg. De bryr seg kun om CK fordi han var "deres mann". Hadde han vært demokrat hadde de vitset om det, akkurat slik Trump gjorde om mannen til Pelosi som ble forsøkt slått til døde med hammer. 

• Innsiktsfullt 5
Skrevet
Cyrio skrev (Akkurat nå):

Da hadde man ikke hatt behov for kvotering. 🙂

jo, når det er flere likeverdig kvalifiserte enn ledige plasser så fungerer kvotering.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
halnes1 skrev (3 minutter siden):

Norge har en mye strengere innvandring politikk en for eksempel Biden hadde , der over 8 millioner kom over grensen.
Men det skal og sies at Biden sendte flere ut i mnd. enn hva Trump har gjort.
Å si at amerikanske lærere er dårlige er bullshit.
USA har faktisk gratis skole til 12.klasse.
Universitet er noe helt annet.
Men alle kan lære hvis de vil og det er der problemet starter.
Mange vil ha raske penger uten noen innsats, som gjengene i Sverige og de som nå er i Norge uten at regjeringen gjør noen ting.

Det høres ut som du tror at MAGA-bevegelsen kom som en reaksjon på Biden. Sjekk kronologien din.

At det er en svikt i utdanningssystemet i USA er ganske åpenbart. De gode jobbene trenger kvalifikasjoner og store deler av USA greier ikke å kvalifisere seg til annet enn dårlig betalte servicejobber. Hele systemet har feilet lenge før Trump. Trump bare river ned de siste delene av et sivilisert samfunn ved hjelp av frustrerte folk som han egentlig gir fullstendig faen i.

• Liker 2
Skrevet
Tussi skrev (54 minutter siden):

Det han trolig har ment, og som har vært et problem der borte, er at veldig mange svarte har blitt kvotert inn på studier, slik at man ikke lenger vet om svarte er inne pga kvalifikasjoner eller pga rase. Og det har gjort at mange svarte med høy utdanning, f eks leger, er uglesett i USA

Det var stort sett bare private elite universiteter som kvoterte studenter inn på universitetene deres baserte på rase.  Du får ikke gå på disse universitet dersom du har lave karakterer, alle studentene er flinke unntatt noe legacy studenter som stort sett er hvite

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
5 minutes ago, Krig og fred said:

Sannheten er at de ikke bryr seg. De bryr seg kun om CK fordi han var "deres mann".  

Vilka er det du snakker om? Saken blev ju rimeligt stor raskt blant visa ungdoms politiker som knappast var på CK sin side for att ta ett eksempel. 

Skrevet
9 minutes ago, AlpakkaMafakka said:

Dette blir kanskje for off-topic Charlie Kirk, men har du spesifikke eksempler på hvordan sentristene har beveget seg mer venstre? Jeg ser det motsatte. Det jeg faktisk også ser er jo at sentrister som Gavin Newsom, Biden og andre har tatt til orde mot Trump og hans administrasjon nå fordi de er klar over trusselen mot demokratiet om vi fortsetter i denne retningen som Trump & Co har staket ut for USA.

Venstresiden som sådan har nesten aldri vært svakere i USA.

For noen år siden var det en dame som undersøkte kongressen, husker ikke helt hvem hun var eller tallene, men det var noe sånn ala "under Nixon var 80% i kongressen sentrisk, 40 år sidene var færre enn 80 personer og i 2020 var det færre enn 8 personer" 'ish.

Undersøkelser og polls viser stort sett mye samme trend. Begge partiene beveger seg lenger ut mot kantene. Både Gallup og Pew, samt andre, har en del å komme med her.

Om man for eksempel spørre om direkte ting som, abortgrense, våpen, forholdet mellom stat og borgere, immigrasjon, o.l.
Se på hva Clinton og Obama/Bidem mente om for eksempel illegal innvandring kontra hva man mener i dag. Har de flyttet seg lenger til venstre, høyre, eller mot senter?

Det eneste jeg kommer på i farten hvor demokratene har flyttet seg lenger til høyre, er nok på forsvar?

Noen tilfeldige grafer for å vise trenden:
image.thumb.png.30e89765659384a2dbf86484c0f4148c.png
image.thumb.png.231392e7426ce798626963eac570aa7c.png
image.thumb.png.599db598179db89c73a651a39ed9b9d7.png

Skrevet
Mr.M skrev (2 minutter siden):

når det er flere likeverdig kvalifiserte enn ledige plasser så fungerer kvotering

Dersom man stiller likt på kvalifikasjoner burde man vektlagt personlig egnethet. 

Uansett en hypotetisk situasjon ettersom man man med dagens system blir forbigått av kandidater som er mindre egnet. 

Jeg er glad jeg ikke er en kvinne/minoritet som har blitt kvotert inn i arbeidslivet, men jeg er enda mer glad for at jeg ikke er en kvinne/minoritet som ikke har blitt kvotert inn. 

Førstnevnte ødelegger ufattelig mye for sistnevnte da begge blir dratt under samme kam, og de med faktisk kompetanse blir dermed ikke hørt/respektert.

Skrevet
Krig og fred skrev (4 minutter siden):

Sannheten er at de ikke bryr seg. De bryr seg kun om CK fordi han var "deres mann". Hadde han vært demokrat hadde de vitset om det, akkurat slik Trump gjorde om mannen til Pelosi som ble forsøkt slått til døde med hammer.

USA er vedens største tumleplass for demagoger

Sitat

fra gresk demagogos 'folkeforfører', sammensatt av demos 'folk' og agogos 'fører, leder'

person som søker å vinne tilhengere ved å appellere til folks følelser og fordommer

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Red Frostraven skrev (31 minutter siden):

Litt på samme måte som at det finnes 'beviser' for syndefloden på kreasjonistmuseumet, og folk som forsøker å fremstille syndefloden som en reell hendelse, og som tror de beviser at jorden er 6000 år.

...det er ingen seriøse beviser overhode for slike konklusjoner, og det at noen tror på det sier mer om kildekritikken deres, enn det gjør om virkeligheten.

Virkeligheten endres ikke av tro.

https://nap.nationalacademies.org/read/18319/chapter/3#15

Sitat

Defensive use of guns by crime victims is a common occurrence, although the exact number remains disputed (Cook and Ludwig, 1996; Kleck, 2001a). Almost all national survey estimates indicate that defensive gun uses by victims are at least as common as offensive uses by criminals, with estimates of annual uses ranging from about 500,000 to more than 3 million (Kleck, 2001a), in the context of about 300,000 violent crimes involving firearms in 2008 (BJS, 2010). On the other hand, some scholars point to a radically lower estimate of only 108,000 annual defensive uses based on the National Crime Victimization Survey (Cook et al., 1997).
National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine. 2013. Priorities for Research to Reduce the Threat of Firearm-Related Violence. Washington, DC: The National Academies Press. https://doi.org/10.17226/18319.

Som sagt det er diffust å konkretisere spesifikke tall gitt at det er flere variabler, men selv det laveste estimat viser relativt mange tilfeller.

Skrevet
15 minutes ago, Evil-Duck said:

Det jeg finner mest forstyrrende med denne hendelsen er egentlig ikke drapet i seg selv, men kontrasten i reaksjonene. Da Kirk ble drept, fikk vi se minutter med stillhet så langt som til Europaparlamentet, massive mengder mediedekning verden over, og ledere og mediepersoner i alle verdens land som kom med sterke fordømmelser.

Kirk selv uttalte at slike tragedier var “prisen vi måtte betale” for å bevare Second Amendment i sin fulle styrke. Det er en mening han hadde rett til å kjempe for. Men da må det også være lov å peke på kontrasten: At drapet på én politisk kommentator utløser global sorg og fordømmelse, mens tiår med barns liv tapt i skoleskytinger knapt får en brøkdel av den oppmerksomheten.

At det er forskjell i reaksjonen er ikke så rart.. det vel bare "sånn det er" tydeligvis.

Det er nok også litt forskjellig måter å regne skoleskyting på. CNN medlte at Kirk skyting var den 46. skoleskytingen i år. Så kom det en senere samme dag som ble den 47. skoleskytingen.

Friheter kommer alltid med en pris.

Skrevet

Kvotering kan fungera i noen tillfällen. 

Hvis det faktiskt förekommer diskrimineringen så kan en kvotering resultera i att de best kvalifiserade får jobben. 

Hvis det er dåligt i sig själv men en skevfördelning. Då kan vara bättre med noen lite mindre kvalifiserade manliga lärare eller psykologer än att nestan alla er kvinner. 

• Liker 1
Skrevet

Adam Downer spekulerer i hva ingraveringene på hylsene (*Notices bulge* OWO What’s This!? Hey fascist! Catch! An Up Arrow symbol, Right Arrow symbol, and Three Down Arrow symbols. O Bella Ciao, Bella Ciao, Bella Ciao, Ciao, Ciao. If you read this, u r gay lmao) kan bety:

[...]the message on the third unfired bullet is particularly interesting. The song “Bella Ciao” is an Italian anti-Nazi and anti-fascist folk song from the 1940s.

However, it’s also a popular song among “Groypers,” a group of far-right extremists aligned most popularly with 27-year-old white nationalist streamer Nick Fuentes. This group has historically criticized Kirk from the right, and in what they called “Groyper Wars,” Fuentes would criticize Kirk and instruct his followers on how to troll Kirk’s events.

On Friday afternoon, a screenshot of a “Bella Ciao” remix appearing on a “Groyper Wars” playlist gained more than 2,400 retweets on X.

547376361_10172324115770587_3650724870975396089_n.thumb.jpg.c839a82d27b14ed13e6e1617638833b6.jpg

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...