Gå til innhold

SP + H + KRF + FRP?

Anbefalte innlegg

Skrevet

SP er langt fra ukjent med høyresiden, så hvorfor ikke?
Jeg tror SP kan overkomme sine regions-reform-traumer, når de ser trollene i MDG og Rødt på den andre horisonten.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sp trenger ikke gå i seng med borgerlig. Alt de trenger gjøre for å få MAKT er å ikke stille seg bak Lappeteppet Støre 25.

Som fristilt sentrumsparti ville de kunne velge saker som bedre treffer sine velgere, og vi ville i praksis hatt bedre politisk variasjon.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Nasjonalisten skrev (40 minutter siden):

Jeg tror SP kan overkomme sine regions-reform-traumer, når de ser trollene i MDG og Rødt på den andre horisonten.

Bøndene er arbeidere, ikke middel eller overklasse -- så det sier seg selv at de ikke har noe å tjene på å vente på gangen, selv om FrP og Høyre aldri så mye lover å ha dem i tankene mens de skriver lover.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Skrevet
8 minutes ago, Red Frostraven said:

Bøndene er arbeidere, ikke middel eller overklasse -- så det sier seg selv at de ikke har noe å tjene på å vente på gangen, selv om FrP og Høyre aldri så mye lover å ha dem i tankene mens de skriver lover.

image_2025-09-11_075029143.thumb.png.62d7f147a1d2fca9679290ba77a1c03a.png

Jeg satte noen blå prikker for deg, for å markere de periodene SP var ett ''middel eller overklasse''-parti.
Det er verdt å nevne 2 ting.
1. bønder er både næringsdrivende og kapital-eiere.
2. Bønder og arbeidere stemmer begge i stor grad på de partiene du kaller ''middel eller overklasse''-partier.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)
Red Frostraven skrev (1 time siden):

Hvorfor benytter mange boender bevisst, anledningen til aa gjoedsle 1 mai?

Husker en historie, for mange aar siden, der bonden som gjoedslet, benyttet anledningen, til aa spre moekk over et, passerende 1 mai tog.

Som skrevet ovenfor, de driver en business.

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
Skrevet
Karltorbj skrev (23 minutter siden):

Hvorfor benytter mange boender anledningen, til aa gjoedsle 1 mai?

Mange bønder har helt vanlige jobber ved siden av, vil anta alle rene kornbønder har det for å få endene til å møtes. Da er en fridag som 1 mai er en glimrende dag å få gjort ting på gården på dagtid, slik at de slipper å gjøre det på kveldstid. 1 mai kommer også tidlig i sesongen og passer perfekt med gjørdsling av jordene.

1 mai omfattes heller ikke av den juridiske helligdagsfreden, selv om det er en høytidsdag. Så litt bråk er heller ikke lovstridig.

Men for å svare trådstarter. Ja det hadde vært fint om SP hadde tatt en prat med FRP og Høyre for å bli kvitt Støre. Men som Rozon sier, så kan de få all makt de vil med å ikke inngå samarbeid med noen av sidene. Men spørsmålet er om de ser det selv. De vet hvordan det er å ikke få til noe i regjering pga småpartier, så nå kan de ta "hevn" hvis de ønsker.

• Liker 3
Skrevet (endret)
AndersT2 skrev (8 minutter siden):

Mange bønder har helt vanlige jobber ved siden av, vil anta alle rene kornbønder har det for å få endene til å møtes. Da er en fridag som 1 mai er en glimrende dag å få gjort ting på gården på dagtid, slik at de slipper å gjøre det på kveldstid. 1 mai kommer også tidlig i sesongen og passer perfekt med gjørdsling av jordene.

1 mai omfattes heller ikke av den juridiske helligdagsfreden, selv om det er en høytidsdag. Så litt bråk er heller ikke lovstridig.

Men for å svare trådstarter. Ja det hadde vært fint om SP hadde tatt en prat med FRP og Høyre for å bli kvitt Støre. Men som Rozon sier, så kan de få all makt de vil med å ikke inngå samarbeid med noen av sidene. Men spørsmålet er om de ser det selv. De vet hvordan det er å ikke få til noe i regjering pga småpartier, så nå kan de ta "hevn" hvis de ønsker.

Jeg forandret innlegget mitt og la til ordet bevisst.

Der er jo ingen hemmelighet, at mange boender, hater sosialismen og fagbevegelsen.

Endret av Karltorbj
Skrevet
AndersT2 skrev (31 minutter siden):

Bønder burde vært unntatt helligdagsfreden. Alle som flytter i nærheten av en bondegård skjønner hva det innebærer. Har selv dyrket mark på alle kanter av eiendommen min.

• Liker 4
Skrevet
Sjørøver skrev (9 minutter siden):

Bønder burde vært unntatt helligdagsfreden. Alle som flytter i nærheten av en bondegård skjønner hva det innebærer. Har selv dyrket mark på alle kanter av eiendommen min.

1. mai er ikke en helligdag. Det er en sekulær høytidsdag akkurat som 17.mai. Det er faktisk lov å gjødsle og hugge trær med motorsag på 17.mai selv om det neppe er mange som gjør det da.

Helligdagsfreden er noe som gjelder på KRISTNE helligdager; hvilket 1. og 17.mai ikke er med mindre de faller på søndag eller sammenfaller med pinse eller krislig himmelfartsadag hvilket nasjonaldagen ofte gjør da.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Sjørøver skrev (18 minutter siden):

Loven gir veldig stort rom for skjønn, og historisk spesielt for landbruket. Det er opp til politiet å vurdere om støyen er utilbørlig larm, men det skal nok fryktelig mye til for at ikke politiet har forståelse for at bønder må trå til når det er vær til det, uavhengig av hvilken dag det er. Har personlig aldri opplevd noen klager eller spørsmål om støy på helligdager enten det er snørydding eller pløying.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Skal ein drive landbruk er ein avhengig av vêr og vind, og må nytte høvet til å jobbe når det passar. Sjølv i gamle dagar då bibelen låg på stovebordet var det "lov" å berge tørrhøyet på ein sundag før regnet kom.

Når det gjeld temaet, så er det nok mange som kunne ha tenkt seg ei regjering på midten der m.a. Ap og Høgre deltok framfor at ein må velje mellom pest eller kolera. Ap og Høgre er einige i mange saker.

Endret av torbjornen
Skrevet

Eg trur nok at Sp vil måtte svelge for mange kameler for å danne regjering med H, FrP og KrF til at det er særleg realistisk.
Alternativt så er det H, FrP og KrF som må svelge kameler for å få med seg Sp.
Ei slik borgerleg regjering med senterpartiet på slep vil ikkje klare å utøve borgerleg politikk på ein hensiktsmessig måte. Til det er det alt for mange motstridande interesser, til dømes så vil senterpartiet blokkere eit kvart forsøk på sentralisering, samanslåing og offentleg effektivisering. På det området så er det for H/FrP lettare å bli einige med Ap enn det er å få einigheit med Sp som er så prinsippielt imot alt som kan føre til at arbeidsplassar blir flytta til meir sentrale strøk.

• Liker 2
Skrevet

Venstre har vore eit parti som har bidrege til å flytte arbeidsplassar til distrikta i motsetnad til symbolpolitikken som Senterpartiet har drive med. Eksempel på utflytting av statlege arbeidsplassar gjennomført av borgarlege regjeringar er Lotteritilsynet og Norec (Fredskorpset) som begge ligg i Førde i Sunnfjord.

• Liker 1
Skrevet
Nasjonalisten skrev (3 timer siden):

Jepp, absolutt!

Venstre hører sammen med MDG og resten av venstresiden. Bare ett museskritt til MDG.

• Liker 2
Skrevet
Snikpellik skrev (1 time siden):

Har personlig aldri opplevd noen klager eller spørsmål om støy på helligdager enten det er snørydding eller pløying.

Jeg ser heller ikke problemet, men bønder opplever jo problemer med det titt og ofte. 

The Avatar skrev (1 time siden):

Eg trur nok at Sp vil måtte svelge for mange kameler for å danne regjering med H, FrP og KrF til at det er særleg realistisk.
Alternativt så er det H, FrP og KrF som må svelge kameler for å få med seg Sp.
Ei slik borgerleg regjering med senterpartiet på slep vil ikkje klare å utøve borgerleg politikk på ein hensiktsmessig måte. Til det er det alt for mange motstridande interesser, til dømes så vil senterpartiet blokkere eit kvart forsøk på sentralisering, samanslåing og offentleg effektivisering. På det området så er det for H/FrP lettare å bli einige med Ap enn det er å få einigheit med Sp som er så prinsippielt imot alt som kan føre til at arbeidsplassar blir flytta til meir sentrale strøk.

Hvor er det de står lengst fra hverandre?

Morromann skrev (2 timer siden):

1. mai er ikke en helligdag. Det er en sekulær høytidsdag akkurat som 17.mai. Det er faktisk lov å gjødsle og hugge trær med motorsag på 17.mai selv om det neppe er mange som gjør det da.

Helligdagsfreden er noe som gjelder på KRISTNE helligdager; hvilket 1. og 17.mai ikke er med mindre de faller på søndag eller sammenfaller med pinse eller krislig himmelfartsadag hvilket nasjonaldagen ofte gjør da.

Jeg tenkte mer på søndager rundt slåtten.

Skrevet (endret)
Neptun1 skrev (1 time siden):

Jepp, absolutt!

Venstre hører sammen med MDG og resten av venstresiden. Bare ett museskritt til MDG.

Venstre har vidt forskjellig politikk fra MDG på mange områder.

Endret av Snikpellik

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...