Gå til innhold

Milliardærenes uttogsmarsj

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Jeg mener at det norske folk ikke vet sitt eget beste, dette valget er et nytt eksempel på det. I økonomisk sammenheng gir altfor mange inntrykk av at de er utstyrt med finansiell babyhjerne"

Sier milliardær og skatteflyktning Kjartan Aas etter gårsdagens valgresultat.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/3Mv1mA/sissener-forventer-at-erna-trekker-seg-jeg-synes-synd-paa-norge

Jeg ser gårsdagens valgresultat som et sunnhetstegn. De som måtte ha, for å låne Kjartans ord, «har finansiell babyhjerne» her, er de mange som lot seg blende av høyresidens kraftige bombardement av det offentlige rom som ble betalt av søkkrike privatpersoner, om at de rødgrønne er næringsfiendtlige, landet trenger en ny kurs som skal gi folk flest bedre økonomi og økt frihet ved å beholde pengene sine selv.  Jeg mener man skal være bra naiv for å tro at milliardærer til sammen bruker et hundretalls millioner kroner fra egen lomme på en annonsekampanje og valgstøtte til utvalgte politiske partier for å bedre forholdene til folk flest.

Rolf Aaberge, forsker hos SSB, sa til Klassekampen 12. juli i sommer: «Vi har hatt formuesskatt hele tida, allikevel har inntekts- og formuesandelen til de aller rikeste økt jevnt og trutt siden 2001.» Aaberg sa videre at ifølge SSBs tall har Norges én-prosent rikeste personer sin andel av den totale markedsinntekten økt fra 12 % i 2001 til 29 % i 2021.

Her viser Aaberge hva den siste tids sterke fokus på formuesskatten egentlig handler om. Dette har intet å gjøre med å bedre vanlige folks hverdag, men å beskytte særinteressene til en liten men meget privilegert gruppe, de søkkrike blant oss, som de siste tiårene har fått lov til å stadig øke sin makt, innflytelse og eierskap til den totale verdiskapingen i det norske samfunnet. Dette privilegiet har de rikeste av oss fått fordi den rådende politiske ideologien i de fleste vestlige land siden 1980-tallet har vært en ideologi hvor blant annet privat investerings­kapital i en markedsstyrt økonomi hevdes å gi størst mulig økonomisk vekst.

Frem til 1980-tallet hadde Norge i likhet med de fleste vestlige land langt høyere skatt på personlig rikdom enn i dag. Lønnsinntekt og kapitalinntekt var likestilt (samme skattesats), marginalskatten var 70%, noen ganger 80 %, og det var langt færre fratrekksmuligheter da enn nå.  

Med den nye ideologiens ankomst ble det ansett viktig å skape privat investeringskapital og skattesatsene for de på toppen ble kraftig reduserte. Dette ville selvsagt redusere statens inntekter og det ville øke realinntektene til de på toppen mye mer enn til de som var nederst på lønnsstigen, men det kom ikke til å bli et problem fordi ifølge denne ideologien vil skatteletter til de rike føre til at deres investeringskapital ville skape økonomisk vekst, «bake en større kake», som ville kompensere for statens bortfall av skatteinntekter og komme alle samfunnslag til gode «trickle down econimics».

Førti års erfaring med denne politikken i de fleste vestlige land viser at samfunns­økonomien fungerer ikke slik denne ideologien sier den skal gjøre. Staten har ikke fått kompensert skattelettene og har gått fra rik og mektig til fattig og kompensert med å akkumulere statsgjeld til krisenivåer og (Norge er et unntak grunnet oljen), og store lavlønnsgrupper har fått liten eller ingen realinntektsøkning – mange av dem har med rette mistet tilliten til de tradisjonelle statsbærende partiene og gir økende politisk makt til antidemokratiske ytrehøyrepartier (gjelder ikke Norge, FrP er demokratisk).  

Til tross for disse alvorlige samfunnskonsekvensene av de superrikes akkumulering av verdiskapingen er utrolig nok de blå partiene i Norge fortsatt blinde og forsvarer iherdig politikken som gir de superrike privilegiet å slippe lett unna personlig skatteplikt og beholde mulighetene til å samle mer og mer av eierskapet og inntektene i norsk næringsliv i eget privateie.

Men på den røde siden, især Rødt og SV, og i økende grad Ap blir man mer og mer bevisst på at dette kan ikke fortsette. Fra den kanten øker kravene om at også de superrike i Norge må bidra mer til å finansiere velferdsstaten og at det er nødvendig å redusere (les ta vekk privilegiet til de superrike), og konfiskere deler av de svære privatformuene via arveskatt eller lignende før samfunnet vårt ender opp som et oligarki der en håndfull supermegarike familier eier alt som er verdt å eie og at alle vi andre har bare smuler å fordele mellom oss.

Dette er grunnen til at vi så pengemakta i Norge bruke til sammen et hundretalls millioner kroner på å hjelpe de blå partiene som er mer enn villige til å være milliardærenes støtteforening og politisk garantist mot at et Ap som presses av Rødt og SV skal få makt til å rette opp noe av den ulikheten som nyliberalismen har medført. Det stod uvanlig mye på spill i årets stortingsvalg.  

Jeg er derfor veldig lettet og glad for at årets valg gikk slik det gikk og stolt over å være en som er utstyrt med «finansiell babyhjerne». Og til alle andre med «finansiell babyhjerne» vil jeg komme med en oppfordring og advarsel. Nå gjelder det ikke å sove. Pengemakta tapte dette slaget, men de kommer garantert ikke til å gi opp. De vil søke etter nye måter å bevare sine privilegier og det blir garantert en ny runde om fire år og da gjelder det å sørge for at de blå ikke kommer i posisjon.

Og i mellomtiden er det bare å finne frem popcornet og bivåne sytekoret fra de ene stakkarslige milliardæren etter den andre som rømmer landet fordi skattetrykket gjør det umulig å leve her. God tur.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Tronhjem skrev (1 time siden):

mange som lot seg blende av høyresidens kraftige bombardement av det offentlige rom som ble betalt av søkkrike privatpersoner, om at de rødgrønne er næringsfiendtlige, landet trenger en ny kurs som skal gi folk flest bedre økonomi og økt frihet ved å beholde pengene sine selv

Vi har allerede svaret at så lenge man skal ha mere regler, og mer byråkrati blir det høyere avgifter. F.eks. skal man ha sunnere matvaner i Norge så må man kutte skatt i sunn mat, ikke ha økt avgift på sukker. Man vet også erfaring at de siste 4 årene så ble det aldeles ikke mannen i gatas tur. Kun i et valgår kom det norgespris på energi, men fraværende og handlingslammet i alle andre regjeringsår.

ifølge denne ideologien vil skatteletter til de rike føre til at deres investeringskapital ville skape økonomisk vekst, «bake en større kake», som ville kompensere for statens bortfall av skatteinntekter og komme alle samfunnslag til gode «trickle down econimics».

Så har man motsatt effekt av mindre velstand pga. flere jobber i det offentlige som skal ha lønn fra skatteseddelen. Gode tjenester er riktig at man ikke skal ha økonomisk vekst pga. det er en utgiftspost som man ønsker.

store lavlønnsgrupper har fått liten eller ingen realinntektsøkning – mange av dem har med rette mistet tilliten til de tradisjonelle statsbærende partiene og gir økende politisk makt til antidemokratiske ytrehøyrepartier (gjelder ikke Norge, FrP er demokratisk).  

Jeg tenker det er forståelig når man har hatt jevn stagnasjon i flere tiår med handlingslammet politisk system. Mye pyntes på og man kommer ofte ikke i stand til å ha gode diskusjoner på viktige temaer. Dette gjelder alle partier.

Dette er grunnen til at vi så pengemakta i Norge bruke til sammen et hundretalls millioner kroner på å hjelpe de blå partiene som er mer enn villige til å være milliardærenes støtteforening og politisk garantist mot at et Ap som presses av Rødt og SV skal få makt til å rette opp noe av den ulikheten som nyliberalismen har medført. Det stod uvanlig mye på spill i årets stortingsvalg.  

Jamført åpne lister fra partifinansiering.no må du nok her nedjustere beløpet kraftig fra hundretallsmillioner. AP er og har alltid fått mest fordi dem er elitisk plassert med lommene i fagforeningene. Å sitte i egne styrer på tvers av organer og ikke minst organisasjoner er også demokratisk uheldig ettersom man fordrer mer til elitisme i AP.

image.png.7ff37d18c6909b6c960542e1ab97c2d4.png

Jeg er derfor veldig lettet og glad for at årets valg gikk slik det gikk og stolt over å være en som er utstyrt med «finansiell babyhjerne». Og til alle andre med «finansiell babyhjerne» vil jeg komme med en oppfordring og advarsel. Nå gjelder det ikke å sove.

Veldig forenklet syn. F.eks. må man ha en balanse av både offentlig og andre til å hjelpe velferdsstaten som er i kollaps. Man velger kun kransekaker og elitisk kunst og kultur som man ikke har råd til å delta i. Da min helse ble forværret for 2 år siden hadde jeg magebrokk hvorav magebrusken som holder mine indre organer begynte nå å bule ut. TOk meg 6 måneder med gradvis forverring og måtte gå med et stramt bånd som hold ting på plass. ettersom AP leiren ikke tenker dette er kritisk nok til å få snarlig operasjon gikk jeg da der og ventet og hadde redusert livskvalitet. 

6 måneder gikk, operasjon utført, så tok det nå 5 mnd før jeg fikk tilbakefall av brokk igjen pga. feil vurdering av hvilken type operasjon som burde ha vært gjort. Heldigvis fant jeg da ut at min arbeidsforsikring som betaler operasjon i privat sykehus hadde kapasitet etter kun 10 dager etter innmeldt hendelse. Etter dette med rask behandling som setter meg som pasient i fokus og ikke ideologi som syter over hvem som tjener penger for utført operasjon har jeg nå klart å komme meg mer i aktivitet i hverdagen.

Poenget her Tronhjem er at man forenkler alt i ideologiens navn. Alle partier er syndere i dette. Jeg vil heller ha valgfrihet som gir meg pasientsikkerhet og verdig helse, enn ideologi over helsetjenester. En ting som du har helt rett i, man skal ikke sove. Stol aldri på dem som innskrenker ditt liv. 

Endret av ole_marius
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Det er snakk om over 40 milliardærer som har flyttet ut,og det er mye av grunnen til formueskatten som slå feil ut for mange,som de sier har de lite cash og da må mange selge aksjer for og betale formueskatten .Kan vi ikke heller heve selskapskatten slik andre land har? Må tenke på hvor mange nye selskaper og arbeidsplasser disse kunne ha skapt videre .Og nå skal vi kutte ned på olje og gass her i landet, så det skal bli spennende og følge utviklingen .Nav kommer til og gå så det suser i framtiden.

Skrevet
51 minutes ago, ole_marius said:

Poenget her Tronhjem er at man forenkler alt i ideologiens navn. Alle partier er syndere i dette. Jeg vil heller ha valgfrihet som gir meg pasientsikkerhet og verdig helse, enn ideologi over helsetjenester. En ting som du har helt rett i, man skal ikke sove. Stol aldri på dem som innskrenker ditt liv. 

Du vil ha valgfrihet fordi helsevesenet har blitt uthulet. Du overser fullstendig at grunnen til at det er som det er, er nyliberalistisk politikk som har gjort skade på helsevesenet. Du er for øvrig ikke den eneste med helseproblemer. Jeg har selv vært inn og ut av sykehus i tre år, og etter utallige samtaler med leger og sykepleiere har jeg dannet meg et greit inntrykk av hva det er som er galt i dagens helsenorge, og mye av problemene er det høyrepolitikk (ofte støttet av AP, dessverre) som har forårsaket. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...