Dikedis Skrevet lørdag kl 08:54 Skrevet lørdag kl 08:54 Spørsmålet er legitimt, fordi store deler av de kristne miljøene her i Norge har vært og er involvert i en eller annen grad av forherligelse og tilbedelse av nasjonalstaten Israel, og svaret ligger, vil jeg påstå, i den politiske og religiøse sionismens gradvise ideologiske infiltrasjon av både kirkene, menighetene og selve den kristne religionen i seg selv over de siste hundre årene. En kan se dette i alt fra de propagandistiske og villedende påstandene om hvem Kristus var og hva han sto for som det nå florerer av, til bortfallet av konsepter som Sjelen og Himmelriket, og utbyttingen av disse med den gammeltestamentlige ideen om at frelsen og det neste livet vil bestå i en ny tidsalder og ny æra her på denne Jorden vi har nå, karakterisert av en slags ny, global verdensorden hvor staten Israel har både åndelig og politisk (over)herredømme over resten av ”nasjonene”, og sistnevnte kommer krypende på sine knær til Jerusalem, for der å bøye seg i støvet for Israels gud, YHWH, som åpenbart har lite til felles med den Jesus vi møter i evangeliene. Vedlagt er noen få utvalgte videoer som viser litt av det fryktelige som har foregått i Gaza over det siste året eller der omkring. Jeg mener det må være greit å legge noen av de mindre gruoppvekkende videoene ut her, siden aviser som VG flere ganger i senere tid har publisert temmelig sterke bilder av palestinernes lidelser, og vi har en moralsk forpliktelse til å gjøre det lille vi kan for å prøve å stoppe dette blodbadet, som nå har pågått nesten kontinuerlig i over ett og et halvt år. Trolig er flere hundre tusen sivile, mange av dem barn og unge, allerede døde som en direkte eller indirekte konsekvens av det som startet høsten 2023. Jeg legger også inn en link til en veldig tydelig tale om dette temaet: https://rumble.com/v6toq73-the-real-israel-vs.-hasbara-history.html?e9s=src_v1_ucp_f (Jeg er ikke nødvendigvis enig i alt hun sier.) gaza_genocide_grieving_father_little_dead_daughter_may_14_2025.mp4 gaza_genocide_injured_man_july_10_2025.mp4 gaza_genocide_dead_and_injured_children_july_10_2025.mp4 gaza_genocide_more_dead_children_12_juli_2025.mp4 gaza_genocide_apartment_building_direct_hit_june_9_2024.mp4 GAZA_EXPLOSION_MAY_23_2024.mp4 gaza_genocide_apartment_hit_child_rescued_from_rubble_june_26_2025.mp4 gaza_genocide_grieving_parents_dead_son_july_10_2025.mp4 1
Tussi Skrevet lørdag kl 08:58 Skrevet lørdag kl 08:58 Dikedis skrev (3 minutter siden): Spørsmålet er legitimt, fordi store deler av de kristne miljøene her i Norge har vært og er involvert i en eller annen grad av forherligelse og tilbedelse av nasjonalstaten Israel, og svaret ligger, vil jeg påstå, i den politiske og religiøse sionismens gradvise ideologiske infiltrasjon av både kirkene, menighetene og selve den kristne religionen i seg selv over de siste hundre årene. En kan se dette i alt fra de propagandistiske og villedende påstandene om hvem Kristus var og hva han sto for som det nå florerer av, til bortfallet av konsepter som Sjelen og Himmelriket, og utbyttingen av disse med den gammeltestamentlige ideen om at frelsen og det neste livet vil bestå i en ny tidsalder og ny æra her på denne Jorden vi har nå, karakterisert av en slags ny, global verdensorden hvor staten Israel har både åndelig og politisk (over)herredømme over resten av ”nasjonene”, og sistnevnte kommer krypende på sine knær til Jerusalem, for der å bøye seg i støvet for Israels gud, YHWH, som åpenbart har lite til felles med den Jesus vi møter i evangeliene Dette er ikke kristen teologi, jeg har aldri hørt om det 1
Dikedis Skrevet mandag kl 09:18 Forfatter Skrevet mandag kl 09:18 Noen videoer fra 2024. Over ett år senere fortsetter de nesten daglige massakrene på sivile i Gaza. Jeg kunne uten vanskeligheter ha lastet ned mange hundre videoer bare av døde og alvorlig sårede småbarn. Målet synes å være å utrydde en hel befolkning, for å bane veien for territorial ekspansjon. Pluss/minus hundre år etter marerittene av tortur, voldtekter, sadisme, drap og planlagt hungersnød som den marxistiske-bolsjevistiske revolusjonen i det russiske imperiet førte med seg, og som Nansen var en av få nordmenn som forsøkte å stoppe, utfolder noe lignende seg i både Gaza og i andre steder i Midt-Østen, som i Libanon, og til tross for at hele verden vet hva som skjer, er det ingen som er i stand til å gjøre noe av betydning. gaza_genocide_may_11_2024_more_victims.mp4 gaza_genocide_may_11_2024_children_fleeing.mp4 gaza_genocide_may_14_2024_burned_child.mp4 gaza_genocide_may_11_2024.mp4 gaza_genocide_may_24_2024.mp4 Fra en annen tråd her: En annen observasjon vi kan gjøre er at Israel lenge har påstått at dette landet er noe slikt som Midtøstens eneste demokrati, men at regimet der, og IDF, i skrivende stund har ført en barbarisk krig i Gaza i over ett og et halvt år, og på både direkte og indirekte måter myrdet mange titusener av sivile mennesker. Så mye for påstander som at demokratier sjelden går til krig, og de oppfører seg mer sivilisert. Men ikke bare det: I over ett og et halvt år har de store ”demokratiene” her i Europa stort sett bare sittet og sett på det overnevnte, som utgjør det verste, mest hjerteløse barbariet vi har sett i vår del av verden siden den helt bevisste teppe- og brann-bombingen av byer som Dresden og Hamburg i 1945 – byer fulle av sivile og av flyktninger fra herjingene til Den røde arme i øst – og massakrene på protesterende og dissidenter i de kommunistiske diktaturene i Øst-Europa på 1960-tallet, tilsynelatende ute av stand til å gjøre noe som helst av substans, selv om store deler av befolkningene i disse demokratiene utvilsomt er imot det som har funnet sted og fortsatt finner sted bare en kort flytur unna. Man får ikke en gang inn livsnødvendig nødhjelp uten at dette blir sabotert, og uten at dem som kommer for å få den blir beskutt. Dette er en falitt-erklæring, og viser nok hvor makten egentlig ligger. 2 1
BadCat Skrevet mandag kl 09:41 Skrevet mandag kl 09:41 Det er ikke et legitimt spørsmål hvis du er norsk. Israel er venn og den andre er fiende. 3
Karltorbj Skrevet mandag kl 09:47 Skrevet mandag kl 09:47 (endret) De har faatt dette landet av Gud og er jo Guds folk. Har de saa mye annet aa fare med? Endret mandag kl 10:15 av Karltorbj 3
Boing_80 Skrevet mandag kl 10:42 Skrevet mandag kl 10:42 (endret) Europas historiske kollektive skyldfølelse for det jødene opplevde under andre verdenskrig er et viktig element i denne debatten. Kristekonservative et annet. Om man titter litt på VG kan man lese at hvite kristne evangelister hevder at Trump ble reddet av Guds hånd da han ble beskutt. Og at dette er et tydelig tegn på guddommelig inngripen og at Trump er sakralisert. Videre har du AIPAC. Amerikanerne har begynt å våkne opp og innser hvor mye av skattepengene deres blir sendt til Israel. I denne debatten vinner ikke fakta selv om enkelte febrilsk prøver å vinkle det slik. De kommer med mange linker, "fakta" og prøver å forme en "intellektuell" debatt. Hamas blir utpekt som den eneste grunnen til at det er krig, men samme folka nevner ikke hvorfor det har blitt slik. Faktum er at det er to leire; de som vil la seg villedet av israelsk propaganda og de som ikke blir det. Endret mandag kl 10:49 av Boing_80 3
Boing_80 Skrevet mandag kl 10:45 Skrevet mandag kl 10:45 (endret) Tussi skrev (På 12.7.2025 den 10.58): Dette er ikke kristen teologi, jeg har aldri hørt om det Det er den amerikanske versjonen/tolkningen av kristendommen. Endret mandag kl 10:49 av Boing_80 1
Duriello Skrevet mandag kl 10:47 Skrevet mandag kl 10:47 For å ta konspi hatten helt på, de ser på det som en slags fortsettelse av korstogene. 🫣 2
Imaginacíon Skrevet mandag kl 11:31 Skrevet mandag kl 11:31 1 hour ago, BadCat said: Det er ikke et legitimt spørsmål hvis du er norsk. Israel er venn og den andre er fiende. Et land som bedriver folkemord er ikke en venn. 4
Reg2000 Skrevet mandag kl 12:00 Skrevet mandag kl 12:00 1 hour ago, Boing_80 said: Det er den amerikanske versjonen/tolkningen av kristendommen. De amerikanerne som kaller seg kristne har enten ikke lest eller totalt misforstått hele det nye testamentet ( i likhet med så mange andre "kristne" gjennom historien). De eneste som er igjen er at de tror de er bedre enn deg fordi alle som er med i den gruppen er bedre enn de som står utenfor. 2
rozon Skrevet mandag kl 12:05 Skrevet mandag kl 12:05 31 minutes ago, Boing_80 said: I denne debatten vinner ikke fakta selv om enkelte febrilsk prøver å vinkle det slik. De kommer med mange linker, "fakta" og prøver å forme en "intellektuell" debatt. Hamas blir utpekt som den eneste grunnen til at det er krig, men samme folka nevner ikke hvorfor det har blitt slik. Faktum er at det er to leire; de som vil la seg villedet av israelsk propaganda og de som ikke blir det. Folk dreper hverandre over gamle bøker, skrevet for tusener av år siden, fylt med påstander uten vitenskapelig belegg. Og så forventes det at resten skal ta det dødsens alvorlig. Sorry, men nei. Mytologi er ikke særlig til diplomati. Vi lever i en verden der Israel har flere bomber, flere droner og høyere presisjon – og folk later som det er overraskende at de svarer når de blir angrepet. Det er som å dytte en sint bjørn og bli sjokkert når du mister en arm. Vi snakker stadig om at folk dør i Nord-Korea – men vi gjør ikke noe, for vi vet at de sitter på atomvåpen. Det handler ikke om moral, det handler om risiko. Du kan ha rett til å krysse veien, men det stopper ikke et vogntog i 80 km/t. Naturlovene bryr seg ikke om rettferdighet. Vi fikk aldri noen garanti om rettferdighet da vi ble født. Vi bare later som fordi det er den løgnen vi trenger for å stå opp om morgenen. Sivilisasjoner forsøker å lage rettferdighet, men de klarer ikke engang bli enige om hva det er. Kanskje det er på tide å klassifisere disse bøkene som det de er: fiksjon og fantasi. Så kan vi begynne å verdsette fakta, emperiske data og logikk i hvordan vi styrer videre. Så lenge vi lar religioner bestemme verdens gang, kommer vi aldri lenger enn til flint og ild – vi har bare gjort ilden mer effektiv til å drepe. 1
Boing_80 Skrevet mandag kl 12:10 Skrevet mandag kl 12:10 rozon skrev (Akkurat nå): Vi lever i en verden der Israel har flere bomber, flere droner og høyere presisjon – og folk later som det er overraskende at de svarer når de blir angrepet. Det er som å dytte en sint bjørn og bli sjokkert når du mister en arm. Det som ikke nevnes er at Israel har tatt mer og mer palestinsk land enn det som ble gitt dem i utgangspunktet. Og siden du nevner det med bjørn, hva gjør mennesker når bjørnen plutselig bosetter seg i hagen deres? 2
rozon Skrevet mandag kl 12:18 Skrevet mandag kl 12:18 6 minutes ago, Boing_80 said: Det som ikke nevnes er at Israel har tatt mer og mer palestinsk land enn det som ble gitt dem i utgangspunktet. Og siden du nevner det med bjørn, hva gjør mennesker når bjørnen plutselig bosetter seg i hagen deres? Skyter den. Vi er jo mye mektigere. Sånn fungerer verden.
Boing_80 Skrevet mandag kl 12:30 Skrevet mandag kl 12:30 (endret) rozon skrev (16 minutter siden): Skyter den. Vi er jo mye mektigere. Sånn fungerer verden. Og den samme logikken gjelder om palestinerne? Jeg sier ikke at du mener det, men ut fra svaret ditt kan det tenkes dithen for leseren. Endret mandag kl 12:34 av Boing_80 1
Tussi Skrevet mandag kl 12:32 Skrevet mandag kl 12:32 Boing_80 skrev (1 time siden): Det er den amerikanske versjonen/tolkningen av kristendommen. Det er jo i strid med NT, der det klart står at det skal komne en ny himmel og en ny jord. Jeg er nok mer troende til å trå på det som sies i filmen "praying for armageddon". Og jeg tror at slaget om armageddon vil komme, men imotsetning til disse håper jeg det er veldig lenge til 1
BadCat Skrevet mandag kl 12:32 Skrevet mandag kl 12:32 51 minutes ago, Imaginacíon said: Et land som bedriver folkemord er ikke en venn. Et land er et geografisk område. Land begår ikke folkemord. En nasjon er menesker med felles kulturell identitet. Dette er en kamp om hvilken kultur som skal bestå i dette området.
Boing_80 Skrevet mandag kl 12:33 Skrevet mandag kl 12:33 Tussi skrev (Akkurat nå): Det er jo i strid med NT, der det klart står at det skal komne en ny himmel og en ny jord. Jeg er nok mer troende til å trå på det som sies i filmen "praying for armageddon". Og jeg tror at slaget om armageddon vil komme, men imotsetning til disse håper jeg det er veldig lenge til Jeg vet det, men fortell de som feiltolker de hellige tekstene med vilje. 2
Tussi Skrevet mandag kl 12:34 Skrevet mandag kl 12:34 Boing_80 skrev (Akkurat nå): Jeg vet det, men fortell de som feiltolker de hellige tekstene med vilje. Sant...
Sjørøver Skrevet mandag kl 12:36 Skrevet mandag kl 12:36 (endret) De fleste ser vell at Israel ikke har så fryktelig mange valg når de er omringet på alle kanter. Send heller klagen din til Hamas. Endret mandag kl 15:12 av Sjørøver 1 1
Civilix Skrevet mandag kl 12:44 Skrevet mandag kl 12:44 Man kan jo finne masse grunnlag til å gjøre det meste i bibelen, selv i nye testamentet kan du finne rettferdiggjøring av å drepe de som ikke tror de riktige tingene. Det er ingenting med kristene som gjør at de må ta en side i denne konflikten. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå