Gå til innhold

47 prosent av norske bileiere: – Vi kjører bedre enn datamaskiner

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Folk flest har jo ikke testet slike systemer så det blir vanskelig å bedømme..

Mange vil uansett ikke la datamaskiner styre. Selv vil jeg aldri overlate slikt til en datamaskin. Om den er 1000 ganger bedre enn meg betyr ingenting. Jeg vil ha styring og kontroll over egen skjebne. Det handler om frihet og retten til å bestemme selv. 

• Liker 2
Skrevet

En maskin kjører bedre enn et menneske, uansett. Man kan argumentere for at et menneske bedre kan vurdere om noe er galt med bilen, da en maskin kan kun gjøre det om den har tilstrekkelig med sensorer, men med utgangspunkt i selve kjøringen så er en maskin bedre.

Den reagerer fortere, kan ikke få panikk, har ingen mening om musikken som kommer fra radioen, blir ikke distrahert av en veps inne i kupeen, eller et kort skjørt på fortauet.

Men den eneste måten å få datastyrte biler 100 % trygge på er å fjerne menneskene fra trafikken. Alle bilene må kunne snakke samme og kommunisere med hverandre, og med en gang det er et menneske inne i bildet så er det en ukjent faktor. Og mennesker er så utilregnelige, at vi ikke engang alltid vet selv hva vi vil gjøre i en situasjon før vi havner der - og det er derfor umulig for en maskin å vite eller kunne programmeres til å handle utifra det vi gjør.

Jeg vil ikke ha noe problem med å sette meg inn i en bil uten sjåfør, men ikke før jeg vet det ikke er andre mennesker på veien også.

Tenk PacMan, for prinsippet er det samme. Vil en datamaskin kollidere med spøkelsene ved å bli trengt inn i et hjørne? Nei, for den vil vite hvordan den skal bevege seg seg for å unngå det. Har jeg spillt PacMan og tapt? Ja. Det er egentlig alt jeg trenger å vite hvorvidt en maskin vil være bedre enn meg til å kjøre bil.

Skrevet

Den ene gangen maskinen gjør feil og det fører til en dødsulykke, så vil folk reagere med at med en menneskelig sjåfør ville ikke den ulykken skjedd.

Da spiller det mindre rolle at forholdet maskin / menneske i antall ulykker sikkert er overlegent til fordel for maskinen. 

Vanskelig det der. 

• Liker 2
Skrevet
obygda skrev (40 minutter siden):

Mange vil uansett ikke la datamaskiner styre. Selv vil jeg aldri overlate slikt til en datamaskin. Om den er 1000 ganger bedre enn meg betyr ingenting. Jeg vil ha styring og kontroll over egen skjebne. Det handler om frihet og retten til å bestemme selv. 

"ok"

• Liker 1
Skrevet
PaladinNO skrev (17 minutter siden):

En maskin kjører bedre enn et menneske, uansett. Man kan argumentere for at et menneske bedre kan vurdere om noe er galt med bilen, da en maskin kan kun gjøre det om den har tilstrekkelig med sensorer, men med utgangspunkt i selve kjøringen så er en maskin bedre.

Den reagerer fortere, kan ikke få panikk, har ingen mening om musikken som kommer fra radioen, blir ikke distrahert av en veps inne i kupeen, eller et kort skjørt på fortauet.

Men den eneste måten å få datastyrte biler 100 % trygge på er å fjerne menneskene fra trafikken. Alle bilene må kunne snakke samme og kommunisere med hverandre, og med en gang det er et menneske inne i bildet så er det en ukjent faktor. Og mennesker er så utilregnelige, at vi ikke engang alltid vet selv hva vi vil gjøre i en situasjon før vi havner der - og det er derfor umulig for en maskin å vite eller kunne programmeres til å handle utifra det vi gjør.

Jeg vil ikke ha noe problem med å sette meg inn i en bil uten sjåfør, men ikke før jeg vet det ikke er andre mennesker på veien også.

Tenk PacMan, for prinsippet er det samme. Vil en datamaskin kollidere med spøkelsene ved å bli trengt inn i et hjørne? Nei, for den vil vite hvordan den skal bevege seg seg for å unngå det. Har jeg spillt PacMan og tapt? Ja. Det er egentlig alt jeg trenger å vite hvorvidt en maskin vil være bedre enn meg til å kjøre bil.

Tja? Hva som kommer til å skje med forsikringspremier.? Og hvem er skyldig, bilen eller eier ved et uhell?

Skrevet
obygda skrev (1 time siden):

Jeg vil ha styring og kontroll over egen skjebne. Det handler om frihet og retten til å bestemme selv. 

Samtidig overlater du skjebnen din til en pilot du aldri har møtt eller sett. Som for øvrig bruker autopilot.

• Liker 4
Skrevet
obygda skrev (1 time siden):

Dette handler ikke kun om at du bestemmer over din skjebne, men du avgjør også andre sin.

Hadde det vært så enkelt at traffikkulykker kun rammet sjaføren selv.

• Liker 2
Skrevet
MrL skrev (5 minutter siden):

Dette handler ikke kun om at du bestemmer over din skjebne, men du avgjør også andre sin.

Vi kjører i snitt 500 000 000km før vi kommer i en dødsulykke. Når komputere  slår det kan man vurdere det

Skrevet (endret)
Trestein skrev (8 minutter siden):

Vi kjører i snitt 500 000 000km før vi kommer i en dødsulykke. Når komputere  slår det kan man vurdere det

Ja nå siterte jeg et innlegg hvor "datamaskinen er 1000 ganger bedre enn han". Og jeg går utifra at han ikke har vært en i dødsulykke siden han skriver her..

Selvsagt, den dagen vil komme. 

Endret av MrL
Skrevet

Dette er ikke en vitenskapelig undersøkelse på hvem som faktisk kjører best av et menneske og en datamaskin (der ingen av sidene er definert med f.eks type, erfaring etc). Dette er en meningsmåling blant så lite som 211 respondenter. Det er et utrolig svakt statistisk grunnlag som ikke sier noe om evne, men ørlite om tro.

Så denne meningsmålingen behandler jeg på samme måte som uadressert post: Flytter det rett fra postkassa til søppelkassa som står ved siden av.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Ikke alle systemer / maskiner er like. Det er mulig at det generelt er slik at maskiner er bedre, men fy F å dum min datamaskin / støttesystemer er i min bil (Ford Mach E). For å illustrere:

1) Kjøretøyet nærmer seg bilen foran; vent til siste mulighet og brems som en idiot uavhengig av avstands-konfigurasjon.

2) Cruise control ned en bakke? Akselerer over fartsgrensen, bråbrems, akselerer, bråbrems og hold på slik en fire - fem ganger til i bunnen av bakken.

3) Reduksjon på 10 eller mer kmh ned cruise controll på? Forsiktig reduser hastighet de fører 3-4 kmh, bråbrems så til 3-4 kmh under den nye fartsgrensen, så akseler.

4) Lese terreng og kjøre økonomisk med cruise control? Ja særlig. 

5) Passere lastebil? Vill panikk halvveis i forbikjøringen.

6) Filholder? Ping - pong hvis heldig, men med jevne mellomrom ping - pong så hardt at bilen kaster seg ukontrollert over i motsatt kjørefelt eller sidefelt.

7) Litt snø / is / tåke? Gi opp.

Osv. Om jeg kjører dårligere enn det denne bilen klarer er det et under at jeg får på meg trusa om morgenen.

Endret av The Very End
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Donkey Kong skrev (1 time siden):

Samtidig overlater du skjebnen din til en pilot du aldri har møtt eller sett. Som for øvrig bruker autopilot.

Det er ikke det samme. Og argumentet ditt gjelder også busser,taxi osv. Det er helt noe annet  når et menneske er ansvarlig. Et firma bak maskinen vil aldri være det samme. Forøvrig hater jeg å fly nettopp fordi jeg ikke styrer selv. Det samme gjelder taxi og buss. Derfor unngår jeg det i så stor grad jeg kan. Har forøvrig pilot lappen..men ikke på en airbus for å si det slik.

Skrevet
MrL skrev (1 time siden):

Vel. Jeg føler vel at vi beveger oss inn i samme diskusjon som man har hele tiden i USA mhp våpen. Jeg vil ikke gå så langt som i USA,men mhp retten til å føre bilen selv så er jeg helt der oppe og står på barrikadene. Den dagen jeg mister retten til å føre bil er livet over slik jeg ser det.

Skrevet (endret)
The Very End skrev (1 time siden):

Ikke alle systemer / maskiner er like. Det er mulig at det generelt er slik at maskiner er bedre, men fy F å dum min datamaskin / støttesystemer er i min bil (Ford Mach E). For å illustrere:

1) Kjøretøyet nærmer seg bilen foran; vent til siste mulighet og brems som en idiot uavhengig av avstands-konfigurasjon.

2) Cruise control ned en bakke? Akselerer over fartsgrensen, bråbrems, akselerer, bråbrems og hold på slik en fire - fem ganger til i bunnen av bakken.

3) Reduksjon på 10 eller mer kmh ned cruise controll på? Forsiktig reduser hastighet de fører 3-4 kmh, bråbrems så til 3-4 kmh under den nye fartsgrensen, så akseler.

4) Lese terreng og kjøre økonomisk med cruise control? Ja særlig. 

5) Passere lastebil? Vill panikk halvveis i forbikjøringen.

6) Filholder? Ping - pong hvis heldig, men med jevne mellomrom ping - pong så hardt at bilen kaster seg ukontrollert over i motsatt kjørefelt eller sidefelt.

7) Litt snø / is / tåke? Gi opp.

Osv. Om jeg kjører dårligere enn det denne bilen klarer er det et under at jeg får på meg trusa om morgenen.

Helt enig. Adaptiv cruisecontrol er dum som et brød, uansett bil. Du er like god som bilen foran, så om han foran raser imot en stillestående kø og bråbremser gjør du det og. 

Flere ganger tar jeg bremseberedskap for å se om bilen faktiSk har planer om å bremse. Dette forplanter seg og lager kø.

Kjører manuell bil om dagen og det er merkelig hvordan alle disse støttesystemene egentlig gjør en dårligere jobb, men er mer behagelig å bli kjørt av en 3/10 sjåfør for mange (folk som uansett ikke er spesielt effektive eller tenker flyt)

Endret av DrAlban3000
Skrevet
8 hours ago, PaladinNO said:

En maskin kjører bedre enn et menneske, uansett.

Liten tro på dine medtrafikkanter?

8 hours ago, Jarmo said:

Den reagerer fortere, kan ikke få panikk,

Panikk nei. Det heter som regel blåskjerm eller kernel panic.

Maskiner mangler også instinkt for flukt/overlevelse. Vil ikke satse på at datamaskinen vil være bedre i stand til å bedømme f.ex. naturkatastrofe - kjøre inn i skogbrann, rasområde, etc.

8 hours ago, Jarmo said:

blir ikke distrahert av en veps inne i kupeen

Bilalarmen på min bil er følsom nok til at alarmen kan løse ut ved at dashcammen faller ned fra vinduet.

Når det er sagt så føler jeg meg tryggere med veps i bilen og muligheten til å kunne stoppe selv, enn et vepsebol inne i en bil som nekter å stoppe for å slippe passasjerene ut.

8 hours ago, Jarmo said:

eller et kort skjørt på fortauet

Hvis dette plagget blafrer i vinden så kan vel avstandssensorene bli forvirret ?

8 hours ago, Jarmo said:

Men den eneste måten å få datastyrte biler 100 % trygge på er å fjerne menneskene fra trafikken.

Så ingen kan overstyre når gassen låser seg på 100% ?

Hva med myke trafikkanter på steder uten gang/sykkelveg/fortau? Dette er jo mennesker i traffikken også.

8 hours ago, Jarmo said:

Og mennesker er så utilregnelige, at vi ikke engang alltid vet selv hva vi vil gjøre i en situasjon før vi havner der

Uforutsigbar mener du vel. Er ikke utilregnelighet et begrep som normalt brukes i rettsaker der den tiltalte ikke kan fengsles? I så fall er jo ikke dette en kandidat til å inneha rett til å kjøre bil i første omgang.

8 hours ago, Jarmo said:

og det er derfor umulig for en maskin å vite eller kunne programmeres til å handle utifra det vi gjør.

Vel, hvis en maskin ikke skal forventes å kunne handle riktig i en uforutsigbar situasjon, så vil jeg påstå at denne maskinen ikke er særlig trafikksikker.

7 hours ago, HF- said:

"80% av norske bileiere: Vi kjører bedre enn gjennomsnittet!"

Vel - dette er jo slettes ikke en umulighet, forutsatt at det finnes en måleverdi for kjøreferdigheter og at måleverdiene for nevnte sjåfører har minimal spredning.

Skrevet
8 hours ago, Donkey Kong said:

Autopilot i moderne fly er ekstremt mye mer primitivt enn noen form for selvkjørende bil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...