Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fjerne sti på kart

Labelle

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har oppdaget mye turister i det siste som tar seg inn gjennom min tomt/hage for å bestige et fjell. Det finnes veldig mange stier opp til fjellet og det har dannet seg en "sti" gjennom hagen nå. Jeg har sett på litt diverse kart på nettet og gjennom div treningsapper osv, å funnet ut stien er merket digitalt. Mistenker derfor flere av disse turistene ser denne stien merket opp på div digitale kart. Er det mulighet å få denne fjernet? De kommer rett ned i hagen og plenen min. Veien inn er privat men er vel kun motorisert ferdsel man kan nekte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg tror en del av de appene "lager" stier basert på hvor appen ser at mange brukere beveger seg, og at det ikke nødvendigvis er noe som er tegnet inn manuelt. Det skal nok mye til for å nekte noen å gå gjennom hagen din, med mindre de er til for mye sjenanse. Det igjen kommer an på hvor du er og hva du gjør. 

Jeg tror omtrent eneste veien din til mål her er om du klarer å omdirigere stien til å gå utenfor din hage (eventuelt krysse din hage på et sted du tenker er bedre).
Da med hyggelige skilt som "Tursti ->" etc. og ikke provoserende skilt som "PRIVAT!!" etc.
kombiner det med beplantning som leder de naturlig ditt du ønsker de.

Når jeg er ute å går på ukjente steder, så møter jeg innimellom skilt "PRIVAT" som ikke gir meg en alternativ rute. Jeg snur ikke 180 grader og går hele veien tilbake kun fordi en særing ikke vil ha folk for tett på huset sitt.

Gi turgåere et godt alternativ, så bedrer det seg fort. Ingen ønsker å krysse andres hage, om de enkelt kan unngå det.

Endret av WiiBoy
  • Liker 3
Skrevet

Det er fort apper som benytter OpenStreetMap databasen, du kan se den her: https://www.openstreetmap.org/

Man mapper det som "fins på bakken" så om det er en fysisk sti, så vil den i prinsippet høre hjemme der. Men, om det er på privat tomt og ikke del av allemannsretten så kan man sette tagen access=private slik at ingen skal bli rutet over den

Skrevet
Hårek skrev (1 time siden):

Google Maps? Finnes ingen stier der. På tur brukes kart laget av Kartverket.

Joda, både stier og grusveier dukker opp når du zoomer nok inn. Noen har også gatevisning f.eks https://maps.app.goo.gl/iHYa5iCWBkud8hHo6   

Ikke like mange stier som på ut.no osv, men  Google Maps er noe "alle" har på mobilen, så da går det an å legge til info som kanskje noen i turfølget ser.

Skrevet
WiiBoy skrev (7 timer siden):

Det skal nok mye til for å nekte noen å gå gjennom hagen din, med mindre de er til for mye sjenanse. 

Nei, det skal ikke mye til i det hele tatt. Du trenger strengt tatt ikke å nekte engang, utgangspunktet er at det er forbudt.

Friluftsloven §3 (Ferdsel i innmark)

I innmark kan enhver ferdes til fots i den tid marken er frosset eller snølagt, dog ikke i tidsrommet fra 30. april til 14. oktober. Denne ferdselsrett gjelder likevel ikke på gårdsplass eller hustomt, inngjerdet hage eller park og annet for særskilt øyemed inngjerdet område hvor almenhetens vinterferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker.

Eier eller bruker kan – uansett inngjerding – forby ferdsel over hage, plantefelt, høstsådd åker og gjenlegg (attlegg) også når marken er frosset eller snølagt (altså den perioden det er tillatt), såfremt ferdselen er egnet til å volde nevneverdig skade.

Noe pussig at de skriver hustomt, og deretter inngjerdet hage. En hage, inngjerdet eller ikke, ligger vel normalt på en hustomt, så jeg sliter litt med å forstå hvorfor en hage må være inngjerdet, men hustomta (som hagen ligger på...) ikke må være det...

Så er det selvsagt et vesentlig skille mellom å ha rett til å forby/nekte noe, og å få det til å bli respektert i praksis. Da må det fort opp et fysisk gjerde i tillegg til skiltet "trå ikke på plenen"... 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
49 minutes ago, Inge Rognmo said:

Nei, det skal ikke mye til i det hele tatt. Du trenger strengt tatt ikke å nekte engang, utgangspunktet er at det er forbudt.

...

Eier eller bruker kan – uansett inngjerding – forby ferdsel over hage, ...  såfremt ferdselen er egnet til å volde nevneverdig skade.

...

Jeg er ikke enig.

Det skal jo veldig mye til for at "ferdselen" over en gressplen "volder nevneverdig skade". 

I tillegg så er det 100% umulig å håndheve. Politiet ville absolutt aldri rykket ut pga ferdsel over TS sin plen. Dersom TS tyr til vold fordi noen går på hans plen, så er det TS som får et problem med ordensmakten.

Skrevet (endret)
WiiBoy skrev (17 minutter siden):

1) Jeg er ikke enig.

Det skal jo veldig mye til for at "ferdselen" over en gressplen "volder nevneverdig skade". 

2) I tillegg så er det 100% umulig å håndheve. Politiet ville absolutt aldri rykket ut pga ferdsel over TS sin plen. Dersom TS tyr til vold fordi noen går på hans plen, så er det TS som får et problem med ordensmakten.

1) Mellom 30. april og 14. oktober er ferdsel på innmark forbudt (med et snevert unntak for ferdsel på etablerte stier, dog ikke der de krysser gårdsplass, hustomter, plener eller lignende), punktum, uavhengig av skadepotensiale. Mellom 15. oktober og 30. april er ferdsel tillatt (men heller ikke da over "gårdsplass eller hustomt, inngjerdet hage eller park") , men grunneier kan forby den om nødvendig. 

2) Pussig nok, så er ikke flertallet av befolkningen sånne drittsekker som deg, som tar seg til rette på annen manns private eiendom som det passer dem, og nekter å avstå fra den kriminelle handlingen med mindre du får juling; de aller fleste vil trekke seg relativt rolig tilbake når de får beskjed om at de gjør noe ulovlig. 

Men som tidligere antydet, så er åpenbart et gjerde mer effektivt enn "trå ikke på gresset"...

Endret av Inge Rognmo
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg bruker Norgeskart til å finne stier, og det er mange stier som går gjennom dyrket mark eller inngjerdet område for kyr. 

Så jeg kan skjønne at det kan bli et problem. 

Skrevet
10 hours ago, Inge Rognmo said:

Mellom 30. april og 14. oktober er ferdsel på innmark forbudt (med et snevert unntak for ferdsel på etablerte stier, dog ikke der de krysser gårdsplass, hustomter, plener eller lignende), punktum, uavhengig av skadepotensiale. Mellom 15. oktober og 30. april er ferdsel tillatt (men heller ikke da over "gårdsplass eller hustomt, inngjerdet hage eller park") , men grunneier kan forby den om nødvendig. 

Definisjonen på innmark er ikke uvesentlig: Som innmark eller like med innmark reknes i denne lov gårdsplass, hustomt, dyrket mark, engslått og kulturbeite samt liknende område hvor almenhetens ferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker.

I følge MD så er det kun den "private sonen" rundt hytter og hus som er innmark, ikke hele tomten. [...]

I dette tilfellet er det snakk om en sti. Da er det friluftsloven § 3 a som gjelder, og her er begrensningen "...hvis ferdselen kan skje uten å passere gjennom gårdsplass eller over hustomt eller uten på annen måte å være til utilbørlig fortrengsel eller ulempe for eier eller bruker". 

Ut fra dette vil adgangen til å forby ferdsel over sti i innmark som leder til utmark være sterkt knyttet til størrelsen på innmarken. 

10 hours ago, Inge Rognmo said:

Pussig nok, så er ikke flertallet av befolkningen sånne drittsekker som deg, som tar seg til rette på annen manns private eiendom som det passer dem, og nekter å avstå fra den kriminelle handlingen med mindre du får juling; de aller fleste vil trekke seg relativt rolig tilbake når de får beskjed om at de gjør noe ulovlig. 

Norsk eiendomsrett er en vits. Du eier noe, men du kan ikke fritt forvalte din egen eiendom. Men det er en annen sak.

Skrevet
Labelle skrev (20 timer siden):

Hei,

Har oppdaget mye turister i det siste som tar seg inn gjennom min tomt/hage for å bestige et fjell. Det finnes veldig mange stier opp til fjellet og det har dannet seg en "sti" gjennom hagen nå. Jeg har sett på litt diverse kart på nettet og gjennom div treningsapper osv, å funnet ut stien er merket digitalt. Mistenker derfor flere av disse turistene ser denne stien merket opp på div digitale kart. Er det mulighet å få denne fjernet? De kommer rett ned i hagen og plenen min. Veien inn er privat men er vel kun motorisert ferdsel man kan nekte?

Du kan nok ikke sette opp piggtrådsperring men hva med et skilt med tekst: «privat, ingen gjennomgang»?

Hva med å rydde en sti som går utenfor din tomt med markeringsskilter som viser hvor man skal gå ?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...