ps5 Skrevet i går, 10:37 Skrevet i går, 10:37 15 minutes ago, Duriello said: Og at så mange idioter gir kreket cash!! Idioter er Norges nye vannkraft og det som skal ta oss inn i fremtiden. 3 2
Simen1 Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Jeg synes straffen virker godt avveid. - 750k i erstatninger er antagelig allerede sterkt rabattert (reell pris på reparasjonene er nok hemmeligstemplet). Erstatningen er akkurat stor nok til at det svir godt og lenge, uten å være uoverkommelig på livstid. Med rabattert mener jeg at det antagelig er tatt store hensyn til at han NAV-er uten jobb. - 9 mnd i fengsel (jeg går ut i fra at det er ubetinget ettersom det står "må sone" hos NRK) høres også greit ut. Det ødelegger ikke livet hans, men er en grei lærepenge. Hvis han dømmes for noe senere bør det vurderes som skjerpende omstendighet at han ikke angrer (utrolig skuffet over dommen), i tillegg til at han da blir gjengangs-forbryter. - Det kommuniseres bedre utad at han har fått stor strafferabatt i hvert fall på erstatningsbeløpet, slik at det gir en viss preventiv effekt. Folk med full jobb og formue bør ikke tro at de kan slippe like billig fra det dersom de gjør noe lignende. 2 1
torbjornen Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden freedomseeker skrev (På 28.6.2025 den 19.55): https://chuffed.org/project/129879-funding-for-the-claim-against-the-norwegian-weapons-saboteur-ole-bertheus-made-by-genocide-profiteers Kanskje han får dekket erstatningskravet gjennom folkefinansiering, det er tross alt mange som deler hans ideologi i norge. Det store fleirtalet støttar Ukraina sin fridomskamp, og dei fleste er einige om at vi treng både NATO-medlemsskap og eit oppegåande forsvar for å hindre at noko liknande skulle kunne skje med oss. Samstundes ser vel også dei fleste galskapen i Israel sin endelause krig mot sivilbefolkninga på Gaza. Men ein løyser ikkje problema i Midtausten ved å sabotere vårt eige forsvar mot Russland.
torbjornen Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden (endret) I Storbritannia tek dei ikkje med silkehanskar på sabotasje, men stemplar like godt aktivistane som terrororganisasjon med dei konsekvensar dette medfører: https://www.bbc.com/news/articles/c4g83l33wdeo.amp Vi lever i ei farleg tid, og det er kanskje dette som må til også her heime. Endret 22 timer siden av torbjornen 7
Simen1 Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden (endret) freedomseeker skrev (På 28.6.2025 den 19.55): https://chuffed.org/project/129879-funding-for-the-claim-against-the-norwegian-weapons-saboteur-ole-bertheus-made-by-genocide-profiteers Kanskje han får dekket erstatningskravet gjennom folkefinansiering, det er tross alt mange som deler hans ideologi i norge. NAV-eren har hittil samlet inn 8 av 750 tusen til egen lomme. Både bidragene og mottaker vitner om lite respekt for lov og rett. Jeg synes dommen bør oppdateres ved å legge til nøyaktig samme beløp som er samlet inn, for å statuere at rett skal være rett og at stockholm-syndrom med forbrytere ikke har noe for seg. Bidragsyterne bør ikke straffes. De har bidratt med sitt navn til en offentlig liste som garantert havner hos PST. Forøvrig stusset jeg på teksten: Sitat The claim is ~750 000$ (750 804 NOK). Ellers synes jeg det er helt greit med straffer som gir en viss preventiv virkning mot sabotasje. I motsetning til f.eks tulledommen mot Fosen-aktivistene. Boten på 8k er jo en blankofullmakt og invitasjon til mer sabotasje og aktivisme. Endret 22 timer siden av Simen1 1 1
Tronhjem Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Duriello skrev (4 timer siden): Jeg er skuffet over at ikke flere tar grep for å få innsamlingen stoppet! På hvilket rettsgrunnlag skal du stanse en frivillig kronerulling til en person som har behov for hjelp? 2
Simen1 Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden (endret) Tronhjem skrev (9 minutter siden): På hvilket rettsgrunnlag skal du stanse en frivillig kronerulling til en person som har behov for hjelp? Behov for hjelp? - til å betale den rettslig nøye vurderte og utmålte erstatningen? Hvis det ikke finnes rettsgrunnlag for å stoppe kronerullinger for å betale erstatninger på vegne av andre, så bør uansett dommen oppdateres med nytt beløp ettersom domfelte plutselig får uventet bedre råd enn det retten la til grunn for rabatten på erstatningsbeløpet. Når det gjelder bidragsyterne så lurer jeg virkelig på hvordan de tenker. "Skal jeg gi beløp Z til humanitære tiltak i Gaza eller til en norsk hippie som driver alvorlig hærverk? - Jeg tror jeg velger hippien.." Endret 22 timer siden av Simen1 8
Tronhjem Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden torbjornen skrev (15 minutter siden): I Storbritannia tek dei ikkje med silkehanskar på sabotasje, men stemplar like godt aktivistane som terrororganisasjon med dei konsekvensar dette medfører: https://www.bbc.com/news/articles/c4g83l33wdeo.amp Vi lever i ei farleg tid, og det er kanskje dette som må til også her heime. Vi skal alle prise oss lykkelige for at det norske samfunnet tillater uenighet og at man kan aksjonere med sivil ulydighet uten å bli dømt og behandlet som en terrorist. Storbritannia har i sin iver etter å stanse klimaksjoner mistet av syne hva et liberalt demokrati er og har innført lover for å holde befolkningen "lydig" som man må til autoritære diktaturer for å finne maken til. 3
torbjornen Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Simen1 skrev (19 minutter siden): Ellers synes jeg det er helt greit med straffer som gir en viss preventiv virkning mot sabotasje. I motsetning til f.eks tulledommen mot Fosen-aktivistene. Boten på 8k er jo en blankofullmakt og invitasjon til mer sabotasje og aktivisme. Dette er ei svært dårleg samanlikning. For det fyrste dreiv ikkje Fosen-aktivistane sabotasje, verken mot norsk forsvarsevne eller mot annan eigedom. For det andre måtte dei bruke sivil ulydigheit for at reindriftssamane på Fosen skulle bli høyrt og rettane deira bli respektert i samsvar med dommen der det blir slått fast at Staten har brote menneskerettane deira. Mogelegheit for å vise motstand ved sivil ulydigheit er ein del av demokratiet vårt. Men det går ei grense når det går ut over annan manns eigedom. Særleg gjeld dette dersom det er landsforrederi og/eller kan setje norsk sikkerheit i fare. 1
Ballalaika Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Tronhjem skrev (14 minutter siden): Vi skal alle prise oss lykkelige for at det norske samfunnet tillater uenighet og at man kan aksjonere med sivil ulydighet uten å bli dømt og behandlet som en terrorist. Storbritannia har i sin iver etter å stanse klimaksjoner mistet av syne hva et liberalt demokrati er og har innført lover for å holde befolkningen "lydig" som man må til autoritære diktaturer for å finne maken til. Høres ut som de går ett stykke forbi sivil ulydighet Sitat Cooper said several acts of serious damage by Palestine Action since its creation in 2020 had cost "millions of pounds". ... In 2022, the group broke into Thales defence factory in Glasgow, causing £1,130,783 in damages using pyrotechnics and smoke bombs. 2 1
torbjornen Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Tronhjem skrev (12 minutter siden): Vi skal alle prise oss lykkelige for at det norske samfunnet tillater uenighet og at man kan aksjonere med sivil ulydighet uten å bli dømt og behandlet som en terrorist. Storbritannia har i sin iver etter å stanse klimaksjoner mistet av syne hva et liberalt demokrati er og har innført lover for å holde befolkningen "lydig" som man må til autoritære diktaturer for å finne maken til. Eg er einig i det du skriv om sivil ulydigheit og demokrati. Men når det går over til sabotasje mot forsvaret har ein kryssa ei grense. Om ikkje dette blir slått hardt ned på vil det vere ein open invitasjon for sabotørar fordekt som "aktivistar", men finansiert av Russland. Og då blir det farleg. Russland vil elles også prøve å utnytte kontroversielle saker til å drive påverknadsoperasjonar i vestlege land, og då kan aktivistar opptre som nyttige idiotar. Dette er ein fare for demokratiet. 3
Duriello Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Tronhjem skrev (2 timer siden): På hvilket rettsgrunnlag skal du stanse en frivillig kronerulling til en person som har behov for hjelp? Skulle vedkommende ha tenkt på før forsøk på skade mot det norske forsvar.
Cascada81 Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Tronhjem skrev (10 timer siden): På hvilket rettsgrunnlag skal du stanse en frivillig kronerulling til en person som har behov for hjelp? Det trenger ikke være ulovlig for å være usmakelig. Er jo mange straffedømte der ute som skylder penger.
BadCat Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Det er ikke innenfor å bidra økonomisk til støtte for straffbare handlinger, selv om det skjer i etterkant. 1
Tronhjem Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden torbjornen skrev (14 timer siden): Eg er einig i det du skriv om sivil ulydigheit og demokrati. Men når det går over til sabotasje mot forsvaret har ein kryssa ei grense. Det er vi enige om. Jeg forsvarer på ingen måte denne unge mannens handlinger eller kritiserer dommen han fikk. Dette synes jeg ble riktig håndtert av den påtalemakten og domstolen. Det jeg forsvarer er retten til er sivil ulydighet - som er en ikke-voldelig protestform som kan benyttes som siste mulighet (skal først ha prøvd å nå frem med alle lovlige demokratiske virkemidler) for å provokativt påkalle storsamfunnets oppmerksomhet rundt en sak ved å bevisst og åpenlyst bryte en lov av samvitighetsgrunner. Sivil ulydighet mener jeg er en nødvendig "sikkhetsventil" i et demokrati for å sikre et mindretallige grupper i samfunnet en rettighet til å kunne si kraftfull fra hvis man konsekvent blir overhørt/overkjørt av av majoritetens interesser. Derfor er jeg glad for den nylige dommen fra Høyesterett som frikjente fosenaktivistene fra straffeansvar selv om jeg er uenige med dem i sak. 2
23:4 Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Merk dere at de som støtter sivil ulydighet bare støtter dette så lenge de er politisk enige med de, at de har en politisk sak som er spiselig for de. Ellers ? Ut grav en grop og "steine" de. 1
The Avatar Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Tronhjem skrev (58 minutter siden): Det jeg forsvarer er retten til er sivil ulydighet - som er en ikke-voldelig protestform som kan benyttes som siste mulighet (skal først ha prøvd å nå frem med alle lovlige demokratiske virkemidler) for å provokativt påkalle storsamfunnets oppmerksomhet rundt en sak ved å bevisst og åpenlyst bryte en lov av samvitighetsgrunner. Sivil ulydighet mener jeg er en nødvendig "sikkhetsventil" i et demokrati for å sikre et mindretallige grupper i samfunnet en rettighet til å kunne si kraftfull fra hvis man konsekvent blir overhørt/overkjørt av av majoritetens interesser. Derfor er jeg glad for den nylige dommen fra Høyesterett som frikjente fosenaktivistene fra straffeansvar selv om jeg er uenige med dem i sak. Eg synes at når vi snakker om ikkje-voldeleg sivil ulydigheit som akseptabel protestform så burde vi også ta med at den sivile ulydigheita heller ikkje skal føre til anna skadeverk. Med skadeverk så setter eg eit stort skille mellom indirekte økonomiske konsekvensar som å låse seg fast på anleggvegen for å stoppe ei utbygging sjølv om det medfører store økonomiske tap fordi prosjektet blir forsinka, og dei meir direkte økonomiske konsekvensane med å øydelegge anleggsmaskinene. Når Fosenaktivistane okkuperte lobbyen til olje- og energidepartementet så var det ein heilt passiv måte å aksjonere på, hadde dei også utført skadeverk så hadde aksjonistane etter mitt syn tråkka over ei grense på tilsvarande nivå som om dei hadde brukt vold for å ta seg inn i bygget. 4 1
Hugo_Hardnuts Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Tussi skrev (På 28.6.2025 den 18.29): Det sier seg selv at skadeverk må den som gjør det betale for, uavhengig av årsak. 9 md fengsel var dog veldig strengt Uten å ha tilsvarende saker friskt i minnet, synes jeg ikke straffen var spesielt streng når man ser på strafferammen for det han er tiltalt for. Strafferammen på grovt skadeverk, som vel var hovedpunktet i tiltalen, er 6 år. Å ta seg ulovlig inn på militært område har en strafferamme på 1 år. 2
Rune_says Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) Markiii skrev (På 28.6.2025 den 18.40): Så lav straff for livsfarlig landsforræderi? Skandale. Passende straff for skadeverk. Men landsforræderi ? Det er jo helt uten straff, som både oppgivelsen av suverenitet til EU og ACER viser... Tidligere var det streng straff for å avsløre forsvarshemmeligheter men staten ved NSM synes åpenbart slikt er bare tull https://www.nrk.no/norge/eksperter-kritisk-til-publisering-av-kart-med-militaere-anlegg-1.14222413 Snakk om "gavepakke" om "fi" noengang tenker invadere.... Endret 5 timer siden av Rune_says
Hugo_Hardnuts Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Satt i grunnen bare og ventet på at det skulle dukke opp en polariserende påstand om hvem som er de egentlige forræderne her i landet...🙄 Nyttig idioti er ikke det samme som forræderi. 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå