SahandJ Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni Hei Jeg har nylig flyttet inn i en ny leilighet og ser etter en drill som kan dekke ulike behov for snekkerarbeid og montering. Bruksområdene vil variere fra å skru skruer og sette sammen møbler (f.eks. fra IKEA), til å bore i betongvegger for å montere taklamper og henge opp bilder. Jeg har forstått at en slagdrill er nødvendig for boring i betong. Men betyr at jeg trenger to separate driller, en vanlig drill for skruing og møbel-montering, og en slagdrill spesifikt for betongvegger? Eller finnes det 2-i-1 varianter som dekker begge disse bruksområdene? Beklager veldig for et så dumt spørsmål. 1
Jalla21 Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni Anbefaler at du kjøper en grei drill med batteri for vanlig arbeid, og det kan du finne med å sjekke tester de siste to årene. Selv kjøpte jeg en Makita, og er meget godt fornøyd med den. Du trenger ikke å kjøpe en til 4-5 tusen for en slik bruk. Så hadde jeg enten lånt en slagdrill av noen jeg kjenner, eller leid en fra de som driver med slikt ( f.eks Obs Bygg ) "Samle sammen" hullene du skal lage i betong, og gjør alle ferdig på en gang. 2
Locrin Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni (endret) Jeg var i nesten samme situasjon for et år siden der jeg trengte en kraftig muttetrekker og en kraftig drill til terrasseskruer. I tillegg er det jo kjekt å bruke drillen til annet småtteri som møbler og diverse. Løsningen min ble å kjøpe en muttetrekker og en såkalt Hex Impact Adaptor. Det gjør at jeg kan bruke den som en slagtrekker eller muttetrekker etter behov. Fordelen er da at jeg kan kjøpe en god maskin til alt. Ulempen er at du da trenger hex bor siden "vanlige" runde borfester ikke passer. Muttertrekkere har heller ikke muligheten til å "slippe" ved et visst dreimoment. Men gode muttertrekkere har så fin kontroll på mengden kraft at jeg ikke har hatt noen problemer med det. Endret 25. juni av Locrin
Mannen med ljåen Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni Greit å bestemme seg for et merke, så kan alt utstyret ditt bruke samme lader og batterier. Ryobi, for eksempel.
Locrin Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni 1 minute ago, Mannen med ljåen said: Greit å bestemme seg for et merke, så kan alt utstyret ditt bruke samme lader og batterier. Ryobi, for eksempel. Sterkt enig i den, men det lønner seg å sjekke hele porteføljen til produsenten før man velger. Nå bruker vi samme batterier til drill, hekkesaks, og gresstrimmer. Men det er ikke alle som lager alt man trenger så lurt å sjekke. Det finnes vel ettervhert også enkelte adapter løsninger mellom produsenter og noen har et samarbeid men det har jeg ikke testet ut enda.
Zepticon Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni Ryobi er bra nok for småarbeid og om du trenger en drill 2-6 ganger i året, og de har et enormt utvalg av maskiner. Jeg har Blå Bosch og er veldig fornøyd med dem, har både sager, skrumaskiner, vinkelsliper og muttertrekker. Hadde jeg valgt på nytt ville jeg gått for Milwaukee pga bedre utvalg, spesielt på mekanikerverktøy.
Fantomtegningen Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni 1 minute ago, Zepticon said: Ryobi er bra nok for småarbeid og om du trenger en drill 2-6 ganger i året Forklar? 1
MailMan13 Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni (endret) Småarbeid hjemme er det ikke nødvendig med noe spesielt. Noe enkelt med børstemotor holder i massevis. Denne koster mindre enn enkeltkomponentene til selv de billigste system-verktøyene, og holder i massevis til alt man finner på på innsiden av en leilighet. Tilsvarende, hvis man ikke får lånt seg enn slagbormaskin, så kjøper man den rimeligste man finner der også. Til innendørsbruk trenger man ikke batteridrevet. Bare batteriet til drill som klarer 500-600W koster vel rundt det dobbelte av en rimelig 220V-variant. Endret 25. juni av MailMan13
onkel_jon Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni Bruker sjøl Ryobi er relativt fornøyd, har boret i betong og, funker greit med mindre man skal ganske dypt da bør man heller gå for blå bosch med sds pluss.
Zepticon Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni Fantomtegningen skrev (1 minutt siden): Forklar? Det er vanskelig å forklare. Men skal prøve. Ryobi er "budsjett" utstyr. Det fungerer kjempefint til prisen, og har enormt utvalg. Jeg har ingenting imot Ryobi, og ville valgt det lett om jeg ikke er verktøysnobb. De har så mye rart og bra for "hjemmet" at jeg neste må ha det uansett. Men, du kjenner ved bruk at dette er budsjett, de er forholdsvis store og føles billig sammenlignet med dyrere merker som Milwaukee og Blå Bosch som er det jeg har erfaring med. Man blir veldig raskere sliten om man jobber lenge med utstyret, fordi det ikke er brukt like mye tid på å få det til å ligge bra i hånden, og det er brukt billigere materialer. Feks om man sammenligner Ryobi sin muttertrekker med Blå Bosch og Milwauke så føles sistnevnte mye "tightere" ut. Hammeren og maskineriet er kraftigere osv. Et annet eksempel er skrumaskinene, der de jeg har testet føles fremtung, det betyr at jeg astrenger meg for å holde den "rett", mens drillene jeg har testet fra Bosch er veldig bra balansert, og det eneste jeg kjenner er vekten. Det merkes typisk ikke før 30-40 minutter ut i skruing av terassebord. 2
Femtekolonne Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni Ahh, kjøp eller lei en bra slagdrill hvis du skal borre i betong. Ikke noe er værre enn en nabo med med for liten drill som borer 20min pr hull. Blå Bosch med ledning er ett billig og godt valg. En drill du skal bruke sjeldent er like greit å ta med ledning. Til inne-prosjekter så holder det med en god 12v batteridrill. De er små og lette og kommer til over alt. Til litt mer tungt arbeid, terasse, lettvegger etc så er 18v bedre. I prinsipp trenger en som bor i blokk og bare skrur sammen møbler 12v. Bygger man litt trenger man en 18v og så låner manen slagborrmaskin når man skal borre i betong eller pigge opp badegulvet. Jeg har Bosch GSB 21-2 slagborrmaskin, GSR 18v-28 drill og en GSR 12v-15 drill som brukes til 70% av all borring og skruing innendørs. 1
kremt Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni For å skru møbler og henge bilder trenger du strengt talt ikke noe mer enn en slik drill. 400 kroner på jula. Slagborring ville jeg lånt fra noen når du trenger det. Rart hvis du ikke har en nabo, slektning eller noe som har ett eller annet. Ellers fins det til leie på finn f.eks, kanskje 100 kroner for en dag, så samler du opp litt.
Zepticon Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni (endret) Femtekolonne skrev (8 minutter siden): Ahh, kjøp eller lei en bra slagdrill hvis du skal borre i betong. Ikke noe er værre enn en nabo med med for liten drill som borer 20min pr hull. Blå Bosch med ledning er ett billig og godt valg. En drill du skal bruke sjeldent er like greit å ta med ledning. Til inne-prosjekter så holder det med en god 12v batteridrill. De er små og lette og kommer til over alt. Til litt mer tungt arbeid, terasse, lettvegger etc så er 18v bedre. I prinsipp trenger en som bor i blokk og bare skrur sammen møbler 12v. Bygger man litt trenger man en 18v og så låner manen slagborrmaskin når man skal borre i betong eller pigge opp badegulvet. Jeg har Bosch GSB 21-2 slagborrmaskin, GSR 18v-28 drill og en GSR 12v-15 drill som brukes til 70% av all borring og skruing innendørs. ^ Godt tips. Jeg heiv meg på "batteri" hysteriet, men har i ettertid kjøpt en del flere maskiner med ledning. Spesielt ting der man stort sett er stasjonære når man jobber. Fikk 3 vinkelslipere for prisen av en batterimaskin med batteri, så da kjøpte jeg tre med ledning, og har kutteskive på en, pusseskive på en og ståbørste på en. Da slipper jeg å bytte skive 99% av gangene jeg gjør noe i garasjen Endret 25. juni av Zepticon 1
Fantomtegningen Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni (endret) 11 minutes ago, Zepticon said: Det er vanskelig å forklare. Men skal prøve. Ryobi er "budsjett" utstyr. Det fungerer kjempefint til prisen, og har enormt utvalg. Jeg har ingenting imot Ryobi, og ville valgt det lett om jeg ikke er verktøysnobb. De har så mye rart og bra for "hjemmet" at jeg neste må ha det uansett. Men, du kjenner ved bruk at dette er budsjett, de er forholdsvis store og føles billig sammenlignet med dyrere merker som Milwaukee og Blå Bosch som er det jeg har erfaring med. Man blir veldig raskere sliten om man jobber lenge med utstyret, fordi det ikke er brukt like mye tid på å få det til å ligge bra i hånden, og det er brukt billigere materialer. Feks om man sammenligner Ryobi sin muttertrekker med Blå Bosch og Milwauke så føles sistnevnte mye "tightere" ut. Hammeren og maskineriet er kraftigere osv. Et annet eksempel er skrumaskinene, der de jeg har testet føles fremtung, det betyr at jeg astrenger meg for å holde den "rett", mens drillene jeg har testet fra Bosch er veldig bra balansert, og det eneste jeg kjenner er vekten. Det merkes typisk ikke før 30-40 minutter ut i skruing av terassebord. Jeg spør pga at jeg har Ryobi verktøy og batteri fra 2016 som fortsatt holder koken, disse har vært med på mye oppussing i leilighet og hus siden de ble kjøpt. Drillen har skrudd flere titals kvadratmeter med terrassebord uten problemer, blandet mange bøtter frostsikker betong og til og med brukt som hammer gjentatte ganger. Var så imponert at jeg kjøpte HP drillen til å ha i tillegg. Deltasliperen jeg kjøpte for 4 år siden pusset terrassen vår på 40kvm uten problemer (ikke spør hvorfor jeg brukte deltasliper til en hel terrasse). Pusset nylig en 3 etasjers trapp med den nye HP eksentersliperen og den er blandt de bedre eksentersliperne på batteri med tanke på vibrasjon, støy og resultat. Kjøpte den nye HP barrel-grip stikksagen også, da den får veldig bra omtale. Enig når det kommer til bordsag og de billige sirkelsagene er ikke noe bra saker, men ellers har Ryobi bra kvalitet i et bredt spekter av kategorier. Endret 25. juni av Fantomtegningen
Simen1 Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni (endret) Siden TS sier han er uerfaren og ikke har spesielt tunge behov som f.eks en håndtverkermaskin som skal vare lenge eller nevner svært tunge oppgaver så vil jeg anbefale et billigmerke. Det holder i lange baner for IKEA-skruing, bilder osv. Det eneste unntaket er det spesifikke behovet for slagbor. Det finnes 2-i-1 men de er egentlig ikke så bra til noen av delene siden festet er beregnet på bit-holdere og ikke slagbor. Slagbor for hex-bit finnes men det er ikke særlig bra. Sats på en med SDS-chuck. Kjøp en billig en, lei eller lån. Batteri er selvsagt kjekt pga trådløs bruk, men husk at batterier har en tendens til å bli ødelagt hvis det står 1 år eller mer uten å bli brukt. Så for slagbormaskina ville jeg vurdert 230V versus hvor ofte du kommer til å bruke den. Ikke kjøp dyrt for å være "framtidssikker" eller bare for å ha og vise fram et prestisjemerke. Tenk på verktøy som en bil eller kjøkkenutstyr. Du kjøper det du trenger der og da, starter i det små, også oppgraderer du til noe dyrere og bedre hvis behovet melder seg. Endret 25. juni av Simen1
ProphetSe7en Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni Til skruing så kjøp en liten skrutrekker eller slagtrekker. En stor og tung drill til å skru med er helt unødvendig. Jeg er kjempe fornøyd med mine 18V fra Makita, og med ett 2ah batteri så er de små og kompakte og liten vekt. Slagtrekker og skrutrekker Men verktøyet jeg bruker mest til alt mulig hjemme er 12V slagskrutrekker fra Bosch. Jeg elsker 12V serien og har brukt det til alt fra å montere kjøkken til å bygge terrasse. Får masse bra verktøy i 12V serien til Bosch og Milwaukee, men sistnevnte er som oftest dyrere
WiiBoy Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni 50 minutes ago, Zepticon said: Ryobi er bra nok for småarbeid og om du trenger en drill 2-6 ganger i året.. Ryobi er ikke et merke for proffmarkedet, der utstyret skal brukes i flere timer hver dag. Det er helt riktig. Ryobi er et merke som helt fint tåler å brukes mange, mange ganger i uken og er svært gode i hobby/privat markedet. Det å påstå at det kun er godt nok for 2-6 ganger i året er fullstendig feil. Ryobi har også et svært, svært bredt spekter av maskiner. Når noen over her klager på at maskinen ikke ligger godt i hånden, så kommer det veldig mye an på hånden som holder verktøyet. De har også flere forskjellige skrutrekkere med forskjellig utforming, så det er også fullt mulig at man liker den ene drillen men ikke den andre. Jeg ville definitivt godt for Ryobi dersom du skal drive med hobby/privatprosjekter og ser for deg å utvide verktøymengden på sikt. De har absolutt alt du kan tenke deg, og de kommer raskt ut med ting du ikke kunne tenke deg. 1
PaladinNO Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni (endret) Tror du vil få veldig mange gode anbefalinger fra folk med forskjellige preferanser. Og alle vil nok være like gode. Det kommer helt an på budsjett og hvor "selvhjulpen" du ser for deg å være med tiden. Mye verktøy krever mye plass, og det koster også mye penger - og du bør ha tid til å bruke det for å føle at det er verdt det. Men ingen vits i å kjøpe dyrt og "profft" med en gang til småprosjekter. Jeg klarte meg overraskende bra i mange, mange år med en Bosch Grønn drill til 1000-lappen for en komplett pakke, pluss en koffert med tilbehør. https://www.prisjakt.no/product.php?p=5054530 Det var først når jeg begynte med større prosjekter, som terrasseplatting i hagen, at Bosch'en ikke lenger dugde. Så selv har jeg gått for DeWalt, og hvis du trenger en "jack of all trades" kan jeg anbefale DCD796 (18 V): https://www.prisjakt.no/product.php?p=3460570 Men for boring i betong trenger du noe med en skikkelig hammerfunksjon. Har prøvd med en DCD999 (DeWalts "toppmodell") i betong, men kom ingen vei. Så jeg endte med å kjøpe denne, D25134K (230 V - ledning) (trenger SDS+ bor, men den har inkludert chuckadapter for vanlig bor / skru-tilbehør - har ennå ikke fått testet den): https://www.prisjakt.no/product.php?p=3270544 For finskruing likte jeg DCF601 (OBS: er 12 V, men kan bruke samme lader som 18 V) så godt at jeg kjøpte 2 stk. https://www.prisjakt.no/search?query=dcf601 For grøvere skruing, der overstående DCF601 begynner å slite, kan jeg anbefale DCF922 (18 V). Er egentlig en kompakt slagtrekker, men den kan fint brukes til skruing med et adapter (anbefaler i tillegg slagbits). Har ikke prøvd den på hjulboltene, men kan ikke se hvorfor den ikke skulle kunne klare det også. Men kjøp gjerne verktøy med ledning. Da er du ikke låst til en batteritype / merke, og verktøyene er jevnt over også kraftigere - og gjerne vesentlig billigere. Dykksag, stikksag, vinkelslipere og eksentersliper er alle verktøy hvor jeg kjøpte med ledning, og jeg er glad jeg gjorde det valget kontra batteriløsninger. Eneste jeg vil anbefale er at du kjøper 2 verktøy. Legg gjerne litt mer i verktøyet du skal skru med, så du har kraft til de litt større skruene. Å ha både bor- og skru-muligheter uten å måtte skifte bit høres luksus ut, men er veldig kjekt å ha. Men 2 stk. 230 V billig driller vil du komme langt med. Så ser du etterhvert hva du evt. merker at du savner. Endret 25. juni av PaladinNO
Simen1 Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni MailMan13 skrev (53 minutter siden): Denne koster mindre enn enkeltkomponentene til selv de billigste system-verktøyene, og holder i massevis til alt man finner på på innsiden av en leilighet. Beste forslag så langt! For 249 kr inkludert batteri og lader kan man umulig gjøre noe stort bomkjøp. Jeg har faktisk forgjengeren til den med en gammel batteritype og den holder fortsatt etter 10-12 år med lite bruk (har den stort sett som reserve i tilfelle jeg får hjelp av noen eller låner bort til småarbeid). Den der veier forholdsvis lite så den er lett å betjene og holde høyt over tid selv for en nybegynner. Den har 10mm chuck som er helt greit for lett bruk. Og pådraget er variabelt (noen av de aller enkleste har bare av/på).
MailMan13 Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni (endret) 8 minutes ago, Simen1 said: Beste forslag så langt! For 249 kr inkludert batteri og lader kan man umulig gjøre noe stort bomkjøp. Jeg har faktisk forgjengeren til den med en gammel batteritype og den holder fortsatt etter 10-12 år med lite bruk (har den stort sett som reserve i tilfelle jeg får hjelp av noen eller låner bort til småarbeid). Den der veier forholdsvis lite så den er lett å betjene og holde høyt over tid selv for en nybegynner. Den har 10mm chuck som er helt greit for lett bruk. Og pådraget er variabelt (noen av de aller enkleste har bare av/på). Min far har denne til bruk mot mur. Holdt til å lage nytt hull i skorsteinen i kjelleren her hos oss. Borret som skulle til kostet mer enn maskinen 😅 Endret 25. juni av MailMan13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå