Gå til innhold

Ingen tar med seg Billy-hylle på sykkel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok bare å legge ut bilen på "Finn" først som sist. Best å være tidlig ute før alle begynner å selge unna og prisene går i vasken.
 

Husk å kjøpe sykkel også, før prisene stiger på grunn av høy etterspørsel.

Skrevet

FrP som vanlig:

"Hva synes du om at vi har fått tildelt OL på Lillehammer i 1994?"

"Det gir jeg f... i bare det ikke blir i Norge!"

 

  • Liker 1
Skrevet

Sykkelparkeringsplasser på IKEA? Hvis man lager en tråd over en slik sak så er man over gjennomsnittet engasjert i i-landsproblemer.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Fantomtegningen skrev (10 timer siden):

IKEA har holdt på tomten siden de startet planleggingen, lettere å tilpasse lager og butikk til å få på plass en god løsning når en står alene uten nærliggende bygg.

Dagens løsning der du må Kjøre bort på et annet lager er tragisk. 

 

Fra NRK:

­ringen gripe inn

Stortingsrepresentant Geir Pollestad (Sp) mener at kravet om maks 183 parkeringsplasser for bil og minst 1099 for sykkel ved et nytt Ikea-varehus ikke kan bli stående.

Det skriver Stavanger Aftenblad.

 

Han tror heller ikke det vil være flertall på Stortinget og har sendt dette spørsmål til klima- og miljøvernminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap):

 

«Ikea på Forus er pålagt å ha maksimalt 183 parkeringsplasser og minimum 1099 sykkelparkeringsplasser ved sitt nye varehus. Mener statsråden dette er rimelig, eller vil statsråden pålegge statsforvalteren å bruke sunn fornuft?»

En tragedie om dette må opp på så høyt nivå. 

 

  • Liker 2
Skrevet

Tyckte Bent Høie gjorde ett veldigt dålig intrykk i intervjun.

Hans huvudargument var alltså att trots att IKEA vill ha färre parkeringplasser, mindre körning på grund av lager i samma bygg och närmare til kollektiv trafikk så blir det sämre med nytt bygg för att noen annan kommer bruke byggene och parkeringarna som IKEA har nu. Så totalt blir det fler parkeringsplasser i området ...   

Skrevet (endret)
26 minutes ago, fredrik2 said:

Tyckte Bent Høie gjorde ett veldigt dålig intrykk i intervjun.

Hans huvudargument var alltså att trots att IKEA vill ha färre parkeringplasser, mindre körning på grund av lager i samma bygg och närmare til kollektiv trafikk så blir det sämre med nytt bygg för att noen annan kommer bruke byggene och parkeringarna som IKEA har nu. Så totalt blir det fler parkeringsplasser i området ...   

Jeg husker en tid i gamle dager, når stat og kommune jobbet for økonomisk vekst, og ønsket velkommen investeringer fra utland og innland som ga skatteinntekter. At noen ville etablere seg i tomme lokaler ble møtt med jubel. Nå er vist målet økonomisk nedgang, og nyetablering blir sett på som et problem. Forstå det den som kan.

Endret av likferd
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
likferd skrev (7 minutter siden):

Jeg husker en tid i gamle dager, når stat og kommune jobbet for økonomisk vekst, og ønsket velkommen investeringer fra utland og innland som ga skatteinntekter. At noen ville etablere seg i tomme lokaler ble møtt med jubel. Nå er vist målet økonomisk nedgang, og nyetablering blir sett på som et problem. Forstå det den som kan.

Den samme sykdommen preger min kommune her oppe i nord. Næringsfiendtlighet går igjen som en rød tråd. Det snakkes om det i alle bedrifter og sosiale sammenhenger. Et offentlig som er i forakt mot all privat virksomhet, særlig nyetableringer, nye bygg og til og med privatpersoner som tjener mer enn en median kommunalt ansatt. Det har blitt en helt syk kultur. Skremmende å se at denne sykdommen har spredt seg til flere kommuner.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
2 hours ago, Andre1980 said:

Til info så er det ikke lokalpolitikerne som har ønsket dette, og og som så vil gi unntak... Dette ble tredd ned over hode på lokalpolitikerne i Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg, etter at de hadde vedtatt en interkommunal kommunedelplan for Forus, hvor de hadde gått inn for 0,9 parkeringsplasser pr 100 kvm. Statsforvalteren sendte så innsigelse på vedtaket, og anket til kommunaldepartementet, som naturlig nok holdt statsforvalterens side og tredde ned 0,5 plasser pr 100 kvm. 

Det er dette nå Statsforvalter Bent Høie nå tviholder på. 

ref. https://www.statsforvalteren.no/siteassets/fm-rogaland/dokument-fmro/miljo/kdd-avgjorelser/vedtak---parkeringsbestemmelsene---sola-sandnes-stavanger---interkommunal-kommunedelplan-forus-2019---2040-ikdp-forus-plan-6005-2015116-og-130k.pdf

Dette endrer faktisk saken en del. Hvem var det igrunn som kom på dette o-store nullvekstmålet? Tenk hvilken infrastruktur vi hadde hatt her i landet hadde de kommet på det på 60-tallet.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
13 minutes ago, Simen1 said:

Den samme sykdommen preger min kommune her oppe i nord. Næringsfiendtlighet går igjen som en rød tråd. Det snakkes om det i alle bedrifter og sosiale sammenhenger. Et offentlig som er i forakt mot all privat virksomhet, særlig nyetableringer, nye bygg og til og med privatpersoner som tjener mer enn en median kommunalt ansatt. Det har blitt en helt syk kultur. Skremmende å se at denne sykdommen har spredt seg til flere kommuner.

Det virker dog ikke som om at det er noen politisk vinnersak å ønske å gjøre noe med det. Når det er valg er det å love å kaste mest mulig penger på alt som er vinnersaken. Gjerne også at "noen andre" skal ta regningen.  

  • Liker 4
Skrevet

Ikea vil neppe ha 1000 syklende kunder i sin butikk. De vil da få for liten omsetning idet det er begrenset hva man kan få med seg på en sykkel. Selger du 10 pakker sevietter og noen stearinlys er det lite å tjene for å si det slik

  • Liker 1
Skrevet

Det er jo mange som bor over hundre km fra IKEA som for eksempel reiser dit med bil for å kjøpe kjøkken eller gjør storhandel av diverse møbler og ting. Sykkelpolitikken er dødfødt.

  • Liker 3
Skrevet (endret)

De tenker nok at det renner inn syklister fra en radius på 30 til 50 mil, eller så har de ikke tenkt. 

Jo mer man forsøker å forstå tankegangen bak sykkelparkering for 1090 sykler, desto mer uforståelig blir det.

Neste gang jeg er med og arrangerer LAN-treff, skal jeg hjøre om vi ikke kan krympe bordplassen til 3/4 av deltakerne. Slik at det kun er plass til håndholdt maskin ved mesteparten av bordene. /ironi 

Endret av BadCat
  • Liker 2
Skrevet

Sykkelpolitikken har gått fra å fokusere på muliggjøring av sykkel til å fokusere på umuliggjøring av bil.

"Smak" på ordet nullvekstmålet. Null vekst. Dette mener de bokstavelig og ikke bare i form av antall biler på veiene, men også økonomisk og med tanke på folketall. Galskapen skyldes grønne virkelighetsfjerne idealister som tror at Norge er overbefolket og at redusert folketall vil redde planeten. Og at vi, som Jesus på korset, må lide litt hver dag for å bli tilgitt våre miljøsynder. Sykle til jobben i regnvær, sitte på trange busser som vi betaler dobbelt opp for: Billett + ca like mye i skatter og avgifter til subsidiering av kollektivtransporten + ennå mer i tilrettelegging av infrastruktur, som sykkelveien Stavanger-Forus er et skrekkens eksempel på.

Null vekst - et døende samfunn, er visjonen. Vi skal helst signere ut fra denne planeten og etterlate den til naturen for å redde verden fra klima og økologisk katastrofe. Erstatte velstand, praktisk hverdag og gode liv med så lite fotavtrykk som mulig. Små fuglekasseleiligheter i høyest mulige bygg (liten grunnflate), kvitte oss med bilen og konsumere minst mulig. Straffe oss selv hver gang vi unner oss en kjøretur eller et møbel fra IKEA.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Mange politikere mangler økonomisk forståelse. Du kan ikke ha et stort varehus som skal basere sin omsetning på syklende kunder som handler nips varer. Det kan man bare ikke overleve på. Store varehus kan bare overleve om de selger dyre kapitalvarer eller veldig store kvantum av nips..Kapitalvarer er som regel store,i alle fall i Ikea segmentet, og dersom man satser på nips så må man selge store volum. Store volum krever bil,ikke sykkel.

Dette er så banalt at enhver barneskole elev som selger vafler og saft langs veien har erfart dette. MEN det finnes dessverre idealistiske politikere som har dratt ned rullegardinen for økonomiske realiteter dessverre. Jeg forstår rett og slett ikke hvor lite opplyst enkelte kan være. 

  • Liker 4
Skrevet (endret)

Man blir ikke oppfattet som særlig smart, hvis man i beste sendetid forteller på TV, at folk drar helt til IKEA for å handle småvarer, i en liten pose de kan ta med på bussen.

Det logiske og mest kostnadseffektive er å ta med slikt fra dagligvarebutikker eller Nille, Europris, Rusta, Normal, Søstrene Grene, Jernia, Clas Ohlson, Christiania Glassmagasin, osv, som ligger nærmere der folk bor. Med mindre man samtidig skal til IKEA etter større varer.

Endret av BadCat
  • Liker 6
Skrevet
BadCat skrev (11 minutter siden):

Man blir ikke oppfattet som særlig smart, hvis man i beste sendetid forteller på TV, at folk drar helt til IKEA for å handle småvarer, i en liten pose de kan ta med på bussen.

Det logiske og mest kostnadseffektive er å ta med slikt fra dagligvarebutikker eller Nille, Europris, Rusta, Normal, Søstrene Grene, Jernia, Clas Ohlson, Christiania Glassmagasin, osv, som ligger nærmere der folk bor. Med mindre man samtidig skal til IKEA etter større varer.

Alle med erfaring fra butikk vet at selv om dekningsgraden er stor på nips..så genererer det ikke nok penger for drift om ikke volum er stort. Du kan rett og slett ikke få store volum av nips med deg på sykkel. Og det er ikke slik at antallet mennesker som bor i sykkelavstand er som i Kina. Nei, Ikea får bare slå hardt mot hardt og si at uten slik og slik antall parkeringsplasser..vel så blir det ikke  noe Ikea arbeidsplasser der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...