Gå til innhold

Ingen tar med seg Billy-hylle på sykkel


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
BadCat skrev (17 minutter siden):

Det er selvsagt greit å legge til rette for sykkel. Antallet sykkelplasser var snodig. Der jeg holder til er det 200 til 400 bilister per syklende alt etter som været snur. Da mener jeg når det er bart føre.

På en av flaslehals-innfartsveiene her er det målt 16 000 ÅDT (alle typer kjøretøy) og ca 250 syklister pr dag. Det er 64:1 i snitt. Men antallet syklister varierer som forventet stort avhengig av været.

Litt mer relatert til IKEA: En av kjøpesentrene her har 1500 parkeringsplasser for bil. De skriver ikke antall sykkelparkeringer på hjemmesiden men jeg vil anslå ca 100, derav 10 high end lukkede parkeringsbokser for f.eks dyre sykler. Det er sånn røffly 15:1. Jeg vil anslå at belegget er omtrent likt på bilparkering og sykkelparkering. Så 15:1 er fin match med behovet på dette kjøpesenteret i hvert fall.

Endret av Simen1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Smule8o skrev (9 minutter siden):

Er ikke IKEA selv i stand til å vurdere hvor mye sykkelparkering som er fornuftig å ha bedre enn kommunen?

Det vet jeg ikke. De har litt ulike forutsetninger. IKEA vil nok prioritere antall plasser ut fra omsetning pr parkeringsareal, mens kommunen vil antagelig tenke litt bredere om samferdselsbehov og tilrettelegging. Jeg tenker begge bør ha rett til å legge fram argumenter og forhandle om et kompromiss.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
7 minutes ago, Simen1 said:

Selvsagt ikke. Det er jo FrP som svarer på disse idiotiske reglene. Problemet er bare at svaret også er idiotisk og undergraver FrP sitt eget saklighetsnivå. Det er ingen som sier at man må ta med seg Billy bokhyller på sykkel. Det er ikke det debatten går på, så FrP sitt utspill er per definisjon en stråmann.

Jeg forstår symbolikken. Men den er en stråmann som viser FrP sitt saklighetsnivå.

Husk at reglene ikke har forbudt parkeringsplasser for biler, slik FrP insinuerer og latterliggjør.

Debatten går på balansen mellom antall bilparkeringsplasser og antall sykkelparkeringsplasser. Ikke om det skal være bilparkeringsplasser der i det hele tatt. Altså en slags tvang om å ta med seg Billy bokhyller på sykkel. Det er kun en stråmann fra FrP.

IKEA har mange ansatte, mange av de kan nok tenkes å sykle til og fra jobb. Kanskje ikke i snøstorm, men nå bør vel antall sykkelparkeringsplasser ikke dimmensjoneres etter minimumsbehovet, men maksimumsbehovet. Hva tror du maksimumsbehovet er? 0? 200? 1099? Noe annet? Spiller det noen rolle hva vi forumbrukere sitter og tror eller bør noen (trafikkanalytikere e.l.) faktisk analysere behovet på en saklig og skikkelig måte?

Det er du som driver med stråmann..  FRP har aldri "insinuert" at det ikke skal være parkering for bil der i det hele tatt. Har du egentlig lest artikkelen og saken? FRP sier bare det opplagte og sunn fornuft .. Ikea passer ikke "tvangstrøyen" som politikerne har laget. FRP var med å godkjente 590 bilplasser og 170 sykkelplasser.. det er Super byråkraten Bent Høie som lager problemet her.

Jeg tenker at Ikea vet best hvor mange bilplasser og sykkelplasser som er nødvendig. Hvert fall ikke en nedsnødd tidligere helseminister som aldri har jobbet eller utdannet seg til noe fornuftig. Er så drita lei disse politiske broilerne..

  • Liker 6
Skrevet
6 minutes ago, scuderia said:

Det er du som driver med stråmann..  FRP har aldri "insinuert" at det ikke skal være parkering for bil der i det hele tatt. Har du egentlig lest artikkelen og saken? FRP sier bare det opplagte og sunn fornuft .. Ikea passer ikke "tvangstrøyen" som politikerne har laget. FRP var med å godkjente 590 bilplasser og 170 sykkelplasser.. det er Super byråkraten Bent Høie som lager problemet her.

Jeg tenker at Ikea vet best hvor mange bilplasser og sykkelplasser som er nødvendig. Hvert fall ikke en nedsnødd tidligere helseminister som aldri har jobbet eller utdannet seg til noe fornuftig. Er så drita lei disse politiske broilerne..

Bent Høye bare passer på at kommunen følger planen de selv har vedtatt. Hvorfor i alle dager har det vedtatt noe så idiotisk er det egentlige spørsmålet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
scuderia skrev (4 minutter siden):

Det er du som driver med stråmann..  FRP har aldri "insinuert" at det ikke skal være parkering for bil der i det hele tatt. Har du egentlig lest artikkelen og saken? FRP sier bare det opplagte og sunn fornuft .. Ikea passer ikke "tvangstrøyen" som politikerne har laget. FRP var med å godkjente 590 bilplasser og 170 sykkelplasser.. det er Super byråkraten Bent Høie som lager problemet her.

FrP gikk ut med påstanden "Ingen tar med seg Billy bokhylle på sykkel". Hva leser du i det utsagnet?

Jeg leser stråmann etterfulgt av latterliggjøring. Det er ingen her, selv ikke Bent Høie, har påstått at noen skal eller må gjøre det. Dette er et argument FrP har funnet på helt selv - og de snakker bevisst ikke om balanse mellom ulike parkeringsplasser. Hensikten er å latterliggjøre.

___________

Kan vi avsluttet dette tullet nå og heller diskutere hva som er en god balanse?

  • Liker 4
Skrevet

Man kan faktiskt låne el-lastsykkel fra IKEA. Går också att bestille hjem ting. 

Saken handlar om regler om parkering, som ibland kan vara bra, men som ikke alls passar IKEA i detta fallet. 

Förövrigt tycker jag många butikker och kjöpesenter har alltför få (bra) plasser för sykkel så att införa lite regler för det er bara bra. 

Tycker ikke man ska skylle på Høie. Tyckte det var uppenbart fra artikeln att han som statsførvalter hade en plikt att følja reglerna och kritisera der det ikke gørs samtidigt som han också førstår att det i detta fallet blev absurt. 

  • Liker 4
Skrevet
1 hour ago, Sjørøver said:

Jeg forstår ikke hvorfor de vil flytte? De ligger bra til nå og har rikelig med plass. 

For 20 år siden var det betydelig bedre plass rundt ønsket plassering, da var Forus ca 50% størrelse enn det Forus er i dag.
IKEA har holdt på tomten siden de startet planleggingen, lettere å tilpasse lager og butikk til å få på plass en god løsning når en står alene uten nærliggende bygg.

image.thumb.png.a8fc10bf00ef7e31bd0ea62c23a0a75c.png

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Hos meg er det et kjøpesenter med 10 til 15 plasser for sykkel og 450 for bil. Bil er stort sett mer enn fullt, det vil si at folk er kreative til å finne alternative måter å parkere på og jeg har aldri hørt om at det er fullt for sykler.

 

Quote

Ikea ønsker å bygge et nytt varehus på Forus i Stavanger, og fikk i mai støtte fra lokalpolitikerne til å lage 590 parkeringsplasser for bil og 170 for sykkel.

Men Statsforvalteren i Rogaland har nå satt foten ned.

Ifølge gjeldende regler er det kun tillatt med maks 183 bilplasser, og krav om minst 1099 sykkelplasser.

170 plasser bør være mer enn rikelig og 1099 samt kun 183 bilplasser er absurd. Noe må gjøres med gjeldende regler og Norge må holde seg langt unna EU og EØS.

Endret av BadCat
  • Liker 4
Skrevet
3 minutes ago, Simen1 said:

FrP gikk ut med påstanden "Ingen tar med seg Billy bokhylle på sykkel". Hva leser du i det utsagnet?

Liknade argument kommer folk med når det er snakk om parkeringsplasser i for eksempel sentrum. Verkar som all shoping i sentrum er stora sängar eller stora dyra vaser når man diskuterar parkering.

  • Liker 1
Skrevet
2 minutes ago, BadCat said:

Hos meg er det et kjøpesenter med 10 til 15 plasser for sykkel og 450 for bil. Bil er stort sett mer enn fult, det vil si at folk er kreative til å finne alternative måter å parkere på og jeg har aldri hørt om at det er fullt for sykler.
170 plasser bør være mer enn rikelig og 1099 samt kun 183 bilplasser er absurd. Noe må gjøres med gjeldende regler og Norge må holde seg langt unna EU og EØS.

Dette har ingenting med EU eller EØS å gjøre. Dette er homegrown idiotisk politikk vedtatt av idioter.

Samme gjengen som for noen år siden vedtok "klimakrise" også dro på ferie. 

  • Liker 4
Skrevet (endret)
On 6/19/2025 at 12:46 PM, Simen1 said:

FrP gikk ut med påstanden "Ingen tar med seg Billy bokhylle på sykkel". Hva leser du i det utsagnet?

Jeg leser stråmann etterfulgt av latterliggjøring. Det er ingen her, selv ikke Bent Høie, har påstått at noen skal eller må gjøre det. Dette er et argument FrP har funnet på helt selv - og de snakker bevisst ikke om balanse mellom ulike parkeringsplasser. Hensikten er å latterliggjøre.

___________

Kan vi avsluttet dette tullet nå og heller diskutere hva som er en god balanse?

Jeg leser at man ikke kan hente store møbler på en møbelbutikk på sykkel. Og at å redusere antall parkeringsplasser for bil med over 70%, mens man etablerere nesten 1100 parkeringsplasser for sykkel som i all hovedsak vil stå ubrukt, vil gjøre det problematisk å handle møbler der. Det er skrevet på en "tongue in cheek" måte, for å fremheve absurditeten i lovverket.

Problemet er ikke FRPs utsagn, men at du tolker det som du ønsker å tolke det.

Endret av likferd
  • Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet
9 minutes ago, Simen1 said:

FrP gikk ut med påstanden "Ingen tar med seg Billy bokhylle på sykkel". Hva leser du i det utsagnet?

Jeg leser stråmann etterfulgt av latterliggjøring. Det er ingen her, selv ikke Bent Høie, har påstått at noen skal eller må gjøre det. Dette er et argument FrP har funnet på helt selv - og de snakker bevisst ikke om balanse mellom ulike parkeringsplasser. Hensikten er å latterliggjøre.

 

Selvsagt er hensikten å latterliggjøre når reglene er så idiotiske. 

Jeg leser at ingen tar en billy på sykkelen.. ikke at det ikke skal opprettes parkering for både bil og sykkel men at forholdet som Bent vil ha er så tilbakestående at man enten må endre reglene eller gi dispensasjon (som de prøvde på). 

Men vi vet at politikere aldri gir seg uansett så her blir det nok ingen nybygg fra Ikea samtidig som politikere kan stappe hode i sanden til neste sak kommer opp.

  • Liker 5
Skrevet
5 minutes ago, fredrik2 said:

Liknade argument kommer folk med når det er snakk om parkeringsplasser i for eksempel sentrum. Verkar som all shoping i sentrum er stora sängar eller stora dyra vaser når man diskuterar parkering.

Problemet er at sykkelstamveien (som ligger rett ved siden av nåværende IKEA) til over 2 milliarder ga ingen utslag på økt bruk av sykler, samt at Kolumbus nå reduserer busstilbudet kraftig pga økonomiproblemer.

Folk som handler i sentrum kjøper som regel klær, småting, osv. Kjøper du noe større enn en kjøkkenmaskin så kan du ikke sykle og det vil være trøblete å ta med på en trang buss.
IKEA er nå mest kjent for møblene deres og det er det folk kjøper hos IKEA.

  • Liker 4
Skrevet

Der jeg bor vil de ha sykkelfelt i sentrum på begge sider til tross for at "ingen" sykler. Smal vei og ingen parkerkingsplasser blir resultatet.

Politikerne tar ikke stilling til realitetene og pratkiserer fantasi og dagdrømmer.

  • Liker 5
Skrevet (endret)
BadCat skrev (16 minutter siden):

Hos meg er det et kjøpesenter med 10 til 15 plasser for sykkel og 450 for bil. Bil er stort sett mer enn fullt, det vil si at folk er kreative til å finne alternative måter å parkere på og jeg har aldri hørt om at det er fullt for sykler.

Så 30:1 - 45:1. Husk at hver sykkelparkering tar mye mindre plass enn 1 bilparkering. Tar man bort 5 sykkelparkeringer så får man antagelig bare 1 bilparkering ut av det. Avvikler man alle så får man altså bare 2-3 bilparkeringer ut av det. Tvinger man alle syklistene over til bil så kan det bli ennå vanskeligere å finne parkering. Så jeg tror kanskje i ditt tilfelle at det hadde gitt mening å faktisk øke antall sykkelparkeringsplasser til f.eks det dobbelte og se hvordan det går. Man kan jo "risikere" at det blir lettere å finne parkering til bilen.. ;)

Edit: Alt med måte! Jeg argumenterer ikke for samme misforhold som kravet ved nye IKEA Forus. I ditt tilfelle BadCat (På Sunnmøre?) så foreslår jeg en prøveordning med økning til 20-30 sykkelplasser og reduksjon til 447-448 bilplasser.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Så 30:1 - 45:1. Husk at hver sykkelparkering tar mye mindre plass enn 1 bilparkering. Tar man bort 5 sykkelparkeringer så får man antagelig bare 1 bilparkering ut av det. Avvikler man alle så får man altså bare 2-3 bilparkeringer ut av det. Tvinger man alle syklistene over til bil så kan det bli ennå vanskeligere å finne parkering. Så jeg tror kanskje i ditt tilfelle at det hadde gitt mening å faktisk øke antall sykkelparkeringsplasser til f.eks det dobbelte og se hvordan det går. Man kan jo "risikere" at det blir lettere å finne parkering til bilen.. ;)

Ta noe som ikke er i bruk (den nåværende sykkelparkeringen) og utvid den på bekostning av noe som er i bruk og det allerede er for lite av. Høres ut som en kjempeide. Og hvis det ikke fungerer er det sikkert fordi man ikke utvidet den nok, så da må man evt utvide den enda mer. 

  • Liker 4
Skrevet
Smule8o skrev (50 minutter siden):

Er ikke IKEA selv i stand til å vurdere hvor mye sykkelparkering som er fornuftig å ha bedre enn kommunen?

Ikea vurderer utifrå økonomi, som då er ei blanding mellom omsetting og direkte inntekter og inndirekte inntekter gjennom å offtentleg støtte tema som ikea-kundane bryr seg om, enten det er kildesortering, pride eller tilrettelegging for sykkel.

Politikarane i kommunen tenker politikk og er valgt av innbyggarane for å forme samfunnet utifrå ønska til fleirtalet og ikkje utifrå ønsket til dei næringsdrivande. Det er samme type styring politikarane driv med når dei godkjenner reguleringsplaner som forbyr oppretting av bilverksted midt i bustadfeltet, einaste forskjellen er at politikarane her bestemmer korleis tomtearealet skal benyttast. I tillegg til å regulere talet på og fordeling av ulike parkeringsplassar så er det også fastsatt reglar for kor stort Ikea kan bygge på tomta, det er ikkje fritt fram å bygge frå tomtegrense til tomtegrense.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Sikker sykkelparkering er vel så viktig.  Bare noen få handlesentre har sykkelparkering som jeg vurderer som sikre nok ift tyveri av litt dyrere elsykler.   Vanlige sykkelstativ der du får låst sykkelen til med egen lås er null problem for profesjonelle tyver med oppladbar vinkelsliper... 

Et par jeg vurderer som sikre nok:

Baia mobility (bl.a. ved Sandvika Storsenter) https://www.baiamobility.no/

eller

Safe Bikely "garasje" https://www.safebikely.com/ (bl.a Tønsberg sentrum) til å ha sykkel med tilbehør inni (finnes jo etterhvert hjelmer med kamera som koster noen tusenlapper), fancy sykkelvesker o.l.

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Smule8o skrev (3 timer siden):

Men dette er nå bare viljen til befolkningen i Stavanger satt ut i praksis. Om ikke, hvorfor stemmer de inn folk som fremmer sånn politikk i kommunestyret om de ikke ønsker sånn politikk?

Tja. 
Usikker hvor langt jeg skal avspore i en diskusjon om det generelle politiske systemet i Norge, men jeg mener det har store svakheter med tanke på dette, og særlig nettopp på lokalt nivå.
 

Jeg kan ikke stemme på de politikerne som jeg er mest enig med i et parti, men må ta til takke med en "totalpakke".

Jeg kan gi personstemmer, men kan ikke stryke kandidater, men det skal mye til for at dette får noen effekt. I tillegg er det vanskelig å vite hva den enkelte politiker EGENTLIG mener, da de stort sett er tro til landsmøtet sine vedtak.

Og i tillegg til dette har man koalisjonsregjeringer og sammensatte kommunestyrer som gjør at politikken blir enda mer utvannet og full av kompromisser. Da kan det godt hende at saker som egentlig har et flertall i befolkningen blir nedstemt.

Jeg kunne tenke meg et system der man i større grad stemte på den personen man ønsket å ha inn, og gjerne med mer direkte demokrati på enkelte saker. 

Personlig er jeg særlig skuffet over Høyre i saker som den som blir omtalt her. Dette mener jeg går direkte på privat eiendomsrett. Hvorfor skal ikke jeg som person/bedrift selv bestemme hvordan jeg skal bruke plassen min? En parkert bil forurenser ikke. Så får evt. kommunen sette opp bomringer og andre tiltak for å bøte på evt. støy fra trafikken. (Forurensing er et stadig mindre problem grunnet elbiler.)
Og hjemkjøring i slitne gamle forurensende lastebiler er etter mitt syn et vel så stort problem som at folk bruker egen bil til butikken.

Endret av KalleKanin
skrivefeil...
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...