fleur Skrevet fredag kl 10:02 Skrevet fredag kl 10:02 Vi her vært uheldige å kræsje med Teslaen inn i en stolpe i veldig sakte fart, men skadene ble store i fronten spesielt og taksten er på rett over 200k. Har kasko så det dekkes der, men er bekymret for verditapet i forhold til salg. Hadde planlagt å selge bilen i høst og er vel ingen som vil kjøpe en bil som har vært kollisjonsskadet, selvom det virker å kun være kosmetisk? Tilsvarende biler selges for rundt 330-340k på Finn dvs reparasjonen er over 60% av markedspris. Kan man krangle seg til kondemnering? Hadde jo nesten vært det beste i dette tilfellet. I tillegg blir den ikke ferdig reparert før slutten av juli og har kun leiebil i 3 uker til gjennom forsikring, så da står vi uten bil i nesten 3 uker midt i ferien hvor vi skulle reist. Noen som har erfaringer her? Hva burde vi gjøre?
Hanhijnn Skrevet fredag kl 10:05 Skrevet fredag kl 10:05 fleur skrev (2 minutter siden): I tillegg blir den ikke ferdig reparert før slutten av juli og har kun leiebil i 3 uker til gjennom forsikring, så da står vi uten bil i nesten 3 uker midt i ferien hvor vi skulle reist. Ta høyde for at det tidsestimatet kan bli betraktelig utvidet. Er jo midt i ferien for Tesla-ansatte også. Dessverre. 1 1
fleur Skrevet fredag kl 11:00 Forfatter Skrevet fredag kl 11:00 Hanhijnn skrev (53 minutter siden): Ta høyde for at det tidsestimatet kan bli betraktelig utvidet. Er jo midt i ferien for Tesla-ansatte også. Dessverre. Den har ikke fått takst hos Tesla men blir kanskje reparert der? Hvorfor tror du det øker? Da må vel bare forsikringsselskapet punge ut etterhvert som de evt oppdager flere feil?
Hanhijnn Skrevet fredag kl 11:55 Skrevet fredag kl 11:55 fleur skrev (54 minutter siden): Den har ikke fått takst hos Tesla men blir kanskje reparert der? Hvorfor tror du det øker? Da må vel bare forsikringsselskapet punge ut etterhvert som de evt oppdager flere feil? Fordi det er midt i ferien. De verkstedansatte skal nok også avvikle ferie i den tiden der. Men kanskje du er heldig og jeg tar feil. Tenker bare at du bør ta høyde for det...
Kajac Skrevet fredag kl 12:22 Skrevet fredag kl 12:22 fleur skrev (2 timer siden): Vi her vært uheldige å kræsje med Teslaen inn i en stolpe i veldig sakte fart, men skadene ble store i fronten spesielt og taksten er på rett over 200k. Har kasko så det dekkes der, men er bekymret for verditapet i forhold til salg. Hadde planlagt å selge bilen i høst og er vel ingen som vil kjøpe en bil som har vært kollisjonsskadet, selvom det virker å kun være kosmetisk? Tilsvarende biler selges for rundt 330-340k på Finn dvs reparasjonen er over 60% av markedspris. Kan man krangle seg til kondemnering? Hadde jo nesten vært det beste i dette tilfellet. I tillegg blir den ikke ferdig reparert før slutten av juli og har kun leiebil i 3 uker til gjennom forsikring, så da står vi uten bil i nesten 3 uker midt i ferien hvor vi skulle reist. Noen som har erfaringer her? Hva burde vi gjøre? Om skadene koster 200k så er det ikke bare kosmetisk.
fleur Skrevet fredag kl 12:23 Forfatter Skrevet fredag kl 12:23 (endret) Kajac skrev (2 minutter siden): Om skadene koster 200k så er det ikke bare kosmetisk. Her er det som skal repareres. Reservedeler er 107000 kr Endret fredag kl 12:24 av fleur
el_cash Skrevet fredag kl 12:59 Skrevet fredag kl 12:59 (endret) Tviler ikke på at prisen til TS stemmer. Da Tesla skulle levere landets første Model X i topputgave til en heldig kunde, så klarte ikke den nyansatte å stoppe bilen i tide bak meg, og traff hengerfestet på bilen min. Skaden på Teslaen var på rundt 200k (selv om det bare så ut som en sprekk i fangeren/skjermen), og bilen min fikk et lite merke på hengerfestet som forsvant i regnet dagen etter. Endret fredag kl 12:59 av el_cash
Complexity Skrevet fredag kl 13:56 Skrevet fredag kl 13:56 Moderne biler er veldig myke i fronten og baken og skal ikke mye til før det blir store skader. Tipper det er ett vanlig bilskadeverksted som tar jobben og ikke Tesla.
fleur Skrevet fredag kl 14:08 Forfatter Skrevet fredag kl 14:08 Skjønner det det blir store skader men litt usikker på hva vi bør gjøre. Tips mottas med takk.
Kajac Skrevet fredag kl 14:17 Skrevet fredag kl 14:17 fleur skrev (1 time siden): Her er det som skal repareres. Reservedeler er 107000 kr Hvilken enhet er "Tid" oppgitt i? Kan jo ikke være timer... Selv om det er minutter, så tar jo dette lenger tid enn det tar å bygge en ny bil...
fleur Skrevet fredag kl 14:31 Forfatter Skrevet fredag kl 14:31 Kajac skrev (14 minutter siden): Hvilken enhet er "Tid" oppgitt i? Kan jo ikke være timer... Selv om det er minutter, så tar jo dette lenger tid enn det tar å bygge en ny bil... Vet ikke men det står slik
kremt Skrevet fredag kl 15:34 Skrevet fredag kl 15:34 Selve jobben var ikke veldig mye av totalen. Hvilke deler er det som brukes så mye av? Forsikringsselskaper bruker deler fra vrakbiler i større og større grad. Dette kan nok også bli et tema her. Og tråden kan være en tankevekker rundt hvorfor prisen er som den er på forsikring av nymotens biler, de er som laget av kjeks. 1
Dassen Skrevet fredag kl 15:46 Skrevet fredag kl 15:46 Forsikringsselskapet bør dekke forringelsen i verdien på en kollisjonsskadet bil. Få en takst.
Satan666 Skrevet fredag kl 15:47 Skrevet fredag kl 15:47 Ligger nok mye fortjeneste innbakt i at produsentene skaper et overpriset delemarked basert på talldata over hvilke kollisjonsskader som er mest vanlige. La oss si at delen koster 5-10K å produsere, men at den ender opp med å koste 100K hos kunde. Hele bilholdet har blitt en svindelbusiness, med grisk og grådig overprising i alle ledd. 2
Trestein Skrevet fredag kl 15:47 Skrevet fredag kl 15:47 kremt skrev (10 minutter siden): Selve jobben var ikke veldig mye av totalen. Hvilke deler er det som brukes så mye av? Forsikringsselskaper bruker deler fra vrakbiler i større og større grad. Dette kan nok også bli et tema her. Og tråden kan være en tankevekker rundt hvorfor prisen er som den er på forsikring av nymotens biler, de er som laget av kjeks. Nå lager jo tesla bilene som lekebilene vi hadde på 70 tallet. Klart at det gjør de dyrere å reparere når hele fronten må demonteres ved en liten kollisjon. Har sett folk som reparerer disse. Vanvittig mye arbeid. Dette er nok en veldig liten skade
AL123 Skrevet fredag kl 16:03 Skrevet fredag kl 16:03 Trestein skrev (15 minutter siden): Nå lager jo tesla bilene som lekebilene vi hadde på 70 tallet. Klart at det gjør de dyrere å reparere når hele fronten må demonteres ved en liten kollisjon. For 200k er det neppe noen strukturell skade på bilen.
Trestein Skrevet fredag kl 16:08 Skrevet fredag kl 16:08 AL123 skrev (4 minutter siden): For 200k er det neppe noen strukturell skade på bilen. Det var vel også min konklusjon du tok bort Dette er nok en veldig liten skade
fleur Skrevet fredag kl 16:10 Forfatter Skrevet fredag kl 16:10 Dassen skrev (23 minutter siden): Forsikringsselskapet bør dekke forringelsen i verdien på en kollisjonsskadet bil. Få en takst. Det tar de ikke hensyn til. Det står i vilkårene. Men trodde folk var veldig opptatt av det ved salg?
minim Skrevet fredag kl 17:01 Skrevet fredag kl 17:01 fleur skrev (46 minutter siden): Det tar de ikke hensyn til. Det står i vilkårene. Men trodde folk var veldig opptatt av det ved salg? Helt klart. Hadde aldri kjøpt kollisjonsskadet bil med mindre det var mye rimeligere enn tilsvarende biler. Bare lakkering er håpløst å få riktig farge på. Selv om de blander tilstøtende panel viser ofte slikt i sollys om man ser på den med kritisk blikk litt avhengig av hvilke farge det er. Så er det alt man ikke ser eller tar på seg risken med at de har tatt snarveier under rep.. Er det billig nok er det verdt risken, men har jeg valget mellom en som ikke har vært skadet til samme pris så tar jeg heller den.
RJohannesen Skrevet fredag kl 17:21 Skrevet fredag kl 17:21 Det er jo også en mulighet å få utbetalt taksten og så få et rimeligere verksted til å fikse deler eller bruke brukte deler. Noen ganger er det mye rjstradeler som byttes unødvendig fordi det er minimale skader/merker på de. Istedet for at den fikses for 200k og får et verdifall på 30k så kan du kanskhe fikse for 70k og få et verdifall på 100k, fremdeles en god deal. Ikke alle ser etter en prikkfri bruktbil. Men dette kommer veldig sn på hva slags skader det er, frontdeler er ofte vsnskelugere å oppdrive brukt av naturlige årsaker... grundig takst/undersøkelse er også viktig da det kan være indre skader på komponenter som ikke er så lette å oppdage uten å demontere fronten. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå