Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mottak av ved tidlig på en rød dag

Gjest 092e1...0ef

Anbefalte innlegg

Gjest 092e1...0ef
Skrevet

Vil bråk rundt mottak av ved og innbæring i bod være i strid med støyregler på røde dager? Tenk et par 1000kg sekker med ved som genererer støyende arbeid i 1-2 timer for naboer. Kasting av vedkubber som generer smell o.s.v.

Anonymous poster hash: 092e1...0ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg vil påstå at det bryter lovverket, men jeg har lite erfaring rundt emne.

Loven er temmelig diffus på dette. Dette er jo arbeid som "må gjøres", og som hadde vært vanskelig å gjennomføre særlig stillere. Men arbeidet kunne vært lagt til en annen dag, utenfor søndag/helligdag. Og det er der jeg tror du vil tape saken. 

Det er også viktig å merke seg reglene om helligdagsfred. På søndager og helligdager fra klokken 00 til klokken 24, samt etter klokken 16 på påske-, pinse- og julaften, er det ikke lov å forstyrre med «utilbørlig larm». Dette omfatter for eksempel bruk av motorgressklipper og motorsag i bolig- og hyttestrøk.

-https://eiendomsrett.no/hvor-mye-stoy-har-naboen-egentlig-lov-til-a-lage/

Du spør spesifikt om "støyreglene". Det vil jo komme an på om sameie / borettslaget har egne regler for det. Jeg svarte mer med tanke på det generelle lovverket.

Skrevet
19 hours ago, Guest 092e1...0ef said:

Vil bråk rundt mottak av ved og innbæring i bod være i strid med støyregler på røde dager? Tenk et par 1000kg sekker med ved som genererer støyende arbeid i 1-2 timer for naboer. Kasting av vedkubber som generer smell o.s.v.

Kan ikke tenke meg at det skaper mer støy enn at det er innenfor grensen, så lenge det ikke brukes maskinelt utstyr.

• Liker 1
Skrevet

Levering av ved med et par 1000 kg sekker går vel ganske lydløst for seg. 

Men hvorfor skal veden kastes videre i 1-2 timer med høye smell?  Det vil være støyende arbeid som er i strid med helligdagsfreden.  Hvorfor ikke vente til hverdag eller bære veden lydløst i favner bort til der den skal?

• Liker 2
Skrevet (endret)
12 minutes ago, John-B said:

Kan ikke tenke meg at det skaper mer støy enn at det er innenfor grensen, så lenge det ikke brukes maskinelt utstyr.

Basert på hva? Hvilken grense? 

Loven sier "utilbørlig larm". Smell from vedkubber i en time eller to kan da være like forstyrrende som maskinelt utstyr. Men alt er avhengig av avstand til naboer, skjerming, etc.

Jeg hadde prøvd å unngått slikt arbeid på røde dager om det er fint vær :)  Og det virker som naboene mine har lagt seg på samme linje. Om det regner, så sitter jo folk inne uansett, så da er ikke støyen like "utilbørlig".

Edit: Eller som rune_says, gjort det på en stillere måte.

Endret av Axefjord
  • Liker 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, Axefjord said:

Loven sier "utilbørlig larm". Smell from vedkubber i en time eller to kan da være like forstyrrende som maskinelt utstyr. Men alt er avhengig av avstand til naboer, skjerming, etc.

Nå sier ikke TS noe om hvordan han bor, men vi må jo anta at det er en viss avstand fra naboer, dvs ikke rett utenfor vinduet deres.

I så tilfelle vil neppe lyden fra vedkubber skape nevneverdig høyere støy enn folk som prater, f.eks. et utendørs selskap. Det er ikke sånn at fordi det er søndag, så må en være musestille.

Siden lyden ikke er kontinuerlig, og kun varer i 1-2 timer skal det godt gjøres å kalle det "utilbørlig larm".

Jeg hadde overhode ikke hatt problemer med om naboen gjorde det, og vil tørre å påstå at en skal være rimelig prippen om en ikke godtar dette. Men for all del, er jo bare å ringe til politiet og klage på at noen "kaster vedkubber", de vil sikkert ta det veldig alvorlig.

Endret av John-B
  • Liker 1
Skrevet
Gjest 092e1...0ef skrev (20 timer siden):

Jeg tror det er veldig få som faktisk er kjipe nok til å bry seg, det burde i de fleste tilfeller gå helt greit jeg har aldri hatt noe problem med det, personlig mener jeg helligdagsfred er en jævla uting, noe som ikke fortjener å bli respektert i utgangspunktet, så gjør som du vil, ingen burde bli tvunget til å sitte på ræva når det er arbeide å gjøres, bare pga en idiotisk religion som noen få følger.

• Liker 1
Skrevet
20 hours ago, Guest 092e1...0ef said:

Det er såvidt det er meg bekjent ingen juridisk definisjon på hva "utilbørlig larm" er og hva desibelgrensa for denne måtte være, så det brukes nok skjønn. Om fire naboer klager på at du har satt igang vinkelsliperen og hatt det gående siden klokka 9 på søndagsmårran så er nok sannsynligheten større for en reaksjon enn om du romsterer litt i egen hage et par timer på formiddagen. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Om du må stille spørsmålet er det antagelig for mye bråk. Hva som er lov er en ting, men noe annet er om du vil bli kjent i nabolaget som han drittsekken som lager bråk tidlig om morgenen på helligdager. Det burde ikke være noe problem å finne et annet tidspunkt.

Endret av Reg2000
  • Liker 2
Skrevet
53 minutes ago, John-B said:

I så tilfelle vil neppe lyden fra vedkubber skape nevneverdig høyere støy enn folk som prater, f.eks. et utendørs selskap. Det er ikke sånn at fordi det er søndag, så må en være musestille.

Siden lyden ikke er kontinuerlig, og kun varer i 1-2 timer skal det godt gjøres å kalle det "utilbørlig larm".

Jeg tolker "utilbørlig larm" annerledes enn deg. For meg handler det om at man må vekte hensynet til omgivelsene mye, mye mer på en helligdag enn på en hverdag. Så hvor viktig er aktiviteten? Hvor mye "tap" er det å begrense lydnivået på aktiviteten?

Jobbe med tunge maskiner på en helligdag for å stoppe en pågående vannlekkasje, vil for være innenfor. Det kan ikke utsettes og man må bruke maskiner.

Vedleveranser kan jeg vanskelig se at må gjøres på en helligdag, og om det må gjøres på en helligdag så ser jeg ikke hvorfor man må støye (kaste vedkubber). Det at jobben tar en time ekstra om man bærer veden rolig på plass, så MÅ man bruke den timen ekstra om man gjøre det på en helligdag (og vil være innenfor loven).

Hageselskap er nok innenfor, hagefest er nok utenfor. Etc.

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, skaftetryne32 said:

[...] ingen burde bli tvunget til å sitte på ræva når det er arbeide å gjøres, bare pga en idiotisk religion som noen få følger.

Forsåvidt enig angående religion, men at det er pålagt en "stilledag" i uka er vel egentlig litt kjekt? Det samme som at flest mulig har en dag der de kan møtes og ha fri samtidig. 

1 hour ago, John-B said:

Nå sier ikke TS noe om hvordan han bor, men vi må jo anta at det er en viss avstand fra naboer, dvs ikke rett utenfor vinduet deres.

Hvorfor må vi anta det? Veldig mange hus nå til dags er rekkehus, tomannsboliger eller "kjedede eneboliger", med omtrent ingen avstand imellom enhetene. Om boden står i front av huset, så har kanskje naboen en uteplass eller veranda noen få meter unna. Slik er det hos oss ihvertfall. Og når man bor så tett, så burde man ta hensyn til naboer. 

• Liker 4
Skrevet

Bruk vanlig common sense. Ikke start kjempetidlig på morgenen. Unngå å kaste vedkuber å lage mere støy enn du må. Folk flest synes dette er OK, bare vær litt fornuftig..

Skrevet
36 minutes ago, WiiBoy said:

Hageselskap er nok innenfor, hagefest er nok utenfor. Etc.

Jeg er ikke unenig med deg, men syntes bare det er litt interessant å diskutere hva den juridiske definisjonen på "utilbørlig larm" er, og hva som vektlegges. 

Hvis det ikke er "lov" å lempe ved siden lyden kan være plagsom så burde vel også hagelselskap med kjatring og skravling også falle inn under samme prinsipp? Det er jo heller ikke noe som MÅ gjøres på søndag? Hvis da kriteriet for "utilbørlig larm" er lyder som er plagsomme for naboer. 

I praksis så løses jo sånne problemstillinger ved å prate med naboene sine. I nabolaget mitt så er det ingen som bryr seg om noen klipper plenen når det omsider er opphold eller har familie på besøk og sitter ute, men så er det heller ingen som velger søndag som dagen å pigge opp nytt fundament til garasjen sin. 

Kommer langt med å utvise skjønn og sunn fornuft, slik folk flest allerede gjør, men tenkte bare det var litt interessant å prøve å finne en juridisk definisjon på hva "utilbørlig larm" faktisk er, siden det vil være veldig subjektivt hva som er "utilbørlig" og ikke. 

Skrevet
Wheeljack skrev (35 minutter siden):

Jeg er ikke unenig med deg, men syntes bare det er litt interessant å diskutere hva den juridiske definisjonen på "utilbørlig larm" er, og hva som vektlegges. 

Hvis det ikke er "lov" å lempe ved siden lyden kan være plagsom så burde vel også hagelselskap med kjatring og skravling også falle inn under samme prinsipp? Det er jo heller ikke noe som MÅ gjøres på søndag? Hvis da kriteriet for "utilbørlig larm" er lyder som er plagsomme for naboer. 

I praksis så løses jo sånne problemstillinger ved å prate med naboene sine. I nabolaget mitt så er det ingen som bryr seg om noen klipper plenen når det omsider er opphold eller har familie på besøk og sitter ute, men så er det heller ingen som velger søndag som dagen å pigge opp nytt fundament til garasjen sin. 

Kommer langt med å utvise skjønn og sunn fornuft, slik folk flest allerede gjør, men tenkte bare det var litt interessant å prøve å finne en juridisk definisjon på hva "utilbørlig larm" faktisk er, siden det vil være veldig subjektivt hva som er "utilbørlig" og ikke. 

Plenklipper er vel kroneksempelet på ting som vanligvis ikkje er akseptabelt på raude dager

• Liker 1
Skrevet
Wheeljack skrev (47 minutter siden):

Kaste inn ved produserer jo nesten ingen lyd, naboen må sitte inne i vedskjulet for og høre det, her synger motorsagene ofte på søndager, plager ikke meg om de som er på vedjakt i skogen driver på en søndag, er bare vakkert på avstand. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutes ago, agvg said:

Kaste inn ved produserer jo nesten ingen lyd, naboen må sitte inne i vedskjulet for og høre det, her synger motorsagene ofte på søndager, plager ikke meg om de som er på vedjakt i skogen driver på en søndag, er bare vakkert på avstand. 

Nettopp. Du sier at det produserer jo nesten ingen lyd og burde være helt greit, mens andre i tråden sier at det ikke er innafor og at det bryter helligdagsfreden. 

Det var hele poenget mitt, siden vi er i juss-delen. Hva er den juridiske definisjonen på "utilbørlig larm". Hva er det som avgjør at lyden av å lempe ved er "utilbørlig" og ikke. Hvis den er "utilbørlig", hvor går grensa og hva måles "larmen" i? Desibel? 

(spør nødvendigvis ikke deg, bare fyrer spørsmålet litt løst ut i lufta for diskusjon)

Skrevet
Wheeljack skrev (20 minutter siden):

(spør nødvendigvis ikke deg, bare fyrer spørsmålet litt løst ut i lufta for diskusjon)

Det finnes neppe noen definisjon som er absolutt, man kan ikke forlange at folk skal sitte musestille i søndagsdressen for de det er en helligdag. 

Til og med visuell støy har blitt klaget på, f.eks at naboen henger tøy til tørk på en synlig måte har jo skapt bråk.

Og det finnes ingen med bedre hørsel en sure naboer ;)

• Liker 1
Skrevet

Om naboane reagerer på støyen så er det i det minste ein indikasjon på "utilbørleg larm", det må likevel gjerast ei konkret vurdering. Var dette arbeidet unødvendig å utføre på dette tidspunktet? Var det meir støyande enn det kunne ha vært? Er slikt arbeid vanleg i nabolaget? Tid på døgnet kan også være av betydning, sjølv om det er rauddag heile døgnet så kan tidspunkt være relevant i forhold til i kor stor grad naboane må tole støyen. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
HF- skrev (På 11.6.2025 den 15.47):

Plenklipper er vel kroneksempelet på ting som vanligvis ikkje er akseptabelt på raude dager

For ti år siden var det slik.

I dag er vel elektriske gressklippere nesten mer regelen enn unntaket. Klarer liksom ikke helt å se for meg at naboen min ringer politiet for å rapportere inn robotklipperen...

Endret av X10anT
Skrevet

De fleste naboer her bruker bensinklipper ennå. Kun 1 har robot, men som regel er det vanskelig å sette opp sånn at roboten klipper alt arealet. Det er alltid noe som blir utilgjengelig. Her er det i tillegg 2 skifter der det ene er delvis bratt, da blir det ganske vanskelig. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...