Tmz Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Har en venn som ruser seg med barn tilstede. Både han og damen hans røyker hasj, men også sterkere stoffer. Hva vil skje hvis jeg kontakter barnevernet?
MAtroxX Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Da vill din venn få en bekymringsmelding på seg og sin fru, de blir da innkalt til oppklaringsmøte, der bv vurderer familieforhold og analyserer om foreldrene har omsorgssvikt eller ikke evner å ta vare på barna. Bv er barnas støtteapparat og de gjør alt for å være om barnas beste I noen tilfeller har foreldre hatt så stor omsorgssvikt at bv må flytte barna, dette er en stor påkjenning for barn og vill sette spor hos dem for resten av dies liv Dine venner vill da også måtte avlegge urin/blod prøve for å se etter ulovlige rus midler i kroppen Dette vill igjen bli med delt politi, der de begge kommer til å miste førerkort på grunnlag av edruelighetsloven som da sier at det tyder sterkt på at personen inntar så mye rusmidler eller påvirkning det rusmidler har at fører mest sannsynlig kjører uten å være edruelig Å snakke med dem om hva du har sett eller opplevd med de vill mest sannsynlig bare gjøre slik at de begynner å skjule det for deg og at de ikke stoler på deg lengre Jeg kan ikke sitte her å skrive at du ikke skal melde inn til bv, regner med du har såpass stor bekymring av saken siden du begynner å søke svar på internettet. Om dette går på bekostning av barna dies sitt ve og vell, om de er boende i ett nåværende utrygt hjem, da skal du melde ifra for barna sin del 2 1 1
MAtroxX Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai En annen liten tankevekker er at det er ekstremt mange tilfeller av alkohol konsum i hjemmene rundt omkring, der barna også er tilstede. Men siden alkohol er ett lovlig rusmiddel må det være ekstremt overkonsum eller utagerende oppførsel før noen reagerer, men alle etater blir ringt i det en røyk fyres opp(jazztobakk altså) 2 4
Tmz Skrevet 24. mai Forfatter Skrevet 24. mai Barna har det bra tror jeg, ingenting som tilsier at de ikke gir barna det de trenger, men å f.eks sykle rundt med barna i amfetaminrus er jo ikke helt bra. Jeg er usikker på om jeg kommer til å kontakte bv eller ikke. 2
MAtroxX Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Dette er en ufattelig vrien situasjon for deg Melder du de mister du dem som venner og det blir reaksjoner som barna også blir påvirket av Det er uansett ugreit å være påvirket av rus, alt av rusmidler(ink alkohol) pga det forandrer personlighet og atferd Alternativene dine er å la de fortsette og gå på en smell på egenhånd, eller at du tar agenda på det Vist dere er i en ung aldersgruppe (20-40) så ville jeg kontaktet foreldre dies først. Ja , jeg vet det kan virke som en kjip type å gjøre slikt, men å la de ta stafettpinnen videre kan være bedre for deg. Vet hvertfall at jeg hadde slete selv om jeg måtte melde en god kompis til bv. 1
The Avatar Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Det som vil skje er at barnevernet vil ta ei fagleg vurdering på kva som er det beste for barna. Dersom du er bekymra så bør du melde frå. Barnevernet er mykje betre enn deg til å vurdere behovet. Om det viser seg å ikkje være eit problem så viø ikkje barnevernet gjere noko meir. 1
MAtroxX Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai (endret) Barnevernet vill avlegge rus prøver for å avkrefte eventuele meldte bekymringer Når begge foreldre får ureine rus prøver blir det ett sirkus for dem Thc gjør utslag veldig lenge, med hyppig eller langvarig bruk blir det opp mot 4 uker så dette vill de ryke på Det skal også sies at bv kan bidra til en livsforandring hos mange foreldre,jeg har vært mye borti bv og har bare positivt å si om dem. Endret 24. mai av MAtroxX 1
Mizzie Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Tmz skrev (1 time siden): Barna har det bra tror jeg, ingenting som tilsier at de ikke gir barna det de trenger, men å f.eks sykle rundt med barna i amfetaminrus er jo ikke helt bra. Jeg er usikker på om jeg kommer til å kontakte bv eller ikke. Barna har det absolutt ikke bra om de sykler rundt med de i amfetaminrus. Du burde sende inn bekymringsmelding. En annen ting å tenke på er at mye galt kan skje om foreldrene er ruset og ikke minst så føler nok barn på mer enn man tror. Ingen barn burde ha det slik, og ingen foreldre burde prioritere rus foran egne barn. 2
AlpakkaMafakka Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai Mizzie skrev (På 24.5.2025 den 4.34): Barna har det absolutt ikke bra om de sykler rundt med de i amfetaminrus. Du burde sende inn bekymringsmelding. En annen ting å tenke på er at mye galt kan skje om foreldrene er ruset og ikke minst så føler nok barn på mer enn man tror. Ingen barn burde ha det slik, og ingen foreldre burde prioritere rus foran egne barn. Det har du rett i, barn merker om foreldrene har drukket litt mer alkohol enn vanlig og. All atferdsendring i de voksne merkes av barna, og det kan sette dype spor, selv om man ikke direkte har vært utagerende mot de. Amfetamin i tillegg er et så skadelig rusmiddel at man bør hvertfall ta tak i det før barna opplever det verste som kan komme av slik rusmisbruk. Hvis foreldrene bruker dette vil de også trenge hjelp med avrusing. 1
Salvesen. Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai Her må en tenke på barnet, ikke foreldrene. En kan få psykose av mindre og 'alt' kan skje med barnet i psykosen. Forhåpentligvis har de nærmere familie som kan bidra men dette kan ikke du ta på deg. Jeg hadde ringt legevakt eller lokalt politi for å rådføre meg om veien videre. Da jeg ikke vet hva som er rett 'vei'. 1 1
Plukk Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai Bare nysgjerrig her, men med hvilke(n) hjemmel kan barnevernet kreve urinprøver utelukkende basert på anonyme varsler? For politiet har ikke denne hjemmelen hvis jeg varsler om at jeg tror naboen røyker hasj. Og det er det gode grunner til. 3
:utakt Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai (endret) Barna fortjener bedre enn å vokse opp i et rusmiljø. Det går an å ringe barnevernet og ta en anonym samtale først, uten å melde noen. Bare legg frem situasjonen og hør hva de tenker om det. Omsorgsovertakelse er det siste og mest alvorlige tiltaket, hvis det er ålreite folk tror jeg neppe barnevernet går til det skrittet umiddelbart. Det er vel helst forbeholdt vold, overgrep og folk som virkelig ikke fikser å ha ansvar for barna. Men at de vil komme på besøk, og kreve både at rusbruken opphører og at foreldrene tar imot veiledning, det kan godt hende. Endret 26. mai av :utakt 2 1
Karltorbj Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai (endret) Tmz skrev (På 24.5.2025 den 2.12): Har en venn som ruser seg med barn tilstede. Både han og damen hans røyker hasj, men også sterkere stoffer. Hva vil skje hvis jeg kontakter barnevernet? Lager de ei stripe og snorkler amfetaminen, eller setter de den, med en sproeyte? Endret 26. mai av Karltorbj 1
GengarGeng Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai Jeg forstår ikke de brukerne som mener dette er en vanskelig situasjon, og trekker frem vennskap til foreldrene. Her må barnet kommet først. Ingen barn har godt av å vokse opp i et hjem med rus. 2
Salvesen. Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai Karltorbj skrev (1 minutt siden): Lager de ei stripe og snorkler amfetaminen, eller setter de den, med en sproeyte? Veldig spent på hvordan dette er relevant for spørsmålet i saken..
Karltorbj Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai Salvesen. skrev (1 minutt siden): Veldig spent på hvordan dette er relevant for spørsmålet i saken.. Det sier noe om hvor langt de har kommet. Det er ikke for aa bagatelisere snorkling, en blir raahekta da ogsaa. Men er en paa sproeyta, har en kommet langt. 1
Gavekort Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai Rusmidler kan være så mangt. Ingen oppgående foreldre bør ruse seg rundt barna hverken alkohol eller heroin, men det er vesentlig forskjell på om foreldrene er på metamfetamin eller far smugrøyker tjall bak lekehytta. 5 2 1
Bing123 Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai Koker ned til om foreldrene har kontroll på rusingen eller ikke. Hvordan er hjemmet, er det fullt av rot og kaos og eventuelt piller som ligger rundt, eller holder de det ved like?
Markiii Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai MAtroxX skrev (På 24.5.2025 den 2.48): En annen liten tankevekker er at det er ekstremt mange tilfeller av alkohol konsum i hjemmene rundt omkring, der barna også er tilstede. Men siden alkohol er ett lovlig rusmiddel må det være ekstremt overkonsum eller utagerende oppførsel før noen reagerer, men alle etater blir ringt i det en røyk fyres opp(jazztobakk altså) Merk deg "men også sterkere stoffer". Videre, jeg skjønner at du nevner alkohol, men det er også noe med å gå til det steget å faktisk bryte loven.
Ole-Br Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai Du kan ringe barnevernet og drøfte saken. Trenger ikke melde med en gang, men spørre dem hva du bør gjøre ut fra det du vet. Så kan du selvfølgelig gjør det anonymt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå