Gå til innhold

På høy tid å legalisere cannabis ?


Anbefalte innlegg

Jeg har kompiser som har havnet i psykose på grunn av cannabis. Noen er blitt avhengig, lat osv. Da snakker jeg om de som brukte cannabis ukentlig gjennom hele videregående og etter det. Noen ble faktisk helt ødelagt mentalt og går på uføre. Det er jo en del millioner fra staten som går ut av vinduet. Særlig da jeg vet at dette er folk som hadde ambisjoner om å bli lærere, anleggsarbeidere osv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mechablast skrev (31 minutter siden):

Var ikke klar over at man kan få psykose av alkoholmisbruk

Trenger ikke være misbruk, det holder med bruk, psykose er muligens feil ord å bruke, men at alkohol fjerner hemninger å gjør enkelte sinnssykt voldelige og ustabile det kan enhver som har vært utafor døra en lørdagsnatt fortelle deg. Det er nå engang sånn at det desidert mest brukte narkotiske stoffet i Norge er alkohol å mange vil forsvare den bruken, men samtidig ikke se bjelken i eget øye, det er et livsfarlig stoff, spesielt for andre mennesker, det er der alkohol virkelig utmerker seg i farepotensial, selv om det også skal sies at helseutfordringene er store med alkohol. 

Det sagt det er helt klart best at vi har et regulert salg og ikke overlater det til mafia osv, med forbudstida noenlunde friskt i minne. 

Endret av skaftetryne32
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Venstre foreslo for et par år siden at pelsdyrnæringen (& bønder generelt) kunne starte produksjon av cannabis. Det fallt vel ikke i smak, men jeg syntes forslaget var bra :thumbup:

Cannabis var aldri noe for meg & det er ikke helt ufarlig som flere vil påstå. Dog så er det bedre at brukere kan kjøpe det bak disk.

Når vi samtidig lever i et land hvor vi tillater både sukker & alkohol som gjør langt større skade & koster "oss" vesentlig mer så kan jeg ikke forsvare et videre forbud :nei:

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Som en som de snart siste 2 årene har vært av og på div. avhengighetsskapende opiater og beroligende midler mot smerter og vansker med søvn og PTSD i etterkant av en alvorlig trafikkulykke har det føltes veldig feil og urettferdig at jeg ikke engang skal få lov å prøve cannabis basert medisin med langt mindre bivirkninger og ingen farlige abstinenser den gang en kanskje kommer seg av det, ikke engang CBD olje skal en få lov å prøve i dette landet uten å risikere fengselstraffet og stemplet som narkis. Derimot skal jeg få ha et medisinskap stappet fult i Valium , Tramadol,  Oksykodon, Zopiklon og hva enn annet en måtte finne på når effekten av det en går på begynner å avta, og dette med statens velsignelse.

Jeg har alltid ment at Cannabis bør legaliseres fult ut og likestilles med alkohol, men mer en noe annet er det viktigste at det blir et akseptert og lovlig medisinsk behandlingsalternativ vertfall for pasienter hvor det andre alternativet vil være tunge opiater eller benzodiazepiner. Man har selvfølgelig nå alternativer som Sativex  riktignok, men dette er igjen tilgjengelig for så få pasientgrupper og så dyrt at det i praksis knapt blir brukt.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (16 minutter siden):

Som en som de snart siste 2 årene har vært av og på div. avhengighetsskapende opiater og beroligende midler mot smerter og vansker med søvn og PTSD i etterkant av en alvorlig trafikkulykke har det føltes veldig feil og urettferdig at jeg ikke engang skal få lov å prøve cannabis basert medisin med langt mindre bivirkninger og ingen farlige abstinenser den gang en kanskje kommer seg av det, ikke engang CBD olje skal en få lov å prøve i dette landet uten å risikere fengselstraffet og stemplet som narkis. Derimot skal jeg få ha et medisinskap stappet fult i Valium , Tramadol,  Oksykodon, Zopiklon og hva enn annet en måtte finne på når effekten av det en går på begynner å avta, og dette med statens velsignelse.

Jeg har alltid ment at Cannabis bør legaliseres fult ut og likestilles med alkohol, men mer en noe annet er det viktigste at det blir et akseptert og lovlig medisinsk behandlingsalternativ vertfall for pasienter hvor det andre alternativet vil være tunge opiater eller benzodiazepiner. Man har selvfølgelig nå alternativer som Sativex  riktignok, men dette er igjen tilgjengelig for så få pasientgrupper og så dyrt at det i praksis knapt blir brukt.

Folk tror Norge er relativt «sosialistisk», hva nå det måtte bety… en ser jo det at de (makta) heller vel presse folk over på tunge kjemikalier (patenter) enn å få muligheten til å prøve en (ikke patent) plante.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (17 minutter siden):

Jeg har alltid ment at Cannabis bør legaliseres fult ut og likestilles med alkohol, men mer en noe annet er det viktigste at det blir et akseptert og lovlig medisinsk behandlingsalternativ vertfall for pasienter hvor det andre alternativet vil være tunge opiater eller benzodiazepiner.

Ja har selv en bekjent som har kjempet for å få en eller annen form for cannabis som supplement eller erstatning for tunge opioider, da blir det bråbrems og sinte ansikter, men opioidene strømmer på, det er er merkelig at det ikke er en viss interesse for og få redusert denne personens relativt tunge forbruk av opioider, ikke engang Sativex er aktuelt, det handler ikke om menneskene, deres erfaringer å behov det føles temmelig åpenbart. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Så lenge alkohol er lovlig vare for alle over 18/21, så er det lite å tilføye av argumenter FOR en legalisering. Cannabis er ikke verre enn alkohol, man finner mere eller mindre sykdomsfremkallende faktorer i nesten alle medisiner som påvirker kroppens systemer.

Nikotin og koffein er ikke noe unntak, tvert i mot, det er sterke stoffer hvis man tar nok av det. Prøv med enten 10 g alkohol, 10 g nikotin eller 10 g koffein, merker du noen forskjell? De to siste er langt over dødelig dose, hhv 50 mg og 500 mg, selv om de nærmest regnes for uskadelige av brukere.

Skal jeg argumentere mot, så må de fleste av de samme argumentene også gjelde alkohol. Evt alle andre stoffer som påvirker sentralnervesystemet, også det som skrives ut på resept. Mange medisiner som før var vanlig er blitt seponert fordi de bare har vært rusmidler uten terapeutisk effekt på sykdommer.

De som ikke har førerkort og ikke skal føre maskiner så er det lite argumenter MOT at de skal få lov å innta en mild rus, også fordi alkohol er lovlig vare. Om det inntas, så går det kun ut over brukeren selv. Primært. 

Mange går berserk i alkoholrus, men jeg har ikke hørt at noen gjør det samme i cannabisrus. 

Mange tar overdose med alkohol og dør, det kan ikke skje med cannabis.

Mange har sovnet ute og frosset i hjel i alkoholrus, og mange er blitt kvalt av eget spy av alkohol, havnet i livstruende koma og blitt skadet for livet av alkohol. Ingen av disse kan tillegges cannabis. 

Særlig ser jeg ikke vitsen å nekte f eks en 60 år gammel selv å å dyrke og bruke cannabis eller kjøpe det i statlig kontrollerte butikker eller på polet når vedk kan kjøpe alkohol.

Men en 14-åring må hindres i å bruke alle rusmidler. Foreldre som gir sine barn alkohol eller andre rusmidler før de er 18 eller 21, lovlig alder, de burde tvangs-sendes på kurs.

Endret av Slettet+6132
lagt til siste avsnitt
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Helm skrev (4 minutter siden):

Nei. Jeg mener at all befatning med narkotika skal resultere i "ansettelse" i et manuelt steinbrudd på Jan Mayen.

Da blir det 30% færre voksne folk på Oslos vestkant og litt overbefolket der ute på øya. 

Det lukter snart cannabis av så mange at man kan si det er vanlig. Storbritannia har tidoblet sitt forbruk på ti år.

Lenke til kommentar
Helm skrev (7 minutter siden):

Nei. Jeg mener at all befatning med narkotika skal resultere i "ansettelse" i et manuelt steinbrudd på Jan Mayen.

 

«Narkotika» er bare en liste over stoffer som er definert som ulovlige. Å si at det er ulovlig å bruke narkotika er egentlig bare sirkulær logikk.

Listen gir mer eller mindre mening, ut i fra hvordan samfunnet ønsker å verne individet som bruker det og omgivelsene. Det er det mye debatt og uenighet omkring.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Dart said:

Da blir det 30% færre voksne folk på Oslos vestkant og litt overbefolket der ute på øya. 

 

Kan hende. 😆 Kan hende det ville vært til Oslos beste. :rofl:

 

11 minutes ago, skaftetryne32 said:

Alkohol er et narkotikum. 

Det kan finnes flere definisjoner, men jeg tenker ikke på alkohol som et narkotikum. Jeg er ikke mye for et alkoholforbud men dersom alle som driver med narkotika blir sendt vekk vil jeg akseptere et alkoholforbud også.

 

Lenke til kommentar
Helm skrev (37 minutter siden):

Det kan finnes flere definisjoner, men jeg tenker ikke på alkohol som et narkotikum.

Det er bare en, og alkohol er et narkotisk stoff, det sløver, det bedøver og det får deg til å sovne, det er definisjonene på narkotika å alkohol krysser av alle bokser, så det har ingenting å si hva du tenker om det, det er hva det er. 

 

Helm skrev (37 minutter siden):

Jeg er ikke mye for et alkoholforbud

 Det er det desidert verste rusmiddelet vi har, lovlig eller ikke. 

 

Helm skrev (37 minutter siden):

men dersom alle som driver med narkotika blir sendt vekk vil jeg akseptere et alkoholforbud også.

Det vil jo bare føre til at kriminelle, mafia og karteller tar over salg og produksjon, det blir en mye mye verre situasjon.

Hvis vi tar for oss den sende de til en øde øy greia di så vil det jo knapt være folk igjen, alt vil opphøre, ingen produksjon, total økonomisk kollaps, ingen matproduksjon, total kollaps av samfunnet. Du kan ikke seriøst mene at dette er en god plan ? 

Endret av skaftetryne32
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, skaftetryne32 said:

Det vil jo bare føre til at kriminelle, mafia og karteller tar over salg og produksjon, det blir en mye mye verre situasjon.

Dette er det vi har allerede, det er utgangspunktet. Med min foreslåtte løsning ville vi blitt et mindre populært land å smugle til.

Mindre tilgang gjør at færre begynner.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...