Spillredaksjonen Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai Kommentar: Med flagget til topps og blikket mot bakken På min første nasjonaldag som spilljournalist tar jeg meg selv i å reflektere over den norske spillbransjen, og hvor langt (eller kort) vi har kommet som spillskapere, -medier og spillere. Les hele saken på Gamer.no»
Wik Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai Sjølv om Sverige har nærast dobbelt så mange menneske buande i landet sitt som oss, så er ikkje det ei unnskulding. Dei har selskap som Machine Games, DICE, Avalanche Studios, Paradox og Massive Entertainment som har servert AAA-spel opp gjennom åra. Om vi tek land nærare vårt folketal, så har Danmark IOI som står bak Hitman-spela og Playdead som står bak Limbo. Også Finland då... Der er det så mykje å ramse opp at det ikkje er noko vits. Ein kan håpe at Noreg gjer det betre på spel-fronten ei gong i framtida men nett no er ståa skuffande.
bubba477 Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai (endret) Nei takk. Ut med identitetspolitikken og inn med spillgleden. Nok politikk. Spiller selv Oblivion remake nå og med unntak av litt tukling når spillet starter (body type 1 og 2) er det forfriskende med et normalt spill uten det moderne språket og de moderne temaene. Endret 17. mai av bubba477 2
Wrayn Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai Penger. Svaret er så enkelt. Det finnes ikke penger til spill i Norge. Ambisjonene er jo der blant de som vil jobbe med spill og spillutvikling. Men hva annet en pek og klikk spill kan man lage med budsjetter på 5-10 millioner kroner? Det koster fort 200-300 millioner å sette opp et team på 20-30 personer i ~3 år + markedsføring + innleide ressurser og voice acting. Dermed forsvinner mange til etablerte selskaper i utlandet, eller blir sittende å lage ting på lavbudsjett her hjemme.
herzeleid Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai (endret) Jeg tror kommentaren (til dels uforvarende) peker på en del av problemet når en på den ene siden peker på at spillpressen preges av en liten ‘klikk’, samtidig som en avfeier og viser null interesse for en del spillere og leseres motstridende synspunkter. Som påpekt før; når (det synlige) meningsmangfoldet blant ‘spilljournalister’ begrenser seg til hva vi skal gjøre med at JK Rowling er transfob, ikke hvorvidt hun er det eller mener noe ugreit, er det begrenset hvor interessant den politiske diskursen dem imellom blir. Jeg tror spillpressen hadde hatt mye å tjene på å enten omfavne meningsmangfoldet og drive reell undersøkende og kritisk journalistikk, eller begrense seg til å ‘skrive om spill’. Endret 17. mai av herzeleid 4
Satan666 Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai Folk flest er lei av woke. Salgstall vitner om det. Fordi om én fyr har sagt at "spill er politisk" betyr ikke at det behøver å være en norm. Og hvis man lager spill og liksom ikke forstår hva som rører seg i kulturen, men tilfeldigvis lager et spill som mange oppfatter som woke, så får man skylde seg selv. 2
Iki Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai Satan666 skrev (33 minutter siden): Salgstall vitner om det. Det er utallige spill som gjør det meget bra til tross for å være "woke" Slik som elden ring for eksempel. Bra spill selger, så enkelt er det. 2 1
Sjørøver Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai Iki skrev (9 minutter siden): Det er utallige spill som gjør det meget bra til tross for å være "woke" Slik som elden ring for eksempel. Bra spill selger, så enkelt er det. Har aldri rørt det eller lest noe særlig om det, hvordan er det woke? Ikke det inntrykket jeg sitter med basert på det lille jeg har fått med meg.
Camlon Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai 44 minutes ago, Iki said: Det er utallige spill som gjør det meget bra til tross for å være "woke" Slik som elden ring for eksempel. Bra spill selger, så enkelt er det. Hovedproblemet med "woke" spill er ikke at de er woke, men at fokuset er helt feil sted. Målet skal være å lage et godt spill, ikke woke, microtransactions, reklame eller unødvendig onlinemodus. Jeg vet ikke om Elden Ring er woke eller ikke, men fokuset når de laget spillet var trolig å lage et bra spill og da går det ofte bra.
Petter Stabell Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai 1 hour ago, Iki said: Det er utallige spill som gjør det meget bra til tross for å være "woke" Slik som elden ring for eksempel. Bra spill selger, så enkelt er det. Hvor i all verden fikk du det til at Elden Ring er woke? 🤣 Har utallige timer i det spillet og ikke sett et snev av woke... Body type a og b gjør ikke et spill woke. Spill blir woke når du får trødd politiske proklameringer ned i halsen som i dustborn eller veilguard. Finnes ikke noe av dette i ER... Det er sterke kvinnelige karakterer i ER, men det gjør det heller ikke woke når det implementeres naturlig i en fantasy setting...
herzeleid Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai Petter Stabell skrev (25 minutter siden): Hvor i all verden fikk du det til at Elden Ring er woke? 🤣 Og det er nettopp dette som gjør at samtalen faller sammen, når de som mener woke ikke finnes samtidig konsekvent kaller spill som svært, svært få vil kalle woke for nettopp det. Vi vet selvfølgelig at han ikke mener at spillet er woke, og han vet antagelig at ingen av hans meningsmotstandere heller mener det. Det er antagelig bare en uærlig retorisk manøver for å idiotforklare motstanderen, og avspore fra det de påpeker. Det er her jeg tror spillpressen kunne bidratt positivt. Jeg synes hele "woke"/"antiwoke" diskusjonen blir litt dum, og liker ikke bruken av "woke" nettopp fordi det blir en begrepsdebatt der en velger bekvemme definisjoner, heller enn at en diskuterer den faktiske problemstillingen. Jeg tror nesten alle vil være enige i at å presse inn politiske budskap eller fylle "kvoter" kan ha en negativ effekt på spillopplevelsen når det ikke passer inn eller gjøres på en god måte. Tenk om vi heller kunne begynne der. 1
Iki Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai herzeleid skrev (Akkurat nå): Vi vet selvfølgelig at han ikke mener at spillet er woke, Spillet ligger på den "offisielle" woke listen. (Woke content detector) Med tanke på karakterer som skifter kjønn, body type istedenfor kjønn på karakterene, og slikt. 3 1
Ole-Br Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai Jeg har alltid tenkt at spillkunstnere kunne ha alliert seg med andre kunstnere, som billedkunstnere, forfattere, musikere, etc. Ikke at det blir noe mer penger, men kunne det ikke blitt et spennende samarbeid? Jeg vet såpass lite om denne verden at jeg ikke aner om det er noen tradisjon for det allerede. 1
Petter Stabell Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai 2 hours ago, Iki said: Spillet ligger på den "offisielle" woke listen. (Woke content detector) Med tanke på karakterer som skifter kjønn, body type istedenfor kjønn på karakterene, og slikt. Det er ingen karakterer som skifter kjønn i ER... Du skal trekke strikken rimelig langt for å tolke det dit... 😂
Rosewell1983 Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai bubba477 skrev: Nei takk. Ut med identitetspolitikken og inn med spillgleden. Nok politikk. Spiller selv Oblivion remake nå og med unntak av litt tukling når spillet starter (body type 1 og 2) er det forfriskende med et normalt spill uten det moderne språket og de moderne temaene. Det var jo litt trist de gjorde det slik. For det var en art som hadde forskjellige egenskaper basert på om det var hannkjønn eller hunnkjønn. Nå er man iferd med å innføre verdensynet til en minoritet hvor stereotyper bekrefter ditt kjønn ikke biologi. 1
Iki Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Petter Stabell skrev (10 timer siden): Det er ingen karakterer som skifter kjønn i ER... Du skal trekke strikken rimelig langt for å tolke det dit... 😂 Tror du må lese deg litt opp rundt radagon. 2 1
fwj__ Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai I Norge har vi ikke den brede næringspolitikken som de har i Sverige, vi har ikke nok privat investeringskapital som er villig til å ta sjansen uten at Staten stiller opp med kapital. I stedet får vi denne trenden med at Staten skal bestemme hvem som skal få penger via Innovasjon Norge hvor trenden er at "sjefene" i selskapene som mottar støtte stikker av med pengene og de som faktisk produserer ting får en liten slant. Dermed går det som regel i dass.
Ole-Br Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai fwj__ skrev (1 time siden): I Norge har vi ikke den brede næringspolitikken som de har i Sverige, vi har ikke nok privat investeringskapital som er villig til å ta sjansen uten at Staten stiller opp med kapital. I stedet får vi denne trenden med at Staten skal bestemme hvem som skal få penger via Innovasjon Norge hvor trenden er at "sjefene" i selskapene som mottar støtte stikker av med pengene og de som faktisk produserer ting får en liten slant. Dermed går det som regel i dass. Dette er jo ganske typisk for Norge og flere europeiske land på grunn av det økonomiske systemet. Det er jo ikke noe nytt at mange europeiske land er best på det som kalles inkrementell innovasjon. Men jeg er ganske interessert i hva som er forskjellen på Norge og Sverige. Hvorfor har de mer privat investeringskapital? Hva står i veien, tenker du? Er det det at de selskapene som investerer tar mer penger? Lurer oppriktig på dette.
Martelè Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai De kuleste utviklerene i Norden er Danmark. Spillene deres er ekstremt amerikaniserte, og suverene eksempler på dette er spillene til Slipgate. Rise of The Triad (2013), Bombshell og Rad Rodgers. Så har du selvsagt Hitman. Norge er det kjedeligste landet av dem alle. Selv Island, som praktisk talt er kjent for bare ett spill, er utallig ganger kulere enn oss som bare lager edutainment, obskure kulturelle greier, og en gang iblant woke lapskaus som Dustborn. Det er på tide å slutte å tulle nå
herzeleid Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Jeg lurer også litt på hvor mye som handler om tilfeldigheter. Ingen av de nordiske landene (kanskje med unntak av Sverige) flommer vel over av større utviklere, og for mange av dem vil jeg tro det var en eller et par suksesser som avgjorde om de slo gjennom eller gikk konkurs. Funcom og Innerloop gjorde det i en periode ganske ok, og jeg lurer på hvilke valg som kunne gjort dem til et norsk DICE.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå