Gå til innhold

Jeg orker ikke NRK lenger

Inntrykk av NRK  

161 stemmer

1. 1. Har ditt inntrykk av NRK blitt svekket de siste få årene?

• Nei
      86
    • Ja
      74

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går var de i gang igjen.

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/Rzg9zx/naar-nrk-blir-del-av-problemet

Sitat

NRK opplyste korrekt hvor og når angrepet fant sted, samt antall drepte og skadede. Men beskrivelsen av gjerningsmennene og motivet deres var grovt misvisende. Reporteren viste til at London tidligere hadde vært mål for den irske nasjonalistbevegelsen IRA, konstaterte at «jakten på eventuelle bakmenn lyktes ikke», at «ingen ble dømt», og at de involverte var «vanlige britiske borgere».

Seere og lyttere satt igjen med inntrykket av at terroren fortsatt er et uløst mysterium – kanskje til og med IRA-relatert.

Hvorfor driver de med det her egentlig?
De må da forstå at de blir avslørt?

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
On 7/8/2025 at 2:07 PM, sk0yern said:

Hvorfor driver de med det her egentlig?
De må da forstå at de blir avslørt?

Slik svarer NRK:

Den sentrale opplysningen om at selvmordsbomberne var radikaliserte britiske muslimer som var inspirert av Al-Qaida, burde vært med. Dette ble dessverre ikke fanget opp før publisering, og det beklager vi. Vi legger inn en merknad i sendingene der innslaget gikk. Denne informasjonen ble selvsagt ikke holdt tilbake med hensikt, og den var da også med i vår hovedsending Dagsrevyen i går kveld.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Nasjonalisten skrev (På 26.6.2025 den 21.19):

https://tv.nrk.no/se?v=NNFA56062625&t=2872s
De klarte å prate i 10 minutter om boligprisvekst, uten å snakke ett øyeblikk om hovedårsaken, BEHOV-siden.... som er masseinnvandring. Det er veldig enkelt, flere folk = mer press på boligmarkedet.
Det er helt ubegripelig at så mange ''eksperter'' klarer å være så uærlige i så lang tid.
De beviste i 2020 at de KAN umiddelbart stanse innvandring, og til og med Norske folks hjemreise....

Innvandrere trenger da et sted å bo de også.

Skrevet
Nasjonalisten skrev (På 11.5.2025 den 7.06):

Både Debatten og Dagsnytt 18 er gått fra å være diskusjon/debatt til å bli nyhetsprogrammer med litt ekkokammer-analyse, dagsrevyen har blitt verre, og temaene er som oftest u-interessante i alle 3 programmene, det eneste jeg halvveis liker nå, er Politisk kvarter. Jeg tror en lang periode med ekstrem og ukritisk Ukraina-Palestina-Trump-fokus i 2025 har gitt meg en mental sperre for å trykke på NRK, det ensidige og konstante Palestina-fokuset 2023-25 har definitivt ikke vært en god ting for inntrykket.

Jeg har alltid instinktivt trykket meg inn på NRK og sett gjennom, for jeg har likt å se på dags18 og spesielt debatten, men nå kan jeg gå flere uker uten at jeg en gang tenker over at jeg ikke har sett på NRK på lenge.
Jeg var til og med så die-hard NRK seer at jeg så på dagsrevyen kl 21 og 23...

Debatten var kanskje gullfuglen som falt mest, Solvang har vært en god leder, men jeg er flau på Solvangs vegne for denne perioden:
image_2025-05-11_064855771.thumb.png.d7b22b43c6f305eebae5717d464e9d73.png

Generelt er det blitt veldig tamme temaer også.

Noen som er på samme bølgelengde?

Jeg har det litt annerledes, jeg blir kvalmet av Høyre flørtingen og hjernevasking fra Tv2.

• Liker 5
  • 2 uker senere...
Skrevet

NRK forsøker ikkje å vere ein nøytral nyhetsformidlar lengre. Dei er primært ein platform for Palestina-elsk, Trumpforakt og indoktrinering av boomer-befolkninga i landet ved å fore dei med teskje om korleis ting *eigentlig* heng saman gjennom utstrakt bruk av "eksperter" (NRK sine egne korrespondenter og kommentatorar) gjennom repetisjon, repetisjon, repetisjon. Liker naturprogrammene men nyhetsdekninga er gjennomgåande tragisk.

On 5/12/2025 at 11:56 AM, Zepticon said:

Det som kommer fra AltRight media er 100% mer ferdigtygget og i tillegg kryddret med en god bit agenda.

Påstår du at NRK ikkje har ein agenda?

• Liker 7
Skrevet
Kamuflasjelampe skrev (10 timer siden):

NRK forsøker ikkje å vere ein nøytral nyhetsformidlar lengre. Dei er primært ein platform for Palestina-elsk, Trumpforakt og indoktrinering av boomer-befolkninga i landet ved å fore dei med teskje om korleis ting *eigentlig* heng saman gjennom utstrakt bruk av "eksperter" (NRK sine egne korrespondenter og kommentatorar) gjennom repetisjon, repetisjon, repetisjon. Liker naturprogrammene men nyhetsdekninga er gjennomgåande tragisk.

NRK sin "agenda" er å spre nyheter. I motsetning til alternativ-media, som er å spre ideologi.

• Liker 9
Skrevet

NRK forsøker seg på å linke skogbrannene i europa i år til klimaendringer.
Da går det ofte galt, så også denne gang.
https://www.nrk.no/klima/ny-hetebolge-i-sorost-europa-_-kraftig-okning-i-antall-skogbranner-1.17500406
Overskriften forteller jo agendaen, skogbrannene skyldes hetebølger.
Nå har de satt i gang med rettelser i artikkelen, i kjent stil:

Sitat

Rettelse: I en tidligere versjon av saken sto det at det var svidd av over 2370 km² i EU i sommer. Og at det var nesten dobbelt så mye som normalen. Dette er nå endret til å gjelde så langt i år. Det er også lagt til at det var kraftig økning av skogbranner fra midten av mars.

Så da ble det vel rett?
Økningen i skogbrannene var fra midten av mars. Kilden NRK bruker til skogbrannene er her:
https://joint-research-centre.ec.europa.eu/projects-and-activities/natural-and-man-made-hazards/fires/current-wildfire-situation-europe_en
Her finner man denne illustrasjonen:
image.thumb.png.deec7ab9bdc4d9ef4a8a5a8974fa28ea.png

Det blir vel flere rettelser til den artikkelen, kanskje?

Skrevet

Ny rettelse:

Sitat

Rettelse 24. juli: Etter ny gjennomgang av tallene viser det seg at det var unormalt mange skogbranner allerede fra januar. Økningen i antall skogranner skyldes altså unormalt mange skogbranner i januar, februar og mars.

Hehe, det går helt galt for de stakkars.

Ny artikkel om klima i går ettermiddag, og det går selvfølgelig galt igjen.
Er det virkelig ingen ansvarlige redaktører på jobb i NRK?

https://www.nrk.no/vestland/fn-sjefen-gir-norge-kritikk-for-olje--og-gassproduksjon-1.17502200

Sitat

Rettelse 24. juli: I en tidligere versjon av saken skrev NRK at av alt som ble bygget av ny energi i fjor, vare det omtrent bare fornybart

• Liker 1
Skrevet
sk0yern skrev (1 time siden):

Ny rettelse:

Hehe, det går helt galt for de stakkars.

Ny artikkel om klima i går ettermiddag, og det går selvfølgelig galt igjen.
Er det virkelig ingen ansvarlige redaktører på jobb i NRK?

https://www.nrk.no/vestland/fn-sjefen-gir-norge-kritikk-for-olje--og-gassproduksjon-1.17502200

Du burde ha servert noen rettelser selv. Men da må du først innse at du tar feil, og det har du sannsynligvis ikke intellektuell kapasitet til.

• Liker 1
Skrevet
Kamuflasjelampe skrev (På 22.7.2025 den 1.13):

Så det å tale de svakes sak er en uting? Enkelte har det for godt til å forstå det som skjer utenfor en selv.

Skrevet
Cannaiseur skrev (1 time siden):

Du burde ha servert noen rettelser selv. Men da må du først innse at du tar feil, og det har du sannsynligvis ikke intellektuell kapasitet til.

Dette er et diskusjonsforum, noe som ser ut til å ha gått deg hus forbi.
Det er nesten rørende, denne desperate troen på at å stemple noen som «pedofile» eller «nasser» på magisk vis erstatter et faktisk poeng.
Det er nesten søtt, hvordan du tror at å klistre et negativt stempel på noen automatisk gjør deg til vinneren i diskusjonen. Men ærlig talt, det eneste du avslører er hvor tomt det er i verktøykassa.
Neste gang, prøv med et faktisk poeng – det er lov å google litt først, vet du.

Skrevet
Zepticon skrev (På 12.5.2025 den 9.13):

Har du noen eksempler på temaer de heller burde tatt opp?

Jeg vil heller si at frekvensen på programmene bør senkes slik at man ikke får program-trøtthet. Det kan også øke kvaliteten. 

Skrevet (endret)
On 7/22/2025 at 11:53 AM, knopflerbruce said:

NRK sin "agenda" er å spre nyheter. I motsetning til alternativ-media, som er å spre ideologi.

Kan man spre nyheter, uten at nyhetene er farget av det politiske ståstedet til den som formidler dem?! Når man sprer nyheter, vil man ikke da også samtidig spre ideologi?! Eller kan det kanskje være slik at det bare finnes en riktig måte å forstå samfunnet, verden og nyhetene på: "Den måten som myndighetene har bestemt".

Er man ikke da i et rimelig godt selskap med statskanalene i en del andre land, og også formidler "den eneste nøytralt riktige måten å forstå verden og nyhetene på". (Selv om innholdet kanskje ikke blir helt likt med det som vi har.)

Men når det gjelder temaet nyheter: Jeg har jo heller ikke inntrykk av at så mange prosent av innholdet hos NRK TV handler om nyheter. Jeg ser listet opp slike ting som: "Hjem, design, interiør", "Kropp og helse", "Klima og miljø", "Reality og konkurranser", osv. https://tv.nrk.no/programmer

Hvor mye av dette er "nyheter" (Farget av den riktige forståelsen av hvordan verden fungerer.)  Er ikke det aller meste av innholdet egentlig en eller annen form for underholdning og såpeopera?!

Ville man ikke kunne ha en mye bedre fokus på statskanalens nyhetsformidling, hvis man for eksempel reduserte budsjett og antallet kanaler og mengden med innhold med for eksempel 80% ?

Endret av arne22
Skrevet
arne22 skrev (16 minutter siden):

Kan man spre nyheter, uten at nyhetene er farget av det politiske ståstedet til den som formidler dem?! Når man sprer nyheter, vil man ikke da også samtidig spre ideologi?! Eller kan det kanskje være slik at det bare finnes en riktig måte å forstå samfunnet, verden og nyhetene på: "Den måten som myndighetene har bestemt".

Er man ikke da i et rimelig godt selskap med statskanalene i en del andre land, og også formidler "den eneste nøytralt riktige måten å forstå verden og nyhetene på". (Selv om innholdet kanskje ikke blir helt likt med det som vi har.)

Men når det gjelder temaet nyheter: Jeg har jo heller ikke inntrykk av at så mange prosent av innholdet hos NRK TV handler om nyheter. Jeg ser listet opp slike ting som: "Hjem, design, interiør", "Kropp og helse", "Klima og miljø", "Reality og konkurranser", osv. https://tv.nrk.no/programmer

Hvor mye av dette er "nyheter" (Farget av den riktige forståelsen av hvordan verden fungerer.)  Er ikke det aller meste av innholdet egentlig en eller annen form for underholdning og såpeopera?!

Ville man ikke kunne ha en mye bedre fokus på statskanalens nyhetsformidling, hvis man for eksempel reduserte budsjett og antallet kanaler og mengden med innhold med for eksempel 80% ?

I dette tilfellet handler det ikke om at det finnes bare en riktig måte å forstå samfunnet på, men at man på død og liv skal mene at det staten (og aktører man mener samarbeider med den) automatisk er feil, villedende og det som verre er. Som regel uten noen annen begrunnelse enn noe svada av typen "saueflokken", "konformitet" eller liknende moteord som hentes ut fra luften.

Og ja, det går selvsagt an å heve seg over ideologi når man driver med nyheter. Det er MYE tydeligere at ideologi er drivkraften hos alle alternativmediene, når det er så unisont at det handler om at "staten tar feil", "mainstream media holder noe skjult for oss" og liknende. Disse mediene overlever på mistro til det etablerte, og for å bevare sitt livsgrunnlag må de også jatte med på dette.

• Liker 3
Skrevet
5 hours ago, knopflerbruce said:

Som regel uten noen annen begrunnelse

Begrunnelsen er at de beviselig skriver faktafeil, fremstiller feil eller merkelig nok "glemmer" å nevne essensiell informasjon. Som eksemplene innenfor et kort tidsrom i denne tråden viser.

Tillit er noe du gjør deg fortjent til, ikke noe du vedtar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...