Gå til innhold

Stortingsvalget 8.september 2025

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jaja, det blir spennende å se hvordan R + SV + MDG + SP + AP fungerer i praksis, om ikke annet.

For meg personlig trenger ikke dette valget ha noe å si, jeg skal ikke ta ut noe utbytte eller avkastning de neste 4 årene uansett.

Endret av DukeNukem3d
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Morromann skrev (Akkurat nå):

Og det du kaller "saueflokken" vil begynne å klage i kor allerede før året er slutt over at de fikk nøyaktig det de stemte for. Av og til lurer jeg på om folk burde avlegge en slags "eksamaen" for hva de egentlig vet om politikk, safunn og politiske partier før de avlegger stemme for å se om de i det hele tatt er moden for demokratisk valgdeltakelse. Det er en grunn til at stemmerettsalderen er 18 år og ar barn ikke får stemme; men når voksne velgere er like kunnskapsløse som barn da har vi et demokratisk problem.

Tror du virkelig folk stemmer på hva som er best for landet sitt? Omtrent alle jeg kjenner som jobber i privat sektor stemmer på FrP, mens omtrent alle jeg kjenner som jobber i offentlig sektor stemmer AP eller SV. Så har man alle de som er ufør eller på andre stønader som er avhengig av et rødgrønt flertall for ikke å få strengere kutt eller krav, så har man de med utenlandsk bakgrunn der svært mange stemmer AP eller SV. Man stemmer på det man tenker er best for egen inntekt og levesett.

• Liker 3
Skrevet
VifteKopp skrev (Akkurat nå):

Nei, det er selve demokratiet, at alle, fra de mest opplyste til de minst interesserte deltar og stemmer. 

Teknokratiet ditt håper jeg vi aldri får i Norge. 

Kanskje vi har det allerede. AP er jo notoriske i å ikke lytte til grasrota men heller til "eksperter" som ofte er lobbyister; som Fornybar Norge og andre lyssky virksomheter. Så vi har jo egentlig et "teknokrati" og velgere som stemmer på grunnlag av at de synes politikerne er "pene og kjekke".

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Hvis Støre klarer å vise vilje til å gjennomføre noe av det han messer om på talerstolen så blir jeg nok like overrasket som om det skulle snø i helvete. For det er jo -litt- vanskelig å tro på noe av det han sier. 

Skulle det likevel skje...

Endret av Theo343
  • Liker 7
Skrevet (endret)

Blir dårlig av å se løgnhalsen på TV:yucky:

Hvilken seier for alle som elsker å bruke andres penger. Ikke minst LO som vil at staten skal fullfinansiere grønne "arbeidsplasser". 

Endret av Neptun1
  • Liker 7
Skrevet

Kanskje vi har det allerede. AP er jo notoriske i å ikke lytte til grasrota men heller til "eksperter" som ofte er lobbyister; som Fornybar Norge og andre lyssky virksomheter. Så vi har jo egentlig et "teknokrati" og velgere som stemmer på grunnlag av at de synes politikerne er "pene og kjekke".

AP vant ved å mobilisere grasrota. 

Sylvi var stor og gratulerte Støre i god demokratisk ånd.

Du sutrer på nettet og håper på teknokratiet fordi folk ikke stemmer som du vil. 

• Liker 3
Skrevet
FrihetensRegn skrev (1 minutt siden):

Tror du virkelig folk stemmer på hva som er best for landet sitt? Omtrent alle jeg kjenner som jobber i privat sektor stemmer på FrP, mens omtrent alle jeg kjenner som jobber i offentlig sektor stemmer AP eller SV. Så har man alle de som er ufør eller på andre stønader som er avhengig av et rødgrønt flertall for ikke å få strengere kutt eller krav, så har man de med utenlandsk bakgrunn der svært mange stemmer AP eller SV. Man stemmer på det man tenker er best for egen inntekt og levesett.

Men det er jo en sammenheng. Uten verdiskapning vil vi ikke ha gode lønninger for offentlig ansatte og gode trygdeordninger i det uendelige. Jeg har sagt det mange ganger før; jeg er FOR velferdsstaten; men velferdsstatren er død uten verdiskapning. Vi kan ha verdiskapning uten velferdsstat men vi kan IKKE ha velferdsstat uten verdiskapning. Da ender man opp som Venezuela.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
BamseMums80 skrev (3 minutter siden):

Gratulerer til AP og rød-grønt flertall. Jeg tapte noen kroner,men koser meg likevel. 😊

Typisk venstresiden å hevde at de har den moralske høyborg og alle andre er onde. Og så har du sikkert god råd, siden du ikke er avhengig av kutt i kostnader som avgifter eller skatter. Har man en mill eller to i inntekt så er det ikke så farlig om bensinen koster 10, 20 eller 30 kronen literen, eller om strømmen koster 10 øre eller 5 kroner kWt, eller om en pakke skivet Jarlsberg koster 30, 50 eller 100 kr, du har sikkert råd til det uansett. Det har ihvertfall politikerne, som har millionlønn samtidig som pensjonister og lavtlønnede må snu på hver kroner for å få nok til mat for seg selv og sine.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Just now, VifteKopp said:

Du sutrer på nettet og håper på teknokratiet fordi folk ikke stemmer som du vil. 

Det hadde nå vært fint om vi slapp en av politikkens største lystløgnere som statsminister i 4 nye år. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
VifteKopp skrev (Akkurat nå):

Det var en sarkastisk kommentar. Jeg mener det jo ikke egentlig; men man blir jo oppgitt av at velgerne stemmer på trynefaktor og ikke gidder å følge med. Spissiformulering. Men jeg mener ellers at de som ikke har giddet å sette seg inn i ting bør la være å stemme ved valg.

• Liker 2
Skrevet
FrihetensRegn skrev (9 minutter siden):

Det må man ikke for å ha innflytelse på politikken i Norge. MDG har allerede begynt å stille krav til AP om hva de ønsker gjennomslag for i bytte mot å stemme sammen med AP.

Sant nok..

Kan jo håpe at man kan se på kryss av blokkene for felles løsninger slik at man slipper de mest urimelige kravene. 👍

Skrevet

Men det er jo en sammenheng. Uten verdiskapning vil vi ikke ha gode lønninger for offentlig ansatte og gode trygdeordninger i det uendelige. Jeg har sagt det mange ganger før; jeg er FOR velferdsstaten; men velferdsstatren er død uten verdiskapning. Vi kan ha verdiskapning uten velferdsstat men vi kan IKKE ha velferdsstat uten verdiskapning. Da ender man opp som Venezuela.

Derfor skal du være glad for at MDG sannsynligvis blir en støttespiller for AP. De er glad i å plante trær, og som alle vet, vokser penger på de. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Baranladion skrev (Akkurat nå):

Derfor skal du være glad for at MDG sannsynligvis blir en støttespiller for AP. De er glad i å plante trær, og som alle vet, vokser penger på de. 

Godt sagt LOL;)

Må jo være slikt for et parti som er for å fase ut oljen men ikke har noen alternativer å vise til

Endret av Morromann
  • Liker 2
Skrevet
Morromann skrev (4 minutter siden):

Var visst "trygghet" det handlet om nå. altså at "hvis du ikke stemmer AP kommer Putin og tar deg men med Jens kan du være trygg på at det ikke skjer". Enkle budskap for enkle mennesker.

Tror neppe det er den formen for trygghet Støre mener. Trygghet i hverdagen er så MYE mer, bl.a sikre jobber, helsehjelp når det trengs, barnehager man har råd til, unger som faktisk lærer noe på skolen osv.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Morromann skrev (1 minutt siden):

Ja, men det krever langsiktig og strategisk tenking, og så langt ser ikke nordmenn. De betaler fagforeningskontingenten sin i god tro på at noen er der å passer på dem, de betaler masse skatter og avgifter for da slipper de å tenke og ta avgjørelser selv. Det er enklere og tryggere å bare la staten, politikerne, byråkratene og resten av systemet å leve livet for dem.

• Liker 2
Skrevet
VifteKopp skrev (2 minutter siden):

Langt ute i talen sin ja, i motsetning til Erna som gratulerte han med en gang,  altså før hun begynte å prate om sitt eget parti. 

Godt at folket samlet  sa nei til "amerikanske tilstander".

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
Morromann skrev (1 minutt siden):

Det var en sarkastisk kommentar. Jeg mener det jo ikke egentlig; men man blir jo oppgitt av at velgerne stemmer på trynefaktor og ikke gidder å følge med. Spissiformulering. Men jeg mener ellers at de som ikke har giddet å sette seg inn i ting bør la være å stemme ved valg.

Hvordan vet du hva folk stemmer etter? 

Hvis partiet ditt - hva enn det er - ikke har klart å mobilisere velgere, så bør de seg selv i speilet og lure på hvorfor folk finner dem så lite appellerende fremfor å syte over partiene som klarte det. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Baranladion skrev (2 minutter siden):

Hehe, det minner meg om slik MDG ofte svarer i media når de får spørsmål om hvem som skal betale for alt dette; jo, det er staten.

• Liker 2
Skrevet

Arbeiderpartiet er avhengig av støtte fra disse partiene, noe som gir dem stor innflytelse. Avlysningen av den 26. konsesjonsrunden i samarbeid med SV viser retningen(ble omgjort i stortinget takket være at senterpartiet gikk ut av regjeringen), men med Rødt og MDG på laget kan politikken bli enda mer radikal.

Jeg ser for meg at de vil konkretisere hvordan de ønsker å avvikle oljenæringen, kanskje til og med fastsette en sluttdato.

Samtidig kan det komme krav om å ta imot flere kvoteflyktninger, til tross for mangelfull integrering av de som allerede er her og mottaket av over 100 000 ukrainere på kort tid. Det kan også bli press for å øke skattene på de rikeste, noe som kan utløse kapitalflukt og svekke kronen.

Disse skatteøkningene vil bli brukt på grønne luftslott, økt byråkrati og mer innvandring. De fattige blir enda fattigere.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...