Gå til innhold

Stortingsvalget 8.september 2025

Anbefalte innlegg

Skrevet
Vokteren skrev (10 timer siden):

Viser bare at nordmenn flest heldigvis har gjennomskuet agendaen til FOR.

Men ikke EU lobbyistene i Stortinget. Som kjører på med det "grønne skiftet" videre som årelater norsk økonomi sammen med immigrasjonen. Tenk dere alle de 1000 vis av milliardene som går til dette og som ikke kommer til å virke, og når nordmenn gjennomskuer dette ? Ja da kan det skje ting. Selv Frp gjør ikke noe forskjell slik det er i dag.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Abigor skrev (3 timer siden):

Norske skattepenger har alltid blitt sløst bort på dyre prosjekter som aldri kan bli lønnsomt. For eksempel nødhjelp og veldedighet.

Å redde liv i fattige land er ikke akkurat sløsing vil jeg si 

• Liker 1
Skrevet
KalleKanin skrev (7 timer siden):

Jeg tenker heller at problemet til Venstre, var at de har for mange saker som ligger tett opp til MDG, og når de da sier de ikke kan garantere en borgelig regjering, forsvinner mye av grunnen for å stemme på dem. Da kan man like godt stemme MDG.

Og hvis Venstre virkelig mener de hører hjemme på borgelig side, må de heller se hva de kunne gjort for å stjele velgere fra FrP/Høyre/KrF. 

Riktig.
Venstres problem er manglende flaggsaker som skiller dem fra andre partier.
»Sentrumskameratene» med V i spissen kunne slått seg sammen for å danne et troverdig alternativ til de tradisjonelle blokkene. Nå har de satt seg selv på sidelinjen i lang tid.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Vokteren skrev (Akkurat nå):

Riktig.
Venstres problem er manglende flaggsaker som skiller dem fra andre partier.
»Sentrumskameratene» med V i spissen kunne slått seg sammen for å danne et troverdig alternativ til de tradisjonelle blokkene. Nå har de satt seg selv på sidelinjen i lang tid.

Enig, "støtter ikke Listhaug" er liksom ikke noen vinnersak på borgerlig side selv om jeg selv ikke ha listhaug

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Tussi skrev (9 minutter siden):

Vi vil aldri få de pengene igjen, og sannsynligvis aldri få returhjelp i samme størrelsesorden, så rent økonomisk så er det gedigen sløsing. Når det er sagt, så tror jeg det betaler seg tilbake i at det også påvirker vårt eget samfunn, vi hjelper andre og vi hjelper hverandre, altså det bidrar til å opprettholde folkehelsa og velferdsstaten, når vi har en innstilling om å også hjelpe andre. 

Når det er sagt, så tror jeg det er altfor lite kontroll over hvordan nødhjelpspengene faktisk blir brukt. Vi kunne sikkert effektivisert og fått til like mye hjelp for mye mindre penger. Jeg er redd pengene sitter litt for løst, og at det viktigste ikke nødvendigvis er å gi mest mulig hjelp, men å vise at vi er villig til å bruke masse penger. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Baranladion skrev (5 minutter siden):

Vi vil aldri få de pengene igjen, og sannsynligvis aldri få returhjelp i samme størrelsesorden, så rent økonomisk så er det gedigen sløsing. Når det er sagt, så tror jeg det betaler seg tilbake i at det også påvirker vårt eget samfunn, vi hjelper andre og vi hjelper hverandre, altså det bidrar til å opprettholde folkehelsa og velferdsstaten, når vi har en innstilling om å også hjelpe andre. 

Når det er sagt, så tror jeg det er altfor lite kontroll over hvordan nødhjelpspengene faktisk blir brukt. Vi kunne sikkert effektivisert og fått til like mye hjelp for mye mindre penger. Jeg er redd pengene sitter litt for løst, og at det viktigste ikke nødvendigvis er å gi mest mulig hjelp, men å vise at vi er villig til å bruke masse penger. 

Enig i at vi må kunne forvente at det  v gir brukes fornuftig, men å redde liv er et mål i seg selv som ikke burde måles i penger. Så kan vi selvsagt ikke redde hele verden, men for de vi hjelper betyr det jo alt. Og det har en verdi tenker jeg. 

Uhjelp er en av de viktigste sakene for meg

Endret av Tussi
Skrevet
Tussi skrev (4 minutter siden):

Enig i at vi må kunne forvente at det  i bruler brukes fornuftig, men å redde liv er et mål i seg selv som ikke burde måles i penger. Så kan vi selvsagt ikke redde hele verden, men for de vi hjelper betyr det jo alt. Og det har en verdi tenker jeg. 

Uhjelp er en av de viktigste sakene for meg

Uhjelp er viktig i den forstand at det brukes mye penger.
Historien viser dessverre at mange av disse har gått til luftslott og korrupsjon pga kulturforskjeller, mangelfulle spesifikasjoner, dårlig kontroll og prestisje. Eksempler som effektivt undergraver omdømme, velvilje og tillit.

Økonomisk hjelp må ha klare kriterier, bærekraft og langsiktighet som grunnmur.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Vokteren skrev (Akkurat nå):

Uhjelp er viktig i den forstand at det brukes mye penger.
Historien viser dessverre at mange av disse har gått til luftslott og korrupsjon pga kulturforskjeller, mangelfulle spesifikasjoner, dårlig kontroll og prestisje. Eksempler som effektivt undergraver omdømme, velvilje og tillit.

Økonomisk hjelp må ha klare kriterier, bærekraft og langsiktighet som grunnmur.

Selvsagt, hjelp til selvhjelp er jo viktig. Men i akutte situasjoner må en jo bare hjelpe der og da 

Når.det gjelder hjelp til f eks Afghanistan burde hjelpen kun gis med klare krav om kvinners rettigheter. Leste en plass idag om hjelpemannskaper etter jordskjelvet som reddet ut menn og barn og lot skadde kvinner ligge igjen for å dø fordi det var ulovlig å ta på dem... 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg håper nå vi kan redde flere liv i Norge. Få ned helsekøer så folk ikke faller utenfor arbeidslivet. Gi bedre tannlegehjelp så folk ikke får helseproblemer pga. tenner. Sørg for at alle har råd til basis ting som husly, strøm, mat,  klær, kollektivtrafikk og utdannelse. Se på NAV og Barnevernet. Gi flere uføre muligheter som lønner seg, i arbeidslivet.  Sørg for at gamle som har jobbet for landet hele livet får en verdig tilværelse sine siste gjenværende år, fremfor å dø med bleia full, nærmest alene på et sykehjem. Ikke minst slutt å gjør forskjell på folk basert på kjønn, hudfarge, etnisitet osv i disse hjelpesystemene. Tilbakefør lavere mulig pensjonsalderen for de som har jobbet i en "samfunnskontrakt" ang. pensjon i hele 20-30 år, for så å bli ranet på høylys dag siste 5 år. Gjør det mye mer lønnsomt å være og bli i en kjernefamilie som oppdrar felles barn sammen og finn tilbake til verdier og tradisjoner som gir unge troen på dette. Bygg studentboliger, skap flere studieplasser innenfor det landet trenger, og legg til rette for at unge kan få håp om egen bolig igjen.  Sørg for å legge bedre til rette for hverdagspendlerne som ikke kan droppe bilen ved å lage bedre muligheter for å kjøre bilen til bygrensa, parkere rimelig og hoppe på shuttle systemer. Få orden på togtrafikken! Sørg for at folk får hjelp av Politiet når de har behov for det. 

Dette og i grunn hele talen til Støre som jeg inderlig håper ikke bare var løgn.

Ta vare på våre egne før vi skal redde verden. Hvis ikke blir vi snart et land som ikke kan hjelpe noen. 

Endret av Theo343
  • Hjerte 2
Skrevet
3 hours ago, Tussi said:

Det blir ikke lønnsomt, som var et argument. Andre ting som neppe blir lønnsomt er barnevern. Mye rare argumenter å se her.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
5 hours ago, Gouldfan said:

Er ikke valget over? Gøy to beating a dead horse???

Neida, er mye moro igjen før vi har en styrende regjering. Det kan endatil fortsatt bli Listhaug som statsminister om partiene vil.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser ikke noe galt i å tjene 950 000 kr i Norge og betale 5 prosent skatt. Det er sånn det bør være, så var det politisk arroganse og holdninger. 

Skrevet
Theo343 skrev (8 timer siden):

Jeg håper nå vi kan redde flere liv i Norge. Få ned helsekøer så folk ikke faller utenfor arbeidslivet. Gi bedre tannlegehjelp så folk ikke får helseproblemer pga. tenner. Sørg for at alle har råd til basis ting som husly, strøm, mat,  klær, kollektivtrafikk og utdannelse. Se på NAV og Barnevernet. Gi flere uføre muligheter som lønner seg, i arbeidslivet.  Sørg for at gamle som har jobbet for landet hele livet får en verdig tilværelse sine siste gjenværende år, fremfor å dø med bleia full, nærmest alene på et sykehjem. Ikke minst slutt å gjør forskjell på folk basert på kjønn, hudfarge, etnisitet osv i disse hjelpesystemene. Tilbakefør lavere mulig pensjonsalderen for de som har jobbet i en "samfunnskontrakt" ang. pensjon i hele 20-30 år, for så å bli ranet på høylys dag siste 5 år. Gjør det mye mer lønnsomt å være og bli i en kjernefamilie som oppdrar felles barn sammen og finn tilbake til verdier og tradisjoner som gir unge troen på dette. Bygg studentboliger, skap flere studieplasser innenfor det landet trenger, og legg til rette for at unge kan få håp om egen bolig igjen.  Sørg for å legge bedre til rette for hverdagspendlerne som ikke kan droppe bilen ved å lage bedre muligheter for å kjøre bilen til bygrensa, parkere rimelig og hoppe på shuttle systemer. Få orden på togtrafikken! Sørg for at folk får hjelp av Politiet når de har behov for det. 

Dette og i grunn hele talen til Støre som jeg inderlig håper ikke bare var løgn.

Ta vare på våre egne før vi skal redde verden. Hvis ikke blir vi snart et land som ikke kan hjelpe noen. 

Hvorfor har han ikke gjort noe med dette på de fire årene de allerede har hatt makten? Fine ord, men kommer ikke til å bli gjennomført.

Skrevet
Theo343 skrev (8 timer siden):

Jeg håper nå vi kan redde flere liv i Norge. 

Og da kan vi ikke importere enda flere ressurskrevende individer som har store utfordringer med å bli integrert.

Nå må vi først få kontroll over dagens galopperende budsjetter innen trygd, skole, helse, justis osv slik vi unngår enda mer polarisering, kriminalitet og mistenksomhet.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Baranladion skrev (11 timer siden):

Det er riktig at vi sannsynligvis ikke får krone for krone tilbake. Det vi derimot får for pengene er innflytelse og undergraving av blant annet Kinesisk og Russisk innflytelse i fattige land (som ofte er rike på naturressurser). Vi er godt tjent med at russerne og kineserne ikke får fotfeste rundt om kring. Så hvis vi skal føre et regnskap på u-hjelp, så er det absolutt verdt å ta verdien av innflytelse i betraktning.

Dog kan man jo naturligvis lure på hvorfor DR Kongo har sponset fotballklubben Barcelona med over 400 millioner kroner, samtidig som dem mottar bistand fra bla. Norge. Det er fundamentalt galt. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
leticia skrev (8 minutter siden):

Nei

Kjoeper det svaret, men her inne snakkes det, av noen, som det er en vanlig loenn.

Endret av Karltorbj
Skrevet

Fra Soria Moria eventyrslott, til rødgrønn eventyrblanding. I følge Nettavisen.

R_C3_B8dgr_C3_B8nn.jpg.e07a2b0e3a8a589dca785939e5709980.jpg

Jeg klarer ikke helt å se for meg at de skal klare å både danne og holde på en 5-parti-flertallsregjering. Blant annet står Rødt og MDG langt i fra hverandre i forholdet til NATO og kringen i Ukraina. MDG er vel også såpass i midten at det ikke er helt utenkelig å samarbeide med blå blokk. Jeg vil påstå at valg-thrilleren ikke er over!

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...