Gå til innhold

Autisme - en ny pandemi?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
obygda skrev (17 minutter siden):

Blir genene våre dårligere?

Det tror jeg ikke.

Mennesker som skiller seg ut får bedre hjelp enn før. De lærer å tilpasse seg andre og samfunnet, og vi lærer hvordan vi kan gjøre livet enklere for dem. Vi står heller overfor en "kunnskapsevolusjon". 

Før levde ikke folk med samme diagnoser som i dag verdige liv. De ble gjemt bort, satt bort på en gård el.

Nå har vi mangfold som innebærer mer av menneskelighet.

Endret av Subara
De får verktøy for å kunne fungere bedre i samfunnet el...
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, mor mi fortalte at ho i vaksen alder lærde at mens ho bodde hos onkel var det ein person til i huset ho aldri høyrde om. Han var gøymt på loftet, og hadde alvorlige lærevansker osv. Hjerta hennar sank veldig når ho fann ut, for dette var egentlig ein onkel ho hadde stor tro og tillit til.

Personer med autisme og andre liknande diagnoser har alltid eksistert i ein eller anna grad, men dei har enten gått bort (det er ganske nyleg i menneskets historie at barn overlev til vaksen alder), blitt gøymt bort, vore beskrivi som ekstentriske, har klart å skjule symptomene sine, eller elles vore utsatt for mishandling.

I Nazi-Tysklands regime studerte dei disse, og skilte dei i dei som "var ein ressurs for samfunnet" og dei som var bortkasta i deiras meining. Dei som ikkje møtte landets arbitrære behov var nokre av dei første til å bli geleidet inn i dusjrom som i realiteten pumpet inn gass og drepte dei.

Disse diagnosene blei i praksis fordelt inn i autisme og asperger, skjønt ikkje med dei namna. "Autisme" var dei som hadde vesentlige støtte-behov, og som blei vurdert som bortkasta. "Asperger" blei sannsynleg spart. Det einaste som egentlig skilte diagnosene konkret er kor forstyrrende symptomene var for andre. Derfor blei det i nyere tider forent under autisme-spektrumet.

Kort fortalt er ikkje autisme nytt. Det er berre tillat å vera meir synleg no.

• Innsiktsfullt 3
Skrevet
17 hours ago, Drunkenvalley said:

Noko me veit er at autisme er fødd med. Du gror ikkje inn i autisme. Så vaksiner gjennom barndomen er ikkje orsaka.

Det er store variasjoner for når symptomer på autisme blir lagt merke til. Som undergraver din påstand.

Early Infancy:
Some children show signs of autism as early as infancy, including reduced eye contact, lack of response to their name, or indifference to caregivers.
Between 12-18 months:
Many children show symptoms of autism by 12 months to 18 months of age or earlier.
Regression:
A small number of children appear to develop as expected in the first year, but then, between 18 and 24 months, they may lose some skills and develop autism symptoms.
By age 2:
Many parents notice signs of autism by age 2, and by age 2, a diagnosis by an experienced professional can be considered reliable.
Later Onset:
In some cases, autism can be identified later, even in adolescence or adulthood.

Kilde: Google AI.

Jeg er veldig glad i dag for at jeg aldri kjøpte babymat med rapsolje til mine barn. Internett er full av lovprising av rapsolje for barn. Men jeg la merke til noe i en liste av alternativer: "Kokosolje: Kan brukes, men bør være kaldpresset og uten tilsatte stoffer." Åh... så kokosolje bør være kaldpresset og ikke tilsatt noe stoffer. Det var snodig, fordi rapsolje er svært varmebehandlet og tilsatt kjemikaliet hexane. Så i tillegg til at det altså er spor av hexane i all rapsolje i maten i butikken, så er rapsoljen i seg selv helt ødelagt av å bli svært varmebehandlet.

Informasjon:

"Is hexane harmful to humans?
Chronic (long- term) exposure to hexane in air is associated with polyneuropathy in humans, with numbness in the extremities, muscular weakness, blurred vision, headache, and fatigue observed. Neurotoxic effects have also been exhibited in rats."

"What is hexane used for?
Uses. In industry, hexanes are used in the formulation of glues for shoes, leather products, and roofing. They are also used to extract cooking oils (such as canola oil or soybean oil) from seeds, for cleansing and degreasing a variety of items, and in textile manufacturing"

"Hexane is toxic, and exposure to large amounts of it can cause neurological damage. But it doesn't come from food. Hexane exposure is likely to happen to people who work at oil refineries and other places where hexane may escape into the air."

"Hexane Residue:
After the extraction process, hexane is removed from the oil and recycled. However, there may be trace amounts of hexane remaining in the final product.
Safety:
The amount of hexane remaining in refined vegetable oils, including canola oil, is generally very low (estimated 0.8 mg/kg) and considered insignificant and not harmful. While hexane can be toxic in high concentrations, its use in food production is regulated with maximum residue limits."
Skrevet
9 minutes ago, Selfuniverse said:
Det er store variasjoner for når symptomer på autisme blir lagt merke til. Som undergraver din påstand.

...?

At ein er fødd med autisme betyr ikkje at det er openbart og umiddelbart diagnotiserbart frå dag ein, fru Blom. Hadde det vore så enkelt hadde nok mange unngått å bli diagnotisert langt inn i voksen alder.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
1 minute ago, Drunkenvalley said:

fru Blom

Det er unødvendig å 'fru blom' meg. Det er du som ser ut til å bastant mene at barn er født med autisme. Dette kan være svært skadelig misinformasjon hvis det ikke stemmer, siden det vil bidra til at vi kanskje ikke finner de ekte og egentlige årsakene. Eller at det kan være noen som er født med Autisme, mens mange andre blir påført det gjennom miljø/matgifter eller andre medisinske inngrep, som å injisere blandingsvæsker i barna.

Merk at de fleste barn/alle (ikke mine) som blir født i Norge f.eks får glykolsyre, natriumhydroxid, og saltsyre injisert i seg rett etter at de blir født.

Fra internett:

"Glykolsyre er en av de toksiske metabolittene som dannes ved forgiftning med etylenglykol (frostvæske). Glykolsyre eller glykolsyremediert metabolsk acidose er antatt å forårsake de fosterskadelige effektene som er observert i dyreforsøk med etylenglykol"

"Natriumhydroksid og natronlut forårsaker etseskader som kan være varige. Dersom stoffet kommer i kontakt med øynene kan det medføre blindhet. Brukere av stoffet bør bruke hansker, vernebriller og beskyttende klær. Når NaOH løses i vann skjer det en eksoterm reaksjon."

"Ja, saltsyre er en farlig syre. Spesielt konsentrert saltsyre er etsende og kan forårsake alvorlige skader på hud, øyne og luftveier"

Skrevet
Selfuniverse skrev (4 minutter siden):

Det er du som ser ut til å bastant mene at barn er født med autisme. Dette kan være svært skadelig misinformasjon hvis det ikke stemmer,

Men akkurat nå med den samlede kunnskapen vi har, tyder alt vi vet om dette i den retning at autisme er noe man er født med, og spre misinformasjon om at dette muligens ikke er sant er bare meningsløst, vitenskapen stopper aldri, det er aldri noe som er 100% bevist, men akkurat nå er konsensusen at autisme er noe man født med.  

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Drunkenvalley skrev (30 minutter siden):

Ja, mor mi fortalte at ho i vaksen alder lærde at mens ho bodde hos onkel var det ein person til i huset ho aldri høyrde om. Han var gøymt på loftet, og hadde alvorlige lærevansker osv. Hjerta hennar sank veldig når ho fann ut, for dette var egentlig ein onkel ho hadde stor tro og tillit til.

Min tante fortalte om en onkel som ble satt bort på landet på grunn av nerveproblemer/traumer etter krigen. Det har satt dype spor hos henne. Men han hadde det visst godt på gården og fikk et eget rom der. Hun besøkte han sammen med moren. I dag ville han bodd i byen blant familie og venner. Onkelen er fraværende på alle familiebildene.

Og denne serien gjorde inntrykk. https://www.nrk.no/trondelag/xl/gaten-agnes-waade-romte-over-30-ganger-hjemmefra-_-ble-stemplet-som-andssvak-1.15835046

Ble gjemt vekk

Kvinnen fra Leksvik var født i 1927 – som den yngste av fire søsken.

Den lille jenta var ikke som de andre. Hun manglet språk, og det tok lang tid før hun lærte seg å både sitte og krabbe.

Ved skolestart kunne Agnes fremdeles ikke snakke, og jenta skal ha virket redd for å møte de andre elevene.

Flere mente 7-åringen var snål og at hun ikke hørte hjemme i et klasserom. Moren fikk henne derfor undersøkt av distriktslegen i bygda, og han konkluderte raskt:

Agnes Waade var åndssvak.

• Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
29 minutes ago, Selfuniverse said:

Det er unødvendig å 'fru blom' meg. Det er du som ser ut til å bastant mene at barn er født med autisme. Dette kan være svært skadelig misinformasjon hvis det ikke stemmer, siden det vil bidra til at vi kanskje ikke finner de ekte og egentlige årsakene. Eller at det kan være noen som er født med Autisme, mens mange andre blir påført det gjennom miljø/matgifter eller andre medisinske inngrep, som å injisere blandingsvæsker i barna.

Mykje unødvendig her ja. :) Kanskje du bør ta ein kikk innover før du kaster stein i glashuset her da.

Først prøver du påstå at noko "undergraver påstand" - men det er jo vitterlig du som har synset deg fram til ein konklusjon som ikkje er kompatibel med den "undergravingen". Kanskje du burde temme språket ditt, og heller spørja spørsmål enn slikt skitsnakk? At diagnosen er oppdaga ei stund etter fødsel er jo naturlig av ørten forskjellige orsaker - mest openbart fordi det tar form av utviklingsvansker. Det er rett og slett for tidlig å diagnotisere eit spedbarn med dette før nok tid har gått til å sjå dei vanskene.

Videre går du nå over til anklager om "mogleg misinformasjon," berre fordi eg gjentar det som er dagens forståelse innad vitenskapen. Dette er rett og slett fjåsete måte å tale på til nokon.

Med mindre du kan dempe den skitsnakken forbli du fru Blom. :)

Eg bryr meg egentlig lite om resten av påstandene dine her om allverdens produkter du synser på kan ha relasjon, for du har ikkje akkurat gitt nokon grunn til å knytte dei til autisme i det heila tatt. Men det fremstår attpåtil hyklersk å anklage andre for "misinformasjon" når du berre spyr ut disse snodige påstandene som me er meint å tolke som relevant.

Endret av Drunkenvalley
Skriveleif
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Martelè skrev (På 1.6.2025 den 8.29):

Synes det er så irriterende at folk sier invaliderende bullshit som "alle er litt autist"

Mange mennesker har autistiske trekk uten at de har diagnose... Mange har en favoritt farge feks, jeg har forskjellig bestikk til forskjellig mat.. Noen må ha egget kokt smilende..

Bare det å kreve et medium kokt egg, ellers blir frokosten feil er faktisk et autistisk trekk..

Særlig matvaner er slike trekk..

Og det har "nesten" vel alle....

De fleste har også grad av narsissistiske trekk, men folk som Trump har det lille ekstra.

Det at man får en diagnose er bare fordi det er mye mer utpreget, enten i språket eller mye mer av det jeg nevnte.

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Skrevet

No er vel problemet her ikkje det at alle har nokre trekk i lag med autisme - mykje av symptomene har overfladisk likhet til normal oppførsel, og i normal samtale er det ikkje openbart skilnaden. Problemet er når moglege pasienter opplev å bli avvist fordi "alle er litt autistisk".

• Liker 3
Skrevet
Drunkenvalley skrev (18 minutter siden):

No er vel problemet her ikkje det at alle har nokre trekk i lag med autisme - mykje av symptomene har overfladisk likhet til normal oppførsel, og i normal samtale er det ikkje openbart skilnaden. Problemet er når moglege pasienter opplev å bli avvist fordi "alle er litt autistisk".

Dette er den riktige responsen på det jeg skrev

Skrevet
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Men akkurat nå med den samlede kunnskapen vi har, tyder alt vi vet om dette i den retning at autisme er noe man er født med, og spre misinformasjon om at dette muligens ikke er sant er bare meningsløst, vitenskapen stopper aldri, det er aldri noe som er 100% bevist, men akkurat nå er konsensusen at autisme er noe man født med.  

Etter et raskt google søk så virker det som det er en god blanding av arv og miljø.

image.png.f1163bef1ae1a8763d13d2f4314220cc.png

image.png.028f36f167c7069afc4cf3e5d7e60d41.png

image.png.dda6e79a60788121512682e5d7738b61.png

• Innsiktsfullt 2
Skrevet

Noko å vera obs på er at dei lenkene du ser på alle (av dei eg fann igjen) diskuterer omgivelser foreldrene var utsatt før eller under svangerskapet, eller direkte komplikasjoner rundt fødselen.

• Liker 1
Skrevet
Drunkenvalley skrev (4 minutter siden):

Noko å vera obs på er at dei lenkene du ser på alle (av dei eg fann igjen) diskuterer omgivelser foreldrene var utsatt før eller under svangerskapet, eller direkte komplikasjoner rundt fødselen.

Jeg tror,jeg vet ikke,at miljø faktorer spiller inn her og påvirker våre gener. F.eks antar jeg at barn i dag kan utsettes for et miljø som skader genene slik at  deres barn igjen kanskje har større sannsynlighet enn dem selv til å bli diagnostisert med autisme...og fortsetter dette generasjon etter generasjon uten at man klarer å se sammenhengen med miljøet man vokser opp i..vel da går det jo rett til he.vete med menneskene. Om hypotesen at miljø påvirker så er det jo ekstremt viktig å få avdekket hva det event.er. 

Selv er jeg skeptisk til noe av f.eks maten vi dytter i oss i dag. Jeg ser barn vokser opp uten at de får tilgang til natur. Mange sitter å stirrer på en skjerm. Osv osv.. Vi mennesker påvirker jo vårt eget miljø og kanskje vet vi ikke nok om effektene mhp alt vi gjør.

• Liker 1
Skrevet
3 minutes ago, obygda said:

Jeg tror,jeg vet ikke,at miljø faktorer spiller inn her og påvirker våre gener. F.eks antar jeg at barn i dag kan utsettes for et miljø som skader genene slik at  deres barn igjen kanskje har større sannsynlighet enn dem selv til å bli diagnostisert med autisme...og fortsetter dette generasjon etter generasjon uten at man klarer å se sammenhengen med miljøet man vokser opp i..vel da går det jo rett til he.vete med menneskene. Om hypotesen at miljø påvirker så er det jo ekstremt viktig å få avdekket hva det event.er. 

Selv er jeg skeptisk til noe av f.eks maten vi dytter i oss i dag. Jeg ser barn vokser opp uten at de får tilgang til natur. Mange sitter å stirrer på en skjerm. Osv osv.. Vi mennesker påvirker jo vårt eget miljø og kanskje vet vi ikke nok om effektene mhp alt vi gjør.

Tror inte det er så alvarligt som du kanske tror men det bör nog undersökas. 

Tråden visar dock ett problem. Inte lätt att ens få till en diskussion om själva saken når folk lägger sig i skyttegravarna och svarar på det de tror andra skriver och menar istället för det de skriver och sen också lägger sig lite ekstra långt på den andra sidan sidan (eftersom vaccin är inte orsaken till en ökning i autism så måste man argumenterar för att det ikke ens er en ökning och en eventuell ökning iallafall ikke kommer fra miljön) 

Var dock ikke så lurt att starta tråden med en video med Kennedy ...

• Liker 2
Skrevet
Subara skrev (3 timer siden):

Det tror jeg ikke.

Mennesker som skiller seg ut får bedre hjelp enn før. De lærer å tilpasse seg andre og samfunnet, og vi lærer hvordan vi kan gjøre livet enklere for dem. Vi står heller overfor en "kunnskapsevolusjon"

Det å skille seg ut kan faktisk være en bra og til og med nødvendig greie.
Så jeg er nesten redd for å spør deg om hva du legger i dette. Mener du å indoktrinere folk til å være kjedelige
og undertrykke deres sanne jeg?

Skrevet
2 minutes ago, Martelè said:

Så jeg er nesten redd for å spør deg om hva du legger i dette. Mener du å indoktrinere folk til å være kjedelige
og undertrykke deres sanne jeg?

Det er ikkje snakk om å undertrykke sitt sanne seg mistenke eg i denne konteksten, men å vera armert med verktøyene til å f.eks trekke seg ut av situasjoner som byrje negativt gå utover egens velferd. F.eks om ein er overveldet er det godt å vera opplærd i korleis høflig trekke seg ut av situasjonen og få fred og ro. Eller å kunne kjenne på at ein har maskert for lenge, og treng søka ut omgivelser kor ein faktiskt kan vera komfortabelt seg sjølv. Det kan og gå på å avdekke kva som faktiskt hjelp når ein er overveldet, osv.

Disse tingene er ofte noko mange ikkje har nok kjennskap på, men å lære seg det kan materielt forbetre livskvaliteten deiras.

Nokre atferd er også greit å unngå fordi det er sjikanerende for andre - for eksempel å dra hånda i buksa for å justere skrittet. Alle gjer nok dette her og der i ei form eller anna, men det er ynskjelig å prøve ha ein litt meir diskrét tilnærming på det.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
fredrik2 skrev (50 minutter siden):

Tror inte det er så alvarligt som du kanske tror men det bör nog undersökas. 

Tråden visar dock ett problem. Inte lätt att ens få till en diskussion om själva saken når folk lägger sig i skyttegravarna och svarar på det de tror andra skriver och menar istället för det de skriver och sen också lägger sig lite ekstra långt på den andra sidan sidan (eftersom vaccin är inte orsaken till en ökning i autism så måste man argumenterar för att det ikke ens er en ökning och en eventuell ökning iallafall ikke kommer fra miljön) 

Var dock ikke så lurt att starta tråden med en video med Kennedy ...

Det er mye av utfordringen med dagens diskurs - ting i takt med SoMe har blitt helt sort/hvit for mange. Og veldig mye av hva som er sort eller hva som er hvit går på hva en eller annen amerikansk politiker, tv profil eller annen kjendis har uttalt seg om saken - og så klart deres personlige politiske ståsted. 
Det blir som ekstremt religiøse mennesker og bibelen - står det skrevet noe der så er det korrekt og alt som viker noe som helst fra den teksten må uhemmet bestrideres.

Og pengterer man det så er man ofte automatisk både høyre ekstrem og venstre ekstrem samtidig ut ifra hvem som vurderer deg.

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, obygda said:

(...) Om vi ser en trend der menneskene ikke utvikler seg slik at arten kan overleve om 10.000 år om man ekstrapolerer utvikling av funnene..vel da har menneskene et problem.  (...) men mitt poeng går altså på å se på langsiktige konsekvenser for den menneskelige evolusjonen. Blir genene våre dårligere?

Nei. De blir mer variert, som er en fordel for evolusjonen. Så er det ikke sånn at alle variasjoner blir videreførte, men på spektret finner man altså mange individer med spesielt spissede egenskaper som har drevet hele menneskeheten framover. 

2 hours ago, Drunkenvalley said:

I Norge har vi fortsatt helsepersonell som er opplært med at autisme og ADHD er kontraindikasjoner. Men kunnskapen sprer seg over tid. 

• Liker 1
Skrevet
Martelè skrev (33 minutter siden):

Joda, hvis du skiller deg ut på en måte som oppfattes som positivt, mennesker er flokkdyr så anderledes er ofte en stor byrde, ikke alle greier og vri en anderledes til noe som helst positivt. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...