Phantom Software Skrevet 15. april Skrevet 15. april https://www.nrk.no/trondelag/frode-smith-lanserer-samtykke-app---darlig-ide-synes-oda-sivertsen-_uh_-og-gaute-skjervo-_auf_-1.17382872 Dette høres ut som en ekstremt dårlig idé. Ser for meg at det bare gjør vondt verre. Også begrepene brukt i appen om at man inngår kontrakt med vilkår som er gyldig i 12 timer, og om man angrer seg må man inn appen og benytte "nødstopp" funksjonalitet for å "bryte kontrakten". Med historikk og det hele. Dette vil selvsagt utvikleren at alle skoler og helsestasjoner skal pushe på ungdommene. Er jeg gammeldags? 1
Trulss Skrevet 15. april Skrevet 15. april Appen bør vise hele merittlisten slik at man vet hva og hvem man må presetere mot. Alt bør loggføres, og det bør gis terningkast slik at man vet hva de liker. Appen bør også vise tester for sykdommer. Appen bør også vise antall avslag, og det vil være et nyttig sjekkeverktøy ute på byen. 4
Selfuniverse Skrevet 15. april Skrevet 15. april 23 minutes ago, Phantom Software said: Er jeg gammeldags? Da skulle du vel eventuelt ha sagt at, "i våre tider så hadde vi en kontrakt for samleie som kunne vare livet ut. Og den kalte vi for giftemål." Samfunnet prøver å finne opp hjulet på nytt nå til dags. Giftemål fungerte rimelig bra i tusenvis av år vil jeg si. Såpass mye at veldig mange land fremdeles har ett sterkt forhold til denne formelen. 2 1
Populært innlegg Tussi Skrevet 15. april Populært innlegg Skrevet 15. april Hva hindrer en voldtektsmann i å tvinge noen til å krysse av i appen under tvang? 12 2
James G Skrevet 15. april Skrevet 15. april Selfuniverse skrev (55 minutter siden): Da skulle du vel eventuelt ha sagt at, "i våre tider så hadde vi en kontrakt for samleie som kunne vare livet ut. Og den kalte vi for giftemål." Samfunnet prøver å finne opp hjulet på nytt nå til dags. Giftemål fungerte rimelig bra i tusenvis av år vil jeg si. Såpass mye at veldig mange land fremdeles har ett sterkt forhold til denne formelen. Giftermål regulerer aldri seksuelle forhold, giftermål regulerer eiendom. Det har vært slik siden den første dagen det dukket opp. 2
Bing123 Skrevet 15. april Skrevet 15. april Er somregel ord mot ord-saker dette her. Vanskelig å forstå at både reglene og appen har så mye annen effekt enn bevisstgjøring 🤷 1
James G Skrevet 15. april Skrevet 15. april Tussi skrev (1 time siden): Hva hindrer en voldtektsmann i å tvinge noen til å krysse av i appen under tvang? Kanskje det er mulig å måle det mikroelektriske potensialet til huden gjennom fingeravtrykk låseknappen, eller endringene i pupillene gjennom kameraet til en ansiktslås?
Radford Skrevet 15. april Skrevet 15. april Dette er bare en skikkelig dårlig ide. Som andre har påpekt, denne gir ingen rettslig sikkerhet, og samtykke kan inndras når som helst, uavhengig av hva appen måtte si. Ikke minst er det fullt mulig å få noen til å signere under tvang. Bare tull. 3
Salvesen. Skrevet 15. april Skrevet 15. april Tenker tanken er god om den er enkel å bruke. Jeg må innrømme at å bli uskyldig dømt for noe slikt er noe jeg gir en tanke i ny og ne, med en god app med god identifisering så bør denne risikoen forsvinne. Men, det må fungere bra.
fwj__ Skrevet 15. april Skrevet 15. april Regner med at den har BankID med underliv identifikasjon. 1 1
Jarmo Skrevet 15. april Skrevet 15. april (endret) Tussi skrev (2 timer siden): Hva hindrer en voldtektsmann i å tvinge noen til å krysse av i appen under tvang? Eller om samtykket trekkes tilbake etter et minutt eller to eller ti? Endret 15. april av Jarmo
Boing_80 Skrevet 15. april Skrevet 15. april (endret) Før jeg skriver videre så vil jeg først og fremst si at jeg skjønner hvorfor en slik app er blitt utviklet. Mange menn har enten manglende sosiale antenner eller er så uansvarlige og fæle at de ikke respekterer kvinnenes grenser. Men så blir jeg litt betenkt. Vil det si at de mennene som har hatt en forsiktig tilnærming til det motsatte kjønn hele tiden har vært de med korrekt oppførsel? Hvis en for eks. går inn på Kvinneguiden så opprettes det daglig tråder om menn som ikke tar steget eller forstår hintene kvinnen sender slik at hun mister interessen for han. Populær sagt så havner han i vennfellen. Samme kvinnen kan skrive at hun savner en mann som setter henne på plass. Selvsagt betyr ikke dette bruk av vold, men hun sier vel egentlig at mannen bør ha ryggrad. Mange menn mangler dessverre den (også kvinner) og tør ikke å være uenige av frykt for å miste dama. Slikt er ikke attraktivt for noen vil jeg påstå. Usikre menn og gutter er gjerne de som kan finne på å spørre om lov til å kysse kvinnen, og er ofte de en kvinne ikke vil ha. For henne blir det turn-off siden hun ønsker at ting skal skje naturlig i en atmosfære preget av non-verbal kommunikasjon der hun blir sjarmert. Allerede her er det vanskelig å tolke signalene korrekt for mange som sikkert mistolker uten å ha vonde hensikter. De store casanovaene derimot... Så vil denne appen gjøre ting enda mer kompliserte? Endret 15. april av Boing_80 2
likferd Skrevet 15. april Skrevet 15. april (endret) Appen er jo bare en teit konsekvens av en teit lov. Om man ikke kan dokumentere samtykke, kan man heller ikke dokumentere mangel på samtykke, og man kan heller ikke dømme noen for voldtekt. Samtykkeloven er derfor i beste fall ineffektiv, i verste fall et problem for rettssikkerheten. Endret 15. april av likferd 3
Gjest 05679...d0b Skrevet 16. april Skrevet 16. april Er enig at app alene ikke vil funke; men ved å koble den opp mot google watch, så har jeg problemer med å forstå at det ikke løser de problemer Amnesty er beskymret over. Hvis det skapes en trygghet rundt en "volds alarm", koblet opp mot en slik app, som blir assosiert med sex-samtykke fremfor nettopp "volds alarm", så løser det en hel masse. Videre er det ikke så rart at en har på seg en google watch i senga, hva skal voldtekstsmannen gjøre - ta den av? Hvis en person insisterer på å ha på en google watch, så blir det mer evident at det var en voldtekt om google watch ikke var på (hvordan begrunner en et behov for å ta google watchen av?) - enkelt perosner har mye å tjene på at dette blir en vane. Så lenge en får med "featurene" som Amnesty mener en må ha, dvs å kunne avbryte kontrakt under et ligg (som er vanskelig for en app) eller som følge av tvang, og mulighet for bruk av hud-sensorer gjennom google-watch som kan være med på å dokumentere tilstand (søvn tilstand, abnormal svette tilstand, sjokk tilstand) til vedkommende (en slik løsning vil også være med på å fremprovosere annen type bevis - som merker - hvis personen prøver å forhindre avbryt stadig vekk) Ved å tillate en slik app, i tillegg til google watch, så vil en normalisere bruk av "volds-alarm" som kan raskt sende beskymringsmelding til politi. På alle måter er sex-samtykke app et godt utgangspunkt, som uungåelig nok vil være en del av våres fremtid Anonymous poster hash: 05679...d0b
minim Skrevet 16. april Skrevet 16. april Trulss skrev (23 timer siden): Appen bør vise hele merittlisten slik at man vet hva og hvem man må presetere mot. Alt bør loggføres, og det bør gis terningkast slik at man vet hva de liker. Appen bør også vise tester for sykdommer. Appen bør også vise antall avslag, og det vil være et nyttig sjekkeverktøy ute på byen. Api mot tinder kunne deg vært en ting?
Valmeth Skrevet 16. april Skrevet 16. april Phantom Software skrev (23 timer siden): https://www.nrk.no/trondelag/frode-smith-lanserer-samtykke-app---darlig-ide-synes-oda-sivertsen-_uh_-og-gaute-skjervo-_auf_-1.17382872 🤣 Nei, du er ikke gammeldags. Dette er bare "🤣" Sitat artikkelen" "– Jeg synes det viktigste motargumentet mot en sånn app er at det blir veldig vanskelig å si nei" Eeh nei Om hun ber meg laste ned app, registrere meg og samtykke i den, det har samme effekt som å spørre hvilket stjernetegn jeg er. Fuck off 🤣 2
Woff Skrevet 16. april Skrevet 16. april Valmeth skrev (9 minutter siden): hun ber meg laste ned app Ingen sex uten mobiltelefon? Hvor langt vi har kommet! 😝 1
Valmeth Skrevet 16. april Skrevet 16. april (endret) Woff skrev (12 minutter siden): Ingen sex uten mobiltelefon? Hvor langt vi har kommet! 😝 Vi tar det på papir? Kan scanne evt fotografere hjemme og maile til aktuell myndighet så fort jeg har sjans! 😃 edit: Jo men ærlig talt, trenger man en app for dette? Er jo bare å skrive en kontrakt på dette. Har man mobiltelefon kan man spille inn et lydklipp/video der begge parter samtykker, så har man jo fullgod dokumentasjon ved eventuell tvist 😁 Endret 16. april av Valmeth 1 1
Woff Skrevet 16. april Skrevet 16. april Valmeth skrev (6 minutter siden): maile til aktuell myndighet DET kan du ikke gjøre da.. 🤪 Men meg da som bare vil prøve LITT? Ingen sjanse uten å dokumentere dette altså? 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå