Gå til innhold

Trump 2025

Melding lagt til av Uderzo,

Charlie Kirk (tilsynelatende) attentat: Dette er en tragisk hendelse, og uavhengig av hva man mener om personen, fortjener ingen å miste livet for sine meninger. Jeg oppfordrer alle til å vise respekt og omtanke i tråden, og ikke feire eller godte seg over det som har skjedd. La oss holde diskusjonen saklig og medmenneskelig.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
sk0yern skrev (6 minutter siden):

Eh, what? 

Her tror jeg du må forklare nærmere. 

Jeg tror det han mener, om jeg husker riktig fra jegerkurset, er at man treffer for høyt om man skyter bratt nedover eller oppover uten å kompensere for dette. Det har noe med kulens bane og tyngdekraften å gjøre. Kikkerter er stilt inn etter kulens bane når man skyter horisontalt.

Jeg er ikke med på at hovedsakelig skarpskyttere og millitære vet dette da. De fleste jegere er vel også informert om det.

Skrevet
frohmage skrev (6 minutter siden):

Enhver tulling kan vel lære seg å skyte? Jeg ville trodd at internettskyter var en som hadde blitt hatefull av ekkokamre på internett.

Hoeres logisk ut.

Skrevet
frohmage skrev (9 minutter siden):

Okay, jeg mener bare at det ikke er bestemt hvor på diagrammet det er optimalt for et gitt samfunn å befinne seg. De du er politisk uenig med vil velge et annet punkt enn deg.

Det optimale er jo åpenbart lenge før AfD og republikanerne -- et sted hvor kupp og mangel på tverrpolitisk samarbeid blant ikke-autoritære ikke er en reell trussel mot demokrati.

Det i seg selv er jo et stykke unna dagens republikanske parti.

FrP er nok på riktig side, så har vi Sverigedemokraterna som er mer i gråsonen, AfD hvor noen medlemmer har deltatt i plotting av kupp, og republikanerne hvor kongressfolk og presidenten har forsøkt og assistert i kuppforsøk -- som definitivt er for langt.

Sannhet spiller også en viktig rolle her. Det som kjennetegner de autoritære er en avhengighet av misinformasjon for å få støtte fra vanlige empatiske mennesker, og et propagandanettverk, som det blant annet Kirk var med på.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
JK22 skrev (7 minutter siden):

Etter sersjantens definisjon er Breivik en "internettskytter". 

Fordømmelsen ser ut til å gli over i motvillig fascinasjon over skytteren. Flere og flere begynner å innse at dette er en mann som visst hva han gjorde og ville gjøre. Han er, for å si det mildt, noe helt utenom det vanlige i et land hvor politiske attentater er altfor vanlig. Så når han arresteres, vil han huskes som en av de meste originale attentatmennene i USAs historie. 

I militære forumer er det forklart at kulen vil stige hvis man skyte nedover på lengre hold, noe som de fleste skarpskytterne tar regning for når disse avfyre deres våpen. Mange mener truffet på Kirk beviste dette, da det er mulig å bomme selv med en Mauser. Alle kuler påvirkes av tyngdekraft, værforhold og endog luftforhold som vind. 

Hvilken som helst jeger, eller noen som har lest det minste man trenger å vite om man skal skyte med kule ville visst dette.
Det at han siktet på hodet og er så "heldig" å treffer hovedpulsåren i halsen 20 cm lenger ned fordi kulen faller mer enn det han beregnet at den ville gjøre, gjør han til en amatør. 

Tyngden formen og ladningen i ammunisjonen, værforhold, høydemeder og avstand er alle kriterier man må ta hensyn til, og som det finens grafer eller statistikker på veldig lett tilgjengelig.

Kulen lobber, altså den stiger på kort hold vanligvis opp til rundt 40-70 meter før den starter å falle. Man skyter vanligvis inn våpen og justerer siktet basert på avstanden man skal skyte.

Skrevet

Er sikkert  ikke siste galskapen vi ser der borte. Tipper Trump vil forsvare våpenlobbyen ennå mer og finne på nye argumenter for hvordan slike angrep kan avverges med flere og bedre våpen......Hørte han klagde på radikaliseringen - men han kaster jo stein i glasshus. Om noen har dratt frem dette fiendebildet mellom demokrater og Maga - er det vel nettopp han........

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
mandodiao skrev (2 timer siden):

Haha, tenkte umiddelbart "eller hun!"

Jeg er blitt radikalisert!

Ser ut til at jeg tok rett.

Mando radikalisert confirmed 😂(med mindre han identifiserer seg som en kvinne så klart)

Skrevet
Griever skrev (6 minutter siden):

Jeg tror det han mener, om jeg husker riktig fra jegerkurset, er at man treffer for høyt om man skyter bratt nedover eller oppover uten å kompensere for dette. Det har noe med kulens bane og tyngdekraften å gjøre. Kikkerter er stilt inn etter kulens bane når man skyter horisontalt.

Jeg er ikke med på at hovedsakelig skarpskyttere og millitære vet dette da. De fleste jegere er vel også informert om det.

Det er nå en mulig identitet av hvilken variant boltriflen er; en die Volkswaffe - ironifaktoren bare vokser - den tyskproduserte Mauser M18 i produksjon siden 2017. Den selges med hele 12 forskjellige kalibre, selv om importfirmaet Blaser USA tilbyr minst syv i året 2018. Ut fra hvordan boltriflen så ut, har den ikke sett mye bruk og kan være fra de første årene etter 2017.

Mauser M18 | RifleMagazine

Test av Mauser M18

De fleste jegere, ja. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
obygda skrev (1 minutt siden):

Er sikkert  ikke siste galskapen vi ser der borte. Tipper Trump vil forsvare våpenlobbyen ennå mer og finne på nye argumenter for hvordan slike angrep kan avverges med flere og bedre våpen......Hørte han klagde på radikaliseringen - men han kaster jo stein i glasshus. Om noen har dratt frem dette fiendebildet mellom demokrater og Maga - er det vel nettopp han........

Nå ser det vel ut som om våpenet var et gammelt utstillingsvåpen som ikke har noe med våpenlobbyen å gjøre?
Uansett er jeg enig med deg i at vi burde å mindre våpen i samfunnet hos alle fra sivile til politi eller militær. For at folk skal bli skutt i det offentlige rom så krevet det skytevåpen i offentlige rom.

Men samtidig så er det mennesker som dreper folk, ikke våpenet. Det å skaffe seg skytevåpen i Norge er ikke vanskelig, men vi ser heldigvis ikke folk oppføre seg sånn her til lands om man ser bort ifra Breivik, det norske politiet og en del andre. 

Skrevet
JK22 skrev (4 minutter siden):

Det er nå en mulig identitet av hvilken variant boltriflen er; en die Volkswaffe - ironifaktoren bare vokser - den tyskproduserte Mauser M18 i produksjon siden 2017. Den selges med hele 12 forskjellige kalibre, selv om importfirmaet Blaser USA tilbyr minst syv i året 2018. Ut fra hvordan boltriflen så ut, har den ikke sett mye bruk og kan være fra de første årene etter 2017.

Mauser M18 | RifleMagazine

Test av Mauser M18

De fleste jegere, ja. 

Og her satt jeg og så for meg at "eldre mauser" var en m96 eller noe 😅

Skrevet
Red Frostraven skrev (21 minutter siden):

Det optimale er jo åpenbart lenge før AfD og republikanerne

Selv om jeg er enig med deg i det gjetter jeg på at AfD og republikanerne ikke er det.

Poenget mitt var at vi trenger en viss grad av både populisme og autoritarisme, og at ingen av delene er udelt negativt i seg selv. Det er ikke en diskusjon vi trenger å ta i denne tråden, men jeg synes det er et tema som trenger mere oppmerksomhet.

Skrevet
Griever skrev (51 minutter siden):

Det gir mer mening ja, husker også dette fra jegerprøven. Neppe noen stor faktor i dette tilfellet dog. 

Skrevet

Ezra Klein fra NYT

Sitat

You can dislike much of what Kirk believed and the following statement is still true: Kirk was practicing politics in exactly the right way. He was showing up to campuses and talking with anyone who would talk to him. He was one of the era’s most effective practitioners of persuasion. When the left thought its hold on the hearts and minds of college students was nearly absolute, Kirk showed up again and again to break it. Slowly, then all at once, he did. College-age voters shifted sharply right in the 2024 election.

“That was not all Kirk’s doing, but he was central in laying the groundwork for it. I did not know Kirk and I am not the right person to eulogize him. But I envied what he built. A taste for disagreement is a virtue in a democracy. Liberalism could use more of his moxie and fearlessness. In the inaugural episode of his podcast, Gov. Gavin Newsom of California hosted Kirk, admitting that his son was a huge fan. What a testament to Kirk’s project.”

“Kirk and I were on different sides of most political arguments. We were on the same side on the continued possibility of American politics. It is supposed to be an argument, not a war; it is supposed to be won with words, not ended through bullets. I wanted Kirk to be safe for his sake, but I also wanted him to be safe for mine, and for the sake of our larger shared project. The same is true for Shapiro, for Hoffman, for Hortman, for Thompson, for Trump, for Pelosi, for Whitmer. We are all safe, or none of us are.”

Fantastisk kommentar. 

Skrevet
Boing_80 skrev (20 minutter siden):

Folk er for drevet av følelser for øyeblikket slik at de er tilbøyelige til å svelge alt mulig. Om noen uker er dette glemt og noe annet får oppmerksomheten. Kirk ble drept, tragisk og trist og ingen fortjener slikt. Men ikke gjør han til en helgen.

Hva angår takt og tone så er jeg ikke den verste på dette forumet.

Ironien her er jo nesten selvskreven, å anklage andre for å være styrt av følelser.

• Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
jallajall skrev (21 minutter siden):

image.png.62cad63a307521b0a0935d47a60a48f6.png

Vi må dog bli flinkere til å stille krav til våre forbilder, alle sammen -- slik at løgnere som støtter autoritære ikke blir forbilder med makt til å påvirke millioner, uavhengig av hvor gode de er til å apellere til følelser, og uavhengig av hvem sine følelser de apellerer til.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Uderzo skrev (22 minutter siden):

Ironien her er jo nesten selvskreven, å anklage andre for å være styrt av følelser.

Og poenget ditt er? Man kan jo snart ikke si noe før en eller annen må påpeke slike ting. Selvsagt er det noen følelser bakom kommentarene i denne tråden for ellers hadde man ikke brydd seg. Jeg har ikke anklaget noen og du må ikke tro at bare fordi du er moderator at dine utsagn vil stå uimotsagte.

Endret av Boing_80
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Sitter å leser på documents facebook side nå. Herregud som selvinnsikt er en fin bil.. "Venstresiden er blitt en dødskult", "håper de tar ham før han tar selvmord, slik at han kan grilles sakte" "del bilde slik at dette monsteret kan fanges fort!" osv osv. 

Men det er venstresiden som er ille.. 😂😂

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Boing_80 skrev (3 minutter siden):

Og poenget ditt er? Man kan jo snart ikke si noe før en eller annen må påpeke slike ting. Jeg har ikke anklaget noen og du må ikke tro at bare fordi du er moderator at dine utsagn vil stå uimotsagte.

Det var jo du som påpekte det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...