Gå til innhold

Trump 2025

Melding lagt til av Uderzo,

Charlie Kirk (tilsynelatende) attentat: Dette er en tragisk hendelse, og uavhengig av hva man mener om personen, fortjener ingen å miste livet for sine meninger. Jeg oppfordrer alle til å vise respekt og omtanke i tråden, og ikke feire eller godte seg over det som har skjedd. La oss holde diskusjonen saklig og medmenneskelig.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

«We are in a war right now to save the country. We have to be willing to do whatever is necessary to save the country.» 
-
Chris Murphy (D-CT)

Whatever is necessary.

Endret av jallajall
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, Snikpellik said:

Trolig ikke i USA, men han ville åpenbart kunne blitt dømt for hatefulle ytringer for noen av uttalelsene her i Norge eller andre land.

Latterlig.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Griever skrev (58 minutter siden):

Men han ble skutt. Myrdet. Det er det som er konteksten av det vi snakker om nå. Det er ikke noe men der. Du sier selv at han åpenbart ikke fortjente det, og da burde samtalen være hvordan vi beveger oss vekk fra dette klimaet

Sitat

...det er dog to helt separate klima.

Det seriøse debattklimaet, som han ikke var del av. Som ei heller Turning Point eller det republikanske partiet lengre er del av.

Som jo er hovedproblemet her.

Det finnes et seriøst debattklima, men polariseringen foregår og oppstår utenfor dette, på grunn av aktører som nettopp ham selv, og at autoritære høyre har fått enormt makt i vesten på grunn av misinformasjon.

Som er et faktum fra den seriøse delen av debatten, som må tas på høyeste alvor.

2021-01-07.thumb.png.e4f2252b3f824cd939a61b1631231961.png

image.thumb.png.c4664e4ac3bed5e6c4ba3752e520edbf.png

...

Demokratiet USA er bokstavelig talt truet, og det er genuint ikke sikkert at det overlever.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Red Frostraven skrev (3 minutter siden):

...det er dog to helt separate klima.

Det seriøse debattklimaet, som han ikke var del av. Som ei heller Turning Point eller det republikanske partiet lengre er del av.

Som jo er hovedproblemet her.

Det finnes et seriøst debattklima, men polariseringen foregår og oppstår utenfor dette, på grunn av aktører som nettopp ham selv, og at autoritære høyre har fått enormt makt i vesten på grunn av misinformasjon.

Som er et faktum fra den seriøse delen av debatten, som må tas på høyeste alvor.

2021-01-07.thumb.png.e4f2252b3f824cd939a61b1631231961.png

image.thumb.png.c4664e4ac3bed5e6c4ba3752e520edbf.png

Beklager hvis jeg er urettferdig mot deg, men det der høres ut som et sidespor fra det aktuelle temaet som jeg hverken er enig i, eller interessert i å diskutere akkurat nå.

• Liker 5
Skrevet
Tussi skrev (3 minutter siden):

Du snakker om en av de som faktisk åpnet opp og debatterte motstandere på en ok måte, og jeg snakker ikke bare om studenter. 

Sir skrev (4 minutter siden):

Du snakker om en fyr som hadde som jobb å reise rundt og debattere med alle som ville, foran et publikum som ville se på, og kunne kritisere hva de ville.

Charles James Kirk (October 14, 1993 – September 10, 2025) was an American right-wing political activist, author, and media personality. He co-founded the conservative organization Turning Point USA (TPUSA) in 2012 and was its executive director. He was the chief executive officer (CEO) of Turning Point Action (TPAction) and a member of the Council for National Policy (CNP).

https://en.wikipedia.org/wiki/Charlie_Kirk

Tussi skrev (3 minutter siden):

Jeg forventet forøvrig ufine i nlehh i denne debatten fra 2 personer, og ingen av dere "skuffet "

Hvis jeg sa noe som ikke er helt rettferdig, så si gjerne det.

Jeg synes jeg var for snill.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Sir skrev (Akkurat nå):

Du snakker om en fyr som hadde som jobb å reise rundt og debattere med alle som ville, foran et publikum som ville se på, og kunne kritisere hva de ville.

Dette er et viktig poeng. 

I tillegg var det i går mulighet for ca 3 000 mennesker å filme hva som ble sagt og gjort, uten at TP USA hadde mulighet til å påvirke hva som presenteres for omverdenen - annet enn den klippen de selv gjør på egne kanaler selvsagt, som gjelder alle. 

Det er rart hvordan det hoppes bukk over alt som ikke passer og hvordan dette drapet i praksis rettferdiggjøres av flere med et halvhjertet 'joda, det er ikke bra, meeeeeeeeeeeen...'. Den mest brune beisen er naturlig nok framme - der er vel lokket strengt tatt aldri på - og selv etablerte medier vet veldig godt hva slags ordlyd man bruker i fremstillingen av denne saken og nok en gang - den ukrainske kvinnen som ble utsatt for et rasistisk motivert kaldblodig drap, som ingen på venstresiden har verktøyene til å ta i.

Ekstremt at man må bemerke til - tilsynelatende - voksne mennesker at et politisk attentat er en grusom ting, selv om de måtte syde av hat til den som ble drept av en feiging med børse.

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
Tussi skrev (Akkurat nå):

Ja, han var med å stifte en konservativ organisasjon, og du mener åpenbart at det å være konservativ er så vanvittig at man ikke bør tas alvorlig. Jeg tror det sier mer om dine holdninger enn hans

Konservativ vil jeg personlig ikke kalle ham, konservativ er noe helt annet enn det CK ble, og ikke minst noe helt annet enn det han faktisk støttet, for konservatisme var det ikke, om noe så var det en kraftig bastardisert versjon av konservatisme som ikke har stort å gjøre med det konservative faktisk står for.

Det var hans holdninger som var kritikkverdige, fordi mange av dem var direkte syke å ikke minst farlige, antageligvis selv for ham selv.  

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Red Frostraven skrev (17 minutter siden):

Demokratiet USA er bokstavelig talt truet, og det er genuint ikke sikkert at det overlever.

Mener du at han var en trussel mot demokratiet? Den som ikke tåler å høre noen snakke fritt og mener at de skal ties, er en trussel mot demokratiet. Ja, han var en trussel mot demokratene, men ikke mot demokratiet. Langt ifra.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Tussi skrev (18 minutter siden):

Ja, han var med å stifte en konservativ organisasjon, og du mener åpenbart at det å være konservativ er så vanvittig at man ikke bør tas alvorlig. Jeg tror det sier mer om dine holdninger enn hans

Jeg sa eksplisitt hva han stod for som gjorde at han var en agent for autoritære høyre.

Det at han er konservativ er ikke del av begrunnelsen.

Med mindre du mener at det å lyge og manipulere for å tjene penger og oppnå makt er en god beskrivelse på konservative -- som jeg ikke mener.

--

Kan du gjengi hva jeg eksplisitt sa, og har sagt, om hva som gjør at jeg har problemer med folk som opptrer grovt uetisk, som ham..?

Problemet er til og med gjengitt i grafene over, er produkt av propaganda som den blant annet han stod for.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
54 minutes ago, Mflj said:

Hvorfor er du så redd for polarisering. Det må være greit og har tydelige og ekstreme holdepunkter. Mener du at vi skal begrense yttringsfriheten? Når det gjelder fokus på etikk og kristne verdier bladt republikanerne i USA, er det noe de burde få stor kred for. De tør å snakke om etiske problemstillinger. Noe norske politikere så vidt rører ved. Den lunkne og snevre politikken i Norge er til å le av, og bli deprimert av. Hvis man rører i kjernen av sentrale og viktige temaer vil det bli polarisering. Det er naturlig når man nærmer seg setrale og viktige temaer. Det er ikke noe man skal unngå for fredens skyld. Det er feighet. Det handler om å ha lov til å stå for noe. Ha verdier, prinsipper og integritet, samt å tørre å være politisk ukorrekt.

"Redd for"? Merkelig begrep i denne sammenheng. Polarisering er ikke å ha andre meninger. Andre meninger er forventet, nødvendig for utvikling og et sunnhetstegn. Det har ingenting med ytringsfrihet å gjøre. 

Polarisering er i hovedsak negativt fordi man får to leire, med mange i hvert og få i midten. Polarisering griper inn i folk utover å være uenige, man blir lett fiender. Som igjen gir konsekvenser av at man ser motparten som en risiko, har dårlige mål, har negative menneskesyn, ønsker å bekjempe det som er bra osv.

Polarisering er først og fremst et sykdomstegn, et første steg mot manglende evne til forsoning. Polarisering er et effektivt virkemiddel for eksterne som vil skape kaos i et land. Polarisering skaper ekstremisme, som igjen gjør kompromisser vanskelige. Polarisering handler mer om personene og gruppen, hvilken side man er på, enn om saken.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
skaftetryne32 skrev (2 minutter siden):

Konservativ vil jeg personlig ikke kalle ham, konservativ er noe helt annet enn det CK ble, og ikke minst noe helt annet enn det han faktisk støttet, for konservatisme var det ikke, om noe så var det en kraftig bastardisert versjon av konservatisme som ikke har stort å gjøre med det konservative faktisk står for.

Det var hans holdninger som var kritikkverdige, fordi mange av dem var direkte syke å ikke minst farlige, antageligvis selv for ham selv.  

Hvilke holdninger anser du som farlige? Så farlige at det myke ordet "konservativ" ikke er noe han burde kalles? Så farlig og kritikkverdig at det fikk folk til å drepe han? 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Mflj skrev (1 minutt siden):

Mener du at han var en trussel mot demokratiet? Den som ikke tåler å høre noen snakke fritt og mener at de skal ties, er en trussel mot demokratiet. Ja, han var en trussel mot demokratene, men ikke mot demokratiet. Langt ifra.

100%

• Liker 2
Skrevet
Noxhaven skrev (3 minutter siden):

Hvilke holdninger anser du som farlige? Så farlige at det myke ordet "konservativ" ikke er noe han burde kalles? Så farlig og kritikkverdig at det fikk folk til å drepe han? 

Som at empati er noe rart f.eks, eller støtte til våpenlovene, de har ingen praktisk nytte de våpenlovene, de bare skaper død, det er ganske sykt at den største årsaken til at barn/ungdom dør i usa er kuler og krutt, hatet mot lgbtq som han har støttet i lang tid, det er i praksis en fasist dette her, det er mye å ta av. 

Konservativ er noe helt annet enn det CK er. 

En kan nok argumentere for det ja, men jeg vet ikke, kan like godt spekulere i om det var en false flag operasjon.  

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Red Frostraven skrev (20 minutter siden):

Charles James Kirk (October 14, 1993 – September 10, 2025) was an American right-wing political activist, author, and media personality. He co-founded the conservative organization Turning Point USA (TPUSA) in 2012 and was its executive director. He was the chief executive officer (CEO) of Turning Point Action (TPAction) and a member of the Council for National Policy (CNP).

https://en.wikipedia.org/wiki/Charlie_Kirk

Hvis jeg sa noe som ikke er helt rettferdig, så si gjerne det.

Jeg synes jeg var for snill.

Red Frostraven skrev (6 minutter siden):

Jeg sa eksplisitt hva han stod for som gjorde at han var en agent for autoritære høyre.

Det at han er konservativ er ikke del av begrunnelsen.

Kan du gjengi hva jeg eksplisitt sa, og har sagt, om hva som gjør at jeg har problemer med folk som opptrer grovt uetisk, som ham..?

Problemet er til og med gjengitt i grafene over, er produkt av propaganda som den blant annet han stod for.

Jeg sikter tip at du trekker fram at han har stiftet en konservativ organisasjon som et problem

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...