Gå til innhold

Nei til pride 2024!


Anbefalte innlegg

ole_marius skrev (7 timer siden):

Har nå selv snakket med flere fra miljøet. En enkel historie som viser til det bisarre er f.eks. to homofile men som holder hendene og gir hverandre et enkelt lite kjærlighetskyss på Tbanen. Pga. dem er homofile sier tenåringene "åhh så søtt" og peker i retningen. Det jeg skal fremheve her er noe så enkelt at om det hadde vært normalt par, mann og dame, så hadde nok man ikke gitt denne ekstra oppmerksomheten. Iht. vedkommende som fortalte dette er ønske at samfunnet rundt seg ikke gir ekstra oppmerksomhet som dette ettersom man blir tvunget på en "hovedscene". Hadde man virkelig hatt god normalisering av skjeve par hadde man blitt gitt eksakt samme behandling som normale par. 

At man har Pride enda er jo tydelig når man får en massedrapsmann som går inn i en bar med formål å skade og drepe en bestemt samfunnsgruppe.

Kommentaren min sa at man er ikke unik, viktigere eller fortjener mer oppmerksomhet bare fordi man er gay i dag.
Den tid er over. Du er hverken bedre eller verre pga din identitet.
Med det sagt, den "uretten" de fortsatt opplever i utviklede vestlige land i dag er
et piss i havet. De har det ganske godt. De ekstreme tilfellene er sjeldne

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK, vi har de sedvanlige "SourceTrustMe-Bro's" som sier "buhu, kan ikke la være å markere uten å bli stempla som hater eller dårlig person".

I hvor stor grad blir man faktisk "stempla som hater"? Og isåfall på hvilket grunnlag? Er det isåfall (gudene forby) berettiget?

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 time siden):

Skal sies at mitt inntrykk av toget har jeg bare via pressen, og jeg vet ikke hvordan det er andre steder i landet, men her i Oslo virker det til å være et gedigent langt tog med vanlige folk som har det moro. Mange går med glitter og fjas. Det er jo ingenting i veien med det. 

Så er det noen få som må tøye strikken ekstra langt, kle seg ut med bdsm og gå veldig "utfordrende" kledd, og det er dette lille mindretallet folk henger seg opp i og diskuterer heftig.

Som sagt, jeg skjønner ikke hvorfor det trenger å være en del av paraden. Det hadde jo funka like fint uten. Litt rart at ikke arrangørene kan trekke opp noen linjer der. 

Blir veldig snevert og sært, å ville stoppe hele pride feiringen pga noen få litt vel ekshibisjonistiske personer, samtidig så er det jo egentlig unødvendig å ha fetisjer i toget, jeg får det liksom ikke helt til å henge sammen med hva Pride egentlig står for. Så tenker jeg at linjene blir trukket hvis det blir for drøyt, og per nå så er jo BDSM innafor, selvom det å feks bli fornedret og ført i bånd med hundemaske og puppene fri egentlig er en seksuell aktivitet. 

Lenke til kommentar

For å si noe som ikke er OT i denne tråden😅:

Jeg er 100% for GLBTs rettigheter og i utgangspunktet også 100% for Pride markeringen og opptoget.

Det jeg synes er litt guffent, er at barn skal være en del av dette. Seksualitet, spesielt utagerende seksualitet og fetisjer o.l., hører ikke sammen med barn. Ferdig snakka.

At noen i toget løper rundt halvnakne i rare kostymer er i utgangspunktet ikke noe jeg synes er et problem. Homo humor er en veldig bra ting. Og det er det det meste av dette i utgangspunktet vel var. Men de BDSM greiene o.l. kan godt ha en annen markering et annet sted, jeg ser faktisk ikke sammenhengen mellom fetisj greiene og GLBT.

Så fyr løper rundt i rosa tanga med caps der det står «make dicks again» = ok.

Folk i fetisj utstyr og pisk og lignende = ikke ok.

At barn skal få sistnevnte stappet i trynet = absolutt ikke ok.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Vel, nå har jo den tidligere venninne-ansettende likestillingsministeren ment at kommunalsjefen i Ålesund mangler forståelse om menneskerettigheter. Hun sier ikke engang kommunen som "offentlig vesen", men 'hun'. 

Jeg vil tolke det at hun stemples som en ganske dårlig person av Trettebergstuen.

De fleste ikke-offentlige mennesker stemples ikke som hatere ved å ikke markere. Selvsagt og heldigvis. Liten tvil er det likevel at en god del mennesker, også privatpersoner, settes i vanskelige posisjoner av sensasjonsjagende journalister som skal forhøre seg om manglende flagging. Uinteressert i om det kan være et underliggende vedtak om at et firma, organisasjon, kommune eller sportsklubb ikke markerer verken Pride eller andre lignende budskap, politisk eller religiøst. Kan virke som at noen tolker dette at det finnes vedtekter som spesifikt retter seg mot å markere Pride. 

Så er det opp til hver og en hva man mener om flagging eller ikke, men at det å ikke markere i seg selv skal være det samme som å ikke akseptere eller være motstander av grunnleggende menneskerettigheter er en veldig fundamentalistisk tankegang. Og ikke minst feil. Det går helt fint an å være for skeives rettigheter, uten at man selv markerer høyt og lavt. De fleste mennesker i Norge markerer vel ikke verken Pride, eid eller kwanzaa spesielt mye, uten at man umiddelbart er motstander av det. Ganske skammelig uttalelse av en som inntil nylig hadde et tungt politisk verv i mine øyne.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
4 hours ago, AtterEnBruker said:

OK, vi har de sedvanlige "SourceTrustMe-Bro's" som sier "buhu, kan ikke la være å markere uten å bli stempla som hater eller dårlig person".

I hvor stor grad blir man faktisk "stempla som hater"? Og isåfall på hvilket grunnlag? Er det isåfall (gudene forby) berettiget?

 

Det er dette eg lurer på. Er det det? Pride virker å være noe utover bare kjærlighet, men også noe med en sterk forening bak seg med sin agenda.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
5 hours ago, AtterEnBruker said:

OK, vi har de sedvanlige "SourceTrustMe-Bro's" som sier "buhu, kan ikke la være å markere uten å bli stempla som hater eller dårlig person".

I hvor stor grad blir man faktisk "stempla som hater"? Og isåfall på hvilket grunnlag? Er det isåfall (gudene forby) berettiget?

 

Trenger jo ikke gå lengre tilbake enn til ifjor på samme tid da det gikk ei kule varmt for disse menneskene som KREVER at det flagges for dem, ellers så er det homohat

https://www.nettavisen.no/kjendis/kjendisene-raste-sa-kom-helomvendingen-viktig-at-de-ser-seg-i-speilet/s/5-95-1142005

Quote

Videre fortalte hun at det aldri har vært så mye hatkriminalitet i Norge mot homofile, og at Thons forbud mot Pride-flagg er «helt på trynet».

Da Thon Hotels bukka under for mobben i media, så kom det gullkornet her:

Quote

– Jeg tenker det er veldig fint at de snur. Jeg syntes det er veldig synd at de startet med det utgangspunktet de gjorde, men alle kan ta feil og lære av sine feil også. Det viktigste er at man er i stand til å se seg selv i speilet og innrømme feil, sier hun.

Med andre ord; å ikke flagge er dermed "å ta feil".

Morten Hegseth kom med dette som virker nærmest som en trussel. Liker du det ikke så SKAL du eksponeres tifold:

Quote

– Jeg tenker at hvis det var en kilo med glitter i fjor, så blir det 17 kilo med glitter i år. Jeg skal trøkke homs i trynet på folk som synes det er vanskelig, sier han til Nettavisen.

Jan Thomas kasta seg på banen også og syntes det "sårer langt inni sjela" og at det å ville forholde seg nøytral er "stupid"

Quote

Å innta et slikt standpunkt, og dette bare ett år etter det tragiske terrorangrepet som rammet oss alle og stoppet Pride, gjør meg mye mer enn sint. Thon Hotels sårer meg så langt inn i sjela. Og så hevder direktøren at kjeden vil være nøytrale? Som en klok mann en gang sa: You can't argue with stupid.

Med en sånn mobb i media, så er det ikke rart enkelte føler at dem ikke har noe valg. Det blir jo blåst opp som det mest forferdelige som har skjedd at noen ikke flagger. Toleranse og respekt går begge veier. Jeg syntes det er helt feil å sette noen som velger å ikke flagge i gapestokk.

BRENNE Pride-flagg derimot tar jeg helt avstand fra. Det vil jeg kalle en hat-ytring... men å ikke henge opp flagget i det hele tatt? Det må være greit.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (36 minutter siden):

Trenger jo ikke gå lengre tilbake enn til ifjor på samme tid da det gikk ei kule varmt for disse menneskene som KREVER at det flagges for dem, ellers så er det homohat

https://www.nettavisen.no/kjendis/kjendisene-raste-sa-kom-helomvendingen-viktig-at-de-ser-seg-i-speilet/s/5-95-1142005

Ifølge den artikkelen var det ingen som ble "stempla som hater". Det drøyeste utsagnet var "avgjørelsen var helt på trynet" noe som tilsvarer mild kritikk under en f.eks diskusjon om en fotballkamp eller fotballag.

Wheeljack skrev (36 minutter siden):

Morten Hegseth kom med dette som virker nærmest som en trussel. Liker du det ikke så SKAL du eksponeres tifold:

Skikkelig skummelt. Mamma, jeg er redd. Hvordan skal jeg klare å sove nå? Jeg kommer til å bli eksponert for noe homsete i like stor grad som... 1/1000000000 av eksponeringen av sportsreklamer, app-reklamer, forsidebiler av en eller annen diktator, osv.

Wheeljack skrev (36 minutter siden):

Jan Thomas kasta seg på banen også og syntes det "sårer langt inni sjela" og at det å ville forholde seg nøytral er "stupid"

Sa han virkelig at "det sårer langt inni sjela"? Makan, det er jo.... også tilsvarende mild kritikk under en diskusjon om en fotballkamp/fotballag.

Å forholde seg nøytral i møte med fascisme, betyr i praksis at man må ta parti med fascistene om de skulle vinne og ta makten. Store deler av verden er inne i en skikkelig kjip fascisme-bølge nå.

Wheeljack skrev (36 minutter siden):

Med en sånn mobb i media, så er det ikke rart enkelte føler at dem ikke har noe valg.

For meg er "mobb i media" Fox News, Tucker Carlson og den gjengen der. Å snakke "truth to power", er ikke det samme som "en mobb".

Wheeljack skrev (36 minutter siden):

Det blir jo blåst opp som det mest forferdelige som har skjedd at noen ikke flagger.

Jeg er sikker på at de som uttaler seg i artikkelen synes det er andre ting som er mer forferdelige i verden, men det kommer ikke frem i akkurat denne artikkelen, fordi den holder seg spesifikt til denne saken.

Du har de som blåser det opp som det mest forferdelige som har skjedd at noen velger å flagge. Og det er visst en del individer som et år senere ikke klarer å la det fare. Thon Hotels var visst en viktig slagmark for kulturkrig-høyre.

Toleranse og respekt går begge veier? Vel, konservative har blitt motherfuckings dullet med av toleranse og respekt gjennom hele menneskehistorien, mye, mye mer enn noen andre. Og de blir fremdeles nettopp det. Det at de velger å fyre seg opp over et flagg på Thon Hotels, et år etter hendelsen viser bare hvor langt de har igjen i modningsprosessen. Nåværende stadie er 6-åring i trassmodus som slår andre barn fordi hen trenger å få ut frustrasjon for at hen ikke rakk å gå på do før "nummer to" måtte legge en kabel...

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (4 minutter siden):

Det her er et godt eksempel på akkurat det jeg snakker om... Den intoleransen som vises her for folk som velger å ikke flagge er jo verre enn noe av det som blei nevnt i artikkelen.

Dette er obvious gaslightning, men jeg har sett Disney-filmen "Tangled", så jeg biter ikke på denne Gothel-taktikken. Istedenfor bare nevner jeg "The Paradox Of Tolerance" og lar det bli med det.

Wheeljack skrev (11 minutter siden):

Sammenligner du virkelig å ikke flagge med facisme??

Nei, det gjorde jeg ikke, og det vet du godt. Jeg snakket om å immøtekomme fascistiske ideologier med nøytralitet. Og det er noe annet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
19 hours ago, Brother Ursus said:

mitt syn på Pride og andre ting er nå langt mer i harmoni med det majoritetsbefolkningen gir uttrykk for, både i Norge og en del andre vestlige land

Jeg tror det bor flere mennesker i Norge enn du er klar over ...
(Og langt flere enn du kjenner.)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (3 minutter siden):

Jeg tror det bor flere mennesker i Norge enn du er klar over ...
(Og langt flere enn du kjenner.)

Ja, denne gode og totalt logiske islam-pride kombinasjonen viser jo at støtten til pride er stor blant den økende muslimske befolkningen i Norge.  

Jeg hadde forresten en diskusjon med en pro islamsk nabo for et par dager siden.  Hun var for sensur av dårlige meninger, så jeg fulgte opp med å spørre om det var greit å sensurere pride.   Hun fulgte opp med å si at det var ikke lenge siden noen begikk en terrorhandling mot homofile i Norge, så hvite middelaldrende menn som meg selv trengte pride for å bli mer tolerante.

Ja, flott det.   Skal vi se... hvem var det som begikk en terrorhandling mot homofile tro?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (28 minutter siden):

Vi kan lese selv og gjøre oss opp vår egen mening - vi trenger ikke noen tolking fra din side.

Herregud for en lavpanna kommentar. Selv om akkurat det ikke er overraskende.

Dette er altså et diskusjonsforum, men man kan ikke tolke et utsagn i noen retning? Grunnen til at jeg skriver "jeg tolker", er altså for å si min mening om hva Trettebergstuen sier og samtidig ikke være for rask med å tillegge andre meninger de ikke måtte ha.

Lenke til kommentar

Har ikke sett snurten av noe Pride siden oppstart jeg egentlig. 

Utenom et regnbueflagg her og der som jeg må helt ærlig si er jo fine.

Nå oppsøker jeg ikke hovedstaden heller, ei heller sosiale medier stort. 
Så er nok derfor :)

Eneste jeg vil ha meg frabedt når det gjelder pride mm er det de gjør i barnehagen i den perioden.
hvert år i den perioden kommer ungene hjem og spør om man faktisk kan velge om å være gutt eller jente.
Skjedde med eldste, og nå den yngste. År etter år.

Det falmer dog etter 1 uke også..Så har ikke vært noe krise enda.  Men en kan jo bare undre hvilke effekt det vil ha hvis dette fortsetter år etter år og det blir plantet noen frø her og der hos de unge..Attpåtil med visse foreldre som helst vil leve gjennom barna sine og gjør de til et eksempel ved å fortsette disse tankene.


La barn være barn, voksne være voksne.. Og så lenge folk er snille og tar hensyn, la de gå i tog hvordan og når de vil.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (På 21.5.2024 den 2:46 PM):

Det kommer stadig påstander om ekkokamre, men mitt syn på Pride og andre ting er nå langt mer i harmoni med det majoritetsbefolkningen gir uttrykk for, både i Norge og en del andre vestlige land.

Og ja, det er selvfølgelig konfirmasjonsbias når du søker, men poenget var å motbevise at det ikke eksisterte.

Hvorfor skal ting være lov i Pride som er ulovlige eller usømmelige resten av året?

Arrangøren må bestemme seg for hva de vil. Enten skal det være barnevennlig og handle om kjærlighet, eller så kan det inkludere fetisjisme og ha 18-årsgrense.

Hvordan vet du at ditt syn stemmer overens med majoriteten?

Jeg venter fortsatt på konkrete eksempler på hva som skal være så skadelig for barn i Pride-paraden. Det kan godt være det er noe jeg ikke har sett, men da er det jo bare fint at jeg blir opplyst om det, er det ikke?

 

  

Van Der Linde skrev (På 21.5.2024 den 3:08 PM):

Pride, Skole og utdanning | Skolene i Ålesund får ikke heise pride-flagget (nettavisen.no)

Det kommer til å bli bråk av dette. Noe vi allerede ser på reaksjonen til Trettebergstuen . Men jeg håper de som har tatt denne avgjørelsen er voksne nok til å ikke la seg presse til å endre avgjørelsen. Pride har ikke noe i skolen eller barnehagen å gjøre. 

Et godt eksempel på hvorfor Pride er nødvendig.  

Van Der Linde skrev (På 21.5.2024 den 4:33 PM):

Det er dessverre ikke akseptert med andre meninger om Pride. Noe vi så i fjor når Thon Hotels ville forholde seg nøytrale ved å ikke flagge. Da kom reaksjonene og de ble tvunget til å gå tilbake på avgjørelsen. 

Folk har da full rett til å reagere og uttrykke sine meninger om slikt. Vi har da ytringsfrihet i Norge?

Men som sagt, ytrinsgfrihet innebærer ikke frihet fra kritikk.

Hva mener du med at de ble tvunget? De fikk kritikk, tok kritikken til seg, og endret kurs. Dette er, igjen, frihet for ytringer men ikke frihet fra å få kritikk og tilbakemeldinger fra andre.

Endret av Markiii
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...