Gå til innhold

Staten,den kjipeste arbeidsgiveren


Anbefalte innlegg

Offentlig ansatte har den største andelen av arbeidskraften som jobber deltid eller som er midlertidig ansatt:

https://www.ks.no/fagomrader/lonn-og-tariff/tariff-2022/fakta-rundt-tariff/andelen-som-jobber-heltid-oker-men-mye-gjenstar/

Hvilke andre bransjer enn spesielt helse/omsorg og undervisning ville godtatt å jobbe som «leilending» på denne måten ?
Å stå med lua i hånda hvert eneste år og spørre pent om jobb og en middelmådig lønn, burde være et tilbakelagt kapittel, særlig med AP i regjering….

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Inspector skrev (3 timer siden):

Offentlig ansatte har den største andelen av arbeidskraften som jobber deltid eller som er midlertidig ansatt:

https://www.ks.no/fagomrader/lonn-og-tariff/tariff-2022/fakta-rundt-tariff/andelen-som-jobber-heltid-oker-men-mye-gjenstar/

Hvilke andre bransjer enn spesielt helse/omsorg og undervisning ville godtatt å jobbe som «leilending» på denne måten ?
Å stå med lua i hånda hvert eneste år og spørre pent om jobb og en middelmådig lønn, burde være et tilbakelagt kapittel, særlig med AP i regjering….

Hvordan unge, nyetablerte, småbarnforeldre kan etablere seg med så stor usikkerhet rundt neste års inntekt og arbeidssted, er en gåte.
Det er kun middelaldrende uten gjeld og småbarn som ser dette som positivt.
Ikke så merkelig at AP sliter på meningsmålingene…. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Inspector skrev (4 timer siden):

Offentlig ansatte har den største andelen av arbeidskraften som jobber deltid eller som er midlertidig ansatt:

https://www.ks.no/fagomrader/lonn-og-tariff/tariff-2022/fakta-rundt-tariff/andelen-som-jobber-heltid-oker-men-mye-gjenstar/

Hvilke andre bransjer enn spesielt helse/omsorg og undervisning ville godtatt å jobbe som «leilending» på denne måten ?
Å stå med lua i hånda hvert eneste år og spørre pent om jobb og en middelmådig lønn, burde være et tilbakelagt kapittel, særlig med AP i regjering….

Ufrivillig deltid er en uting, men en del av oss jobber frivillig deltid, og det må jo være lov

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Tussi skrev (21 minutter siden):

Ufrivillig deltid er en uting, men en del av oss jobber frivillig deltid, og det må jo være lov

Frivillig deltid er fint for de middelaldrende, gjeldfrie og uten småbarn som ikke trenger å bekymre seg for neste års budsjett og reisevei.
Mitt inntrykk er at disse er i mindretall.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (8 minutter siden):

Frivillig deltid er fint for de middelaldrende, gjeldfrie og uten småbarn som ikke trenger å bekymre seg for neste års budsjett og reisevei.
Mitt inntrykk er at disse er i mindretall.

Eller de av oss som har helseproblemer og ikke kan klare 100% over tid 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (2 timer siden):

Eller de av oss som har helseproblemer og ikke kan klare 100% over tid 

Det er riktig, men de er heller ikke i flertall.

Jeg kjenner derimot flere unge som hverken tør å skaffe seg bolig, samboer eller barn før dette ydmykende stadiet er tilbakelagt, gjerne godt etter fylte 30.

Regjeringen sier de ønsker å øke fødselstallene og opprette flere faste stillinger innen nevnte kategorier, men det lyder falskt når man ser realitetene. Satsing mot arbeidslivskriminalitet lyder heller ikke særlig troverdig.

Lenke til kommentar
13 hours ago, Inspector said:

Hvilke andre bransjer enn spesielt helse/omsorg og undervisning ville godtatt å jobbe som «leilending» på denne måten ?

Alle bransjer hvor frilansere er helt vanlig, for eksempel innen media og kultur.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Helsesektoren er plaget med mye deltid, ja. Uten at jeg har innsikt, er min oppfatning at problemet er like utbredt i private foretak innenfor helse, som i de statlige?

Skal vi først kritisere staten som arbeidsgiver, er jeg mer kritisk til hvor enormt det har est ut.

Aldri før har så mange mennesker jobbet direkte under A/S Norge. Ikke for det, vi har masse dyktige arbeidstagere rundt om, som står på, dag og natt, men allikevel: staten eser og eser. Andelen som jobber i det private næringsliv synker. Problemet med dette, er at staten er nødt av skatter og avgifter for å gå rundt. Og skatten deres egne ansatte betaler, er selvfølgelig ikke nok til at det går rundt.

Litt forenklet må det private næringsliv generere stadig mer penger, slik at staten har råd til alle sine utgifter. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
11 hours ago, Inspector said:

Frivillig deltid er fint for de middelaldrende, gjeldfrie og uten småbarn som ikke trenger å bekymre seg for neste års budsjett og reisevei.
Mitt inntrykk er at disse er i mindretall.

Det bør ikke være vanskelig å forstå at folk med småbarn er i mindretall i befolkningen siden det er i en meget begrenset del av ens liv man er småbarnsforeldre. 

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (6 timer siden):

Det bør ikke være vanskelig å forstå at folk med småbarn er i mindretall i befolkningen siden det er i en meget begrenset del av ens liv man er småbarnsforeldre. 

Det er et faktum at førstegangsfødende kvinner blir eldre. Dette er ikke optimalt, hverken for barnet, fertiliteten eller foreldrene. Da bør staten gå foran som et godt eksempel og tilrettelegge bedre for nyetablerte.
AP i regjering må omsette flere av sine flotte slagord til praktisk handling.

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (7 timer siden):

Det bør ikke være vanskelig å forstå at folk med småbarn er i mindretall i befolkningen siden det er i en meget begrenset del av ens liv man er småbarnsforeldre. 

Barn med tilhørende ansvar og kostnader har man fra 0 år og til de flytter hjemmefra/begynner å jobbe. Som regel mer enn 1/4 av livet.
Med dagens boligmarked, er økonomisk støtte fra foreldre et «must» for mange etter dette også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (8 timer siden):

Helsesektoren er plaget med mye deltid, ja. Uten at jeg har innsikt, er min oppfatning at problemet er like utbredt i private foretak innenfor helse, som i de statlige?

Det er nok rett oppfatta, det er likevel nokre forskjellar.
Sjølv om det ikkje er unikt for helsesektoren så får ein fort både behov og ønske om deltidsstillingar ved døgnkontinuerleg drift. Særleg i dag når stadig fleire verdsetter fritid høgt så er det er stor andel som veldig gjerne vil jobbe berre akkurat nok nattarbeid til å ha få ei passeleg utbetaling. Tilsvarande tendens ser ein også på dagtidsarbeidarar. Ved å gå ned til 80% stilling så vil veldig mange få utbetalt nesten like mykje som når dei jobbar 100% på grunn av at ein 20% lønnsnedgang også betyr mindre skattetrykk. Då tek ein sjølsagt ikkje omsyn til kva ein taper i pensjonsopptening, men for småbarnsforeldre så er det fort attraktivt å berre jobbe frå kl 09 til 15 kvar dag slik at ein kan hente og levere i barnehagen og samtidig få nesten like mykje utbetalt.

I private helseforetak er det litt mindre bruk av deltid, men det skuldast nok på den eine sida at mykje av dei private helsetenestene er rein dagtidsjobbing, samt at arbeidsgivaren i private helseforetak kan være litt hardare i klypa og kreve at dei tilsette skal jobbe i fulltidsstilling.
Ein må også ta med seg at krav i private helseforetak om at alle skal jobbe fulltidsstilling også er noko av grunnen til at lønnsniåvet i private helseforetak er høgare.
Offentlege helseforetak har lågare lønn, og er nok i stor grad avhengig av å kunne vise fleksibilitet og tilby deltidsstillingar til dei som setter krav om å få jobbe deltid for å klare å rekruttere.

Utfordringa med å være velvillig og tilby frivillig deltid, er at det også blir veldig mange som må jobbe ufrivillig deltid for å fylle opp skiftet. For kvar einaste tilsette som får lov til å ha ei 80% stilling så blir det ei ledig 20% stilling ledig som kan være utfordrande å kombinere med andre ting. Det er veldig få som ønsker seg ei så lita stilling som 20% men det vil være ein god del som ikkje får tilbud om anna og som tek stillinga i håp om å kunne få ei større stilling seinare. Sjølv om den same tilsette klarer å få fem 20% stillingar så er det så og seie ingen sjans for at ein kan kombinere dette til ei 100% stilling, og i alle fall ikkje utan at ein får store hol i arbeidsplanen der ein til dømes har fire timar fri på ettermiddagen før ein igjen må møte på jobb.

 

 

Dette med bruk av deltidsstillingar i det offentlege helsevesenet er ei stor utfordring som ikkje er så lett å løyse. I tillegg til at veldige mange av arbeidstakarane får dårleg økonomisk forutsigbarheit, så er det også veldig fordyrande for det offentlege å drifte. Med mykje deltidsstillingar så betyr det at det er svært mange personar som fyller alle disse stillingane, dette er personar som alle skal ha personleg oppfølging, dei skal alle ha lønn, og ikkje minst må nokon bruke administrativ tid til å sette opp vaktplaner som syter for at ein heile tida har den bemanninga som ein skal ha utan at nokon deltidstilsette jobbar meir enn dei skal, som igjen betyr at det må tilsettast fleire i administrasjonen.

 

Det store spørsmålet eg sitt igjen med er om denne deltidsproblematikken kunne vært løyst med høgare lønningar? Det må være lettare å rekruttere ein helsefagarbeidar som må jobbe fulltidsstilling om lønna også er god nok til å gjere opp for den ulempen som arbeidstakaren synes det er å jobbe heile dagar?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (På 15.5.2024 den 9:15 AM):

Offentlig ansatte har den største andelen av arbeidskraften som jobber deltid eller som er midlertidig ansatt:

https://www.ks.no/fagomrader/lonn-og-tariff/tariff-2022/fakta-rundt-tariff/andelen-som-jobber-heltid-oker-men-mye-gjenstar/

Hvilke andre bransjer enn spesielt helse/omsorg og undervisning ville godtatt å jobbe som «leilending» på denne måten ?
Å stå med lua i hånda hvert eneste år og spørre pent om jobb og en middelmådig lønn, burde være et tilbakelagt kapittel, særlig med AP i regjering….

Dette har med nødvendighet i helsevesenet å gjøre, og er ikke staten sin skyld. Dessuten er mange kvinner med barn avhengig av å ha deltid.

Staten og det offentlige er tvert imot den beste arbeidsgiver som tar vare på ansatte og tar hensyn til sykdom eller familie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (20 timer siden):

En av grunnene til at jeg jobber for et privat firma og nekter å jobbe offentlig. "Jeg jobber i staten" er ikke akkurat noe å skryte av.

Er en av grunnene til at du jobber privat at du skal kunne skryte av jobben? 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Er det ikke sånn at mye av deltiden er frivillig? Det er en uting der det ikke er frivillig selvfølgelig men som allerede nevnt så er det spesielle bransjer og yrker som har problemer med å bli kvitt ufrivillig deltid og ikke nødvendigvis staten i seg selv. Staten som arbeidsgiver generelt tror jeg er veldig ålreit. Trygghet og gode arbeidsvilkår er mitt intrykk og det jeg hører. Vanligvis plasserer man kommunal sektor nederst på rangstigen, ikke staten. Alt det negative dras selvfølgelig frem i forbindelse med lønnsforhandlinger. Da er det et helvete og omtrent ikke mulig å få mat på bordet uansett hvor man jobber. For noen er det en realitet, men det er mange som har det fett som roper høyest likvel. Mye vil ha mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, mye av deltiden er frivillig. Det er mange årsaker til at helsearbeidere velger det.
Det er selvsagt også de som ønsker å jobbe fulltid men som ikke får det, og du har også helt idiotiske deltidstillinger på 15% og slikt.
Slik jeg forstår det så er det færre heltidsstillinger grunnet bemanningsbehovet og budsjetter som gjør det vanskelig å få ting til å gå opp.
Samtidig er det også absurd at de kjøper tjenester fra freelancere for en høyere pris, i stedet for å bruke pengene på en bedre måte, men ofte så gjøres det av ren nødvendighet for å ha god nok bemanning. Og jeg skjønner godt at noen sykepleiere velger å freelance, hvis de klarer å håndtere en enda mer hektisk hverdag, når de får dobbelt så godt betalt, tilbud og forespørsel i praksis dette.

Men det er noen grunnleggende realiteter her som ikke nødvendigvis kan løses med mer penger og som ikke har noe med om de jobber for stat/kommune eller det private.


Jeg jobber i staten(ikke helse) og etter min erfaring så har det ikke blitt flere faste stillinger etter at regjeringen forsøkte å kutte ned på deltidsstillinger. Det er et grunnleggende behov som ikke forsvinner så lett.
Det staten derimot kunne ha gjort, var å kutte ned på bruk av konsulenter. Det er helt syke summer som ikke står i stil med resultatene.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bo1e skrev (17 minutter siden):

Er det ikke sånn at mye av deltiden er frivillig? Det er en uting der det ikke er frivillig selvfølgelig men som allerede nevnt så er det spesielle bransjer og yrker som har problemer med å bli kvitt ufrivillig deltid og ikke nødvendigvis staten i seg selv. Staten som arbeidsgiver generelt tror jeg er veldig ålreit. Trygghet og gode arbeidsvilkår er mitt intrykk og det jeg hører. Vanligvis plasserer man kommunal sektor nederst på rangstigen, ikke staten. Alt det negative dras selvfølgelig frem i forbindelse med lønnsforhandlinger. Da er det et helvete og omtrent ikke mulig å få mat på bordet uansett hvor man jobber. For noen er det en realitet, men det er mange som har det fett som roper høyest likvel. Mye vil ha mer.

Det å jobbe redusert stilling er ofte frivillig og også ei rettigheit i mange tilfeller. Utfordringa er at det går utover veldig mange fleire ved at det då må lysast ut deltidsstilling for å fylle heile stillingsheimelen. Det er nok veldig få som søker på 70% stilling som sjukepleiar som tenker at 30% er nøyaktig den stillingsprosenten dei vil ha, mange søker på ei slik stilling fordi det er den som har blitt ledig. Hadde kommunen/staten tatt seg råd til å spytte inn friske lønnsmiddel slik at stillinga kunne blitt utlyst som 100 % stilling så hadde ein nok også fått fleire søkarar.

Staten og det offentlege forvørig er på langt nært like trygg arbeidsplass som det var før. Arbeidsvilkåra er under stadig press for å få mest mogleg effektivitet ut av minst mogleg betaling, og stadige omorganiseringar gjer at ein ikkje nødvendigvis er sikra jobb livet ut heller. Plutseleg er den avdelinga ein jobbar på nedlagt etter ei omorganisering slik at ein står utan jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...