Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Rense oppvaskmaskin bare tull?


Anbefalte innlegg

Hei. Installerte en oppvaskmaskin av typen bosch i Januar. Den varsler om at renseprogram bør kjøres. Sikkert hver 100 vask eller. Er dette nødvendig? Å kjøpe eget rensemiddel som ofte er veldig dyrt. Ser rent ut inni oppvaskmaskin og jeg er av typen som skyller av før jeg setter i. Bruker også 60++ grader vask ofte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trippelure skrev (På 25.4.2024 den 10:37 PM):

Den bør renses for å fjerne bakterier og evt mugg, og forhindre at det etablerer seg. Trenger ikke dyre renseprodukter. Bruk eddik. Og så kjører du et kort program med natron etterpå for å fjerne eddik-lukt og evt flekker. 

http://birgittemagnussen.no/eddikrens/

https://www.cnet.com/home/kitchen-and-household/you-really-shouldnt-use-vinegar-to-clean-your-dishwasher/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eddik fungerer fint til å rengjøre oppvaskmaskiner og vaskemaskiner. Det er bare det at de blir ødelagt av det over tid, og da viser det gjerne seg at det du sparte på å ikke bruke tilpassede spesialmiddel blir bare litt av kjøpet for ny maskin eller reparasjon. M.a.o er det ikke verdt det.

Lenke til kommentar

Det er fort ulike behov. Spesialvaskemiddelet for maskinens er ofte berre ekstra sterk såpe for å løyse opp fettet i sila. 

Om du renser sluken og ibtillegg vasker på høg temperatur av og til så vil eg tru at hygienen er ivaretatt. 

Det som er faren er at uten rens så kan du risikere å skylle opp bakterier frå sluken/filterer under vanleg vask. 

Lenke til kommentar

Skylling før man setter i bør du slutte med. Ellers ville jeg renset kanskje en gang i året. Men det viktigste er å rense filteret, altså typ skylle det i vasken.

På generell basis foreslår produsenter litt vel ofte at man må ta vedlikehold. Uavhengig av produkt.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Labelle skrev (På 25.4.2024 den 10:24 PM):

Hei. Installerte en oppvaskmaskin av typen bosch i Januar. Den varsler om at renseprogram bør kjøres. Sikkert hver 100 vask eller. Er dette nødvendig? Å kjøpe eget rensemiddel som ofte er veldig dyrt. Ser rent ut inni oppvaskmaskin og jeg er av typen som skyller av før jeg setter i. Bruker også 60++ grader vask ofte.

Ja, jeg vil anbefale det. Dette kommer i tillegg til manuell rens av filter etc.
Spesial rensemiddel gjør som regel en grundig jobb og fjerner alt av "gukk" som fester seg i maskinen, de du får kjøpt på butikken gjør at det ser fint ut inni, men renser ikke maskinen skikkelig.
Etter min mening så er det verdt å bruke noen ekstra kroner på skikkelig rensemiddel da det virker forebyggende.

Jeg vil også anbefale deg å ikke skylle av servise osv. med mindre det er mat som setter seg skikkelig fast. For vaskemaskinen vasker bedre med fett og slikt fra matrestene.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
On 25.4.2024 at 10:24 PM, Labelle said:

Hei. Installerte en oppvaskmaskin av typen bosch i Januar. Den varsler om at renseprogram bør kjøres. Sikkert hver 100 vask eller. Er dette nødvendig? Å kjøpe eget rensemiddel som ofte er veldig dyrt. Ser rent ut inni oppvaskmaskin og jeg er av typen som skyller av før jeg setter i. Bruker også 60++ grader vask ofte.

Du får tre rensetabletter til 60 spenn. Er 20 kr for å rense oppvaskmaskinen etter hver 100. vask "veldig dyrt"?

https://nye.elkjop.no/product/hvitevarer/tilbehor-til-hvitevarer/tilbehor-til-oppvaskmaskin/finish-rensetabletter-til-oppvaskmaskin-3-stk-3075545/25538

Lenke til kommentar
On 25.4.2024 at 10:37 PM, Trippelure said:

Den bør renses for å fjerne bakterier og evt mugg, og forhindre at det etablerer seg. Trenger ikke dyre renseprodukter. Bruk eddik. Og så kjører du et kort program med natron etterpå for å fjerne eddik-lukt og evt flekker. 

http://birgittemagnussen.no/eddikrens/

Oppvaskmaskinpulveret er alt særdeles effektivt på å drepe bakterier og mugg. Det består av i hovedsak natriumperkarbonat som blir til en moderat alkalisk løsning med mye hydrogenperoksid i vann. Dette er svært effektivt til å sterilisere.

Jeg tenker det eneste man skal bry seg med for maskinrens er avleiringer i maskinen som kan skape problemer. For det formålet kan nok ganske riktig sure rensemidler virke bra. (Bre se hvor effektivt det er å bruke eddik på kalkaleiringer i dusjkabinetter)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (4 minutter siden):

Du får tre rensetabletter til 60 spenn. Er 20 kr for å rense oppvaskmaskinen etter hver 100. vask "veldig dyrt"?

https://nye.elkjop.no/product/hvitevarer/tilbehor-til-hvitevarer/tilbehor-til-oppvaskmaskin/finish-rensetabletter-til-oppvaskmaskin-3-stk-3075545/25538

Hadde en servicemann hos meg for litt siden, han anbefalte ikke disse, da de kun i praksis renser godt i "oppvaskdelen" ikke resten av maskinen.
Jeg har kjøpt inn slike som han anbefalte.
https://www.bosch-home.no/no/product/rengjoering-og-vedlikehold/rengjoeringsprodukter/for-oppvaskmaskiner/00311997
Man setter de opp ned i maskinen og kjører vanlig program med høyeste temperatur, hver 6 måned.
Det vil si at 1 sett med fire flasker vil være nok for 2 år.

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (21 timer siden):

Jeg vil også anbefale deg å ikke skylle av servise osv. med mindre det er mat som setter seg skikkelig fast. For vaskemaskinen vasker bedre med fett og slikt fra matrestene.

Det tror jeg er en sannhet med store modifikasjoner. Ser det anbefales hvis man vasker på autoprogram.

Jeg tilhører den gruppen som skyller, og har ikke som jeg kan huske noen gang måtte rense filteret eller kjøre renseprogram på maskinen (ja, jeg kontrollerer). Alltid ren oppvask. 

Vannforbruket er nok en del høyere, den er jeg med på. Men bestikket mitt er totalt fritt for flekker, som jeg ser hos en del andre.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sjokolade1 skrev (4 minutter siden):

Jeg tilhører den gruppen som skyller, og har ikke som jeg kan huske noen gang måtte rense filteret eller kjøre renseprogram på maskinen (ja, jeg kontrollerer). Alltid ren oppvask. 

Skal ikkje være nødvendig å rense filteret sjølv om ein ikkje skyller. Ein skal sjølvsagt fjerne større matrester men saus og tilgrising forsvinn i vask.

Er elles einig i at det å ikkje skylle av oppvasken er viktigare når ein brukar autoprogram. Ved bruk av autoprogram så blir varigheita på vaskeprogrammet satt utifrå kor mykje ureinheiter det er i vaskevatnet. Om ein har skylt av all oppvasken så kan autoprogramet bli lurt til å tru at oppvasken er rein og dermed brukar kortare tid og lågare temperatur enn det som ein burde gjere. Dette er ikkje ein funksjon som er unik for automatikkprogrammet, dei fleste oppvaskmaskiner analyserer også kor skitten oppvasken er ved bruk av dei faste vaskeprogramma, men i noko mindre grad. Dette blant anna for å oppnå betre miljømerking. Det er blant anna enkelte oppvaskmaskiner som det er vanskelig å "tvinge" over på eit manuelt kokvaskprogram om ikkje automatikken også indikerer at det er nødvendig. Prøver ein då å kokvaske heilt rein oppvask så er det enkelte maskiner som "jukser" med å bruke vatn som ikkje er fullt så varm.

I tillegg til omsynet til automatikken så er det som nemt også ein fordel for vaskemiddelet om det er litt fett som såpa kan reagere med for å få best resultat. 

 

Det mest riktige rådet er uansett å lese bruksanvisninga på si eiga oppvaskmaskin og ikkje følgje råd som blir gitt for andre oppvaskmaskiner som kan ha litt anna funksjonalitet.

Lenke til kommentar
21 hours ago, sverreb said:

Oppvaskmaskinpulveret er alt særdeles effektivt på å drepe bakterier og mugg. Det består av i hovedsak natriumperkarbonat som blir til en moderat alkalisk løsning med mye hydrogenperoksid i vann. Dette er svært effektivt til å sterilisere.

Jeg tenker det eneste man skal bry seg med for maskinrens er avleiringer i maskinen som kan skape problemer. For det formålet kan nok ganske riktig sure rensemidler virke bra. (Bre se hvor effektivt det er å bruke eddik på kalkaleiringer i dusjkabinetter)

Det var det jeg også tenkte her. Uten at jeg er fagmann på verken vask eller oppvaskmaskiner. Leser jo at det pulveret eller tablettene til oppvaskmaskinene er svært sterkt, så da er det vel nærliggende å tenke at maskinen er ren inni. Så skal det sies at vi skyller oppvasken grei før vi setter den inn, setter aldri inn fat med potet og kjøttkaker på... :D

Tømmer filteret når nødvendig, som er sjelden noe i. Men tar gladelig imot råd om man bør rense med f.eks. eddik som jeg ser flere her nevner.

Lenke til kommentar
Sjokolade1 skrev (1 time siden):

Det tror jeg er en sannhet med store modifikasjoner. Ser det anbefales hvis man vasker på autoprogram.

Jeg tilhører den gruppen som skyller, og har ikke som jeg kan huske noen gang måtte rense filteret eller kjøre renseprogram på maskinen (ja, jeg kontrollerer). Alltid ren oppvask. 

Vannforbruket er nok en del høyere, den er jeg med på. Men bestikket mitt er totalt fritt for flekker, som jeg ser hos en del andre.

Jeg baserer meg bare på hva produsentene av oppvaskmaskinene sier, det ville vært rart å anbefale noe som er kontraproduktivt.
Jeg har forøvrig også alltid ren oppvask selv om jeg ikke skyller så nøye, kun matrester jeg vet vil feste seg veldig hvis ikke jeg setter i gang vasken med en gang.
 

Lenke til kommentar
39 minutes ago, Uderzo said:

Jeg baserer meg bare på hva produsentene av oppvaskmaskinene sier, det ville vært rart å anbefale noe som er kontraproduktivt.
Jeg har forøvrig også alltid ren oppvask selv om jeg ikke skyller så nøye, kun matrester jeg vet vil feste seg veldig hvis ikke jeg setter i gang vasken med en gang.
 

Såvidt meg bekjent bruker maskinene en turbiditetssensor for å estimere hvor ren oppvasken er (Turbiditet = hvor møkkete vannet ser ut, dette er gjerne en optisk sensor som måler gjennomsiktighet eller scatter av lys gjennom vannet)

Om man skyller av den synlige møkka og bare etterlater biofilmen på kopper og kar kan man dermed lure maskinen til å tro at oppvasken er ren før maskinen egentlig har fått jobbet med den godt nok, og oppnår dermed kanskje ikke å fullt ut sterilisere det som vaskes.

Jeg skyller aldri oppvask i maskin. I verste fall får noen få veldig vanskelige kar en runde til.

Det er verdt å merke seg at oppvaskmaskinpulver ikke bare fungerer som et vaskemiddel (I.e. noe som gjør at møkk kan løse seg i vann), en stor del av effekten er at det oksiderer skitten og reduserer den til vann og karbondioksyd. I.e. oppvaskmaskinpulveret 'brenner opp' skitt. Så den populære teorien om at maskinen bare tynner ut og sprer møkk rundt på alt er direkte feil.

Dette er også grunnen til at trehåndtak vil bli ødelagt i en oppvaskmaskin, selv om det tar litt tid. En del metaller som kopper og aluminium vil også angripes og oksideringen. Støpejern har gjerne en organisk passivering av polymerisert olje, denne vil også brytes ned og ødelegges). Oppvaskmaskinen bør derfor helst forbeholdes rustfritt stål og glass/kjeramikk, selv om oppvaskmaskinpulveret inneholder natriumsilikat som hjelper til å begrene oksidering av metaller.

Dette gjør at biologisk matriale stort sett ikke får anledning til å blokkere filtre og rør siden det ikke bare skylles bort, det blir kjemisk oksidert til gass og vann. Det som blir igjen og må renses er gjerne slikt som alt er oksydert og forblir fast stoff som f.eks ikkeorganiske oksider (i.e. kalkavleiringer)

Endret av sverreb
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Pop said:

Det var det jeg også tenkte her. Uten at jeg er fagmann på verken vask eller oppvaskmaskiner. Leser jo at det pulveret eller tablettene til oppvaskmaskinene er svært sterkt, så da er det vel nærliggende å tenke at maskinen er ren inni. Så skal det sies at vi skyller oppvasken grei før vi setter den inn, setter aldri inn fat med potet og kjøttkaker på... :D

Tømmer filteret når nødvendig, som er sjelden noe i. Men tar gladelig imot råd om man bør rense med f.eks. eddik som jeg ser flere her nevner.

Hovedingrediensen er natriumperkarbonat og natriumsilikat. Natriumperkarbonat er egentlig bare natriumkarbonat som har hydrogenperoksidfanget i krystallstrukturen.

Natriumkarbonat er ble tidligere kalt vaskesoda. Det danner en basisk løsning i vann og tilgjengeliggjør OH- ioner (Omtrent som lut (natriumhydroksyd) bare ikke fult så intenst) Dette er i seg selv effektivt på å løse opp organisk matriale. Hydrogenperoksidet er ustabilt med en gang det frigjøres i vann og vil danne OH radikaler som i seg selv er veldig reaktive og danner fritt oksygen (ofte i form av singlet oksygen som er ekstremt reaktivt, men også kortlivet)

Dette gjør at komplekse organiske forbindelser som jo stort sett består av karbonkjeder med hydrogen reagerer med oksygenet i løsningen og danner vann (H2O eller karbondioksyd (CO2) og dermed er flytende eller gass og ikke lengre en solid.

Natriumsilikatet har en beskyttende funksjon for metaller som også kan finne på å oksidere.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, sverreb said:

Såvidt meg bekjent bruker maskinene en turbiditetssensor for å estimere hvor ren oppvasken er (Turbiditet = hvor møkkete vannet ser ut, dette er gjerne en optisk sensor som måler gjennomsiktighet eller scatter av lys gjennom vannet)

På min maskin(Electrolux) brukes denne kun på auto- og eco-programmene. Siden vi skyller det meste overfladisk før vi setter det inn (for å unngå at ting begynner å lukte) bruker vi ofte et program uten forvask.

26 minutes ago, sverreb said:

Dette gjør at biologisk matriale stort sett ikke får anledning til å blokkere filtre og rør siden det ikke bare skylles bort, det blir kjemisk oksidert til gass og vann. Det som blir igjen og må renses er gjerne slikt som alt er oksydert og forblir fast stoff som f.eks ikkeorganiske oksider (i.e. kalkavleiringer)

Hos oss blir det i praksis et slags tynt belegg av gugge på filteret over tid. Løses ved å følge produsentens anbefaling om å kjøre renseprogrammet med egnet rensemiddel innimellom. Bruker billig rensemiddel fra Rusta. Ser ut til å være basert på sitronsyre.

https://www.rusta.com/no/no/oppvaskmaskinrengjoring-refin-p832013780101.aspx

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...