Gå til innhold

502 alvorlige elsparkesykkel-ulykker: Vil ha hjelmpåbud


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Comma Chameleon skrev (4 minutter siden):

Ulike sykler har også ulike forutsetninger. Til slutt kommer det an på hvem som kjører og hvordan de kjører. De er like nok til at føreren har 99% å si.

Til syvende og sist ligger alt der ja.. Den kjøper jeg. Holdning er det noe som heter. Er ikke så moderne lenger dessverre..

 

Lenke til kommentar
Dagner skrev (10 timer siden):

Hvor ofte blir hjelmen vasket? Ikke aktuelt å bruke hjelm som har vært i håret på noen jeg ikke aner hvem er.

Kor ofte blir styret på elsparkesykkelen vaska? Ein står uansett fritt til å bruke sin private hjelm, noko eg reknar med dei som planlegg å leige elsparkesykkel foretrekker. 

Er ikkje verre å bruke ein brukt hjelm til elsparkesykkel kontra å leige hjelm i skitrekket eller klatrehallen. Blir nok ikkje vaska etter kvar gong dei heller. 

Er ein veldig fin på det så kan ein både desinfisere hjelmen sjølv og/eller ha på seg lue/hette under hjelmen for å ha ein barriere mellom håret og hjelmen. 

Lenke til kommentar
14 hours ago, Sovna said:

Vet ikke hvor mange ganger jeg har fått en slik fjortis feiende rett foran nesa i full fart fra venstre, gjerne fra komplett hindret sikt i tillegg. Og hvor har fjortisen hatt fokus? Jo på Snapchat eller noe, altså én hånd på styret.

Her kommer det til å fortsette å eksistere ulykker all mass, ulykker av dumskap. Idiotkjøring, både med og uten hjelm.

Det som er en STOR bekymring er alle disse 7-15 åringene, som har elsparkesykler som sitt første kjøretøy. Hvordan blir respekten for trafikkregler når de skal begynne med moped, lett mc, bil når ALL respekt for regler har vært fraværende i de åtte første årene som fører av et kjøretøy?
Jeg kan ikke se for meg at de jeg i dag ser suse rundt på elsparkesykler, med nesa i mobilen og ingen forsøk på å samhandle med andre gående/syklende/kjørende, brått skal være fornuftige og ansvarsfulle når de en gang setter seg bak rattet/styret på et kraftigere kjøretøy.

 

54 minutes ago, hocanee said:

Brukt Sparkesykkel uten hjelm i 3 år, aldri vært i nærheten av en ulykke.

Hvor nærme du har vært en ulykke vet du ingen ting om.. Det kan helt fint være at du har oversett ett eller annet, som fort kunne gått drastisk galt, men siden du ikke så det så vet du det ikke.

Det å treffe en våt og glatt trikkeskinne i en litt annen vinkel enn du gjorde kunne medført at du hadde gått over ende, etc.

Det er absolutt ikke sånn at alle årsaker til ulykker er noe man klart og tydelig ser/får med seg. Dersom det var tilfelle, så ville det vært svært enkelt å unngå ulykker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
18 hours ago, The Avatar said:

Det sagt så synes eg ikkje det er nokon prinsipiell forskjell på vanleg sykkel og elsparkesykkel, så etter mitt syn bør reglane for bruk av hjelm være likt. Altså at ein enten innfører hjelmpåbud for alle på elsparkesykkel, eller at ein innfører restriksjonar på maksfart til eit nivå som ein anser som trygt nok også utan hjelm.

Men det er jo ikke hjelmpåbud på sykler og sykler har en høyere lovlig maksfart enn hva man får med elsparkesykkel? Kan jeg hende jeg ikke har fått i meg kaffe og det er tidlig på morgenen, men hvordan ville det da være like regler hvis hjelmpåbud ble innført for elsparkesykler eller restriksjoner med enda lavere hastighet enn 20 km/t?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (23 minutter siden):

Men det er jo ikke hjelmpåbud på sykler og sykler har en høyere lovlig maksfart enn hva man får med elsparkesykkel? Kan jeg hende jeg ikke har fått i meg kaffe og det er tidlig på morgenen, men hvordan ville det da være like regler hvis hjelmpåbud ble innført for elsparkesykler eller restriksjoner med enda lavere hastighet enn 20 km/t?

Per i dag er det ikkje like reglar. Det er ikkje krav om bruk av sykkelhjelm ved sykling, og grunnen til det er vel at reglverket kjem frå ei tid der syklande vanlevgvis sykla i gangfart slik at dei ikkje trengde hjelm og dei heilt fint kunne dele fortau og gang/sykkelveg saman med fotgjengarar utan at det oppstod konflikt.

Etter mitt syn burde det openbart være krav om bruk av sykkehjelm når ein syklar i køyrbana i høg hastigheit, så kan det fortsatt være fritak for dei som syklar søndagstur på fortauet i maks gangfart.

 

Så om eg skal foreslå nye reglar så hadde det vært noko liknande:

  • Hjelmpåbud når hastigheita er over 10 km/t (tilsvarer overgangen mellom jogging og springing) på alle farkoster med hjul. Om ein kjem over 10 km/t ved hjelp av motor, pedalar eller nedoverbakke betyr ingenting for skadepotensialet og burde heller ikkje ha betydning for kravet til sikringsutstyr.
    • Denne regelen vil medføre at dei som er på søndagstur og barn som bruker sykkel eller elsparkesykkel til leik i låg hastigheit ikkje nødvendigvis må bruke sykkelhjelm.
    • Alle som bruker sykkelen/elsparkesykkel som transportmiddel enten det er til pendling eller trening (og derfor antagelevis beveger seg raskare enn 10 km/t) må bruke hjelm.
  • Både vanlege syklar og motoriserte farkostar med maksfart på 10 km/t kan være fritt tilgjengleg utan aldersgrense og utan krav om hjelm. Det bør ikkje være lov å opphalde seg i køyrebana på ein slik farkost (og det burde heller ikkje være lov for fotgjengarar å bruke køyrebana som gangveg, ein får holde seg på gangfeltet eller holde seg langs vegkanten om det ikkje finnes gangfelt).
  • Elsparkesyklar med hastigheit over 20 km/t burde bli lov, men då som moped med krav om sertifikat og mopedhjelm og anbefaling om bruk av køyredress.
Lenke til kommentar
1 hour ago, WiiBoy said:

Det som er en STOR bekymring er alle disse 7-15 åringene, som har elsparkesykler som sitt første kjøretøy. Hvordan blir respekten for trafikkregler når de skal begynne med moped, lett mc, bil når ALL respekt for regler har vært fraværende i de åtte første årene som fører av et kjøretøy?
Jeg kan ikke se for meg at de jeg i dag ser suse rundt på elsparkesykler, med nesa i mobilen og ingen forsøk på å samhandle med andre gående/syklende/kjørende, brått skal være fornuftige og ansvarsfulle når de en gang setter seg bak rattet/styret på et kraftigere kjøretøy.

 

Hvor nærme du har vært en ulykke vet du ingen ting om.. Det kan helt fint være at du har oversett ett eller annet, som fort kunne gått drastisk galt, men siden du ikke så det så vet du det ikke.

Det å treffe en våt og glatt trikkeskinne i en litt annen vinkel enn du gjorde kunne medført at du hadde gått over ende, etc.

Det er absolutt ikke sånn at alle årsaker til ulykker er noe man klart og tydelig ser/får med seg. Dersom det var tilfelle, så ville det vært svært enkelt å unngå ulykker.

Folk er idioter og hører på høy musikk/podcast mens de sykler som drar bort fokuset til andre ting.

Jeg sykler aldri med musikk på. Har alltid fokus på hva som skjer rundt meg.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (2 timer siden):

Kor ofte blir styret på elsparkesykkelen vaska? Ein står uansett fritt til å bruke sin private hjelm, noko eg reknar med dei som planlegg å leige elsparkesykkel foretrekker. 

Er ikkje verre å bruke ein brukt hjelm til elsparkesykkel kontra å leige hjelm i skitrekket eller klatrehallen. Blir nok ikkje vaska etter kvar gong dei heller. 

Er ein veldig fin på det så kan ein både desinfisere hjelmen sjølv og/eller ha på seg lue/hette under hjelmen for å ha ein barriere mellom håret og hjelmen. 

Sikkert sjeldent/aldri.

Det er uansett lettere å vaske seg på hendene enn å ta en dusj. 

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (2 timer siden):

Det er absolutt ikke sånn at alle årsaker til ulykker er noe man klart og tydelig ser/får med seg. Dersom det var tilfelle, så ville det vært svært enkelt å unngå ulykker.

Den får du for.. Denne kan siteres på trafikalt grunnkurs i "førerkortopplæringen.." 👏

Lenke til kommentar

Gode argument fra utleie-bransjen om at ulykker der er tilnærmet eliminert og at det nå er private elsparkesykler som står for de aller fleste ulykkene. 

Det er en viktig forskjell at elsparkesyklene som er til utleie har store forhjul og støtdempere. Begge gjør at selv uerfarne brukere glir over fortauskanter og annet som får de udempede til å flippe forover med full "faceplant"/hodeskade. 

Ikke tilhenger av nullvisjonen - litt svinn må en regne med...

Endret av Rune_says
  • Liker 5
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 3.4.2024 den 10:42 AM):

Både vanlege syklar og motoriserte farkostar med maksfart på 10 km/t kan være fritt tilgjengleg utan aldersgrense og utan krav om hjelm. Det bør ikkje være lov å opphalde seg i køyrebana på ein slik farkost (og det burde heller ikkje være lov for fotgjengarar å bruke køyrebana som gangveg, ein får holde seg på gangfeltet eller holde seg langs vegkanten om det ikkje finnes gangfelt).

Hva skal du gjøre med tråsykler med maksfart 10 km/t tenker du? Skal man fysisk ikke få lov å tråkke over 10 km/t? Og hvordan skal de utestenges fra veien? 

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Hva skal du gjøre med tråsykler med maksfart 10 km/t tenker du? Skal man fysisk ikke få lov å tråkke over 10 km/t? Og hvordan skal de utestenges fra veien? 

Ja. Blir heilt likt som med vanlige fartsgrenser som er skilta, eller regelen om å passere gåande i gangfart. Som syklande er du køyrande så sykler du i 40 km/t i 30 sona så kan du få bot, om nødvendig får ein montere speefometer. 

Å utestenge syklar frå vegen er ikkje verre enn å lage eit forbod, det er ingen fysiske hinder mot å bruke vegbana som gangfelt heller, men det er forbod mot å hindre trafikken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (3 minutter siden):

Ja. Blir heilt likt som med vanlige fartsgrenser som er skilta, eller regelen om å passere gåande i gangfart. Som syklande er du køyrande så sykler du i 40 km/t i 30 sona så kan du få bot, om nødvendig får ein montere speefometer. 

Å utestenge syklar frå vegen er ikkje verre enn å lage eit forbod, det er ingen fysiske hinder mot å bruke vegbana som gangfelt heller, men det er forbod mot å hindre trafikken. 

Så hvorfor endre på det? En minimumsfart på 10 km/t høres veldig komplisert ut. Blir ikke riktig å sammenligne med gående i veibanen heller, fordi dette er mye mindre intuitivt. Akkurat som at den 10km/t-regelen(forbipassering av gående) i dag bare ikke funker i praksis, så tror jeg ikke den spesifikke regelen heller kommer til å funke. Ellers syns jeg det var fornuftige regler.

Lenke til kommentar

Statistikk viser at de fleste ulykker skjer hjemme. Dette tilsier at å oppholde seg hjemme burde bli forbudt! Som et MINIMUM burde det alternativt bli påbud om bruk av hjelm og værneklær om noen er uansvarlige nok til å oppholde seg hjemme!

Til syvende og sist er det direkte farlig å leve, så dette bør det utarbeides lover og omfattende reglverk i mot for å motvirke...!!!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Så hvorfor endre på det? En minimumsfart på 10 km/t høres veldig komplisert ut. 

Foreløpig har man en maximums fart på 6 km/t.

Om man sykler på fortauet altså.

Endret av Iki
Lenke til kommentar

Det er trolig mye uansvarlig bruk av sparkesykler, joggesko, (el)sykler, biler og MYE annet som det burde gjøres tiltak mot. Problemet er den ekstreme forenklingen i lovverket hvor det at noen få oppfører seg uansvarlig og utsetter andre og seg selv for fare, gjør at ALLES bruk skal begrenses og forbys. Det er generellt en uting i samfunnnet at noen få uvettige idioters handlinger skal ramme den enorme majoriteten som eier vett. Konseptet med å straffe folk for handlinger med lav risiko for ulykker fordi det FINNES en  mulighet for ulykke i en (helt) annen situasjon og kanskje et helt annet sted er en direkte konsekvens av det! Det sparer sikkert politiet en del arbeid å slippe å gjøre en reell vurdering av en konkret situasjon og en handling, men det er allt annet enn rettferdig når to handlinger med enorm forskjell i risiko slås like hardt ned på og straffes like hardt.

For min egen del har jeg enormt mye større sans for at handlinger som faktiskt fører til ulykker på grunn av uansvarlighet heller straffes hardere enn i dag, og at den enorme majoriteten som er ansvarlige bevistgjøres på eget ansvar og mulige konsekvenser av egne handlinger. Det bør også finnes forståelse for at ulykker KAN skje på grunn av ren og skjær uflaks og uten at noen nødvendigvis kan klandres for ulykker. Det er noe HELT annet enn i tilfeller hvor folk begår bevisste handlinger og/eller er direkte uansvarlige. I mange tilfeller er det nok marginer og tilfeldigheter som skiller mellom de som havner i ulykker, og mellom de som er klare til å korsfeste folk som har hatt uflaks og havnet i ulykker. Det er ofte ALT for lett for folk og rettsvesenet å finne frem høygafler og fakler og dra på jakt etter syndebukker har jeg inntrykk av...

NBNB: Jeg mener på ingen måte at folk som forårsaker ulykker ikke nødvendigvis skal straffes, men jeg er redd at mange, særlig bilførere oppigjennom årene er straffet for rene uhell fordi "noen" måtte finnes og dømmes for uhell og ulykker. Jeg kjenner også heldigvis til bilulykker hvor bilføreren er frikjent på grunn av at det er innsett at den påkjørte var ansvarlig for ulykken!

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (På 2.4.2024 den 10:00 AM):

Det er alt for lett å komme med påbud. 

Ikke så lett å reparere alle de som blir skadd…..

Godt at anarkiet i elsparkesykkel-universet settes under lupen igjen, ref artikkel fra 2023:
https://www.nrk.no/norge/nye-regler-for-elsparkesykler_-politiet-varsler-rutinekontroller-og-strenge-straffer-1.16001859

Elsparkesykler høres miljøvennlig og effektivt ut.
Realiteten er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Iki skrev (3 timer siden):

Foreløpig har man en maximums fart på 6 km/t.

Om man sykler på fortauet altså.

Ja, og hvem vet dette og følger med på at de ikke overstiger 6km/t? Knapt en eneste en. Vi trenger ikke flere lover som ingen følger fordi det er altfor komplisert eller upraktisk.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (17 minutter siden):

Ja, og hvem vet dette og følger med på at de ikke overstiger 6km/t?

Politiet? Eller dem som har lest set opp rundt loven?

Blir noen tusenlapper i bot da.

Nimrad skrev (21 minutter siden):

 Vi trenger ikke flere lover som ingen følger fordi det er altfor komplisert eller upraktisk.

Grunnen til lovene vi får nå er vel at brukerne ikke engang klarte å la være med fyllekjøring, så da måtte dem innføre flere lover.

Folk bryr seg ikke.

Selv dem som blir tatt en eller flere ganger fortsetter å bryte loven.

Hva skal man gjøre da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...