Gå til innhold

502 alvorlige elsparkesykkel-ulykker: Vil ha hjelmpåbud


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Quote

223 alvorlige ulykker, (...) bare 56 av de skadde brukte hjelm.

Det vil si at i 25% av ulykker med alvorlig skade ble det brukt hjelm. Mitt inntrykk er at hjelmbruk er ekstremt mye lavere enn 25%, noe som gjør hjelmbrukere sterkt overrepresentert i alvorlige ulykker. 

En hjelm KAN medføre at folk får en falsk følelse av trygghet og dermed kjører forterer/mer risikabelt enn de ellers ville gjort. Bruk av hjelm KAN da medføre mer alvorlige ulykker noe som er stikk i strid med intensjonen. 

Den svært enkle statistikken som står i artikkelen viser i det minste at hjelmpåbud vil være svært gal vei..

Endret av WiiBoy
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Blir det hjelmpåbud så slutter jeg å bruke elsparkesykkel, orker ikke gå rundt med "helmet hair". Jeg mener uansett alkohol og råkjøring har mye mer å si for skadene, noe som ikke blir løst av hjelmpåbud. 

WiiBoy skrev (15 minutter siden):

Det vil si at i 25% av ulykker med alvorlig skade ble det brukt hjelm. Mitt inntrykk er at hjelmbruk er ekstremt mye lavere enn 25%, noe som gjør hjelmbrukere sterkt overrepresentert i alvorlige ulykker. 

En hjelm KAN medføre at folk får en falsk følelse av trygghet og dermed kjører forterer/mer risikabelt enn de ellers ville gjort. Bruk av hjelm KAN da medføre mer alvorlige ulykker noe som er stikk i strid med intensjonen. 

Den svært enkle statistikken som står i artikkelen viser i det minste at hjelmpåbud vil være svært gal vei..

Veldig godt poeng! Ekstremt få som kjører med hjelm, så at 25% av de har hatt hjelm sier mye.

Jeg savner også en tydeliggjøring av om at disse skadde kun gjelder førere, for hvis disse også inkluderer de som ble påkjørt så vil ikke hjelm gjøre noe. Og det må også komme en vurdering på hvor mange av disse ville det hjulpet betydelig å ha på hjelm? Hvis utfallet er det samme så er det jo et unødvendig påbud.

Sjørøver skrev (13 minutter siden):

Det er alt for lett å komme med påbud. 

Jepp. Og hva skjer når en innstramming ikke funker (ref tidligere innstramminger som nevnt i artikkelen)? Ja da tar vi flere innstramminger. 

Nå har vi jo ifølge artikkelen grunnlag for å si at innstrammingene ikke fungerte. Så kanskje å fjerne de blir riktig?

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (1 time siden):

Jepp. Og hva skjer når en innstramming ikke funker (ref tidligere innstramminger som nevnt i artikkelen)? Ja da tar vi flere innstramminger. 

Nå har vi jo ifølge artikkelen grunnlag for å si at innstrammingene ikke fungerte. Så kanskje å fjerne de blir riktig?

Det beste er jo så mange forbud og pålegg at folk ikke gidder å bruke det lenger. Det burde vært sånn at de må fjerne noe før de kan innføre noe nytt. Samfunnet er så gjennomregulert. 

Lenke til kommentar
Just now, Sjørøver said:

Det beste er jo så mange forbud og pålegg at folk ikke gidder å bruke det lenger. Det burde vært sånn at de må fjerne noe før de kan innføre noe nytt. Samfunnet er så gjennomregulert. 

Reguleringer handler oftest om et næringsliv/privatpersoner som ikke tenker på samfunnets beste, men kun på egne interesser. Når næringslivet/privatpersoner da heletiden søker smutthull for å omgå reguleringene, så ender man opp med svært detaljerte reguleringer.

Ta sparkesyklene som eksempel. Absolutt alle forstår at hiv dem fra deg hvor du vil, kjør hvor fort du vil, kjør i fylla++ ikke er fornuftig. Næringen ga blaffen og bare pumpet de ut, så må det reguleringer til for å rydde opp og så endre statsapparatet opp som den "slemme" som ødelegger.. 

Sparkesykler, slik de har fungert til nå, medfører for mye konflikter og skader slik at total effekten på samfunnet er negativ. Noe må gjøres, og da kommer reguleringer.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

Med hjelmpåbid forsvinner grunnlaget for leie av el-sparkesykkel. Hvem har tilfeldigvis en hjelm med seg?

Det finnes noen elsparkesykler til utleie allerede i dag som har en boks med hjelm på rattstammen, så det ordner seg nok fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (48 minutter siden):

Sparkesykler, slik de har fungert til nå, medfører for mye konflikter og skader slik at total effekten på samfunnet er negativ. Noe må gjøres, og da kommer reguleringer.

I tillegg er ikke Oslo tilrettelagt for slike fremkomstmidler, slik at man i stor grad enten må bruke fortau eller bilvei. Jeg syns hele opplegget er teit, og har av prinsipp valgt å ikke bruke de. Å komme seg fra A-B, spesielt i Oslo sentrum koster deg ikke mange kalorier pga det gode kollektivtilbudet, men det er vel for mye forlangt at folk skal "slite" ut sine egne sko, eller få pulsen over 60 i en travel hverdag mellom slagene, som består av hjemmekontor og kaffe på Starbucks 😅

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (11 minutter siden):

I tillegg er ikke Oslo tilrettelagt for slike fremkomstmidler, slik at man i stor grad enten må bruke fortau eller bilvei. Jeg syns hele opplegget er teit, og har av prinsipp valgt å ikke bruke de. Å komme seg fra A-B, spesielt i Oslo sentrum koster deg ikke mange kalorier pga det gode kollektivtilbudet, men det er vel for mye forlangt at folk skal "slite" ut sine egne sko, eller få pulsen over 60 i en travel hverdag mellom slagene, som består av hjemmekontor og kaffe på Starbucks 😅

Kunne vært mye bedre, men Oslo må vel være en av de beste stedet i landet for elsparkesykkel? I sentrum i alle fall. Her er det massevis av sykkelstier som går langs veiene. Og når du må kjøre blant trafikken så er det som regel så mye kø at du kjører like raskt som bilene. Av og til raskere siden man kan kjøre forbi køen når de står på rødt lys.

For min del er det ofte samme pris når jeg bruker sparkesykkel da jeg som regel går og dermed ikke har månedskort. Da kan en kort tur med sparkesykkel i ny og ne være rundt samme pris som vanlig kollektiv-trafikk. Pluss at med sparkesykkel slipper man vente på neste buss/trikk/t-bane og kommer seg helt fram til dit du skal.

Synes sparkesykkel er ypperlig her i Oslo når været tillater det. Få bort alle bilene innenfor ring 2 og heller legg opp til mer kollektivt og slike nye elektriske framkomstmidler. Da blir det flott.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (4 minutter siden):

Kunne vært mye bedre, men Oslo må vel være en av de beste stedet i landet for elsparkesykkel? I sentrum i alle fall. Her er det massevis av sykkelstier som går langs veiene. Og når du må kjøre blant trafikken så er det som regel så mye kø at du kjører like raskt som bilene. Av og til raskere siden man kan kjøre forbi køen når de står på rødt lys.

For min del er det ofte samme pris når jeg bruker sparkesykkel da jeg som regel går og dermed ikke har månedskort. Da kan en kort tur med sparkesykkel i ny og ne være rundt samme pris som vanlig kollektiv-trafikk. Pluss at med sparkesykkel slipper man vente på neste buss/trikk/t-bane og kommer seg helt fram til dit du skal.

Synes sparkesykkel er ypperlig her i Oslo når været tillater det. Få bort alle bilene innenfor ring 2 og heller legg opp til mer kollektivt og slike nye elektriske framkomstmidler. Da blir det flott.

Joda, det er ikke helt krise, men når jeg mener tilrettelagt, så har jeg byer som København i tankene. Her man stort sett over alt klart å skille syklister/mopedister fra all annen trafikk. Når det gjelder Oslo sentrum så er jeg mer uenig i at det er fantastisk, og det at man må kjøre i bilveien er et tegn på akkurat det. Å ta seg fra Oslo S til Nationaltheateret med sparkesykkel høres ut som en skummel oppgave, fremfor å ta tbanen. 

Nå er innlegget mitt mer en rant rettet mot hvor slappe vi er i ferd med å bli, enn at sparkesykler på død og liv må vekk, da jeg mener man fint kan bruke beina som i "gamle dager", og ihvertfall kombinert med kollektivtrafikken. 



 

Lenke til kommentar
frohmage skrev (51 minutter siden):

Nå er det jo allerede innført en promillegrense for bruk av el-sparkesykler.

Ja, og i tillegg har de gjort innstramming i hvilke tidspunkt man får lov til å leie de på. Men som artikkelen hinter til ser det jo ikke ut til å være noen særlig forskjell. Tallene er like. Men vi vet jo ikke hvorvidt bruken har gått opp og prosenten har gått ned eller om det har vært totalt nytteløst å forby tidspunkter å leie sparkesykler på. Det er alt for lite informasjon i artikkelen. 

Jeg er helt klart over at man må gjøre grep for å stoppe verstingene, men man må se på hvor mange man hjelper kontra hvor store inngrep man gjør på resten som oppfører seg skikkelig. Vi trenger mer data før man setter i gang påbud og forbud fordi man gjetter på at det vil gjøre en forskjell. Og hvis tiltakene ikke hjelper så må de fjernes igjen.

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo litt smått absurd at det store ulykkesproblemet var unge voksne som tryna i fylla på leigd elsparkesykkel, og så forsøker ein å gjere elsparkesyklar tryggare ved å innføre 12 års aldersgrense og tvinge 12-15 åringar å bruke hjelm. Det er vel openbart dei voksne som køyrde i fylla som var største problemet?

Det sagt så synes eg ikkje det er nokon prinsipiell forskjell på vanleg sykkel og elsparkesykkel, så etter mitt syn bør reglane for bruk av hjelm være likt. Altså at ein enten innfører hjelmpåbud for alle på elsparkesykkel, eller at ein innfører restriksjonar på maksfart til eit nivå som ein anser som trygt nok også utan hjelm.

For min del kan ein gjerne ha to ulike klasser for elsparkesyklar, ei open klasse som alle kan bruke utan aldersgrense og krav om hjelm men med sterkt redusert makshastigheit, og ei klasse som liknar meir på el-scooter der det er aldersgrense og krav om hjelm, men med høg nok makshastigheit til at elsparkesykkelen kan være eit reelt alternativ til moped.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

El-sparkesykkel er et håpløst og farlig kjøretøy når situasjonen krever en unnamanøver som noe. En sykkel/syklist fortjener ingen sammenligning med dette, selv om jeg ser mye tullinger der også. Én ting er voksne i fylla på denne tynne planken med to stk. dokke-hjul, jaggu ille nok det. En annen ting er rett ut unger som ikke har filla peiling eller interesse av trafikkregler eller å være på utkikk etter potensiell risiko. Dette bare må gå galt. Ofte.

Vet ikke hvor mange ganger jeg har fått en slik fjortis feiende rett foran nesa i full fart fra venstre, gjerne fra komplett hindret sikt i tillegg. Og hvor har fjortisen hatt fokus? Jo på Snapchat eller noe, altså én hånd på styret.

Her kommer det til å fortsette å eksistere ulykker all mass, ulykker av dumskap. Idiotkjøring, både med og uten hjelm.

Endret av Sovna
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sovna skrev (2 timer siden):

Vet ikke hvor mange ganger jeg har fått en slik fjortis feiende rett foran nesa i full fart fra venstre, gjerne fra komplett hindret sikt i tillegg. Og hvor har fjortisen hatt fokus? Jo på Snapchat eller noe, altså én hånd på styret.

Her kommer det til å fortsette å eksistere ulykker all mass, ulykker av dumskap. Idiotkjøring, både med og uten hjelm.

Dette er jo helt likt om det er sparkesykkel eller vanlig sykkel. Problemet er ikke valget av kjøretøy.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (9 timer siden):

Det finnes noen elsparkesykler til utleie allerede i dag som har en boks med hjelm på rattstammen, så det ordner seg nok fint.

Hvor ofte blir hjelmen vasket? Ikke aktuelt å bruke hjelm som har vært i håret på noen jeg ikke aner hvem er.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (33 minutter siden):

Dette er jo helt likt om det er sparkesykkel eller vanlig sykkel. Problemet er ikke valget av kjøretøy.

Kjøretøy har like forutsetninger? For manøvrering. kontroll, sikkerhet, ulykke eller ikke...?

 

Endret av Sovna
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...