Gå til innhold

navnet på ledning til ruter.


Anbefalte innlegg

Ledningen som går boks i vegg til ruter, hva heter det? jeg trenger en ledning som er langt lengre.

Dessuten finnes det annen løsning med hdmi kabel? for nå har jeg hdmi kabel fra tv-boks til tv. Jeg vil iallfall prøve å gjøre så ledningsfri stue. 

Samt så er tv-boks og ruter også ledning til hverandre. 

Samt jeg trenger langt lengre ledning til tv og strøm. Finnes det?

 

Endret av stamkunde
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (30 minutter siden):

Nettverkskabel?

Muligens. Kan nevne at den ledningen som går fra uttak i vegg(Telia kabel) til ruter hos meg, skrus fast med gjenger i begge ender. Ikke sånn vanlig nettverkskabel med plugg som klikkes på plass altså. Vet ikke om de som skrus kalles nettverkskabel, hvis det er en sånn han mener.

Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (9 minutter siden):

Det kan jo fungere med nettverk via strømnettet dersom du vil ha ledningsfri bolig. Om det er gammel bolig / mye strømstøy så kan hastighet bli dårlig.

Det har jeg brukt i årevis. Det er gammel bolig, men fungerer bra likevel. Klart bedre og mer stabilt enn trådløst. Men det må gå på samme strømkrets.

Lenke til kommentar
Woff skrev (På 30.3.2024 den 9:40 PM):

Den kontakta du har der er helt standard cat5 nettverkskabel, også kalt patche-kabel..
Altså standard nettverkskabel..

En sånn:
https://www.biltema.no/kontor-teknikk/datatilbehor/datakabler/nettverkskabler/cat-6-kabler/nettverkskabel-cat-6-utp-2000044518

Om kabel er flat eller rund spiller ingen rolle da..

Skal ikke late som jeg ikke googlet forskjellen på cat5 og cat6, men virker som det er cat6 som selges om dagen.

Kapasitet:
cat5 – 0,1 Gbps

cat5e – 1 Gbps

cat6 – 10 Gbps

kilde

For tida har de fleste lokale nettverks-switcher kun 1 Gbps hastighet, men vi kjører visst kabler som takler 10 ganger mer, siden de ikke koster nevneverdig mer i innkjøp.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 30.3.2024 at 9:40 PM, Woff said:

Den kontakta du har der er helt standard cat5 nettverkskabel, også kalt patche-kabel..
Altså standard nettverkskabel..

Den kabelen der kan godt være en CAT5e-kabel eller CAT6-kabel.

Lenke til kommentar
NULL skrev (4 minutter siden):

Den kabelen der kan godt være en CAT5e-kabel eller CAT6-kabel.

 

Aiven skrev (1 time siden):

Skal ikke late som jeg ikke googlet forskjellen på cat5 og cat6, men virker som det er cat6 som selges om dagen.


Sorry, var ikke meningen å fortelle TS nøyaktig hva slags kategori denne kabelen har, uansett vil dette problemet være løst ved kjøp av de jeg linket til som var: Nettverkskabel, CAT-6 UTP

Jeg regner nesten med at dere har kommentarer om flat eller rund kabel også? Det dreier seg altså om å få skiftet fra en kabel til en LITT lengre kabel, regner med at TS er avhjulpet hvis mine råd følges...

 

Endret av Woff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Aiven said:

Skal ikke late som jeg ikke googlet forskjellen på cat5 og cat6, men virker som det er cat6 som selges om dagen.

Kapasitet:
cat5 – 0,1 Gbps

cat5e – 1 Gbps

cat6 – 10 Gbps

kilde

For tida har de fleste lokale nettverks-switcher kun 1 Gbps hastighet, men vi kjører visst kabler som takler 10 ganger mer, siden de ikke koster nevneverdig mer i innkjøp.

Legg merke til noe på den websiden: "significantly higher data transfer speeds at greater distance" og "Cat5 cables can support Gigabit Ethernet, too".

Nå er det mange kabler som selges som CAT6 som ikke har høy kvalitet, og slik sett kan en god CAT5e-kabel være bedre.

Det er fortsatt en haug aktører som selger CAT5E-kabler. CAT5 ser man imidlertid lite av. 

Lenke til kommentar

CAT5e er stort sett helt fint for hus, også for 10GbE på grunn av korte distanser. Viktig med e'en som gir støyskjerming; det trengs i de fleste tilfeller når man legger kabler på kryss og tvers og parallelt med andre kabler og strøm slik de fleste av oss amatører gjør når vi monterer.

Personlig bruker jeg CAT 6 overalt. Hadde jeg installert i et nybygg ville jeg benyttet CAT 8. Hopp over CAT 7 da den ikke benytter RJ45.

Endret av Phantom Software
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (2 timer siden):

 


Sorry, var ikke meningen å fortelle TS nøyaktig hva slags kategori denne kabelen har, uansett vil dette problemet være løst ved kjøp av de jeg linket til som var: Nettverkskabel, CAT-6 UTP

Jeg regner nesten med at dere har kommentarer om flat eller rund kabel også? Det dreier seg altså om å få skiftet fra en kabel til en LITT lengre kabel, regner med at TS er avhjulpet hvis mine råd følges...

 

Det ville nok gått bra i 9 av 10 tilfeller, men var potensielt forvirrende at du skrev "du har cat5", mens du linket til cat6. Personlig tok jeg det bare som inspirasjon til å oppdatere meg på forskjellen på disse to (3) kabeltypene :)

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...