Gå til innhold

Ikke noe nytt fra EUvennene


Anbefalte innlegg

Gavekort skrev (1 minutt siden):

Gi meg styrke... Jeg avblåser ikke debatten som å være uviktig. Jeg sier at det er en avledning fra argumentet mitt.

Jeg tror vi er ferdige nå.

Og jeg sier at argumentet om Civil Rights Act var en avsporing av EU/EØS-debatten…..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Inspector skrev (Akkurat nå):

Og jeg sier at argumentet om Civil Rights Act var en avsporing av EU/EØS-debatten…..

Redigerte innlegget mitt rett etter du postet. Civil Right Act er mitt argument, så det kan ikke være en avledning. Dette var en korreksjon, diskusjonen vår er å anse som ferdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (4 minutter siden):

Har du noen kilder på dette, eller har du bare snakket med en som sa at han var bedriftsleder i køa på Rema?

Hvor finner man denne undersøkelsen?

Her er en tom februar 

https://www.statista.com/statistics/987347/brexit-opinion-poll/

33% synes brexit var rett. 55% galt.

En til fra juli 23. 51% ville stemt for å bli med igjen i EU. 32% ville stemt nei.

https://www.whatukthinks.org/eu/questions/if-there-was-a-referendum-now-on-whether-the-uk-should-or-should-not-join-the-european-union-how-would-you-vote-5/

En til som viser det samme:

https://www.whatukthinks.org/eu/questions/should-the-united-kingdom-join-the-european-union-or-stay-out-of-the-european-union/

https://www.ipsos.com/en-uk/7-10-britons-think-brexit-has-had-negative-impact-uk-economy

7 av 10 synes brexit har hatt negativ innvirkning på økonomien gitt.

Man skal se verden med meeeget spesielle trangsyn-briller for å klare å konkludere med at brexit var en suksess ass.

Har forholdsvis gode kontakter ettersom jeg er revisor, og jeg har enda til gode og møte en eneste selvstendig næringsdrivende, bedriftsleder og/eller investor som er for EØS-avtalen eller norsk EU-medlemskap. Ellers så hadde jeg for få måneder siden en lengre diskusjon kring EU/EØS med 2 brødre fra Vestlandet som begge er sukessrike bedriftsiere/forretningsmenn. EØS-avtalen har mer eller mindre på egen hånd ødelagt norsk industri, i tillegg så har norske bønder og norske transportselskaper blitt hard rammet av EØS.

Det var en gallup. og jeg mener bestemt at det var fra januar i år.

Og som jeg har poengterte i tidligere innlegg, så merker britene nå konsekvensene av brexit p g a skakkjøringen som EU har skapt hos dem over tre tiår. Og det vi ta lang, lang tid og rette opp i alt dette igjen.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (7 minutter siden):

EØS-avtalen har mer eller mindre på egen hånd ødelagt norsk industri, i tillegg så har norske bønder og norske transportselskaper blitt hard rammet av EØS.

Men da lurer jeg på hvorfor våre EU naboer ser bedre GDP-vekst enn oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (3 timer siden):

EØS-avtalen har mer eller mindre ødelagt norsk industri under de siste 30 årene, og gjort at norske arbeidsplasser har gått tapt. Det er EØS-avtalen som er hovedårsaken til at rekord mange norske industrier har enten gått konkurs, avviklet virksomheten eller har flagget ut under de siste 20-25 årene.

Det er ikke spesielt overraskende at en overvekt av de som er for EØS-avtalen, og/eller norsk medlemskap i EU er statsansatte. En skal lete lenge for å kunne finne en selvstendig næringsdrivende i Norge som er for EØS-avtalen eller EU-medlemskap.

Tilhengerne er nok en mer sammensatt gruppe
På venstresiden er det fortsatt noen som tror på internasjonal solidaritet og som gjerne tror på prinsipper fremfor realiteter.
På høyresiden er det bedrifter/personer som ønsker at kynisk markedsliberalisme skal bidra til å tjene enda mer penger.

I mellom ytterpunktene finnes den store massen som må konkurrere med billig utenlandsk arbeidskraft med svakt rettsvern.
Som må forholde seg til dustedirektiver som er dårlig tilpasset norske forhold
Som må beskytte seg mot internasjonal kriminalitet
Som ikke lenger gidder å engasjere seg i politikk fordi lokaldemokratiet har blitt en vits.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Joeal88 said:

Har forholdsvis gode kontakter ettersom jeg er revisor, og jeg har enda til gode og møte en eneste selvstendig næringsdrivende, bedriftsleder og/eller investor som er for EØS-avtalen eller norsk EU-medlemskap. Ellers så hadde jeg for få måneder siden en lengre diskusjon kring EU/EØS med 2 brødre fra Vestlandet som begge er sukessrike

Hvilke bransjer er det snakk om her? Og hva med EØS er det som ødelegger?

1 hour ago, Joeal88 said:

bedriftsiere/forretningsmenn. EØS-avtalen har mer eller mindre på egen hånd ødelagt norsk industri, i tillegg så har norske bønder og norske transportselskaper blitt hard rammet av EØS.

Rart flertallet av NHOs medlemsbedrifter og Norsk Industri er for EØS da.

1 hour ago, Joeal88 said:

Det var en gallup. og jeg mener bestemt at det var fra januar i år.

Og som jeg har poengterte i tidligere innlegg, så merker britene nå konsekvensene av brexit p g a skakkjøringen som EU har skapt hos dem over tre tiår. Og det vi ta lang, lang tid og rette opp i alt dette igjen.

Vel, et flertall av britene er uenig med deg her. Tror nok de vet bedre.

Endret av Smule8o
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (28 minutter siden):

Men da lurer jeg på hvorfor våre EU naboer ser bedre GDP-vekst enn oss.

Det er nok flere forskjellige årsaker til at hvorfor våre naboer for tilfellet har sterkere BNP enn oss. Men Sverige, Finland og dvs Danmark er, til forskjell fra Norge, også tradisjonelle industriland.

Gavekort skrev (1 time siden):

So what. Det er 30 år siden. Om folkeopinionen er så soleklart mot så bør du ikke ha noe å være redd for.

Det har ingenting med poenget mitt å gjøre. Du tar noe jeg sier og skiftet skyld over på noe annet i stedet for å faktisk diskutere topic at hand. Hvis du vil diskutere Brundtland sin innmeldelse i EØS så kan du lage din egen tråd, så kan jeg slenge meg på der i stedet. Det jeg poengterer her er den klassiske hersketeknikken med "vi har ikke tid", "jeg ser ikke noe behov", "alt tyder på". Igjen så har det vært 30 år siden sist gang vi stemte over EF/EU, så du må ro lenger ut til havs med argumentet om at vi sløser mye energi på denne debatten.

Civil Rights Act 1964 hadde også blandet mening hos folket. Jeg skal ikke si at EU er like viktig som den avgjørelsen, men jeg kan garantere deg at samme hersketeknikk ble brukt den gangen også for å bevare status quo.

Men hvor mange folkeavstemminger skal vi egentlig ha om EU, og hvorfor så bør vi ha en ny folkeavstemming nå når enhver undersøkelse viser at folket klart og tydelig er mot et norsk medlemskap i EU? Og jeg er slettest ikke redd for en ev ny folkeavstemming om EU, ser bare ikke poenget med det siden en såpass liten andel av befolkningen er for at vi skal inn i EU. Det er sannsynligvis større EU-motstand blant folket i dag enn hva det var for 30 år siden.

Jeg skiftet ikke skyld over på noe som helst, og jeg aner ikke hva du referer til med hersketeknikker. Alt jeg gjorde, var og poengtere hvor udemokratisk det var av regjeringen å gå bak ryggen til det norske folk, samt at Gro hadde blitt stilt for retten i Sveits dersom det hadde forekommet der. Og EØS-avtalen er, i aller høyeste grad, relevant i fht EU - spesielt ettersom tankegangen til Gro & co den gang var at EØS skulle bare være en midlertidlig løsning frem til vi gikk inn i EU.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (8 minutter siden):

Det er nok flere forskjellige årsaker til at hvorfor våre naboer for tilfellet har sterkere BNP enn oss. Men Sverige, Finland og dvs Danmark er, til forskjell fra Norge, også tradisjonelle industriland.

Men hvor mange folkeavstemminger skal vi egentlig ha om EU, og hvorfor så bør vi ha en ny folkeavstemming nå når enhver undersøkelse viser at folket klart og tydelig er mot et norsk medlemskap i EU? Og jeg er slettest ikke redd for en ev ny folkeavstemming om EU, ser bare ikke poenget med det siden en såpass liten andel av befolkningen er for at vi skal inn i EU. Det er sannsynligvis større EU-motstand blant folket i dag enn hva det var for 30 år siden.

Jeg skiftet ikke skyld over på noe som helst, og jeg aner ikke hva du referer til med hersketeknikker. Alt jeg gjorde, var og poengtere hvor udemokratisk det var av regjeringen å gå bak ryggen til det norske folk, samt at Gro hadde blitt stilt for retten i Sveits dersom det hadde forekommet der. Og EØS-avtalen er, i aller høyeste grad, relevant i fht EU - spesielt ettersom tankegangen til Gro & co den gang var at EØS skulle bare være en midlertidlig løsning frem til vi gikk inn i EU.

Hvor mange vi skal ha kan jeg ikke svare på, men kan si at det er på tide med en ny etter 30 år. Det er 1,5 millioner nordmenn (27% av befolkningen) i dag som ikke en gang var myndige sist gang vi hadde EU valg.

Meningsmålinger kan fint brukes som en indikasjon på interesse, men det er ikke slik at politikk skal komme opp på dagsordenen med en gang det allerede har fått en kritisk masse blant befolkningen. Som sagt så er det veldig lite kunnskap om de reelle konsekvensene av EU, både de positive og negative. Da nytter det ikke å si "Ja anti-EF surpompene sier fortsatt nei. Ja ungdommen er fortsatt apatisk og uinformert. Da får vi bare legge den debatten død. Vi tok den tross alt for 30 år siden"

Minner om at resultatet var 47,8% for og 52,2% mot i 1994. Det er konsekvensen av en demokratisk folkeavstemning der det faktisk har vært et offentlig ordskifte i forkant.

Du bør ikke ha noe å frykte om dette har blitt til 30/70 nå i senere tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Inspector skrev (12 minutter siden):

Sikter du til GDP per capita her? Jeg snakker om GDP vekst, og om EU virkelig er så grusomt for industrien som Joeal88 skal ha det til så burde man i verste fall se en utflating av svensk produktivitet etter 1995, og utflating av dansk etter 1973. Sverige har hatt en massiv industrivekst på 90-tallet, og jeg tviler på at de kunne vært den samme kjempen innen tungindustri om det ikke var for tollfri handel av sentraleuropeiske råvarer og fri eksport av produkt.

image.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Villfaren skrev (50 minutter siden):

Sett vekk fra toll og en ubetydelig stemme rundt border, kan noen fortelle meg hvorfor eg eventuelt skulle stemt ja til EU?

Stemmen er ikke ubetydelig, alle lover og direktiver vil vi kunne påvirke og være med og utforme og skulle det komme et lovforslag som strider med norske interesser kan vi stanse det før det blir vedtatt. Det har vi ikke muligheten til idag.

Andre argumenter for er utjevningen mellom fattige og rike land i EU, som gir sterkere demokrati og et mer fredelig og stabilt europa når uenigheter løses politisk og diplomatisk heller enn på slagmarken.

Norge har felles verdier med EU som vi også deler kontinent med, og vil tjene på å gå inn i denne demokratiske, solidariske unionen som sikrer fred, frihet og velstand i europa og være med å utforme fremtidens europa. Nordmenn er også europeere og må få være med bestemme europas fremtid, derfor må Norge inn i EU.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (6 timer siden):

Tja, alt er jo relativt. Men når folket har stemt nei til EU-medlemskap 2 ganger tidligere, og når samtlige undersøkelser igjen og igjen viser et klart nei til EU blant det norske folk. Hvorfor bør det da være en debatt?

Jeg vet ikke... jeg var nøytral til EU tidligere, eller hadde kanskje stemt nei. Men med verden slik den ser ut nå så begynner jeg å tenke at vi er nødt til å bli en del av en større enhet for å kunne delta i verdensmarkedet uten å bli overkjørt. Supermaktene vil ta for seg, og hvis vi står alene så kan det bli ensomt.

Jeg tenker at Europa må stå så samlet som mulig, særlig mot Kina og andre. Men faktisk også overfor USA, som viser seg å bli mer og mer tilbakestående.

Endret av Markiii
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (4 timer siden):

NATO har manøvrert mesterlig på det militære området gjennom mange tiår og har vært en garantist for velferd og fred i vest.

Å slippe en ny aktør med også politiske og økonomiske agendaer inn i den hønsegården, skaper stor usikkerhet og uforutsigbarhet. Dette trenger vi IKKE i dagens situasjon.

Svært mange EU-tilhengere sliter tydeligvis med å forstå hvordan signalene fra Brussel faktisk blir oppfattet.

NATO er USA, i stor grad. Det viser seg at USA er fullstendig upålitelig, og at Europa må kunne klare seg selv militært.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Markiii skrev (8 timer siden):

NATO er USA, i stor grad. Det viser seg at USA er fullstendig upålitelig, og at Europa må kunne klare seg selv militært.

Og hvorfor har Trump fått grobunn blant amerikanske velgere ?
Det er fordi amerikanske velgere har fått globalistene i vrangstrupen etter mange år med økende problemer.
Trump finner stor støtte i egen befolkning når eliten i DC, amerikanske arbeidsplasser eller flyktningproblemer diskuteres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Herrejesus, «globalister», brukes det enda? Nei tenke seg til at noen klarer å løfte blikket og se at man faktisk er en del av en sammenkoblet verden. Det har sine utfordringer, men alternativet er så mye verre, noe som er veldig enkelt å se om man ser på historien. Hver gang stemmer maner opp til proteksjonisme / isolasjon / gjøre xyz bedre med å lukke øynene for verden og kun fokusere på egne interesser, går det i dass. Som et godt ekteskap; man kommer langt med kompromisser.

Så igjen, om man ikke vil sitte med barnebordet sammen med 5-åringene bør slike fordummende uttrykk forsvinne. 

Ellers vil jeg spille inn at store deler av befolkningen som nå lever ikke har fått sagt sin stemme ang. EU. Vi (dvs. den store andelen som ikke tidligere har fått stemt) er lei av at tidligere generasjon(er) drar stigen opp etter seg og ikke ønsker å ha en voksen debatt eller avstemning om fordelene og ulempene med et mer samlet Europa. Det betyr ikke det samme som at vi skal si ja til EU, men at man som minimum må diskutere fakta og la folk bestemme basert på det.

Endret av The Very End
  • Liker 4
Lenke til kommentar
The Very End skrev (12 minutter siden):

Herrejesus, «globalister», brukes det enda? Nei tenke seg til at noen klarer å løfte blikket og se at man faktisk er en del av en sammenkoblet verden. Det har sine utfordringer, men alternativet er så mye verre, noe som er veldig enkelt å se om man ser på historien. Hver gang stemmer maner opp til proteksjonisme / isolasjon / gjøre xyz bedre med å lukke øynene for verden og kun fokusere på egne interesser, går det i dass. Som et godt ekteskap; man kommer langt med kompromisser.

Så igjen, om man ikke vil sitte med barnebordet sammen med 5-åringene bør slike fordummende uttrykk forsvinne. 

Ellers vil jeg spille inn at store deler av befolkningen som nå lever ikke har fått sagt sin stemme ang. EU. Vi (dvs. den store andelen som ikke tidligere har fått stemt) er lei av at dere gubbejævler drar stigen opp etter dere og ikke ønsker å ha en voksen debatt eller avstemning om fordelene og ulempene med et mer samlet Europa. 

Det er tydeligvis ikke noe nytt fra EUvennene nei, kun skremselspropaganda uten rot i virkeligheten.

Paradoksalt nok var det ja-dronningen Gro Harlem Brundtland som ødela for ja-siden under en direkte tv-debatt i 1994 hvor hun helt mistet besinnelsen og beskyldte nei-siden for løgn.
Beskyldninger som i ettertid er grundig tilbakevist, og som henger ved Brundtlands ettermæle som et mareritt.
Beskyldninger som fortsatt står som bevis på hva EU egentlig er tuftet på……

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Just now, Inspector said:

Det er tydeligvis ikke noe nytt fra EUvennene nei, kun skremselspropaganda uten rot i virkeligheten.

Paradoksalt nok var det ja-dronningen Gro Harlem Brundtland som ødela for ja-siden under en direkte tv-debatt i 1994 hvor hun helt mistet besinnelsen og beskyldte nei-siden for løgn.
Beskyldninger som i ettertid er grundig tilbakevist, og som henger ved Brundtlands ettermæle som et mareritt.
Beskyldninger som fortsatt står som bevis på hva EU egentlig er tuftet på……

Greit, gå og sett deg med barna onkel Ronny.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...