Gå til innhold

Ikke noe nytt fra EUvennene


Anbefalte innlegg

Smule8o skrev (14 timer siden):

Hvilke bransjer er det snakk om her? Og hva med EØS er det som ødelegger?

Rart flertallet av NHOs medlemsbedrifter og Norsk Industri er for EØS da.

Vel, et flertall av britene er uenig med deg her. Tror nok de vet bedre.

Flere forskjellige bransjer. Men de 2 brødrene som jeg refererte til, driver et industrikonsern som har flere virksomheter innen skipsverft, prosessindustri, skipsutstyr, offshore +++

EØS-avtalen har gjort det betydelig mer krevende for norsk industri, transportnæringen og norske bønder å drive på konkurransedyktige vilkår i dette landet. EØS åpner et friere marked innenfor EU hvor norske priser blir utkonkurrert, som igjen gjør at norske, privateide, selskaper (store som små) taper anbud etter anbud. EØS-avtalen bidrar også til å svekke standarden i norsk arbeidsliv.

NHO er for norsk EU-medlemskap, og har vært ganske tydelige på det i en 10-15 år nå. Mens Norsk Industri er en organisasjon som i all hovedsak gjelder for statlig eide selskaper.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Joeal88 skrev (34 minutter siden):

EØS-avtalen har gjort det betydelig mer krevende for norsk industri, transportnæringen og norske bønder å drive på konkurransedyktige vilkår i dette landet. EØS åpner et friere marked innenfor EU hvor norske priser blir utkonkurrert, som igjen gjør at norske, privateide, selskaper (store som små) taper anbud etter anbud. EØS-avtalen bidrar også til å svekke standarden i norsk arbeidsliv.

Norsk industri er ikke bare for statlige selskaper, de består hovedsaklig av medlemmer fra private industribedrifter som støtter eøs-avtalen fordi de ser at de tjener på avtalen som har gitt bedre handelsvilkår og færre handelshindringer som gjør at de kan eksportere mer til europa, et marked på nesten 500 millioner mennesker. EU's felles landbrukspolitikk er ikke en del av EØS-avtalen og Norge har de høyeste tollmurene for landbruket i europa, som forklarer hvorfor norske bønder sliter, mens svenske og finske bønder klarer seg svært godt etter at de omstilte seg da landene ble medlemmer av EU.

EU har vedtatt en rekke direktiver som styrker arbeidernes rettigheter i europa gjennom å vedta et "gulv" for sosiale rettigheter og arbeidsmiljø. Kravet om skriftlig arbeidskontrakt ble en del av norsk lov takket være EØS-avtalen (FAFO-notat 2008:6) (FAFO-rapport 455)

Samlet sett har eøs-avtalen vært en stor netto gevinst for Norge økonomisk, og gitt nordmenn frihet til å arbeide, studere, starte bedrifter i europa på lik linje med folk i EU-landene og gitt nordmenn en rekke samarbeider og rettigheter vi nyter svært godt av og flertallet av nordmenn ønsker videreført.

Endret av GP950mAh
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (11 timer siden):

Synes dette er en ekstrem generalisering. En norsk EU motstander trenger ikke ha noen likheter med en britisk for å si det slik. Ofte er det helt ulike argumenter som gjør seg gjeldende fra land til land.  Personlig er jeg imot EU pga kraftpolitikken,men skulle seg sett på f.eks landbrukspolitikk og handel med matvarer så er jeg for. I sum er jeg dog imot fordi jeg oppfatter interesseforskjellene for store. Dessuten føler jeg lite felleskap med Tyskere,Nederlendere osv. 

Jeg sier ikke at alle EU-motstandere er slik, men at det er et trekk som går igjen, særlig blant de mest høylytte. Og vi ser jo at det nettopp er "Russland-vennlige" partier som også ofte er motstandere av EU, for eksempel.

Som du ser i tråden er jeg ikke den eneste "nøytral, lener mot nei" som mener at nei-siden består av mye søppelfolk og søppelargumentasjon.

Jeg minner igjen om at jeg faktisk har vært nøytral, kanskje litt mot negativ, til EU-medlemskap. Hadde du spurt meg før invasjonen av Ukraina om EU, så hadde jeg sagt at jeg ikke aner, men at det sikkert er best å holde ting som de er. Jeg er sentrumsvelgeren nei-siden ser ut til å ønske å overbevise om at "nei til EU" blir mer og mer som "ja til Russland", for eksempel.

I denne tråden ser jeg også nei-folket bruke tøysete argumenter, derunder dogwhistles som "globalister". Dette er språk man ser fra høyreekstreme som elsker Russland, som et eksempel. Det vil jeg ikke assosieres med.

Endret av Markiii
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Joeal88 said:

Flere forskjellige bransjer. Men de 2 brødrene som jeg refererte til, driver et industrikonsern som har flere virksomheter innen skipsverft, prosessindustri, skipsutstyr, offshore +++

Samme bransje og landsdel som meg altså. Selskapet jeg jobber i opplever i alle fall myye mer herk straks man gjør business utenfor EØS. Det være seg outsourscet produksjon eller bare å eksportere til.

Og hvem skulle stått for arbeidskraft for Vestlandets maritime industri om ikke borgere fra Schengen hadde fått kommet i hopetall?

Et område industrien får veldig mye gratis få er klar over gjennom EØS er det regulative. Vet du forresten hvordan det håndteres etter brexit på holmen der? Jo, de har en haug med folk som i praksis sitter å kopierer EUs reglement og stempler Union Jack på de.

1 hour ago, Joeal88 said:

EØS-avtalen har gjort det betydelig mer krevende for norsk industri, transportnæringen og norske bønder å drive på konkurransedyktige vilkår i dette landet. EØS åpner et friere marked innenfor EU hvor norske priser blir utkonkurrert, som igjen gjør at norske, privateide, selskaper (store som små) taper anbud etter anbud. EØS-avtalen bidrar også til å svekke standarden i norsk arbeidsliv.

De eksemplene du referer til øverst er må eksportdrevet industri. Hvordan er det at man konkurrerer med samme forutsetninger som andre europeiske selskap en ulempe? Transportnæringen har det tøft, den er grei. Landbruket er nå stort sett beskyttet av tollmurer.

1 hour ago, Joeal88 said:

NHO er for norsk EU-medlemskap, og har vært ganske tydelige på det i en 10-15 år nå. Mens Norsk Industri er en organisasjon som i all hovedsak gjelder for statlig eide selskaper.

 

Nei, Norsk Industri er ikke hovedsakelig for statlig eide selskaper

https://www.norskindustri.no/bransjer/

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, Joeal88 said:

Flere forskjellige bransjer. Men de 2 brødrene som jeg refererte til, driver et industrikonsern som har flere virksomheter innen skipsverft, prosessindustri, skipsutstyr, offshore +++

Og de et forresten ikke på bølgende med mesteparten av bransjen :
https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/9v0e85/maritim-naering-er-bekymret-for-oekende-eoes-motstand

Quote

Uten EØS vil næringen miste en sømløs tilgang til det viktigste eksportmarkedet. Rederiene, verftene, utstyrs- og tjenesteleverandørene vil miste tilgang til arbeidskraft, kapital og forskningsmidler fra EU. Økende press mot EØS-avtalen skaper derfor bekymring i den norske maritime klyngen.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Markiii skrev (9 timer siden):

I denne tråden ser jeg også nei-folket bruke tøysete argumenter, derunder dogwhistles som "globalister". Dette er språk man ser fra høyreekstreme som elsker Russland, som et eksempel. Det vil jeg ikke assosieres med.

Du bør nok lese deg litt opp på «globalisme» før du går videre i tankerekken din….

https://no.wikipedia.org/wiki/Globalisme

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (9 timer siden):

EU's felles landbrukspolitikk er ikke en del av EØS-avtalen og Norge har de høyeste tollmurene for landbruket i europa, som forklarer hvorfor norske bønder sliter, mens svenske og finske bønder klarer seg svært godt etter at de omstilte seg da landene ble medlemmer av EU.

Trådens største «kortslutning» hittil.
Den største forskjellen mellom EUlandbruk og norsk landbruk er gitt av naturens forutsetninger.
Jeg behøver bare å nevne mye utmark, små bruk og hardt klima.

«Omstillingen» i Sverige har medført et landbruk sterkt preget av sentralisering, industrialiserte gårder og folketomme bygder. I Norge ville en tilsvarende omstilling medført fullstendig kollaps for det meste av distrikts-norge.
Er det dette hylekoret på ja-siden ønsker seg når de klager over hvor dyrt det er å holde hele Norge i aktivitet og drive verdiskaping ?

Selv om EU også bruker store summer på landbrukssubsidier, er det stor frustrasjon hos feks franske bønder som sliter økonomisk til tross for mye bedre naturgitte forutsetninger enn de norske.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (24 minutter siden):

Du bør nok lese deg litt opp på «globalisme» før du går videre i tankerekken din….

https://no.wikipedia.org/wiki/Globalisme

Jepp, akkurat det jeg opplever (min utheving):

Sitat

Globalismen kan anses som motsatsen til patriotisme og nasjonalisme.[7][8] Forestillingene om en truende globalisme knyttes ofte til konspirasjonsteorier om den nye verdensordningen og en elitestyrt, overstatlig og antidemokratisk «verdensregjering».

 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (4 minutter siden):

Jepp, akkurat det jeg opplever (min utheving):

 

Typisk EUvennene å klippe ut deler av en beskrivelse og fremstille det som hele sannheten.
Den samme kilden inneholder heldigvis flere nyanser. Nyanser som forklarer hvorfor Trump & co har vind i seilene.

Globalisme er en betegnelse på politikk, næringsvirksomhet eller liknende som er innrettet mot globalisering. Det kan bety fremming av verdensomspennende kontakt, påvirkning, samhandling og forflytninger innen økonomi, politikk og kultur. Globalisme betegner også en politisk og ideologisk overbevisning som bygger på overnasjonale heller enn nasjonale prinsipper.[1] Tilhengere av globalismen blir gjerne kalt globalister.[2]

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (17 minutter siden):

Trådens største «kortslutning» hittil.
Den største forskjellen mellom EUlandbruk og norsk landbruk er gitt av naturens forutsetninger.
Jeg behøver bare å nevne mye utmark, små bruk og hardt klima.

«Omstillingen» i Sverige har medført et landbruk sterkt preget av sentralisering, industrialiserte gårder og folketomme bygder. I Norge ville en tilsvarende omstilling medført fullstendig kollaps for det meste av distrikts-norge.
Er det dette hylekoret på ja-siden ønsker seg når de klager over hvor dyrt det er å holde hele Norge i aktivitet og drive verdiskaping ?

Selv om EU også bruker store summer på landbrukssubsidier, er det stor frustrasjon hos feks franske bønder som sliter økonomisk til tross for mye bedre naturgitte forutsetninger enn de norske.

Svenske og finske bønder har som sagt klart seg langt bedre enn norske med større produksjon, færre nedlagte gårder og de nyter godt av tollfri eksport til et stort marked på 500 millioner innbyggere tross et kaldt, nordlig klima. EU-medlemskap ville vært en gode for norske bønder og norske distrikter som idag avfolkes, noe Senterpartiets reversering og gjenåpning av politikontorer som ingen bruker ikke endrer på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Markiii skrev (23 timer siden):

Hva er forresten "globalister"? Er ikke Trump globalist når han sender amerikanske arbeidsplasser til andre steder i verden?

Har du fortsatt ikke fått med deg den store motreaksjonen mot globalisme som foregår i USA ?
En motreaksjon hvor Trump er en av de ivrigste:

https://www.nrk.no/urix/derfor-gar-hvite-menn-i-_rustbeltet_-for-trump-1.13075616

En motreaksjon vi også ser i Europa med Brexit og i forholdet Russland-Kina.

Det er bare Brussel som fortsatt ikke har forstått / ønsker å forstå disse strømningene.
Nettopp fordi hele unionen hviler på dette prinsippet, som i sin nåværende, ekstreme form er selvdestruktivt…….
 

Endret av Inspector
  • Liker 3
Lenke til kommentar

godt er det at ingen av de store partiene ønsker denne splittende debatten nå 

Flytte makt 
og beslutninger så langt bort fra velgerne at man ikke kan holde noen til ansvar er en politisk struktur ingen nordmann skal godta. Saker som demokrati, arbeidsrettigheter, fiskeri, jordbruk, suverenitet, myntenhet, sentralbank, selvråderett og selvstendighet er enda viktigere i dag enn de var i går

PS. Før EØS var Norge på 4 plass på FNs levekårsindeks, nå er vi nummer 2. Burde vi heller ta en debatt om EØS

 

Grunnloven § 1. Kongeriket Noreg er eit fritt, sjølvstendig, udeleleg og uavhendeleg rike. Regjeringsforma er avgrensa og arveleg monarkisk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Medlem skrev (2 minutter siden):

Flytte makt og beslutninger så langt bort fra velgerne at man ikke kan holde noen til ansvar er en politisk struktur ingen nordmann skal godta. Saker som demokrati, arbeidsrettigheter, fiskeri, jordbruk, suverenitet, myntenhet, sentralbank, selvråderett og selvstendighet er enda viktigere i dag enn de var i går

EU-medlemskap er det motsatte av å flytte makt fra velgerne, det vil gi norske velgere makt og innflytelse gjennom europeisk valg hvor vi kan stemme frem politikken vi ønsker. Det nasjonalistene ønsker er å nekte nordmenn medbestemelsesrett og innflytelsene over lovene og direktivene vi uansett samarbeidsform med EU må forholde oss til.

Medlem skrev (3 minutter siden):

PS. Før EØS var Norge på 4 plass på FNs levekårsindeks, nå er vi nummer 2. Burde vi heller ta en debatt om EØS

Norge har blitt et bedre land ved å knytte seg nærmere EU, og derfor bør vi også bli fullverdige medlemmer for å få enda bedre handlesvilkår og kunne delta i flere samarbeider som nordmenn vil nyte godt av, og ikke minst for å kunne være med å bestemme.

Medlem skrev (5 minutter siden):

Grunnloven § 1. Kongeriket Noreg er eit fritt, sjølvstendig, udeleleg og uavhendeleg rike. Regjeringsforma er avgrensa og arveleg monarkisk

Den samme grunnloven gir Stortinget rett til å avgi suverenitet med nødvendig kvalifisert flertall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (56 minutter siden):

EU-medlemskap er det motsatte av å flytte makt fra velgerne, det vil gi norske velgere makt og innflytelse gjennom europeisk valg hvor vi kan stemme frem politikken vi ønsker. Det nasjonalistene ønsker er å nekte nordmenn medbestemelsesrett og innflytelsene over lovene og direktivene vi uansett samarbeidsform med EU må forholde oss til.

Tøv.
Det politiske fokuset i Brussel er naturlig nok forskjellig fra det norske og avstanden mellom velgere og beslutningstagere har en avgjørende betydning.
Når kjøttvekta avgjør, vil dette ofte bli svært uheldig for Norge og muligheten for å ansvarliggjøre personer og partier forvitrer.

Er det dette du kaller et velfungerende demokrati ?

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
GP950mAh skrev (1 time siden):

Den samme grunnloven gir Stortinget rett til å avgi suverenitet med nødvendig kvalifisert flertall.

Du bør lese deg opp på forskjellen mellom alminnelig flertall og kvalifisert flertall og hva Grunnloven sier om dette.

https://no.wikipedia.org/wiki/Kvalifisert_flertall

https://snl.no/suverenitetsoverføring

Endret av Inspector
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, vilikkesidet said:

Tja, de har tilgang til det indre marked uten at de er underlagt noen overnasjonal domstol. 

Altså er det en bedre avtale. 

De har ikke tilgang til det indre markedet. Den tilgangen mistet de i 2021.

Norge derimot har tilgang til det indre markedet.

Endret av shockorshot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (1 time siden):

Og gjerne ut av NATO også i samme slengen..?

---

Det sagt, så er ironisk nok nasjonalister en enorm trussel mot EU og medlemslandene, internt.

https://www.politico.eu/article/brussels-braces-for-far-right-wave-as-eu-election-looms/

Økende ekstrem nasjonalisme er som allerede nevnt en motreaksjon mot EUs ekstreme globalisme.
Når skal Brussel forstå denne sammenhengen og justere kursen ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Inspector skrev (2 timer siden):

Tøv.
Det politiske fokuset i Brussel er naturlig nok forskjellig fra det norske og avstanden mellom velgere og beslutningstagere har en avgjørende betydning.
Når kjøttvekta avgjør, vil dette ofte bli svært uheldig for Norge og muligheten for å ansvarliggjøre personer og partier forvitrer.

Er det dette du kaller et velfungerende demokrati ?

Blir Norge fullverdige medlemmer av EU vil vi sende våre representanter til parlamentet som kan snakke for våre interesser og søke flertall med våre naboland som vi har felles interesser med. Det er det motsatte av å øke avstanden ettersom nordmenn da vil ha full medbestemmelsesrett og innflytelse over alle lover og direktiver vi tar inn.

Inspector skrev (2 timer siden):

Du bør lese deg opp på forskjellen mellom alminnelig flertall og kvalifisert flertall og hva Grunnloven sier om dette.

https://no.wikipedia.org/wiki/Kvalifisert_flertall

https://snl.no/suverenitetsoverføring

Grunnlovens paragraf 115 gir Stortinget rett til å avgi suverenitet med 3/4-flertall, også kjent som kvalifisert flertall. 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1814-05-17-nn/KAPITTEL_6#KAPITTEL_6

https://snl.no/kvalifisert_flertall

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (1 time siden):

Økende ekstrem nasjonalisme er som allerede nevnt en motreaksjon mot EUs ekstreme globalisme.
Når skal Brussel forstå denne sammenhengen og justere kursen ?

Økende høyrepopulisme er ikke en motreaksjon mot EU eller globalisme, men et resultat av at folk faller for desinformasjon.
...

Brussel burde intensivert kampen mot desinformasjon for lenge siden.
...og gjett hvem som er en større trussel mot både Norge og EU-landene og våre allierte sin frihet, av sentrum-høyre, venstre, og autoritære høyre, i EU.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...