Gå til innhold

Vi er trolig alene i universet


Anbefalte innlegg

4 hours ago, Nukleosid said:

Første treff på Google for "evolusjonsteori bevis".

Link

"Hvorfor er det da fremdeles noen som avviser evolusjon? Det skyldes hovedsakelig mangel på kunnskap og religiøs overbevisning (veldig ofte en god blanding). Jehovas Vitner, Aon Raza Naqvi og imam Noor Ahmad viser dette tydelig"

Så hvorfor velger du å tro at det kun er en teori?

Fordi det er en løs teori. Og heller ikke linken din viser til disse såkalte bevisene som ikke krever tro. Den sier bare "Evolusjon er ekstremt godt dokumentert", uten å vise til dokumentasjonen eller hva som er dokumentert uten tro. 

 

Ellers mye annet tull i linken.. feks 

"Hvorfor er evolusjonsteorien så viktig? Det er fordi evolusjon ligger til grunn for mer eller mindre all moderne biologi og medisin."

Nei, Evolusjonsteorien slik Darwin beskrev den er overhodet ikke brukt i gammel eller ny moderne biologi eller medisin overhodet. 

så fortsetter tullet... "For at vi mennesker skal forstå hvordan naturen henger sammen, hvordan økosystem fungerer, "

Også dette er tull. vi trenger ikke tro på noen evolusjon for å forstå hvordan naturen eller økosystem henger sammen. 

og slik fortsetter tullet. Masse tomme påstander. 

 

Hvor er bevisene for evolusjonen slik Darwin beskrev den, UTEN at jeg må aktivere troen?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Wall Dorf skrev (17 timer siden):

Vel, det var et sitat fra denne linken: Stonehenge har akkurat blitt enda mer mystisk (nettavisen.no) - og her er Stonehenge e blitt enda eldre enn først antatt, så det høres kanskje litt rart ut. Jeg har vært borti at forskere mener at pyramidene i Giza er eldre enn først antatt. Men nå har det blitt funnet en ennå eldre en: 4300 år gammel pyramide funnet i Egypt (vg.no)

Siterer fra første linken: 

"Stonehenge Hidden Landscape" følger opp oppdagelsen fra 2011 hvor en gruppe universitetsstudenter fra Open University hevdet de kunne ha gravd opp svaret på Stonehenge-gåten.

Det dreiet seg om funn som tydet på at Stonehenge hadde vært et hellig sted for mennesker i mange tusen år, mye lenger enn tidligere antatt.

 

Selfuniverse skrev (17 timer siden):

Det er egentlig en selvfølge vil jeg si. Vi mennesker er gode til å tilegne bestemte steder mer verdi enn andre. Og bygge på dette over tid med kultur og tradisjoner. Det gir f.eks ingen mening (for meg) at mennesker plutselig skulle bestemme seg for å frakte svære steiner til ett sted og bygge en fin ring med dem. Det var nok en 'hellig' plass lenge før de gjorde det.

Dette med å gjøre steder 'hellige' er også noe vi er svært gode til. Det kan være mange årsaker til at stonehenge stedet ble hellig før steinene ble plassert der av ali smarte mennesker.

Det er klart at Stonehenge var et hellig sted også før de digre steinene ble plassert der :) 

Før steinene sto der, hadde de tømmerstokker stående der :) 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (14 timer siden):

Første treff på Google for "evolusjonsteori bevis".

Link

"Hvorfor er det da fremdeles noen som avviser evolusjon? Det skyldes hovedsakelig mangel på kunnskap og religiøs overbevisning (veldig ofte en god blanding). Jehovas Vitner, Aon Raza Naqvi og imam Noor Ahmad viser dette tydelig"

Så hvorfor velger du å tro at det kun er en teori?

Definitivt religiøs overbevisning, noe han har vist og sagt utallige ganger i den nå stengte Evolusjon vs. kreasjonisme-tråden. Fullstendig overbevisning om en gud og at det kreves en skaper/intelligent design for å skape informasjon og dermed liv. Jeg har diskutert med -C64- og lest innleggene hans nok til å forstå at jeg får mer ut av å snakke med en vedkubbe.

For å diskutere trådens tema, så deler jeg synet til flere. Så langt vi vet er universet så enormt at jeg ser det som veldig usannsynlig at dette er den eneste planeten hvor liv har oppstått, men det er fullt mulig at liv har oppstått på andre planeter for så lenge siden at mulig selvbevisst liv av menneskets kaliber allerede har blitt utryddet eller utryddet seg selv, lenge før det var noen sjanse for at vi kunne oppnå kontakt med dem.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

VERDENSHISTORIEN MÅ SKRIVES OM

For 14 år siden ble skrevet at verdenshistorien måtte bli skrevet om på grunn av nye beviser. Nå vet jeg ikke hvor mye av den som er blitt omskrevet, for det meste lite av den? Forskere og teoretikere som har gransket og funnet ut hvordan ting stemmer overens med hvordan ting har utviklet seg vil helst slippe å miste sin betydning av oppdagelser ved at det kommer nye til som slår kollbøtte over arbeid som er gjort.

Disse sensasjonelle bildene viser at sivilisasjonen startet flere tusen år tidligere enn det ekspertene tidligere har antatt.

Sivilisasjonen er tusener av år eldre enn tidligere antatt

I noen år har arkeologer gravd på det tyrkiske funnstedet Göbeklitepe. Det har allerede forandret verdenshistorien.

Bildene her viser konstruksjoner som er minst 12.000 år gamle - det betyr at vi bygde sivilsasjoner lenge før tidligere antatt.

Å sette et startpunkt for når sivilisasjonen startet er ikke ukomplisert. Opprinnelsen er av enkelte knyttet til framveksten av jordbruk i Midtøsten og Sør-Asia omkring år 7000 før Kristus.

Skriftspråk

89368240-1e68-4176-9231-c6eb80be4076?for

DETALJER: Legg merke til de armene som her strekker seg rundt en rev. Hvordan klarte de som holdt til i Göbeklitepe å forme slike mønstre uten hjelp av hammer og meisel? Foto: Robert M. Schoch

Andre mener at alt som hendte før skriftspråket ble oppfunnet må sees på som forhistorie, ikke sivilisasjon. Skriftspråket utviklet seg i mer komplekse politiske systemer på slutten av det fjerde årtusen før vår tidsregning i Mesopotamia (kileskrift).

Noen hundre år tidligere kom hjulet i bruk, og det er også mulig å sette et skille mellom forhistorie og sivilisasjon med det.

Det arkeologene har funnet på Göbeklitepe snur opp ned på alle disse teoriene.

Tempelkompleksene som ble bygget her ble oppført lenge før menneskene lærte seg pottemakerkunst, før de lærte å lage metall, før det første skriftspråket og før hjulet. De ble også bygget før den såkalte neolittiske revolusjon i yngre steinalder, da jordbruket tok plass i vår historie.

Opp ned på alt
- Ja, dette snur opp ned på alt som var vanlig å anta for bare noen få år siden, sier John Anthony West, som er i Oslo for første gang i sitt liv.

4b95e781-6aeb-4fb5-a917-26969ff9cab7?for
VISITT: For første gang besøker amerikaneren og newyorkeren John Anthony West Norge og Oslo. Her utenfor Historisk museum i hovedstaden. Foto: Espen Braata

Forfatteren har nylig besøkt Göbeklitepe sammen med sin venn og kampfelle; geologen professor Robert M. Schoch ved universitetet i Boston. Og de to er ikke alene om å fokusere på det oppsiktsvekkende i det tyrkiske funnet.

 

388f2c1d-dd12-4197-a475-0d8a3046977d?for

KILER: En leirtavle med kileskrift fra tusenåret før vår tidsregning. Funnet i syriske Sippar Foto: Fæ/Wikimedia Commons

- Göbeklitepe er det viktigste arkeologiske funnstedet i verden!

Tilfeldig funn

West og Schoch måtte se med egne øyne det den tyske arkeologen Klaus Schmidt fra universitetet i Heidelberg har arbeidet med siden 1997, da en gjeter helt uforvarende kom over noen steiner som stakk opp av jorda. Han varslet lokale myndigheter, som varslet arkeologer i Istanbul - og så begynte ballen å rulle.

- Det er bare et par-tre år siden de daterte dette, sier West. Og for ham og Schoch er dette uhyre interessant, da de i årevis har hevdet at Sfinksen ved de store pyramidene ved Kairo ikke ble bygget ca. 2500 f.Kr. som det tradisjonelle miljøet nærmest fastslår.

 

ea2b9d34-fedf-4b04-8594-cb562bd43e04?for

De hevder at det er mye mer sannsynlig at den store skulpturen ble bygget om lag 10.000 f.Kr. Om ikke ennå tidligere.

- Nå har vi Göbeklitepe

Dette har de slitt med å få den akademiske sirkel til å akseptere, ja, de er nærmest latterliggjort for standpunktene sine. De holder bombefast på at Sfinksen ble bygget av farao Khafre for om lag 4500 år siden, og bygger det blant annet på at sfinksens ansikt skal likne så voldsomt på det ansiktet Khafre er portrettert med i mange skulpturer.

- Men nå har vi Göbeklitepe. Det er ikke veldig langt til Egypt. Så når noen kunne bygge så sofistikerte byggverk i dagens Tyrkia, hvorfor ikke i Egypt, sier West.

 

d4db21a3-dbe6-4dd6-813b-a81cfeb5f4c5?for

ANHENG: Dette lille anhenget i hard stein er bittelite, men noen har for 12.000 år klarte å borre et helt jevnt og fint hull gjennom det, slik at det kunne henges i for eksempel et halskjede. Hvordan? Det er et av Göbeklitepes mysterier. Foto: Robert M. Schoch

Mysterium

Göbeklitepe er et mysterium. Arkeologene tror at det må ha vært et slags tempel eller en helligdom der våre fjerne forfedre tilba sine guder. Dette underbygges blant annet med at det er funnet godt med beinrester etter blant annet villgris, gaseller, hjort og gjess. Noe som tyder på at det er holdt store seremonielle fester her.

Det påfallende er at det ennå ikke er oppdaget graver, gravstøtter eller bosteder i komplekset. Ennå er bare fem prosent av det enorme funnstedet utgravet, og Schmidt er på langt nær sikker på om man noensinne vil avdekke alle strukturer på plassen.

Bare fem prosent

- Det er til sammen 22 konstruksjoner, men bare i fire har man foreløpig startet utgravninger, forteller West.

Man har ikke kommet helt ned til gulvene i hovedstrukturene ennå, men i noen tilstøtende rom har arkeologene støtt på gulv lagt med heller av kalkstein, ikke ulikt romerske gulv.

 

54d9ffeb-990e-476a-a755-5544b7a8af6e?for

VÅPENDRAGER: John A. West har jobbet sammen med geologen Robert M. Schoch (her ved pyramidene på Giza) siden begynnelsen av 90-tallet. Foto:

De fire rommene er sirkler av steinsøyler som er fire-fem meter høye, ikke ulikt mye senere steinsirkler rundt om i Europa, for eksempel Stonehenge i England. Hver søyle er utsmykket med detaljerte relieffer. Motivene disse ur-kunstnerne boltret seg i var hentet fra naturen; deriblant løver, okser, villsvin, rever, gaseller, esler, slanger, edderkopper og fugler, spesielt gribber.

Hvordan man den gang klarte å framstille disse så forseggjort er en gåte, men siden de ikke rådde over særlig med harde verktøy, må de antakelig ha slipt ut figurene med andre, harde steiner, tror West. Han tror også - i motsetning til Schmidt - at sirklene har en astronomisk betydning, akkurat som Stonehenge og andre liknende sirkler.

Himmelen 

- De er ikke oppstilt i forhold til himmellegemene som andre sirkler, sier West. Men han tror de er bygget etter en slags stjerneplan som man ennå ikke har funnet ut av.
 

9e0792e4-002d-4fb6-972a-aa22522f1cd6?for

MODELL: Slik forestiller en tegner seg Göbeklitepe. Strukturene fremst forestiller de som er gravet ut, mens de bakerste representerer de 18 som står for tur. Foto:

Göbeklitepe fikk på mange måter en slutt som også er et mysterium. De som styrte på plassen den gangen, fylte igjen og dekket til stedet - en gang rundt 8000-6000 f.Kr. - med tusenvis av tonn med jord og stein som må ha vært fraktet langveis fra. Hvorfor i alle verden skulle de ha gjort det? Kanskje den gamle religionen døde ut, og de siste tilhengerne ville beskytte sine gudshus? Man vet simpelthen ikke.

- Jeg hørte nylig om en landsby i Kappadokia (i sentrale Tyrkia) som nå skulle graves ned, fordi det var så mange utbrudd av kreft der. Kanskje sykdom var årsaken, selv om jeg ikke tror det, sier West.

- Jeg spekulerer heller på at de ble angrepet av fiender og skjulte sine helligdommer for fiendene ved å grave dem ned.

- Verdenshistorien må skrives om! (vg.no)

Endret av Wall Dorf
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (37 minutter siden):

Hadde de ikke hammer og meisel ? 

Prøver du ut apebildet? Hvorfor spør du ikke om de hadde boremaskin for 12 000 år siden? Skjønner du ikke at det var et lurespørsmål da begge er like gamle? Situasjonen gjelder når startet sivilisasjonen med hjelpemidler og det hele. Klart de hadde både hammer og meisel hvis de hadde bor. Se anhengbildet.

Endret av Wall Dorf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
N-4K0 skrev (8 timer siden):

Definitivt religiøs overbevisning, noe han har vist og sagt utallige ganger i den nå stengte Evolusjon vs. kreasjonisme-tråden. Fullstendig overbevisning om en gud og at det kreves en skaper/intelligent design for å skape informasjon og dermed liv. Jeg har diskutert med -C64- og lest innleggene hans nok til å forstå at jeg får mer ut av å snakke med en vedkubbe.

Noen har en så grunnfestet tro i noe, at å overbevise om noe annet er helt umulig uansett hva man kan vise. Det viser seg både i diskusjoner rundt religion, og også i diskusjoner rundt konspirasjonsteorier. Jeg kjenner ikke godt nok til -C64- til å påsto noe som helst om han, men jeg velger å ikke bruke min tid på noe som kanskje ikke går noe sted. Vil han ha sin tro på at Gud styrer alt, så er han i sin fulle rett til det.

 

N-4K0 skrev (8 timer siden):

For å diskutere trådens tema, så deler jeg synet til flere. Så langt vi vet er universet så enormt at jeg ser det som veldig usannsynlig at dette er den eneste planeten hvor liv har oppstått, men det er fullt mulig at liv har oppstått på andre planeter for så lenge siden at mulig selvbevisst liv av menneskets kaliber allerede har blitt utryddet eller utryddet seg selv, lenge før det var noen sjanse for at vi kunne oppnå kontakt med dem.

På et punkt er jeg enig med trådstarter i at muligheten for at liv skal oppstå er mikroskopisk liten. Men selv om det er en 1:1.000.000.000 sjanse for at liv skal oppstå på en planet, så er det så mange planeter at muligheten for at det ikke finnes liv, er nesten utenkelig. Og selv om det er en 1:100.000.000 sjanse for at dette livet kan utvikle seg til intelligent liv, er det også en overveiende stor sannsynlighet for det. Og da tar jeg godt i, for jeg tror sjansen er større enn dette. Jeg bare overdriver for å vise et poeng.

Bare i vår galakse, Melkeveien, er det opp til 3.200.000.000 planeter. Og det er anslått at det finnes mer enn 200.000.000.000 galakser i verdensrommet. Det er... mange... planeter.

Det andre du sier er interessant. Teorien om at sivilisasjoner ikke rekker å bli avanserte nok til å kontakte/reise til andre sivilisasjoner i verdensrommet før de utrydder seg selv (noe vi ser at menneskeheten allerede er godt i gang med).

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (23 minutter siden):

Vil han ha sin tro på at Gud styrer alt, så er han i sin fulle rett til det.

Absolutt, han om det. Det er bare skråsikkerheten på en (etter min mening) oppdiktet gud som aldri kan bli hverken påvist eller motbevist som, ikke "plager" meg, men som jeg ikke forstår.

Jeg ser på det vitenskapelige synet som langt mer logisk, men vitenskapen er i konstant endring og blir kontinuerlig oppdatert så snart det oppdages noe som strider mot eksisterende informasjon, hvor de religiøse skriftene og troen er mer eller mindre stagnant og det religiøse "svaret" ble skrevet for snart 2000 år siden og mange religiøse virker å prøve å få regnestykket til å passe med svaret de allerede har.

Men nok om det, jeg har skrevet om dette altfor mange ganger før :) 

Nukleosid skrev (30 minutter siden):

Det andre du sier er interessant. Teorien om at sivilisasjoner ikke rekker å bli avanserte nok til å kontakte/reise til andre sivilisasjoner i verdensrommet før de utrydder seg selv (noe vi ser at menneskeheten allerede er godt i gang med).

Det er absolutt et poeng, det siste du skriver her. Personlig blir jeg ikke overrasket hvis det ender opp med at menneskeheten klarer å utrydde seg selv før år 2100, på en eller annen måte. Siden atombombens skapelse har verden vært en tikkende klokke siden atomvåpen i gale hender fort kan ende med et smell av dimensjoner og en ødelagt verden, ubeboelig for alt liv som finnes på kloden i dag, kanskje med unntak av de mest hardføre bakteriene og vips, rykker livet på jorda tilbake til start.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
52 minutes ago, Nukleosid said:

Bare i vår galakse, Melkeveien, er det opp til 3.200.000.000 planeter. Og det er anslått at det finnes mer enn 200.000.000.000 galakser i verdensrommet. Det er... mange... planeter.

Det andre du sier er interessant. Teorien om at sivilisasjoner ikke rekker å bli avanserte nok til å kontakte/reise til andre sivilisasjoner i verdensrommet før de utrydder seg selv (noe vi ser at menneskeheten allerede er godt i gang med).

Uavhengig av den teorien, så vet vi at hverken Telenor eller Altibox har lagt, eller kommer til å legge fiber til disse planetene.

Med dine noe vel konservative tall vil nok regnestykket ganske raskt komme til "ikke praktisk mulig å bekrefte" dersom liv skulle ha blitt intelligent på 1 av 1.000.000.000 planeter med liv som hver har 100.000.000 planeter uten liv.

Selv om vi begrenser oss til vår egen galakse, vil vi slippe opp for ressurser før vi rekker så mye som å sende et rettet morsesignal til hver av de 3.200.000.000 planetene. Det er sannsynlig at vår kunnskap om rammene til liv må utvikles ganske mye mer før vi klarer filtrere bort så mange planeter at vi er nede på et sånn antall planeter at det blir et overkommelig antall å undersøke nærmere.

Det samme gjelder i motsatt retning. En annen intelligent livsform vil også ha det samme regnestykket i bunnen før de setter av ressurser til å lete etter oss.

Vi er neppe de eneste. Men vi er alene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
tommyb skrev (29 minutter siden):

Uavhengig av den teorien, så vet vi at hverken Telenor eller Altibox har lagt, eller kommer til å legge fiber til disse planetene.

Med dine noe vel konservative tall vil nok regnestykket ganske raskt komme til "ikke praktisk mulig å bekrefte" dersom liv skulle ha blitt intelligent på 1 av 1.000.000.000 planeter med liv som hver har 100.000.000 planeter uten liv.

Selv om vi begrenser oss til vår egen galakse, vil vi slippe opp for ressurser før vi rekker så mye som å sende et rettet morsesignal til hver av de 3.200.000.000 planetene. Det er sannsynlig at vår kunnskap om rammene til liv må utvikles ganske mye mer før vi klarer filtrere bort så mange planeter at vi er nede på et sånn antall planeter at det blir et overkommelig antall å undersøke nærmere.

Det samme gjelder i motsatt retning. En annen intelligent livsform vil også ha det samme regnestykket i bunnen før de setter av ressurser til å lete etter oss.

Vi er neppe de eneste. Men vi er alene.

Avstanden ogsaa. Universet er 100 000 000 000 lysaar i diameter.

Hiitlers OL tale i 1936, er med lysets hastighet, bare kommet et lite stykke ut i melkeveien, naa, vaar egen galakse.

Skal vi se, et sekund, med lysets hastighet, er 30 000 mil, ganger 60 x 60 x 24 x 365 = 946 000 000 000 mil, og det er bare ett lysaar. Her snakker vi om milliarder.

Med stor sannsynelighet, neppe de eneste, men alene, ja. 

For ordens skyld, hele universet, diameter i europeiske mil, 1 000 000 000 000 000 000 000

 

Endret av Karltorbj
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (16 minutter siden):

For ordens skyld, hele universet..

For 'ordens skyld' så bør du helst benytte deg av "DET KJENTE UNIVERSET".. Og det vi mener å kjenne er det som kan leses ut av bilder med ikke god nok oppløsning..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (4 minutter siden):

For 'ordens skyld' så bør du helst benytte deg av "DET KJENTE UNIVERSET".. Og det vi mener å kjenne er det som kan leses ut av bilder med ikke god nok oppløsning..

Ja, en finner saa mye forskjellig, men poenget er, det er forferdelig stort og lange avstander.

Bare det er en sterk begrensning, for muligheten for kontakt.

I tillegg til de begrensningene som @Nukleosid og @tommyb, var inne paa.

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (11 timer siden):

Så når du mente at at en steinmur umulig kan ha blitt bygget uten laser var det lureri også ? 

 

Nei, det var min egen kommentar myntet til pre historisk tid hvor man har funnet en modell med utstyr og hjul laget i gull med form som en gravemaskin i Panama under utgravning. I Egerhavet en bronsegjenstand på bunnen som mange år etter funnet viste seg å være en stjernecomputer. I Colubia modeller i gull av deltavingede fly i 1500 år gamle graver. Og her en 2100 år gammel datamaskin som er blitt funnet på havbunnen.

1829107.webp?imageId=1829107&x=0.00&y=0.

Forskere tror de har skjønt hvordan verdens eldste «datamaskin» virket (forskning.no)

Endret av Wall Dorf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (1 time siden):

Og her en 2100 år gammel datamaskin som er blitt funnet på havbunnen.

1829107.webp?imageId=1829107&x=0.00&y=0.

Forskere tror de har skjønt hvordan verdens eldste «datamaskin» virket (forskning.no)

Det er dumt at du i din iver etter å vise at man i fortiden hadde mer teknologi enn vi tror, faller i samme fellen som tabloid-blader gjør, og overdriver stort. 

Det du viser bilde av, er på ingen måte noen "datamaskin" i moderne forstand, og heller ikke den som ble funnet, men en moderne gjenskapning av hvordan den kan ha sett ut. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (13 timer siden):

I Egerhavet en bronsegjenstand på bunnen som mange år etter funnet viste seg å være en stjernecomputer. I Colubia modeller i gull av deltavingede fly i 1500 år gamle graver. Og her en 2100 år gammel datamaskin som er blitt funnet på havbunnen.

Ja folk hadde evnen til å tenke selv i de dager, alle hjelpemidlene vi har nå til dags får enkelte til å tro at det er umulig å gjøre noe uten høy teknologisk utstyr, men hva har dette med emnet å gjøre ? 

Endret av skaftetryne32
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (14 timer siden):

Det du viser bilde av, er på ingen måte noen "datamaskin" i moderne forstand, og heller ikke den som ble funnet, men en moderne gjenskapning av hvordan den kan ha sett ut. 

Mystisk maskin fra antikken forbløffer forskerne: – Teknologien er 1500 år forut for sin tid

Den mer enn 2000 år gamle bronseboksen består av tannhjul og gir. Forskerne kaller den verdens eldste datamaskin.

image.gif.929977cbb0ee560549c649c2f09bf69e.gif
 

Mystisk maskin fra antikken forbløffer forskerne: – Teknologien er 1500 år forut for sin tid – NRK Urix – Utenriksnyheter og -dokumentarer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...