Gå til innhold

Kan sølvkre og sjeggkre føre til at boligen ikke blir solgt?


Anbefalte innlegg

Har et vennepar av oss som ikke får solgt boligen sin. Ingen skjønner hvorfor, men så begynte vi å undersøke litt.....

Kan det at det er sølvkre og sjeggkre I boligen gjøre at folk ikke vil kjøpe? Ikke observert sølvkre på over et år etter flere tiltak. Mens sjeggkre har blitt observert i ny og ne. 

Ingen fukt i huset (noen tror det kommer av fukt, men det er ikke nødvendigvis tilfelle). Ingen andre feil eller mangler utenom vanlig slitasje, og relativt nytt hus. 

Prisen er allerede redusert med 1,3 millioner. Huset har ligget ute et år.

Andre hus i området som er solgt iløpet av det siste året med  lavere eller lignende standard, flere feil og mangler, noen år eldre og litt dårligere beliggenhet ble solgt til 500.000 under til 500.000 over prisantydning i samme prisklasse som dette huset lå i før reduksjon på 1,3 mill. Alle husene som ble lagt ut ble solgt relativt raskt. 

Men dette huset blir ikke solgt. 

Eneste er at de andre husene er det ikke observert sølvkre og sjeggkre (har gått gjennom vurderingen og egenerklæring på disse husene) .

Lurer fælt på om dette kan være årsaken til at det ikke er solgt? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om alt anna er likt så er det jo nærliggande å tenke at dei fleste kjøparar vil kjøpe hus utan manglar. 

Men når du skriv at det er ulik standard og alder så mistenker eg at selgar har overvurdert verdien som ligg i standard som dette huset har, og at kjøparane ikkje er villige til å betale det som selger vil ha. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det kan være så mange årsaker, og gjerne kombinasjon av flere også. Planløsning, beliggenhet, om området tiltrekker seg en type kjøpere som huset ellers er atypisk for, tomtestørrelse osv.

Eller kan det være at megler har bommet på mye i annonsen? Hender jeg ser annonser som er så tåpelige at jeg ikke klarer å ta det seriøst eller som kanskje har direkte feil som gjør at man da lurer på hva annet som er slurva med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (17 minutter siden):

Om alt anna er likt så er det jo nærliggande å tenke at dei fleste kjøparar vil kjøpe hus utan manglar. 

Men når du skriv at det er ulik standard og alder så mistenker eg at selgar har overvurdert verdien som ligg i standard som dette huset har, og at kjøparane ikkje er villige til å betale det som selger vil ha. 

De husene som er solgt har lavere standard, men samme prisklasse (kvm) og noen år eldre. Og har feil som både må og bør utbedres (som eks våtrom, kledning), noe dette huset ikke har. Nå ligger jo dette huset under prisklassen og gjort det i over 6 måneder, men fortsatt ikke solgt. 

Altså går hus med lavere standard, noe eldre, feil, dårligere beliggenhet, rundt samme kvm for høyere pris. 

Men disse husene har hverken sølvkre eller sjeggkre. 

Lenke til kommentar
panzerwolf skrev (10 minutter siden):

Det kan være så mange årsaker, og gjerne kombinasjon av flere også. Planløsning, beliggenhet, om området tiltrekker seg en type kjøpere som huset ellers er atypisk for, tomtestørrelse osv.

Eller kan det være at megler har bommet på mye i annonsen? Hender jeg ser annonser som er så tåpelige at jeg ikke klarer å ta det seriøst eller som kanskje har direkte feil som gjør at man da lurer på hva annet som er slurva med.

To av de solgte husene er funkis hus, så de blir vanskelig å sammenligne med utseendemessig og planmessig. 

Det ene som er solgt er nærmest identisk på planløsningen og utseende, men noe lavere standard. Og mange feil hvor flere må og bør utbedres, blant annet våtrom, kledning og vinduer. Dårligere beliggenhet. Innsyn fra alle kanter, vei rett ved siden av og tett på alle naboene. 

Ja, mulig det er noe med annonsen. Men den også er ganske lik. Eneste er at de ikke har utnyttet beliggenheten og utsikten godt nok av det jeg ser. 

Lenke til kommentar
DIYDari skrev (49 minutter siden):

Bedre om du legger til en Finn.no link så kan du få tilbakemeldinger basert på den vi faktisk kan se.
 

De ønsker ikke at den legges ut her. Ønsker kun svar på om sølvkre og sjeggkre kan være årsaken til at de ikke får solgt 😊

Lenke til kommentar

Korleis er opplysningane om skjegg- og sølvkre formulert? Blir det framheva som eit større problem enn det i realiteten er? Sidan dette er ganske vanleg og oftast eit lite problem, så det einaste eg kan tenke meg er at manglar som vedlikeholdsbehov framstår som meir overkomeleg å fikse opp sjølv

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (1 time siden):

Ja, nå finnes det gode metoder for å bli kvitt skjeggkre, men ikke sikkert at alle vet det og bare "snur i døra" når de leser "skjeggkre", uansett hvordan det er formulert.

Ja, redd for det. At det kan være litt avskrekkende. 

Medlem skrev (1 time siden):

Man kjøper seg da ikke problemer. Fysj....

Ingen av delene er skadedyr. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (Akkurat nå):

Kommer problemet med 500.000kr i rabatt og det koster 50.000kr å fjerne det, så er det gull verdt.
Problem-investering.

Den er allerede 1,3 mill i rabatt 😅 De som selger skulle gjerne ha fjernet det selv. I følge megler og takstmann var ikke det noe vits, så de la det bort. Frem til det begynte å gå litt vel lang tid å selge at de og andre rundt tenkte kanskje det hadde noe med saken å gjøre. 

Nå står de under et så voldsomt økonomisk press pga ikke solgt, at egenkapitalen til å fikse det har de ikke. 

Lenke til kommentar

Forgiftet åte, limfeller og godt renhold holder som regel, og det koster ikke allverden.
Jeg sitter ikke med inntrykket av at huset er fullstendig tatt over av kre og det er behov for mer kostbare tiltak.

Bli kvitt problemet, det kan ta noe tid, men aldri få solgt er verre.
Vet ikke om man må opplyse om det hvis skjeggkreet er nedkjempet. I så fall kan det ha en positiv effekt på pris og sjansen for å få solgt huset.
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (47 minutter siden):

Forgiftet åte, limfeller og godt renhold holder som regel, og det koster ikke allverden.
Jeg sitter ikke med inntrykket av at huset er fullstendig tatt over av kre og det er behov for mer kostbare tiltak.

Bli kvitt problemet, det kan ta noe tid, men aldri få solgt er verre.
Vet ikke om man må opplyse om det hvis skjeggkreet er nedkjempet. I så fall kan det ha en positiv effekt på pris og sjansen for å få solgt huset.
 

Gode råd 😃

I ett år tømte de ett og ett rom (totalt 3 rom det er snakk om) , satt ut limfeller, sprayet, rengjorde alt og luftet ut. Omigjen og omigjen til de ikke fant flere. Det ser ut til at det tok knekken på søvkreen. Etter det har de bare sett døde sjeggkre. Alt dette er opplyst om i egenerklæringen. 

(Sølvkreen er vel den som beveger seg på vegger og tak, i skuffer og skap? Mens sjeggkre er mest nattaktiv, holder seg på bakken og bak lister og lignende?) ihvertfall har de blitt kvitt den de synes er ekklest og mest fremtredende. 

Lenke til kommentar

Støtter @Uderzos råd, de funker! (Og det vet jeg, jeg er arkivar og skjeggkre er noe av det verste arkivarer vet)

I motsetning til sølvkre trenger ikke skjeggkre fuktighet, de kommer opprinnelig fra Øst-Afrika og er tilpasset tørrhet og varme. Sølvkre derimot dør hvis det er for tørt og varmt.

Lenke til kommentar
Ørjanø skrev (14 minutter siden):

(Sølvkreen er vel den som beveger seg på vegger og tak, i skuffer og skap? Mens sjeggkre er mest nattaktiv, holder seg på bakken og bak lister og lignende?) ihvertfall har de blitt kvitt den de synes er ekklest og mest fremtredende.

Motsatt, sølvkre er den minst problematiske. Skjeggkre er mer ekkel med sine lange haletråder/antenner, litt større og liker både tørre og våte miljø og kan derfor være overalt i boligen. Da høres det ut som de har blitt kvitt skjeggkre.
Sølvkre har alltid vært i Norge og er ganske vanlig, og henger for det meste på badet og slikt.

Endret av Uderzo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (Akkurat nå):

Motsatt, sølvkre er den minst problematiske. Skjeggkre er mer ekkel med sine lange haletråder/antenner, litt større og liker både tørre og våte miljø og kan derfor være overalt i boligen. Da høres det ut som de har blitt kvitt skjeggkre.
Sølvkre har alltid vært i Norge og er ganske vanlig, og henger for det meste på badet og slikt.

Jepp. Skjeggkre er større og eklere (når de løper fort over golvet ligner de svarte ormer) og mye mer hardføre. Sølvkre er små og liker best å gjemme seg bak kjøleskap osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...