Gå til innhold

Kan sølvkre og sjeggkre føre til at boligen ikke blir solgt?


Anbefalte innlegg

Uderzo skrev (1 time siden):

Forgiftet åte, limfeller og godt renhold holder som regel, og det koster ikke allverden.
Jeg sitter ikke med inntrykket av at huset er fullstendig tatt over av kre og det er behov for mer kostbare tiltak.

Bli kvitt problemet, det kan ta noe tid, men aldri få solgt er verre.
Vet ikke om man må opplyse om det hvis skjeggkreet er nedkjempet. I så fall kan det ha en positiv effekt på pris og sjansen for å få solgt huset.
 

Jeg har forstått at overdrevet renhold kan virke mot sin hensikt når det gjelder kre, da de livnærer seg på renholdsmidler som brukes i renholdet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kron skrev (24 minutter siden):

Jeg har forstått at overdrevet renhold kan virke mot sin hensikt når det gjelder kre, da de livnærer seg på renholdsmidler som brukes i renholdet.

Jeg kan ikke si jeg har hørt om det før, du blander det ikke med for mye fukt(når man rengjør)? For det kan ha en motsatt effekt hvis du gjør boligen mer attraktiv for Kre, da spesielt sølvkre som pleier å like seg best i fuktige miljøer.

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (13 minutter siden):

Jeg kan ikke si jeg har hørt om det før, du blander det ikke med for mye fukt(når man rengjør)? For det kan ha en motsatt effekt hvis du gjør boligen mer attraktiv for Kre, da spesielt sølvkre som pleier å like seg best i fuktige miljøer.

Jeg er ingen ekspert, bare mener å ha hørt dette. Fant etter ett raskt søk sitat på dette fra følgende kilde;

https://skadedyr.net/produkt-stikkord/solvkre/ 
«Disse trives aller best hvor det er høy luftfuktighet og tilgangen på mat er god. De spiser det meste: såperester, brødsmuler, døde insekter, tapetlim mm

 

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Skjeggkre er ganske enkelt å bli kvitt nå. Disse kommer gjerne inn med pappesker når du får pakker og kjøper nye varer. Dvs at alle kan få det. Den beste måten å sikre seg mot dette er å pakke opp og kaste papp før varene kommer i hus. 

Når det kommer til hvorfor huset ikke blir solgt, så er det vanskelig å si uten noe mer håndfast. Å se annonsen ville hjulpet. Når det er sagt, så er det ikke selgers marked og folk er nok litt forsiktige med å kjøpe nå som det er usikkert økonomisk fremover. Hva med å trekke boligen fra markedet og leie ut for en periode, til ting roer seg? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Uderzo skrev (1 time siden):

Motsatt, sølvkre er den minst problematiske. Skjeggkre er mer ekkel med sine lange haletråder/antenner, litt større og liker både tørre og våte miljø og kan derfor være overalt i boligen. Da høres det ut som de har blitt kvitt skjeggkre.
Sølvkre har alltid vært i Norge og er ganske vanlig, og henger for det meste på badet og slikt.

 

Entern skrev (1 time siden):

Jepp. Skjeggkre er større og eklere (når de løper fort over golvet ligner de svarte ormer) og mye mer hardføre. Sølvkre er små og liker best å gjemme seg bak kjøleskap osv.

Ok, takk for oppklaringen. Da ser det ut til at de er kvitt skjeggkre. 

Men både sølvkreen og skjeggkreen har det vært gode størrelser på 🤔 Jeg har sett de største de fanget da de måtte oppbevare disse for forsikringen, og de var ganske greie størrelser på. 

Endret av Ørjanø
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som flere er inne på så har det kommet ny norskutviklet åte-gift på markedet som er effektiv lenge og også har sekundær virkning ved at giften forblir aktiv nok i skjeggkre som spises av andre:

https://www.klikk.no/bolig/vedlikehold/hvordan-bli-kvitt-skjeggkre-med-gift-og-ate-6882139 

Ad grunner til at hus ikke selges kan ellers være mange. 

Om jeg selv var på kjøperen ville jeg vært lettere allergisk mot f.eks.:

renoveringsobjekt/"potensiale", feil fall på badegulv/fuktskader, ikke offentlig vann/kloakk,   krypkjeller,  røyklukt eller andre rare/ubehagelige lukter eller hvis hybrid-visningen til Finn viser at bygg går over tomtegrense (enten egne bygg eller nabos bygg... man ønsker jo gjerne ikke å flytte til en potensiell nabokrangel..)

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (Akkurat nå):

Som flere er inne på så har det kommet ny norskutviklet åte-gift på markedet som er effektiv lenge og også har sekundær virkning ved at giften forblir aktiv nok i skjeggkre som spises av andre:

https://www.klikk.no/bolig/vedlikehold/hvordan-bli-kvitt-skjeggkre-med-gift-og-ate-6882139 

Ad grunner til at hus ikke selges kan ellers være mange. 

Om jeg selv var på kjøperen ville jeg vært lettere allergisk mot f.eks.:

renoveringsobjekt/"potensiale", feil fall på badegulv/fuktskader, ikke offentlig vann/kloakk,   krypkjeller,  røyklukt eller andre rare/ubehagelige lukter eller hvis hybrid-visningen til Finn viser at bygg går over tomtegrense (enten egne bygg eller nabos bygg... man ønsker jo gjerne ikke å flytte til en potensiell nabokrangel..)

Ja nei, dette er et relativt nytt hus i et nytt boligfelt. Ingen feil eller mangler utover noe normal slitasje, men selv her er det lite. Rimelig strøken bolig og godt tatt hånd om. Flott beliggenhet. Alle er litt i småsjokk over at den fortsatt ligger ute. Så derfor kom sølvkre/sjeggkre opp. 

Lenke til kommentar
Kron skrev (37 minutter siden):

Jeg er ingen ekspert, bare mener å ha hørt dette. Fant etter ett raskt søk sitat på dette fra følgende kilde;

https://skadedyr.net/produkt-stikkord/solvkre/ 
«Disse trives aller best hvor det er høy luftfuktighet og tilgangen på mat er god. De spiser det meste: såperester, brødsmuler, døde insekter, tapetlim mm

Det er nok såperester i dusjen det menes tror jeg, siden sølvkre stort sett holder til på badet og andre fuktige steder :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ørjanø skrev (1 minutt siden):

Ja nei, dette er et relativt nytt hus i et nytt boligfelt. Ingen feil eller mangler utover noe normal slitasje, men selv her er det lite. Rimelig strøken bolig og godt tatt hånd om. Flott beliggenhet. Alle er litt i småsjokk over at den fortsatt ligger ute. Så derfor kom sølvkre/sjeggkre opp. 

Hvis alt er TG1/2 og ikke noe spesielt så kan det være tilfeldigheter eller pris.  Salgstiden er noe lenger generelt, og rentenivået gjør også at folk tenker seg om to ganger.   Styling og foto kan også telle inn.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ørjanø skrev (21 timer siden):

De ønsker ikke at den legges ut her. Ønsker kun svar på om sølvkre og sjeggkre kan være årsaken til at de ikke får solgt 😊

Så "de" ønsker ikke det nei 😉

For å svare på et spørsmål kun de som evt er interessert i boligen kan svare på.

Så er mitt beste svar at du må nesten spørre de som har vært på visning og ikke valgt å legge inn bud.
Er bare å be megleren ta en ringerunde og spørre 🖖

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DIYDari skrev (2 minutter siden):

Så "de" ønsker ikke det nei 😉

For å svare på et spørsmål kun de som evt er interessert i boligen kan svare på.

Så er mitt beste svar at du må nesten spørre de som har vært på visning og ikke valgt å legge inn bud.
Er bare å be megleren ta en ringerunde og spørre 🖖

Spørsmålet var om sjeggkre og sølvkre kan være en årsak til at et hus ikke blir solgt. Ikke en vurdering på hvorfor huset ikke blir solgt. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er nærliggende å tro at det kan være en årsak til at ingen legger inn bud. Bare at krypene nevnes kan være nok til å skremme vekk potensielle kjøpere. Vi aner ikke hvilket marked det er snakk om, men hvis det er nok av objekter til salgs så vil denne boligen trolig havne nederst i bunken.
Jeg tror det er en vanlig oppfatning at skjeggkre er armageddon, men det er det altså ikke lengre. De kan du bli kvitt og slik jeg forstår det så har huseieren gjort tiltak tidligere og det finnes ingen tegn på at det er noen kryp igjen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ørjanø skrev (18 minutter siden):

Spørsmålet var om sjeggkre og sølvkre kan være en årsak til at et hus ikke blir solgt. Ikke en vurdering på hvorfor huset ikke blir solgt. 😊

Å kjøpe hus er eit spørsmål om å vurdere alle aspekt, om påviste insekt veg tyngre i den vurderinga enn til dømes takhøgda i stova eller om motorsykkelen kan parkerast under eit takutstikk er det heilt umogleg å svare på.

Men som eg skreiv tidlegare i tråden så kjem det veldig ann på korleis potensielle kjøparar blir informert. Om det fyrste ein ser når ein klikker seg inn på annonsen er det i årevis har vært problem med både sølvkre og skjeggkre så stoppar nok mange å lese der. Og når prisen i tillegg er redusert med 1,4 mill så er det nok mange som tenker at prisavslaget har samanheng med skadedyra.

Men om det står at huseigar har fjerna skjeggkre, det innimellom blir observert sølvkre men ikkje andre insekt, at utekrana drypper, og at det knirker i boddøra så er det nok tvilsomt at det er akkurat sølvkre som fører til at poteniselle kjøparar flykter.

 

Som selgar skal ein opplyse om alle relevante forhold, men ein treng ikkje å overdrive manglande heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (34 minutter siden):

Å kjøpe hus er eit spørsmål om å vurdere alle aspekt, om påviste insekt veg tyngre i den vurderinga enn til dømes takhøgda i stova eller om motorsykkelen kan parkerast under eit takutstikk er det heilt umogleg å svare på.

Men som eg skreiv tidlegare i tråden så kjem det veldig ann på korleis potensielle kjøparar blir informert. Om det fyrste ein ser når ein klikker seg inn på annonsen er det i årevis har vært problem med både sølvkre og skjeggkre så stoppar nok mange å lese der. Og når prisen i tillegg er redusert med 1,4 mill så er det nok mange som tenker at prisavslaget har samanheng med skadedyra.

Men om det står at huseigar har fjerna skjeggkre, det innimellom blir observert sølvkre men ikkje andre insekt, at utekrana drypper, og at det knirker i boddøra så er det nok tvilsomt at det er akkurat sølvkre som fører til at poteniselle kjøparar flykter.

 

Som selgar skal ein opplyse om alle relevante forhold, men ein treng ikkje å overdrive manglande heller.

Infoen om sølvkre og sjeggkre er informert om i egenerklæring i prospektet. Ingen meglere ville solgt inn at det er sølv- og sjeggkre med at det er det første man ser i annonsen. 

Sølv og sjeggkre er ikke skadedyr. 😊

Ellers takk for svar 😃

Lenke til kommentar
Ørjanø skrev (2 timer siden):

Sølv og sjeggkre er ikke skadedyr. 

I dag er det nok ikkje rekna som skadedyr, men før var skjeggdyr rekna som skadedyr sjølv om dei fysiske skadene var svært avgrensa. Folk flest oppfattar det likevel som skadedyr, og særleg når huseigaren har vurdert det som relevant for ein kjøpar å vite om.

Grunnen til at ein erklærer skjeggkre er jo fordi dei er ekkle, irriterande og kan føre til skade. Ein hadde nok aldri opplyst om at det er fluer i huset om sommaren sjølv om også husfluer kan være ekkle og irriterande. 

Min teori er som sagt at potensielle kjøparar oppfatter det slik at selger angir at sølv og skjeggkre er eit større problem enn det i realiteten er, og at potensielle kjøparar blir skremt. 

Lenke til kommentar

Jeg hadde skjeggkre i min forrige leilighet. Et skadedyrfirma fjerna dem for noen år siden, og de kom aldri tilbake før jeg flytta. Null stress å selge, jeg solgte til godt over takst sist høst etter budrunde selv uten ordinær visning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dellers skrev (23 minutter siden):

Jeg hadde skjeggkre i min forrige leilighet. Et skadedyrfirma fjerna dem for noen år siden, og de kom aldri tilbake før jeg flytta. Null stress å selge, jeg solgte til godt over takst sist høst etter budrunde selv uten ordinær visning.

Så bra 😃👍 Er godt når ting ordner seg. Jeg tror de angrer på at de hørte på megler og takstmann, å ikke fikk de fjernet. 

Husker du hvor lang tid de brukte på å fjerne de? Og hva ca størrelsen på leiligheten var? 

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (4 timer siden):

Ja, det er nærliggende å tro at det kan være en årsak til at ingen legger inn bud. Bare at krypene nevnes kan være nok til å skremme vekk potensielle kjøpere. Vi aner ikke hvilket marked det er snakk om, men hvis det er nok av objekter til salgs så vil denne boligen trolig havne nederst i bunken.
Jeg tror det er en vanlig oppfatning at skjeggkre er armageddon, men det er det altså ikke lengre. De kan du bli kvitt og slik jeg forstår det så har huseieren gjort tiltak tidligere og det finnes ingen tegn på at det er noen kryp igjen?

Ingen tegn til sjeggkre. Men de har sett døde sølvkre på gulvet, så det har de nok enda. 

Ja, jeg er litt enig der at det kan være en årsak. Det koster vel 4000,- i egenkapital å få fikset, men de er rakablakk pga de ikke har fått solgt. Samtidig, hvis det er årsaken så bør det jo fikses. Kanskje vi rundt dem kan gå sammen å spleise. Får så vondt av de. 

Lenke til kommentar
Dellers skrev (30 minutter siden):

Jeg hadde skjeggkre i min forrige leilighet. Et skadedyrfirma fjerna dem for noen år siden, og de kom aldri tilbake før jeg flytta. Null stress å selge, jeg solgte til godt over takst sist høst etter budrunde selv uten ordinær visning.

Og forresten et spørsmål til, oppga du i egenerklæringen at det hadde vært sjeggkre, men fjernet av et skadedyrfirma? 

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Ørjanø said:

Så bra 😃👍 Er godt når ting ordner seg. Jeg tror de angrer på at de hørte på megler og takstmann, å ikke fikk de fjernet. 

Husker du hvor lang tid de brukte på å fjerne de? Og hva ca størrelsen på leiligheten var? 

De var bare innom leiligheten 5 minutter tror jeg, men var jo innom hos alle i bygget i hvert fall. Rundt 20 leiligheter. Regner med de var en tur på loftet i bygget da insektene gjerne kom ned der det var taklamper osv.

13 minutes ago, Ørjanø said:

Og forresten et spørsmål til, oppga du i egenerklæringen at det hadde vært sjeggkre, men fjernet av et skadedyrfirma? 

Ja, det var tydelig forklart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...