Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

vinterdekk på våt vei = økt forbruk?


Anbefalte innlegg

Stund siden jeg har sjekket forbruket i displayet, men normalt så har den ligget på litt over 0,6l per mil, men sjekket nå i går så lå den på i underkant av 0,7 l per mil. Har vært vått og mildt her hvor jeg bor de siste dagene og blitt litt små kjøring. Har lest at våt vei kan øke forbruket litt, stemmer dette? 

Eller kan dette i verste fall betyr at ting begynner å tetter seg litt? Da vill vel forbruket øke en del mer antar jeg? Brukt Alron diesel-tilsetting regelmessig i ca 1 år. Snakk om samme bil som alltid, en rav 4 2013 diesel, manuelt gir. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ganske normalt at forbruket går litt opp om vinteren. Dekk og dekktrykk har mye å si, så sjekk tilstanden på dekkene, evt vurder å øke trykket litt over det anbefalte. 10% høyere trykk pleier å gå helt fint.

Jeg ligger ca en desiliter mer på min på vinteren vs sommeren, fra 6l/100km til 7l/100km, småkjøring /landeveiskjøring. Men har ikke registrert noe særlig forskjell på våt og tørr asfalt, til det regner det for ofte her vest 😀

Det er en '14 Citroën C5, 2,0 diesel, automat. Egenvekt 1,9t. 245 18" på sommer og 225 på 17" piggdekk. 

Endret av Habla Møberg
Lenke til kommentar

Alle biler bruker mer energi på våte veier.
Dette uavhengig av hvordan dekk man har.

Noe av energien som normalt ville blitt brukt til å overvinne luftmotstand eller andre motstander må nå brukes til å kaste vekk vannet.

Samme kommer til snø.
Bilen bruker energi på å jobbe mot snøen.
Og kjører du diesel er vinterdiesel en ting, den er ikke like god som den man har om sommeren som ikke tåler kulde, så der får du også litt mer forbruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nedward skrev (50 minutter siden):

... snø og vann gir også økt rullemotstand. 

Jeg hadde på en helgetur mulighet å se forbruksforskjellen mellom vann på veien eller ikke vann på veien i løpet av 1-2 minutter:

Kjørte med navigering på i vekslende vær på en tørr asfaltvei med litt hjulspor og leste av at jeg skulle ankomme målet med et visst batteriprosent. Så kom jeg til et område hvor det rett før hadde regnet og det var vann i hjulsporene. Ganske omgående gikk ankomstprosenten ned og når jeg kom frem til et tørt veistykke uten vann gikk ankomstprosenten straks opp igjen.

Endret av trikola
Lenke til kommentar
22 hours ago, Habla Møberg said:

Dekk og dekktrykk har mye å si, så sjekk tilstanden på dekkene, evt vurder å øke trykket litt over det anbefalte. 10% høyere trykk pleier å gå helt fint.

Dekktrykket påvirker også bremselengden, så "går helt fint" kommer an på veldig mye. Økt bremselengde går nesten bestandig "helt fin". Det er ikke nødvendigvis det som bør være avgjørende, men noe man bør ha i bakhodet.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (6 minutter siden):

Dekktrykket påvirker også bremselengden, så "går helt fint" kommer an på veldig mye. Økt bremselengde går nesten bestandig "helt fin". Det er ikke nødvendigvis det som bør være avgjørende, men noe man bør ha i bakhodet.
 

Jepp, og også pga grep er det smart å vurdere ca 10% høyere lufttrykk, her i kalde nord. Så ja, det "går helt fint".

Dette har vært nokså grundig uttestet i flere dekkmagasiner, Motor, med mer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
dan83 skrev (På 3.3.2024 den 11:19 AM):

Stund siden jeg har sjekket forbruket i displayet, men normalt så har den ligget på litt over 0,6l per mil, men sjekket nå i går så lå den på i underkant av 0,7 l per mil. Har vært vått og mildt her hvor jeg bor de siste dagene og blitt litt små kjøring. Har lest at våt vei kan øke forbruket litt, stemmer dette? 

Eller kan dette i verste fall betyr at ting begynner å tetter seg litt? Da vill vel forbruket øke en del mer antar jeg? Brukt Alron diesel-tilsetting regelmessig i ca 1 år. Snakk om samme bil som alltid, en rav 4 2013 diesel, manuelt gir. 

Fysikkens lover bestemmer at det blir tyngre å dra en bil når veien er våt og når luften blir kaldere. I tillegg øker bilens energiforbruk på å opprettholde varmen i kupeen med lavere utetemperatur.

Alt dette vil vises på bilens drivstofforbruk uansett hvilken  motor den har. 

  • En fuktig/våt veibane betyr at bilens dekk spruter og forstøver vann, samt at de må "brøyte seg" gjennom vannfilmen på veien. Det koster energi.  
  • Jo kaldere luften er, desto mer viskøs (seigtflytende) blir den slik at bilens luftmotstand øker. Det koster energi. 
  • Jo kaldere det er ute, desto mer må bilens klimaanlegg jobbe for å holde innetemperatur i kupeen. Det øker bilens strømforbruk (som i elbil går fra dens høyvoltbatteri og i en ICE-bil medfører at dynamoen blir tyngre for motoren å dra rundt og dermed øker diesel/bensinforbruket.  

Det er ikke noen vesentlig forskjell mellom det økte forbruket til en elbil og en ICE-bil i kulda (etter at bilenes motor og batteri har oppnådd driftstemperatur). Det vises kun mer for elbilen fordi den har langt lavere rekkevidde  enn en dieselbil.

Endret av Tronhjem
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Piggfrie dekk har grove spor, og er laget for å suge seg fast til underlaget for best mulig veigrep. Men dette øker rullemotstanden som igjen gir økt forbruk. Hvis du øker luttrykket vil det være mindre kontaktflate mot underlaget, og det vil bli en mindre del av dekket som suger seg fast.

Mine egne målinger viser at vinterdekk gir meg økt forbruk, men dette har også en naturlig sammenheng med dekktrykket jeg kjører med.
Dekkene taper noe lufftrykk over tid, uansett, og bør kontrolleres jevnlig. Kulde komprimerer også luften, så man bør øke trykket rundt 10 % ekstra om vinteren.

Når jeg har piggdekkene på kjører jeg med lavere dekktrykk, dette for at flest mulig pigger skal være i kontakt med underlaget / isen. Men med mer kontaktflate øker også rullemotstanden, som igjen øker forbruket.

Når jeg har de piggfrie dekkene på kjører jeg med høyere dekktrykk, dette for at dekkene best mulig skal "skjære" igjennom snøen og få kontakt med det faste underlaget under snøen for mest mulig grep. Men motoren må jobbe mer for å få bilen igjennom snøen, og også øker forbruket. Lavere lufttrykk på snø gjør at det føles som bilen "seiler" oppå snøen, og gir en svært ubehagelig følelse i svinger.

Sommerdekkene på sommerføre er såklart det beste hva drivstofforbruk angår. Minst naturlig motstand fra veidekket, du kan øke dekktrykket for å gi en mer "sportslig" kjørefølelse (høyere trykk i dekkene gir mer respons i rattet om hva hjulene foretar seg), som ytterligere reduserer rullemotstanden.

Jeg bruker sjelden bilen utover pendling til / fra jobb, så mine egne tall viser grovt regnet disse distansene mellom drivstofffylling:
Piggdekk: 750 Km
Piggfritt: 850 Km
Sommerdekk: 950 Km

VW Caddy, 1.9 TDi, fremhjulsdrift, alle hjulsettene er 15".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (8 minutter siden):

Piggfrie dekk har grove spor, og er laget for å suge seg fast til underlaget for best mulig veigrep. Men dette øker rullemotstanden som igjen gir økt forbruk. Hvis du øker luttrykket vil det være mindre kontaktflate mot underlaget, og det vil bli en mindre del av dekket som suger seg fast.

 

Dette er ikke et godt råd fordi du vil også få mindre veigrep som gir dårligere unnamanøvreringsevne og lengre bremsestrekker. 

 

 

 

Endret av Tronhjem
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Reint intuitivt så gir det god meining at ein får høgare forbruknår vegen er våt og det er litt for varmt til at gummien har perfekt konsistens.
Som påpeikt så vil våt vegbane føre til at dekket må forskyve vatn som gir meir friksjon og dermed høgare forbruk. Den store X-faktoren er at det kjem veldig ann på designen av dekka, og det er ikkje gitt at alle vinterdekk handterer overflatevatn på same måte.

Einaste måten å få sikre svar på er ved å gjere eksperiment under like forhold men ulike dekk.

 

Eg ser det skrives litt om denne 10% grensa, men den er det heller ikkje ein fagleg einigheit om. Eg har til og med sett ein omvendt abefaling som går på å ha 10% lavare trykk på vinterdekka, dette utifrå tanken om at ved lavt dekktrykk så har ein større kontaktflate mellom dekk og asfalt.
Viktigaste grunnen til at det ikkje er fagleg einigheit i kva som er best er at kva som er den beste kombinasjonen av dekk og lufttrykk kjem veldig ann på situasjonen, og ikkje minst kva ein legg som måleparameter.
Når ein dekkprodusent anbefalar eit dekktrykk på X bar så er dette eit kompromiss mellom mange ulike og til dels motstridane omsyn. Det som er best for drivstofføkonominen er ikkje nødvendigvis best for bremselengda, og det som er bra for kort bremselengde kan være mindre bra for framkomelegheita.

Høgare dekktrykk gir mindre kontaktflate slik at det er mindre gummi som til ei kvar tid er i kontakt med underlaget. Ei slik redusert kontaktflate vil typisk føre til lengre bremselengde og dårlegare styring, men samtidig vil ei lita kontaktflate kunne være fordelaktig for framkomelegheita sidan heile vekta av bilen blir samla på eit mindre område slik at den delen som er i kontakt med underlaget får maksimal kontaktflate.
Det er likevel stor forskjell på type dekk. Det å ha høgt trykk og dermed liten kontaktflate er nok meir fordelaktig ved bruk av piggdekk der heile vekta av bilen til ei kvar tid er fordelt på berre nokre få piggar som får grave seg godt ned i underlaget, enn det er på piggfrie vinterdekk som får sin friksjon primært med å ha mest mogleg gummi i kontakt med underlaget.

Lenke til kommentar
Tronhjem skrev (1 time siden):

Dette er ikke et godt råd fordi du vil også få mindre veigrep som gir dårligere unnamanøvreringsevne og lengre bremsestrekker.

Sant, det er negativer med alle mine forslag over. Men her var det spesifikt snakk om drivstofforbruk, og jeg prøvde å holde det kort.

Det er også mange flere faktorer som spiller inn på drivstofforbruket utover dekktrykk - selve dekkene (kvalitet, alder, gummiblanding), bilen man kjører (alder, motorkraft, motortype og generell tilstand), pluss eksterne faktorer (vind, temperatur og terreng / underlag)...og ikke minst hvordan man kjører. Vil man få ned forbruket så kjører man saktere, og unngår raske akselerasjoner. Selv er jeg veldig glad i å sette bilen i fri i nedoverbakker.

Alt man gjør med en bil, alt bilen er, er et kompromiss. Og man må bare velge det som er viktigst for en selv. Og i mitt område er det lite våt vei, så det er noe jeg har lite erfaring med. Jeg har en kort sommer med perioden med tørr asfalt telt i uker, og resten er vinter med enten is eller snø. Så jeg kjøper alltid premiumdekk (billigste forsikringen som er), og prøver å kjøre etter forholdene. Har også investert kraftig i utstyr for å kunne gjøre hjulskiftet raskest mulig dersom forholdene skulle endre seg.

Jeg må også legge til at for meg personlig er ikke drivstofforbruket så viktig.

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 4.3.2024 at 12:52 PM, PaladinNO said:

Vil man få ned forbruket så kjører man saktere, og unngår raske akselerasjoner. Selv er jeg veldig glad i å sette bilen i fri i nedoverbakker.

Setter du bilen i fri i nedoverbakker, *øker* du forbruket. En bil med elektronisk innsprøyting som triller uten gasspådrag vil stanse drivstoff tilførselen, og la hjulene drive motoren. Om du setter den i fri, må motoren bruke drivstoff for å ikke stanse.

 

For ikke snakke om at bremsene dine vil bli varme og slitte.

Endret av likferd
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
38 minutes ago, likferd said:

Setter du bilen i fri i nedoverbakker, *øker* du forbruket. En bil med elektronisk innsprøyting som triller uten gasspådrag vil stanse drivstoff tilførselen, og la hjulene drive motoren. Om du setter den i fri, må motoren bruke drivstoff for å ikke stanse.

 

For ikke snakke om at bremsene dine vil bli varme og slitte.

Ja dette er poenget med hybridbiler. De skrur ICE-motoren helt av og bruker elmotoren til å lade et batteri i stedet for å bremse med bremsene. Da får man en del av energien tilbake i stedet for å svi den av som varme i skivene/tromlene. Med litt enkel planlegging når man kjører så kan man ofte kjøre hele turer helt uten å bruke bremsene. Dog har dette sine egne problemer igjen.

Når man bremser på giret med en ICE-bil så vil man fremdeles brenne av bevegelsesenergien som varme, men man får det i bilens kjølesystem i stedet for i bremsene. Men man slipper som nevnt å brenne av drivstoff.

Lenke til kommentar
likferd skrev (1 time siden):

Setter du bilen i fri i nedoverbakker, *øker* du forbruket. En bil med elektronisk innsprøyting som triller uten gasspådrag vil stanse drivstoff tilførselen, og la hjulene drive motoren. Om du setter den i fri, må motoren bruke drivstoff for å ikke stanse.

 

For ikke snakke om at bremsene dine vil bli varme og slitte.

Om du kjører nedover slik at luft og rullemotand er identisk med vektbidraget nedover (Konstant fart) vil motoren enten gå med et par tusen omdreininger og produsere null kw. Setter du bilen i fri da vil den rulle i konstant fart med 700rpm og litt lavere forbruk. Som sagt kun i spesielle tilfeller er det lurt. Tror noen nyere biler har dette og kaller det coasting(BMW?)

Lenke til kommentar

Alle (svjv) moderne biler siden senest 90-tallet skrur av bensintilførselen fullstendig når du slipper gassen og bremser på motoren. Dvs. 0 forbruk. Trykker du inn clutchen og lar motoren gå på tomgang vil du i prinsippet få et uendelig høyere forbruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...