Gå til innhold

Nintendo saksøker den populære Switch-emulatoren Yuzu


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
pakjensen skrev (2 timer siden):

Har ikke brukt denne selv men emulatoren gjør det vel ikke mulig å piratkopiere? Eller kan man søke på og laste ned spill direkte i Yuzu?

Nei. Det er en emulator.

Eplebit skrev (49 minutter siden):

Det er dumt. Jeg bruker den siden man til en viss grad kan komme rundt den elendige hardwaren i switchen og kunne kjøre spillene i brukbare oppløsninger og slikt. På f.eks. Xenoblade Chronicles (særlig 2) var det natt og dag.

Kommer aldri til å forsvinne. 

 

Lastet ned nyeste build til Linux og kildekoden fra github. Tilfelle...

Lenke til kommentar
alike skrev:
Rettmessig!
Kan du begrunne den uttalelsen? Kanskje det var lite gjennomtenkt og at du ikke har noe å basere det på, men jeg må si jeg er sjokkert over at Nintendo går til sak på et så, tilsynelatende, syltynt grunnlag. Jeg strever med å forstå at utviklerne av Yuzu har gjort noe ulovlig. Hvorfor går de ikke etter utviklere av f.eks torrent-klienter? Det ville naturligvis vært absurd, men ikke noe mindre enn at de går etter Yuzu, slik jeg ser det.
Lenke til kommentar
Tyralyon skrev (42 minutter siden):
alike skrev (13 timer siden):
Rettmessig!

Kan du begrunne den uttalelsen? Kanskje det var lite gjennomtenkt og at du ikke har noe å basere det på, men jeg må si jeg er sjokkert over at Nintendo går til sak på et så, tilsynelatende, syltynt grunnlag. Jeg strever med å forstå at utviklerne av Yuzu har gjort noe ulovlig. Hvorfor går de ikke etter utviklere av f.eks torrent-klienter? Det ville naturligvis vært absurd, men ikke noe mindre enn at de går etter Yuzu, slik jeg ser det.

Nintendo har ingen sak, hele formålet med søksmålet er for intet annet enn å ovelesse utvikler teamet bak yuzu med juridiske gebyrer og utgifter i kjent Nintendo stil, så håper de på at ringvirkningene for dette blir at ingen andre heller tørr å prøve seg på emulering.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tyralyon skrev (8 timer siden):
alike skrev (21 timer siden):
Rettmessig!

Kan du begrunne den uttalelsen? Kanskje det var lite gjennomtenkt og at du ikke har noe å basere det på, men jeg må si jeg er sjokkert over at Nintendo går til sak på et så, tilsynelatende, syltynt grunnlag. Jeg strever med å forstå at utviklerne av Yuzu har gjort noe ulovlig. Hvorfor går de ikke etter utviklere av f.eks torrent-klienter? Det ville naturligvis vært absurd, men ikke noe mindre enn at de går etter Yuzu, slik jeg ser det.

En emulator er vel et program som utelukkende eksistere for å gi muligheten til å spille for eksempel et Nintendo-spill uten å behøve å eie konsollen ? Den som gjerne bruker en slik emulator gjør det gjerne fordi man ikke ønsker å bruker penger på konsollen, men har samtidig et behov for å spille spillet. En torrent-klient som du bruker som sammenligning er ikke noe som utelukkende er utviklet for å piratkopiere selv om den kan brukes til det. Litt det samme som at en nettside kan brukes til å dele ulovlig innhold selv om den ikke var ment brukt til det.

Når utvikleren av Yuzu bestemte seg for å utvikle programmet vil tro han gjorde det fordi han er negativ til å måtte betale penger for den underholdningen et spill gir. Hvorfor ellers skulle han ville lage et verktøy som muliggjør gratis spilling av et spill noen har brukt titusener av timer og millioner av kroner på å lage ?

Endret av alike
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Folk er rare. Fanboys 🙄

Beskytter store selskaper som behandler kundene sine dårlig. Skjønner det ikke. 

Har ikke kjøpt et eneste Nintendo spill. Kommer aldri til å gjøre det. Nintendo gjør det ikke særlig vanskelig når de lager svake konsoller som har spill som kan emuleres på en telefon eller håndholdt sak.

Kjøper for det meste indie spill. Støtter FOSS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (35 minutter siden):

Folk er rare. Fanboys 🙄

Beskytter store selskaper som behandler kundene sine dårlig. Skjønner det ikke. 

Har ikke kjøpt et eneste Nintendo spill. Kommer aldri til å gjøre det. Nintendo gjør det ikke særlig vanskelig når de lager svake konsoller som har spill som kan emuleres på en telefon eller håndholdt sak.

Kjøper for det meste indie spill. Støtter FOSS.

Jeg er ikke fanboy. Har aldri eid et Nintendoprodukt i mitt liv og kommer nok aldri til å gjøre det heller. Det jeg er imot er folk som nekter å betale for et produkt andre har brukt tiden sin på, så kan man mener akkurat hva man vil om selskapet. Stjeling er ikke greit uansett!

Skal man straffe Nintendo kan man heller la være å bruke produktene deres. Men der har du selve problemet. Folk er så vanvittig avhengig av spill at de gjør seg til kriminell over samme beløp de bruker på godterier som de også er avhengige av.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
alike skrev (3 timer siden):

Jeg er ikke fanboy. Har aldri eid et Nintendoprodukt i mitt liv og kommer nok aldri til å gjøre det heller. Det jeg er imot er folk som nekter å betale for et produkt andre har brukt tiden sin på, så kan man mener akkurat hva man vil om selskapet. Stjeling er ikke greit uansett!

Skal man straffe Nintendo kan man heller la være å bruke produktene deres. Men der har du selve problemet. Folk er så vanvittig avhengig av spill at de gjør seg til kriminell over samme beløp de bruker på godterier som de også er avhengige av.

Takk for en god latter i trist hverdag🤣 Kriminell? 

Lenke til kommentar
alike skrev (4 timer siden):

En emulator er vel et program som utelukkende eksistere for å gi muligheten til å spille for eksempel et Nintendo-spill uten å behøve å eie konsollen ? Den som gjerne bruker en slik emulator gjør det gjerne fordi man ikke ønsker å bruker penger på konsollen, men har samtidig et behov for å spille spillet. En torrent-klient som du bruker som sammenligning er ikke noe som utelukkende er utviklet for å piratkopiere selv om den kan brukes til det. Litt det samme som at en nettside kan brukes til å dele ulovlig innhold selv om den ikke var ment brukt til det.

Når utvikleren av Yuzu bestemte seg for å utvikle programmet vil tro han gjorde det fordi han er negativ til å måtte betale penger for den underholdningen et spill gir. Hvorfor ellers skulle han ville lage et verktøy som muliggjør gratis spilling av et spill noen har brukt titusener av timer og millioner av kroner på å lage ?

Vel, nå oppfordrer ikke YUZU på noen måte at brukerne skal bruke dette til piratkopiering. YUZU !kan! brukes til piratkopierte spill med de rette nøklene, som f.eks en kopi av YUZU med spillet inkludert i en torrent.

 

"How do I get games?

You are legally required to dump your games from your Nintendo Switch. "

Har selv brukt YUZU for det er tortur å spille på en så svak maskin.

Nintendo burde heller bruke resurser på en maskin som ikke er utdatert ved lansering. BOTW dipper under 15fps i noen scenarioer og ligger rundt 20fps. 60fps burde være målet.

Det beviser at det er stor etterspørsel som Nintendo ikke er interessert i å møte. Per dags dato ligger Nintendo minst 15 år bak konkurrentene på servere og konsollen.

Endret av Saltkorn
Lenke til kommentar

Det var noen på Youtube som tok til orde for at piratkopiering ville være lovlig så lenge piratkopi-spilling ga en bedre spillopplevelse enn originalen. Logikken høres rar ut, men så lenge du har betalt for (det fysiske) spillet er det ingenting galt i dette? Det er ingen som kan innskrenke deg i å få en bedre opplevelse enn den de selv klarer å levere. For å si det grovt: en bedre spillopplevelse og en verre spillopplevelse, er det to ulike servicetyper? For for mange dagens spill, så eier vi jo tom. ingenting, men bare kjøper en service.

Hva emulering angår, er det jo bare en muliggjøring av en spillopplevelse på en annen plattform enn den som spillet i utgangspunktet var designet for. Det er jo dette som er hele poenget. Ser ikke noe kriminelt i at noen gjør det mulig mens opphavsselskapet nekter deg denne mulighet. Det emulator-selskapene gjør, er å gi en ekstra service som opphavsselskapet ikke er i stand til å levere. Kan noen stoppe dem fra dette uten å tilby samme tjenesten?

Kan Jameson stoppe meg fra å lage Whisky-Cola når jeg vil det? Det er ca. dette Nintendo forsøker å gjøre.

PS Aldri hatt Nintdendo eller brukt emulator (prøvde det med Gameboy-emulator for mange herrens år siden).

Lenke til kommentar

Det er ingen menneskerett å få spille nintendo spill. Slutt med alt bullshittet om svak maskin og "15 år" bak konkurrentene. Latterlige argumenter om ditt og datt. Det er kriminelt, enkelt å greit. Aksepterer at du gjør noe kriminelt, det er ingen konsekvenser for det.

99 prosent av alle som piratkopierer gjør det fordi de ikke gidder å betale, jeg gjorde det selv en gang. Slutt å få det til å høres ut som noe annet en det det er.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Alpred93 skrev (18 minutter siden):

Det er ingen menneskerett å få spille nintendo spill. Slutt med alt bullshittet om svak maskin og "15 år" bak konkurrentene. Latterlige argumenter om ditt og datt. Det er kriminelt, enkelt å greit. Aksepterer at du gjør noe kriminelt, det er ingen konsekvenser for det.

99 prosent av alle som piratkopierer gjør det fordi de ikke gidder å betale, jeg gjorde det selv en gang. Slutt å få det til å høres ut som noe annet en det det er.

Nå er det heller ikke piratkopiering i seg selv søksmålet dreier seg om, men emulering. Så prøver selvfølgelig Nintendo å argumentere for at emulering fasiliterer piratkopiering, noe som i praksis sikkert stemmer til en viss grad (eller i større grad, slik du påstår), men de skal vel slite med å vinne fram med denne argumentasjonen i retten.

Nintendo siteres feks også på følgende: 

Sitat

Nintendo goes directly after this argument [backup copies] in its lawsuit, arguing that buying a Switch game only means you "have Nintendo's authorization to play that single copy on an unmodified Nintendo Switch console." Any other copy is by definition an "unauthorized copy," Nintendo says, even if its made by the original purchaser for their own personal use. (https://arstechnica.com/gaming/2024/02/how-strong-is-nintendos-legal-case-against-switch-emulator-yuzu/)

Mer enn at Nintendo trenger å få seg en på kjeften, så er det åpenbart et behov for en ganske kraftig reguleringsprosess når det kommer til kjøp og salg av digitale produkter.

Nintendo er merkelig. Hardcore-fansen synes å kunne leve med at "Nintendo living their Nintendo life". Casual-folket gir seg f, og det der der pengene er uansett. Så har du landskapet i midten, der Nintendo bare framstår som et mer og mer tungvint og bakoverlent selskap, som ikke kunne brydd seg mindre om å spille på lag med fansen. Tenkt hva de kunne fått til med IP-ene sine, hadde de bare vært litt fremoverlent. Tenk på hva Smash (og kanskje spesielt Melee) kunne vært om Nintendo ikke hadde vært fullstendig i utakt med hvordan spill konsumeres i dag? Tenk om Nintendo hadde vist et snev av interesse for feks speedrunning, i stedet for å innta holdningen om at det er å "spille spillet feil, og ikke etter våre intensjoner eller vår autorisasjon (ref. sitat over)".

Dette handler langt fra bare om piratkopiering, men at Nintendo er så Nintendo som det går an.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Raspeball skrev:
Alpred93 skrev (18 minutter siden):

Det er ingen menneskerett å få spille nintendo spill. Slutt med alt bullshittet om svak maskin og "15 år" bak konkurrentene. Latterlige argumenter om ditt og datt. Det er kriminelt, enkelt å greit. Aksepterer at du gjør noe kriminelt, det er ingen konsekvenser for det.

99 prosent av alle som piratkopierer gjør det fordi de ikke gidder å betale, jeg gjorde det selv en gang. Slutt å få det til å høres ut som noe annet en det det er.

Nå er det heller ikke piratkopiering i seg selv søksmålet dreier seg om, men emulering. Så prøver selvfølgelig Nintendo å argumentere for at emulering fasiliterer piratkopiering, noe som i praksis sikkert stemmer til en viss grad (eller i større grad, slik du påstår), men de skal vel slite med å vinne fram med denne argumentasjonen i retten.

Nintendo siteres feks også på følgende: 

Sitat

Nintendo goes directly after this argument [backup copies] in its lawsuit, arguing that buying a Switch game only means you "have Nintendo's authorization to play that single copy on an unmodified Nintendo Switch console." Any other copy is by definition an "unauthorized copy," Nintendo says, even if its made by the original purchaser for their own personal use. (https://arstechnica.com/gaming/2024/02/how-strong-is-nintendos-legal-case-against-switch-emulator-yuzu/)

Mer enn at Nintendo trenger å få seg en på kjeften, så er det åpenbart et behov for en ganske kraftig reguleringsprosess når det kommer til kjøp og salg av digitale produkter.

Nintendo er merkelig. Hardcore-fansen synes å kunne leve med at "Nintendo living their Nintendo life". Casual-folket gir seg f, og det der der pengene er uansett. Så har du landskapet i midten, der Nintendo bare framstår som et mer og mer tungvint og bakoverlent selskap, som ikke kunne brydd seg mindre om å spille på lag med fansen. Tenkt hva de kunne fått til med IP-ene sine, hadde de bare vært litt fremoverlent. Tenk på hva Smash (og kanskje spesielt Melee) kunne vært om Nintendo ikke hadde vært fullstendig i utakt med hvordan spill konsumeres i dag? Tenk om Nintendo hadde vist et snev av interesse for feks speedrunning, i stedet for å innta holdningen om at det er å "spille spillet feil, og ikke etter våre intensjoner eller vår autorisasjon (ref. sitat over)".

Dette handler langt fra bare om piratkopiering, men at Nintendo er så Nintendo som det går an.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_Nintendo_Switch_video_games Nintendo lever godt på situasjonen slik den er nå, de har absolutt ingen grunn til catere til speedrunnere og annet tull. Super smash har solgt 33 millioner kopier på switch, super mario odyssey har solgt 27 millioner. Hva speedrunnere (et latterlig lite marked) mener er for dem fullstendig likegyldig. Nintendo selger så mye at de kan drite i hva alle andre gjør, de lever i sin egen verden.
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig lever Nintendo godt på situasjonen slik den er nå, og ingen har heller påstått noe annet. De kan bare dose på, og leve veldig fint med det.

Poenget mitt var at selv om man tjener penger som gress, så _må_ man ikke nødvendigvis opptre som om kunden "skylder deg ubetinget lojalitet", slik Nintendo fremstår. Det er lov å prøve å høste noe goodwill hos fansen/kundene, men det er selvfølgelig lov å ignorere dem også. Som du korrekt poengterer, så er feks speedrunning et veldig smalt marked å høste goodwill hos.

Men, nå beveger jeg meg et stykke utenfor tråden. Jeg håper Nintendo taper søksmålet ettertrykkelig, og at det som konsekvens vil føre til en gjennomgang av nødvendige reguleringer tilknyttet kjøp og salg av digitale produkter, som feks spill. Det er jo tross alt lov å drømme.

Lenke til kommentar

Nintendo taper ikke noe på at jeg prøver noen spill. Ville ikke kjøpt de uansett. Jeg liker mer å få ting til å fungere enn å spille. 

Har vært pirat siden jeg var på barneskolen. Med VIC-20. Samme med Amiga.

Hadde en Gamecube i noen uker eller måneder. Kjøpte spill.

Kjøpte original xbox. Moddet den. Lastet ned spill.

Kjøpte 360. Software mod. Kjøpte spill som ble rippet og lastet opp, lastet ned spill. 

Har alltid lastet ned Software, filmer og TV serier.

Vært svært aktiv på DC++. Så private torrentsider. 

Har lastet ned en del på repacks sider. 

Nå kjøper jeg på Steam. Alle repacks spillene er slettet. Kjøpte 3 spill i dag som jeg hadde lastet ned tidligere + 10 andre spill + 3 DLC. En av dem hadde jeg fra før på Epic. Nesten kun indie games.

Men Nintendo Mario vs Donkey Kong ble lastet ned for noen dager siden. 

Jeg er pirat, ikke kriminell 😆

 

 

Endret av Kenhten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...