Gå til innhold

Neddyssing av en meningsmåling?..


Anbefalte innlegg

Ok, jeg har hatt noen innlegg i "Oppslagstavlen", men  veldig få her på Politikk og Samfunn.  Jeg ser i en orientering fra en moderator om hvilke typer innlegg som bør gå til "Oppslagstavlen", og hvilke som med fordel bør postes her under Politikk og Samfunn.  I veiviseren kan man lese at "Hvis du lager en tråd der du spør spørsmål eller ønsker å ta opp et emne, så skal det i Politikk og Samfunn".

Og gjett om man ikke har god grunn til å stille et spørsmål i dag, hvis man har vært litt observant med tanke på viktige TV-nyheter.  Det handler om at Aftenposten og NRK der begge mediehusene for tiden  abonnerer sammen om politiske meningsmålinger fra Norstat, som da blir  presentert samme dag.   I Aftenposten ser man en analyse av dagens meningsmåling, der Ap gjør det på nytt ganske svakt, SV går litt tilbake, Høyre er nok en gang største partiet, men litt oppsiktsvekkende går altså FrP mest fram med over 2 %..

Disse meningsmålingene pleier jo alltid å bli vist med fargerike søylediagrammer  i Dagsrevyen, og gjerne fulgt opp med en kommentar/analyser fra en av  de ganske så dyktige (bl.a. fordi de stort sett greier å fremstå tilsynelatende relativt politisk nøytrale faktisk) politiske kommentatorene  de holder seg med.  Men i dag så ble av en eller annen grunn.. denne siste meningsmålingen ikke funnet "verdig" gitt til å bli presentert i den antatt viktigste nyhetssendingen til NRK, altså Dagsrevyen kl. 19.00.  Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil her, at jeg har oversett en slik presentasjon, men det er jeg ganske sikker på at jeg ikke har (Dagsrevyen fra 14. februar blir selvfølgelig søkbar i ettertid nå). 

Så til spørsmålet; - hvorfor i all verden ble ikke denne "lisenspenge-påkostede" meningsmålingen nevnt med en eneste setning i denne viktige nyhetssendingen?  Kunne det ha noe med FrPs  ganske betydelige fremgang på denne målingen (og f.eks. SVs tilbakegang kanskje?).  Jeg tror det, men er det noen som mener å ha en bedre forklaring på denne "tausheten" om akkurat denne meningsmålingen, så ser jeg jo fram til å få det "forklart".   Det handler vel om "politikk og samfunn" dette..  Høyst påfallende var det iallfall. 

(Meningsmålingen ble riktignok nevnt i Nyhetsmorgen på radio).

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skeptikus skrev (33 minutter siden):

Ok, jeg har hatt noen innlegg i "Oppslagstavlen", men  veldig få her på Politikk og Samfunn.  Jeg ser i en orientering fra en moderator om hvilke typer innlegg som bør gå til "Oppslagstavlen", og hvilke som med fordel bør postes her under Politikk og Samfunn.  I veiviseren kan man lese at "Hvis du lager en tråd der du spør spørsmål eller ønsker å ta opp et emne, så skal det i Politikk og Samfunn".

Og gjett om man ikke har god grunn til å stille et spørsmål i dag, hvis man har vært litt observant med tanke på viktige TV-nyheter.  Det handler om at Aftenposten og NRK der begge mediehusene for tiden  abonnerer sammen om politiske meningsmålinger fra Norstat, som da blir  presentert samme dag.   I Aftenposten ser man en analyse av dagens meningsmåling, der Ap gjør det på nytt ganske svakt, SV går litt tilbake, Høyre er nok en gang største partiet, men litt oppsiktsvekkende går altså FrP mest fram med over 2 %..

Disse meningsmålingene pleier jo alltid å bli vist med fargerike søylediagrammer  i Dagsrevyen, og gjerne fulgt opp med en kommentar/analyser fra en av  de ganske så dyktige (bl.a. fordi de stort sett greier å fremstå tilsynelatende relativt politisk nøytrale faktisk) politiske kommentatorene  de holder seg med.  Men i dag så ble av en eller annen grunn.. denne siste meningsmålingen ikke funnet "verdig" gitt til å bli presentert i den antatt viktigste nyhetssendingen til NRK, altså Dagsrevyen kl. 19.00.  Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil her, at jeg har oversett en slik presentasjon, men det er jeg ganske sikker på at jeg ikke har (Dagsrevyen fra 14. februar blir selvfølgelig søkbar i ettertid nå). 

Så til spørsmålet; - hvorfor i all verden ble ikke denne "lisenspenge-påkostede" meningsmålingen nevnt med en eneste setning i denne viktige nyhetssendingen?  Kunne det ha noe med FrPs  ganske betydelige fremgang på denne målingen (og f.eks. SVs tilbakegang kanskje?).  Jeg tror det, men er det noen som mener å ha en bedre forklaring på denne "tausheten" om akkurat denne meningsmålingen, så ser jeg jo fram til å få det "forklart".   Det handler vel om "politikk og samfunn" dette..  Høyst påfallende var det iallfall. 

(Meningsmålingen ble riktignok nevnt i Nyhetsmorgen på radio).

Vi må huske at Høyre er det vanligste partiet å stemme på blant ledere i mediehusene. Det er nok ikke politisk motivert da omtrent alt var innafor feilmarginene og ap stort sett har gått nedover mens høyre har gått oppover. Eneste noe spesielle her var vel SV og Frp? Men jeg er allikevel enig i at det kan se rart ut når de pleier å ta med sånt

Endret av majer
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
majer skrev (43 minutter siden):

Vi må huske at Høyre er det vanligste partiet å stemme på blant ledere i mediehusene.

Vel, hvis du har en mer konkret referanse å vise til med dette, så kom gjerne med den...  Jeg tror ikke at dette akkurat kan stemme gitt, men det er nå min mening.  Men når det gjelder den aktuelle saken med akkurat denne meningsmålingen, så har jeg ingen tro på at det er kringkastingssjefen som liksom skal gi ordre til Dagsrevy-redaksjonen om hva de skal dekke av dagens nyheter og ikke, hehe, det er nok ikke slik det fungerer gitt.  Da befinner det seg nok innflytelsrike, selvstendige og sikkert politisk bevisste folk seg "på gølvet" i selve redaksjonene der på huset, det er nok der det i tilfelle selvfølgelig bestemmes hva som skal med og ikke.  (Du har kanskje sett statistikken over hva journalister sånn grovt sett stemmer her i landet?  Lå ute en oversikt for et par år siden, har den ikke her akkurat nå).  Der var det en solid slagside til en viss side i politikken gitt, uten å gå noe nærmere inn på det her og nå. 

Greia er at Aftenposten viste målingen i dag, interessant nok den, og avisa hadde som sagt en analyse vedr. målingen.  Slik praksis gjerne er.  Det var høyst merkelig/uvanlig  at ikke Dagsrevyen nevnte målingen, det er min "politiske" påstand. 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
22 hours ago, majer said:

Vi må huske at Høyre er det vanligste partiet å stemme på blant ledere i mediehusene.

Mediehusene i Norge styres ikke av lederene alene.

Her er hva journalistene som driver mediehusene stemmer.

image.png.155f42348d0f41fe9839c886fbe764ac.png

Endret av Camlon
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
23 hours ago, Skeptikus said:

Jeg tror det, men er det noen som mener å ha en bedre forklaring på denne "tausheten" om akkurat denne meningsmålingen, så ser jeg jo fram til å få det "forklart".   Det handler vel om "politikk og samfunn" dette..  Høyst påfallende var det iallfall. 

Det er ikkje valgår. Den endrer ingenting, og feilmarginen er på 1.4% - dvs. at den knapt gir ny informasjon. Den ser slik ut:

image.png.f562987f33c364e9fe1106e30a7a033d.png

Det er med all respekt å melde omlag null bevegelse. Huker ein av for endring ser ein følgjande:

image.png.9154cb8d12352a8482b9e5bc7512935e.png

Det er enkelt og greit andre saker som er viktigare. Og difor vel dagsrevyen vekk dette.

Endret av barfoo
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (22 timer siden):

Det er enkelt og greit andre saker som er viktigare. Og difor vel dagsrevyen vekk dette.

Ja visst ja.  Såvidt jeg husker var det jo f.eks. et innslag om ei grispurke som hadde fått flere unger enn vanlig.  Slikt er viktigere enn hvordan det ligger an med oppslutningen om de forskjellige partiene og de såkalt politiske vindene må vite, om det er stabilt eller noen litt signifikante endringer osv..  Et annet innslag i akkurat denne Dagsrevysendingen var f.eks. om en stakkars mann som hadde fått noe hjertetrøbbel i løpet av sin første date med kvinnen han nå var gift med, men ikke alvorligere enn at de nå i ettertid kunne le litt av episoden visstnok.  Ja, ja, sånn var vel verdig et oppslag i Dagsrevyen da tydeligvis.   Vel, vel, nok om eksempler på min motdebattants påstand om "saker som er viktigere" osv.

(Ved sikkert en for oppleser språklig "forsnakkelse" i radionyhetene  sånn grytidlig på morgenen den dagen meningsmålingsresultet kom,  så lød det iallfall vitterlig slik da: "FrP puster Ap i nakken".  (Hm, du verden, interessant, får vel se mer om dette i Dagsrevyen da sikkert, var vel tanken som streifet meg der og da). Mon tro hva er da vitsen med å koste på slike visstnok ganske kostbare  meningsmålinger hver måned hvis ikke publikum (les; lisensbetalerne) i det minste skal få se f.eks. disse søylediagrammene i landets aller viktigste nyhetssending, nemlig allmennkringkasterens  Dagsrevy? 

Og hvorfor fant Aftenposten denne målingen såpass interessant at avisa i tillegg til å presentere prosentene for de forskjellige partiene, også hadde en analyse ved politisk redaktør der han tok for seg noe vedrørende forholdet mellom SV og AP?   Dette med de månedlige meningsmålingene på forskjellig hold (div. aviser, TV2 osv.) de blir jo alltid presentert, ofte med store oppslag selv om det ikke er noen vesentlige endringer, de blir iallfall nevnt for sitt publikum.

En endring på over 2 prosent fra forrige måned slik som var for FrP denne gangen, det er faktisk regnet som en markant endring.  Men neste måned er nok sikkert det partiet tilbake en prosent eller to igjen, og da er nok meningsmålingene og søylediagrammene tilbake på skjermen skal du se...

(F.eks. alle 50 - 60-åringene som man stadig hører/leser om og som nå fortviler over at deres gamle foreldre ikke kommer inn på aldershjem, og de sliter seg helt  ut med å måtte selv pleie og se til sine gamle, pga. kommunenes skrantende økonomi osv., vel f.eks. slike har visst stort sett ikke sansen for FrPs fantastiske forslag om at den styrtrike norske staten nå burde overta finansieringen og få til en verdig eldreomsorg.  De burde faktisk gått mann av huse og stemt fram dette partiet som har dette standpunktet, men det gjør de jo ikke så det monner, men slutt og klag over stoda på dette feltet da ihvertfall..).  

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Skeptikus skrev (På 15.2.2024 den 12:14 AM):

Vel, hvis du har en mer konkret referanse å vise til med dette, så kom gjerne med den...  Jeg tror ikke at dette akkurat kan stemme gitt, men det er nå min mening.  Men når det gjelder den aktuelle saken med akkurat denne meningsmålingen, så har jeg ingen tro på at det er kringkastingssjefen som liksom skal gi ordre til Dagsrevy-redaksjonen om hva de skal dekke av dagens nyheter og ikke, hehe, det er nok ikke slik det fungerer gitt.  Da befinner det seg nok innflytelsrike, selvstendige og sikkert politisk bevisste folk seg "på gølvet" i selve redaksjonene der på huset, det er nok der det i tilfelle selvfølgelig bestemmes hva som skal med og ikke.  (Du har kanskje sett statistikken over hva journalister sånn grovt sett stemmer her i landet?  Lå ute en oversikt for et par år siden, har den ikke her akkurat nå).  Der var det en solid slagside til en viss side i politikken gitt, uten å gå noe nærmere inn på det her og nå. 

Greia er at Aftenposten viste målingen i dag, interessant nok den, og avisa hadde som sagt en analyse vedr. målingen.  Slik praksis gjerne er.  Det var høyst merkelig/uvanlig  at ikke Dagsrevyen nevnte målingen, det er min "politiske" påstand. 

 

Det er redaktører, ikke journalister, som er ansvarlige for og bestemmer hvilke nyhetssaker som skal publiseres. Og blant redaktører stemmer klart flest Høyre, deretter Venstre og AP.

https://www.journalisten.no/dette-stemmer-pressefolk-bla-bolge-hos-redaktorene/572193?noLog=1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Skeptikus said:

En endring på over 2 prosent fra forrige måned slik som var for FrP denne gangen, det er faktisk regnet som en markant endring. 

Det er ifølgje Aftenposten innanfor feilmarginane.

Du har null substans,kun konspirativt vas å komme med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
spiff42 skrev (46 minutter siden):

Og blant redaktører stemmer klart flest Høyre, deretter Venstre og AP.

Takker for henvisningen til fjorårets medieundersøkelse. Interessant den.  Tenk å ha hele hurven av journalister og redaktører tydeligvis sterkt imot seg (for ikke å snakke om det populære mobbeprogrammet som går på NRK TV fredagskveldene..., men disse klippene er jo ofte morsomme da, det skal sies) og likevel greie å stort sett ligge over 10% oppslutning og vært landets 3. største parti  (og større enn "68-er-partiet" SV over lengre tid nå), det er faktisk ganske imponerende av Fremskrittspartiet.  Hvor stort ville ikke det partiet vært hvis de ikke hadde hele medie-Norge imot seg? Det kan man vel ha lov å fundere på. Det handler om vinkling av stoffet osv. (Men å ivre så  for søndagsåpne butikker bør de med fordel kutte ut ;)  - søndagen trenger vi til å roe oss ned fra all denne fordø----- handlinga gitt..).

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (På 16.2.2024 den 10:20 PM):

Det er ifølgje Aftenposten innanfor feilmarginane.

 

Tallet for den aktuelle feilmargin i denne målingen var altså 1,4%.  Disse mindre interessante/viktige småpartiene var innenfor dette, men for de 4 største partiene, så var avviket større enn dette for 3 av dem, men altså likevel ikke av interesse for NRK Dagsrevyen å presentere sin påkostede meningsmåling, - "denne gangen"..  Hm.  (Dine negative karakteristikker av meg som har etterlyst publisering av denne "valentindags-målingen"  fra 14.februar, det får jeg kanskje ev. heller komme tilbake til, det er nok forresten noe der jeg kunne tenke meg å minne deg på, du som hyppig skribent her på furumet ..). 

Endret av Skeptikus
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Skeptikus said:

Tallet for den aktuelle feilmargin i denne målingen var altså 1,4%

Men større når du samanliknar med andre meiningsmålinger. Fordi dei og har feilmargin. Sjå illustrasjonen eg saksa frå Aftenposten som viser feilmargin med skraverte felt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
barfoo skrev (På 18.2.2024 den 4:15 PM):

andre meiningsmålinger.

Si ifra hvis du noen gang oppdager at en bestilt meningsmåling ikke blir publisert da, (evt. vise til tidligere tilfeller) pga. denne "Valentindagsmålingen" , i følge deg, var så til de grader uinteressant at den  derfor ble sløyfet publisert i nevnte viktige nyhetspost...   Har  ikke jeg observert før iallfall. (Men du vet, på valentindagen skal man jo helst være ekstra grei mot de man "elsker" (for å se på dette med et visst skråblikk hvis tillatt...) og det er jo alltid litt sårt sikkert i slike sammenhenger å være på den tapende siden, så snilt å ta hensyn må vite..).

Endret av Skeptikus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Jarmo said:

Godt med noen nye tall. Fra det jeg kan se har AP, SP og MDG tapt velgere til SV og Høyre.

Tallene er dessverre ikke direkte sammenlignbare, fordi summen av stolpene for de som vil stemme er 79%, ikke 100%."

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
spiff42 skrev (45 minutter siden):

Nei. Det er redaktører som bestemmer hvilke nyhetssaker som publiseres, ikke journalister. Og klart flest redaktører stemmer Høyre.

https://www.journalisten.no/dette-stemmer-pressefolk-bla-bolge-hos-redaktorene/572193?noLog=1 

De kan vel ikke diktere innholdet i artiklene nødvendigvis. En SV/R/MDG journalist vil neppe begynne å skrive en artikkel med Høyre/FrP språk fordi redaktøren heller mot høyresiden.

Endret av DukeNukem3d
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
spiff42 skrev (På 20.2.2024 den 11:42 PM):

et er redaktører som bestemmer hvilke nyhetssaker som publiseres, ikke journalister. Og klart flest redaktører stemmer Høyre

Tida flyr fort gitt, allerede en måned siden siste meningsmåling fra Norstat, som altså lisensfinansierte NRK spleiser på månedlige galluper hos,  sammen med Aftenposten.  Men hva kan det skyldes at hovednyhetssendingen på NRK, selveste Dagsrevyen,  ikke nevner ei heller dagens meningsmålingsresultater med ett eneste ord?  Nå er det altså andre måned på rad at resultatene av hva Norstat har kommet fram til i sine undersøkelser ikke blir nevnt i NRKs TV-sendte nyheter.  How come?

TV-nyhetene pleier jo å ha fargerike søyler som viser stoda, og markerer endringene fra forrige måned osv. på de forskjellige partiene.  Det må være "noe" med disse tallene som de "ansvarlige" for sendingen ikke liker at det blir noe særlig "blest" om, eller mon tro hva skyldes dette "nye" opplegget?  Noen som mener å vite, er det "politikk" kanskje?  Hva er vitsen for NRK å bruke midler på disse månedlige velgerundersøkelsene når de tilsynelatende ikke synes at resultatene bør vises på skjermen, om så bare et par minutter?  Jeg så i ettermiddag også på nettsiden til NRK, men på det tidspunktet var det ikke noe iallfall jeg fant der om denne månedens gallup.  Hm. Dette begynner å bli litt påfallende, mer er det vel egentlig ikke nødvendig å antyde om forholdet.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skeptikus skrev (1 time siden):

Tida flyr fort gitt, allerede en måned siden siste meningsmåling fra Norstat, som altså lisensfinansierte NRK spleiser på månedlige galluper hos,  sammen med Aftenposten.  Men hva kan det skyldes at hovednyhetssendingen på NRK, selveste Dagsrevyen,  ikke nevner ei heller dagens meningsmålingsresultater med ett eneste ord?  Nå er det altså andre måned på rad at resultatene av hva Norstat har kommet fram til i sine undersøkelser ikke blir nevnt i NRKs TV-sendte nyheter.  How come?

Det er ikke valg i nærmeste fremtiden, derfor er det andre ting slik som krigen i Israel, krigen i Ukraina og slikt som skjer her og nå viktigere å få med. Meningsmålingene får grundig dekning og blir kommentert på nett og på radio.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...