Gå til innhold

Svindel i regi av reisesebyrå kiwi.com


Anbefalte innlegg

Seriøst @zanta , bare fordi du ikke gadd å ta kampen sist mot Kiwi.com, betyr det ikke at de/du har rett i hvordan det ble løst. "De selger en reise" - de selger en flybillett gjennom ett digitalt system, ikke faen at det er rimelig at de kan ta så mye ekstra at han i dette tilfellet skal få refundert bare 10% av totalprisen. Han har kjøpt en reise av Kiwi.com, som de ikke lenger klarer å tilby - da har han krav på å få hevet kjøpet dersom de ikke kan tilby en passende erstatning som kunden godtar.

 

PS: Setter stor pris på videre oppdateringer på hva du får som svar fra DNB. Står selv i en reklamasjonssak (konkurs) mot SEB Bank, og det står veldig lite på nett rundt erfaringer med disse ordningene som kredittkortene skal ha for å beskytte oss forbrukere

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, zanta said:

Nei, de sier: "Ved hjelp av nettstedets søkefunksjonalitet kan du søke i og kombinere transporttjenester fra tredjeparter". Bildet ditt viser et søkeresultat. Betingelsene for bruk er tydelig beskrevet, så må andre vurdere om de er urimelige eller ulovlige.

Det kjem ikkje tydeleg fram nei. Gjennom heile prosessen framstår det som om eg kjøper ei reise. Villeiande markedsføring er lovstridig.

6 minutes ago, zanta said:

De viser ikke prisen de betaler videre, eller sin fortjeneste på ditt kjøp, men det bør være opplagt at ingen kan drive en slik tjeneste uten å ha inntekter på veien.

Irrelevant. Eg forsøker ikkje å hevde dei skal drive veldedighet. Dei må gjerne tene pengar på å levere tenesta dei sel. Men når dei ikkje greier å levere har dei heller ikkje krav på betaling - eller forteneste!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Chr1stian skrev (1 minutt siden):

Seriøst @zanta , bare fordi du ikke gadd å ta kampen sist mot Kiwi.com, betyr det ikke at de/du har rett i hvordan det ble løst....

Hva vet du om hva jeg "gadd"? Jeg kjempet mot kiwi.com i over 2 år, men resultatet ble iht vilkårene deres. Jeg har ikke noe behov for å ha rett, men har lært at jeg nå kjøper flybilletter direkte, selv om de koster langt mer enn de samme gjennom "reisebyråer".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, zanta said:

Hva vet du om hva jeg "gadd"? Jeg kjempet mot kiwi.com i over 2 år, men resultatet ble iht vilkårene deres. Jeg har ikke noe behov for å ha rett, men har lært at jeg nå kjøper flybilletter direkte, selv om de koster langt mer enn de samme gjennom "reisebyråer".

Flott, det har blitt nevnt i tråden fem ganger allerede. Forsøkte du å ta saken via ditt kredittkortselskap? Det gjør nemlig OP, og det er vel det tråden handler om nå. Da hjelper det ikke med mer mas om at "han burde kjøpt direkte fra flyselskapet", det er han klar over, og det har alle som har tittet innom denne tråden også fått med seg allerede.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, zanta said:

Hva vet du om hva jeg "gadd"? Jeg kjempet mot kiwi.com i over 2 år, men resultatet ble iht vilkårene deres. Jeg har ikke noe behov for å ha rett, men har lært at jeg nå kjøper flybilletter direkte, selv om de koster langt mer enn de samme gjennom "reisebyråer".

Tok du dei til retten? Om ikkje er jo realiteten kun at dei var meir uthaldande enn deg, ikkje at dei driv lovleg praksis.

Endret av barfoo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, zanta said:

Hva vet du om hva jeg "gadd"? Jeg kjempet mot kiwi.com i over 2 år, men resultatet ble iht vilkårene deres. Jeg har ikke noe behov for å ha rett, men har lært at jeg nå kjøper flybilletter direkte, selv om de koster langt mer enn de samme gjennom "reisebyråer".

Vilkårene deres er helt klart svindel og imot EU-lovene. Du ble også svindlet av kiwi.com

Det er kanskje ikke mulig å ta Kiwi til ansvar uten EU-donstolen, og de har ikke tid, men det er hva TS ønsker å finne ut av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, zanta said:

kiwi.com er et mellomledd. Oppdraget som TS har gitt dem er å skaffe en flybillett, og det har de utført. Når reisen kanselleres, er det flyselskapet som er ansvarlig for kompensasjon, ikke mellomleddet. Flyselskapet vil enten refundere beløpet eller tilby alternative reiser. I dette tilfellet har de refundert kjøpesum som er betalt fra kiwi.com til flyselskapet, og dette er videresendt til TS.

Denne argumentasjonen er det Kiwi kommer til å bruke, men den har en alvorlig logisk brist: De refunderer jo ikke beløpet flyselskapet refunderer, de refunderer i stedet et helt tilfeldig beløp. Med det bekrefter de jo at det ikke er måten du beskriver de opererer på.

Det sier jo seg selv at prisen Kiwi betaler for flybiletten med veldig god margin overstiger kostnaden Kiwi tar i gebyr for å "finne" biletten. Kiwi får overhode ikke mer enn 50% rabatt på flybilletter. Rabatten ligger mest sannsynlig under 5%.

Så her må Kiwi refundere selve kostnaden til flybilletten, med et lite gebyr fratrukket.

Om du betaler 5000 kr for en bilett, fremstår det fullstendig usannsynlig at biletten i seg selv har kostet Kiwi mindre enn 4000 kr, så da må de minimum refundere 4000, minus et lite behandlingsgebyr.

Uavhengig av dette vil det som flere her er inne på kunne anses å være urimelige vilkår. Når har jeg ikke selv brukt kiwi på mange år, men for at de skal kunne operere på den måten der må det kunne fremgå veldig tydelig under bestillingsprosessen at det er slik det virker. Det viler jeg sterkt på at det gjør. De forsøker å fremstå som en helt vanlig søkemotor.

Jeg tror OP har en god sak her, så blir spennende å se hva DNB sier.

Endret av John-B
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, zanta said:

kiwi.com er et mellomledd. Oppdraget som TS har gitt dem er å skaffe en flybillett, og det har de utført. Når reisen kanselleres, er det flyselskapet som er ansvarlig for kompensasjon, ikke mellomleddet.

Etter norsk lovgivning så er det alltid siste salgsledd ut mot kunde som sitter med hele ansvaret. Siste salgsledd må så søke regress hos leddet foran. Hvordan dette fungerer i forhold til EU lovgivning, vil forhåpentligvis bli avklart framover i forbindelse med sakens videre utvikling.

Dette er jo den ene problemstillingen hvem som har plikt til tilbakebetaling når reisen ikke blir levert. Det vil nok sannsynligvis vise seg at det er den som har tatt imot betalingen og kommunisert og gått inn som avtalepart ut i mot kunden. 

En helt annen problemstilling, det er det som går på lovgivningen rundt kredittkort og kjøp på kreditt. Her er det snakk om et norsk kredittkortselskap som er bundet opp mot den norske lovgivningen. Jeg ser vel foreløpig ikke for meg den muligheten at pengene ikke kommer på plass. På veien dit så er det altså hensikten å dokumentere i hvilken grad de ulike aktørene opptrer i samsvar med de rettsregler som gjelder, om det altså dreier seg om lovlig eller ulovlig virksomhet, og om produkter og tjenester er til å stole på.

Jeg har blitt lurt en gang før. En reise til Filippinene. Hadde DNB reiseforsikring. Airfrance/KLM kanselerte og jeg fikk ingen ting tilbake. Har bestemt med for en liten revanje for den hendelsen. Gikk trøtt av hele saken og ga opp, men ikke denne gangen.

Den gangen så sa DNB: Hadde du bare brukt vårt DNB Mastercard, så hadde du fått alle pengene tilbake, så nå får vi se på det da.

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, BearCat said:

1 - Hvorfor kansellerte Wizz-Air flygningen?

2 - Har du vært i kontakt med Wizz-Air og henvist til rettighetene dine ihht. EU regelverket?

https://www.forbrukerradet.no/fly/innstilling/OSL-BOJ

1. Jeg tipper de kansellerte fordi det var ikke nok passasjerer. De som bestilte igjennom seriøse aktører fikk da mulighet til å bytte til et fly som gikk noen timer før eller senere eller få pengene sine tilbake.

2. Det er sannsynlig at kiwi har allerede valgt å få pengene tilbake. De kan da beholde mesteparten av pengene de fikk refundert og gi billigere billetter til de som ikke blir kansellert. 

Kiwi.com driver ulovelig virksomhet og har nylig blitt saksøkt av American Airlines for ulovelig billettsalg

Quote

American Airlines has taken Brno-based travel tech firm Kiwi.com to court, alleging the unauthorized resale of airline tickets. The American carrier claims that Kiwi.com is engaging in the resale of its tickets without a valid contract in place.

https://www.expats.cz/czech-news/article/czech-airline-ticket-reseller-faces-american-lawsuit

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvilket lands lovgivning som kommer til anvendelse på kontrakten og hvorvidt kontraktsvilkårene 1) skal tolkes slik Zanta hevder og 2) i så fall er ulovlige er jeg usikker på, men refusjon fra kredittkortselskapet fordrer at tjenesteleverandøren har brutt kontrakten med deg. Om Kiwi har oppfylt kontrakten slik at du ikke har krav mot dem, har du ikke noe krav mot kortutsteder heller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Herr Brun said:

Om Kiwi har oppfylt kontrakten slik at du ikke har krav mot dem, har du ikke noe krav mot kortutsteder heller. 

Gitt forutsetning at kontrakten er lovlig og i samsvar med EU lovgivning. Hvis ikke der det, det siste som gjelder. Man kan ikke føye til ulovlige avtalevilkår med små og forholdsvis usynlige bokstaver.

 https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex%3A32004R0261

Nå dreier det jo denne gangen ikke om det helt store beløp, men kanskje heller å sette fokus på de forskjellige aktørene og graden av lovlighet i forhold til dere forretningsdrift, og i hvilken grad det er grunn til å ha tillit til dem.

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (5 minutter siden):

Gitt forutsetning at kontrakten er lovlig og i samsvar med EU lovgivning.

Jeg antar at kiwi.com har brukt en del Koruna på jurister for å sikre seg at kontrakten er innenfor lovverket.

Kiwi.com er nevnt spesifikt i tråden her, men det er mange andre som driver på samme måten, for eks Bravofly, SuperSaver, Ticket, Seat24, GoToGate og flere.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
4 minutes ago, zanta said:

Kiwi.com er nevnt spesifikt i tråden her, men det er mange andre som driver på samme måten, for eks Bravofly, SuperSaver, Ticket, Seat24, GoToGate og flere.

Det stemmer ikke helt. Hadde en sak med SuperSaver for noen år siden, og til min forbauselse så fikk jeg pengene tilbake med en gang, av SuperSaver. (Saken var ikke helt lik, og det var til og med jeg selv som hadde gjort en feil.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Man bør som hovedregel alltid bestille direkte hos flyselskapene. Dersom noe skjer, forsinkelser, ombookinger og andre ting - er det opptil flyselskapet og fikse biffen. Du som reisende har også vesentlig større rettigheter. Bruker du et reisebyrå som Kiwi, får du en billett.... og det er det. Ikke forvent noe som helst annet. 

Kan for øvrig nevne at jeg har brukt Wizz Air i nesten 10 år og har hundrevis av reiser bak meg med selskapet. Vanlig praksis når de kansellerer en reise, er at du får tilbake totalprisen + 20% ekstra. Eller at du kan booke om reisen til (også via andre destinasjoner / de nærmeste flyplassene fra opprinnelig reisepunkt). Ved et tilfelle ble flybilletten min kansellert når jeg var på flyplassen, fordi de måtte bytte flytype og derfor ikke hadde plass til alle passasjerene. Jeg fikk 250 euro + fem dager på hotell + ny billett. Jeg valgte selv å utvide ferien med noen dager. 

Kiwi etterfølger heller ikke saker fra Flyklagenemda så vidt jeg vet. 

Her kan du bare legge saken dø - og ta det som en liten lærepenge. Det kunne kostet langt mer. Du skriver at billetten var veldig billig. Jeg syns faktisk 1300 kr,- med WizzAir var mye. Bestill direkte fra dem istedenfor. Tviler på du sparer så mye med å bruke Kiwi som reisebyrå uansett. 

Du skriver "Svindel" i emnetittelen. Det er misvisende vil jeg påstå. Vilkårene står tydelig på Kiwi sine nettsider. Du har valgt å godta disse betingelsene selv. Så her har du bare vært en naiv kunde som tror et reisebyrå fungerer som et ordinært flyselskap. 

Lenke til kommentar
53 minutes ago, Camlon said:

Kiwi.com driver ulovelig virksomhet og har nylig blitt saksøkt av American Airlines for ulovelig billettsalg

Quote

American Airlines has taken Brno-based travel tech firm Kiwi.com to court, alleging the unauthorized resale of airline tickets. The American carrier claims that Kiwi.com is engaging in the resale of its tickets without a valid contract in place.

https://www.expats.cz/czech-news/article/czech-airline-ticket-reseller-faces-american-lawsuit

Takker for info. Dette var jo både relevant og interessant. Noterer meg at det er brukt uttrykket "resale". Da er det jo ikke tvil om hvor ansvaret ligger i den forbindelse.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Milhouse85 said:

Her kan du bare legge saken dø - og ta det som en liten lærepenge. Det kunne kostet langt mer. Du skriver at billetten var veldig billig. Jeg syns faktisk 1300 kr,- med WizzAir var mye. Bestill direkte fra dem istedenfor. Tviler på du sparer så mye med å bruke Kiwi som reisebyrå uansett. 

Du skriver "Svindel" i emnetittelen. Det er misvisende vil jeg påstå.

Hvis primære hensikten ikke er å få pengene tilbake men å få avdekket eventuelle lovbrudd i forhold til EU-rett og norsk lov, da nytter det jo lite å legge saken død.

Hvis det dreier seg om lovbrudd, da er det jo svindel.

For å få avklart og dokumentert det på en brukbar måte, så vil det jo være relevant å ta i bruk de aktuelle mulighetene som finnes.

Vil nok tro at DNB/Mastercard vi se hvor saken beveger seg og sørge for en tilbakebetaling, men det gjenstår jo enda å se.

Ellers interessant å vite at erfaringene med direkte kjøp fra Wizzair er positive. 

Endret av arne22
  • Liker 2
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Milhouse85 said:

Du skriver "Svindel" i emnetittelen. Det er misvisende vil jeg påstå. Vilkårene står tydelig på Kiwi sine nettsider. Du har valgt å godta disse betingelsene selv. Så her har du bare vært en naiv kunde som tror et reisebyrå fungerer som et ordinært flyselskap. 

Dette er hva som står i deres terms of service

Quote

a. If you did not buy the Kiwi.com Guarantee and your Carriage was canceled, you still have an option to ask us to recover a refund from the Carrier as a specific type of Refund Handling Service. Upon your confirmation of such a request, we shall cancel all Carriages in your Itinerary and try to recover any available refunds from the Carrier under the conditions as further defined below (“Assisted Refund Service”). The recovered amounts and the lengths of the processing will depend on the terms and policies of the Carrier. Third parties processing the refunds might deduct handling fees from the refundable amount.

Ingen forventer at "behandlingsgebyrer" utgjør 90% av billettens verdi, og det er mest sannsynlig at "behandlingsgebyret" går direkte tilbake til Kiwi, som de da kan bruke til å tilby lavere priser enn konkurrentene.

Det er uten tvil ulovlig. Ifølge EU-lovgivningen må slike avgifter vises til kunden før de inngår en avtale. De har ikke engang presentert avgiften etter å behandlet kanselleringen. Gebyret skal ikke være uforholdsmessig høyt, noe det er, og det skal representere de faktiske kostnadene ved å behandle en refusjon, noe det ikke gjør.

Som du kan se i lenken over, blir Kiwi.com allerede saksøkt for ulovlig billettsalg i USA og har tapt en lignende sak tidligere. Dermed er det ingen tvil om at Kiwi driver med ulovlig virksomhet. Men det at de driver ulovlig virksomhet betyr ikke nødvendigvis at det er mulig å holde dem ansvarlige og få pengene tilbake.

Endret av Camlon
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (38 minutter siden):

Det stemmer ikke helt. Hadde en sak med SuperSaver for noen år siden, og til min forbauselse så fikk jeg pengene tilbake med en gang, av SuperSaver. (Saken var ikke helt lik, og det var til og med jeg selv som hadde gjort en feil.)

Så bra!

Jeg sier ikke at mine eksempler driver med samme vilkår, men at de tilbyr samme typer tjenester.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...