Gå til innhold

Svindel i regi av reisesebyrå kiwi.com


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Reklamasjonen mot kiwi.com via DNB/Mastercard fungerte helt fint og pengene kom på plass etter ca 3 uker. Ritig nok så er det formelt sett bare en midlertidig avgjørelse fram til formelt sett en endelig avgjørelse, men jeg vil vel ikke akkurat regne med å bli fakturert på nytt.

I ettertid så ser jeg at jeg brukte mye argumentasjon fra EU/EØS sitt regelverk rundt flyreiser, men egentlig så er det vel et mer generelt prinsipp at kredittgiver har ansvaret for å tilbakeføre beløp for produkter og tjenester som ikke blir levert.

Prinsippene blir vel sannsynligvis de samme om det er en for eksempel en flyreise, en togreise, en bussreise, eller et hotellrom som ikke blir levert, etter at produktet eller tjenesten har blitt betalt vha kredittkort.

Regner med at det er Lov om finansavtaler § 2-7 som er den sentrale bestemmelsen, og dette prinsippet også fungerer likt internasjonalt, eller i alle fall innenfor EU/EØS.

 https://lovdata.no/lov/2020-12-18-146/§2-7 

For produkter og tjenester som man faktisk har kjøpt, men som ikke blir levert, så er det vel § 2-7 som gjelder.

Hvis det plutselig skjer belastninger som man ikke kjenner til og som skyldes tekniske feil eller at andre misbruker kortet, så ser det ut til at det er § 3-7 som gjelder.

https://lovdata.no/lov/2020-12-18-146/§3-7

(Men § 3-7 gjelde vel også likt for debitkort.)

Det ser for meg ut som at kjøp med kredittkort gir en type sikkerhet for kjøpet, som man for eksempel vanligvis ikke får ved for eksempel ved bruk av en ordinær helårs reiseforsikring. 

https://www.nettavisen.no/shoppingtips/derfor-bor-du-bruke-kredittkort-nar-du-skal-ut-a-reise/x/5-95-1089018

Endret av arne22
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 minutes ago, arne22 said:

Reklamasjonen mot kiwi.com via DNB/Mastercard fungerte helt fint og pengene kom på plass etter ca 3 uker. Ritig nok så er det formelt sett bare en midlertidig avgjørelse fram til formelt sett en endelig avgjørelse, men jeg vil vel ikke akkurat regne med å bli fakturert på nytt.

I ettertid så ser jeg at jeg brukte mye argumentasjon fra EU/EØS sitt regelverk rundt flyreiser, men egentlig så er det vel et mer generelt prinsipp at kredittgiver har ansvaret for å tilbakeføre beløp for produkter og tjenester som ikke blir levert.

Prinsippene blir vel sannsynligvis de samme om det er en for eksempel en flyreise, en togreise, en bussreise, eller et hotellrom som ikke blir levert, etter at produktet eller tjenesten har blitt betalt vha kredittkort.

Regner med at det er Lov om finansavtaler § 2-7 som er den sentrale bestemmelsen, og dette prinsippet også fungerer likt internasjonalt, eller i alle fall innenfor EU/EØS.

 https://lovdata.no/lov/2020-12-18-146/§2-7 

For produkter og tjenester som man faktisk har kjøpt, men som ikke blir levert, så er det vel § 2-7 som gjelder.

Hvis det plutselig skjer belastninger som man ikke kjenner til og som skyldes tekniske feil eller at andre misbruker kortet, så ser det ut til at det er § 3-7 som gjelder.

https://lovdata.no/lov/2020-12-18-146/§3-7

(Men § 3-7 gjelde vel også likt for debitkort.)

Det ser for meg ut som at kjøp med kredittkort gir en type sikkerhet for kjøpet, som man for eksempel vanligvis ikke får ved for eksempel ved bruk av en ordinær helårs reiseforsikring. 

https://www.nettavisen.no/shoppingtips/derfor-bor-du-bruke-kredittkort-nar-du-skal-ut-a-reise/x/5-95-1089018

Akkurat det jeg også argumenterte for. De leverte ikke varen/tjenesten jeg betalte for og dermed har jeg rett til å få pengene tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zantaryan skrev (17 timer siden):

Akkurat det jeg også argumenterte for. De leverte ikke varen/tjenesten jeg betalte for og dermed har jeg rett til å få pengene tilbake.

Jeg brukte også ordlyden, vare som ikke ble levert, overfor DNB Mastercard. Men krevde ikke å få pengene tilbake, spurte heller pent om det var mulig. Og det var det ikke. Opplevde det som jeg ble kontant avvist av Mastercard etter flere oppringinger.

Mastercard ble antagelig nedringt under pandemien av folk som hadde fått kansellert flyreisene sine til røde land, uavhengig av hvilket reisebyrå, pluss andre varer som ikke ble mottatt.

En bank er ikke det samme som et offentlig kontor, med informeringsplikt om saksbehanding og rettigheter. Å være kundevennlig på områder som bare er fordelaktig for kunder, vil føre til at banken taper penger.

Den kontante avvisningen fra DNB, førte til at jeg ikke tok saken videre med dem, og godtok at jeg ville få noe tilbake fra Kiwi. Dvs. førstgangserfaring med pengekrav mot begge instanser, pluss at tonen generelt i samfunnet under pandemien var "på eget ansvar".

DNB Mastercards policy overfor kundene under pandemien kan ha vært mer restriktiv. Om den var det, er den i så fall ikke offentliggjort.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
On 9.3.2024 at 7:42 PM, Subara said:

DNB Mastercards policy overfor kundene under pandemien kan ha vært mer restriktiv. Om den var det, er den i så fall ikke offentliggjort.

Det er nok mye som i praksis ligger i en gråsone, og som egentlig forutsetter at man selv presser litt på selv.

Ser at det har dukket opp flere saker omkring "kiwi.com svindel" i media:

https://dinside.dagbladet.no/reise/raser-foler-meg-svindla/81113666

I et slikt tilfelle der kunden aksepterer å kansellere selv og å akseptere en trøstepremie på 100 kr fra kiwi.com, så er det nok kanskje ikke så enkelt.

Om dette er svindel eller ikke, det kommer jo ann på om vilkårene i avtaleloven for gjennomføring av en lovlig avtale er oppfylt eller ikke. Ved regresskrav mot et kredittkortselskap etter lov om finansavtaler § 2-7, så må man jo på et vis kunne sannsynliggjøre eller bevise at man ble lurt i forbindelse med avtaleinngåelsen.

Handler man med et selskap som kiwi.com, så kan man jo bruke en screenrecorder som tar opp hele kjøpssekvensen, eller man kan ta fortøpende skjemdumper som viser hvordan kjøpsprosessen skjedde. 

For mange selskaper og nettbutikker, så er det slik at man gir support og tilbakemeldinger via chat. Når man så logger ut eller stenger ned nettbrowseren og logger på neste gang, så er chatten ofte slettet, slik at man ikke kan bevis noe av det som ble sagt. Her pleier det å fungere bra med å kopiere hele innholdet av chatten over i et word dokument før man logger ut eller stenger ned. 

Kiwi.com var veldig ryddig på den måten at de slettet ikke chatten, og de bekreftet lovbruddene fortløpende, slik at det var forholdsvis enkelt å nå fram med et regresskrav.

Jeg har ellers også bestilt flere reiser hos kiwi.com tidligere, der alle ting rundt reisen har fungert 100%

På min siste reise, så var jeg ute for noe som var nesten litt komisk.

Jeg fant den billigste reise på kiwi.com og så hadde jeg da lært at jeg ikke kunne bestille via kiwi.comJjeg måtte bestille direkte fra flyselskapet. I dette tilfellet så var det Ethiopian Airlines.

Så var det å bestille, men da viste det seg at betalingsløsningen deres ikke fungerte, og at det var ingen mulighet for å betale, som jeg kunne bruke.

Så forsøkte jeg en chat for support. Den var død. Sendte mail og fikk ingen svar. Så ringte jeg alle de supportnumrene som jeg kunne finne. Til sist så fikk jeg tak i en person som utrykte på "litt utydelig engelsk" at han var like forundret som meg over at bealingsløsningen deres ikke fungere, og at han ikke visste hva man kunne gjøre med den situasjonen.

Etter et par dager med forsøk på direkte bestilling, så ga jeg opp, og jeg begynte jo også å lure på om det kunne være trygt å fly med et selskap der ingen ting av det som går på betaling eller support, så ut til å fungere.

Så mannet jeg meg opp og bestilte og betalte reisen via gotogate.no 

Bestillingen via gotogate.no fungerte problemfritt, betalingen like så, og flyturen med Ethiopian Airlines var en kjempetrivelig og veldig bra opplevelse, riktig nok forsinket 3 dager etter opprinnelig planlagt avreise. 

Jeg mener at så lenge men bestiller fra et norsk reisebyrå og bruker et norsk kredittkort, så skal det godt gjøres at reisebyrå, flyselskap og kredittkortselskap klarer å "vri seg vekk" ved å skylde på hverandre. Da har man i utgangspunktet to norske motparter, hvis det blir problemer. 

Endret av arne22
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...