Gå til innhold

Svindel i regi av reisesebyrå kiwi.com


Anbefalte innlegg

14 minutes ago, Camlon said:

Flyselskapet er nødt til å tilby en ny reise hvis kunden ønsker det. Problemet her er ikke flyselskapet, men kiwi.com som velger refundering for kunden, og så nekter å refundere kunden.

Ja, forfølger man saken langt nok, så bør det nok komme noe ut av det. Når det gjelder situasjonen rundt Corona, så var det vel så mye som ikke fungerte, at det i praksis ikke var mulig å nå fram til så mye. Nå bør vel situasjonen være såpass normalisert at det bør være mulig å nå fram med de kravene som følger av EU sitt regelverk.

Spørsmålet er vel kanskje ikke hva reglene sier, men kanskje heller hvordan man når fram med et lovlig krav, når selger ikke ønsker å følge reglene. Selger vil vel kanskje ha rutiner for å vri seg unna, men så var det liksom det med å nå fram likevell. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, zanta said:

Har du bestilt gjennom kiwi.com eller andre selv? Du får like mye billett derfra som når du bestiller på nett hos flyselskapene.

Det er også et lite poeng. Billett som er kansellert er utstedt av kiwi.com og faktura bekrefter også at beløpet er innbetalt til konto hos billettutsteder kiwi.com

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, zanta said:

Har du bestilt gjennom kiwi.com eller andre selv? Du får like mye billett derfra som når du bestiller på nett hos flyselskapene.

Hvis alt går bra så får du like mye billett. Om det går dårlig som her, så kan de bestemme for deg og skape trøbbel, fordi det er de som eier billetten.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Camlon said:

Om det går dårlig som her, så kan de bestemme for deg og skape trøbbel, fordi det er de som eier billetten.

Og så er det jo et spørsmål om dette er lovlige vilkår eller ikke, og om de i så fall må refundere ut i fra EU sitt regelverk.

Ser nå at de selger "oppfylle EU sitt regelverk" som en betalt ekstratjeneste. Det er jo lov å prøve seg, eller rettere sagt, det er vel egentlig ikke det.

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt oppdatering:

Forbrukerrådet har noen litt generelle råd omkring flyreiser:

https://www.forbrukerradet.no/forside/reise/fly/innstilt/

Disse viser videre til transportklagenemnda:

https://reiselivsforum.no/web/klageinformasjon/fly/

Transportklagenemnda kan imidlertid bare behandle saker som gjelder "hendelser som oppstår i Norge".

Kiwi.com viser seg å være ett av Europas største reisebyråer og de er basert Tsjekkia:

https://en.wikipedia.org/wiki/Kiwi.com

Wizzair flyselskap viser seg å være registrert i Jersey og ha hovedbase for drift i Ungarn.

https://en.wikipedia.org/wiki/Wizz_Air

Jeg vil nå sende en mail til Transportklagenemda for å få avklart hvilket nasjonalt klageorgan som saken hører inn under.

Viktigst av alt, rent praktisk, det er jo å avklart og dokumentert hvordan DNB/Mastercard stiller seg til saken. Jeg har nokså stor reiseaktivitet, slik at det vil være litt viktig å få avklart hvilken grad av tillit man kan ha til DNB/Mastercard i forbindelse med innkjøp av reiser. Brukte Santander før i tiden og de var ganske problemfrie med hensyn til generelle reklamasjoner. 

Edit:

Ser at det også er en del "proffejonelle hjelpere" som oppnår gode tilbakemeldinger på trustpilot. wizzair ga bare mulighet for å motta klager fra profesjonelt klagefirma eller advokat. De nektet å motta klage fra privatperson, når billetten var solgt via resiebyrå. 

https://no.trustpilot.com/review/flyhjelp.no

https://no.trustpilot.com/review/www.airhelp.com/en

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Mail sendt til Transportklagenemnda:

**********

Til Transportklagenemnda.
 
Jeg kjøpte nylig (27 januar 24) en flyreise via kiwi.com med Flyselskapet Wizzair, Stavanger-Gdansk-Burgas tur retur.
 
Få dager (04 Februar) etter så mottar jeg en beskjed om at flyselskapet har kansellert den ene strekningen av reisen, utreise Gdansk-Burgas, slik at hele billetten min nå blir kansellert.
 
kiwi.com opplyser at siden det er flyselskapet som har kansellert, så vil jeg ikke få de pengene som jeg har betalt tilbake fra kiwi.com. Wizzair har ingen kontaktmulighet for å kunne kreve beløpet tilbake.
 
Kiwi.com er basert i Tsjekkia. Wizzair er registrert i Jersey og har hovedbase i Ungarn. Reisen var kjøpt til å gå fra Stavanger til Burgas via Gdansk.
 
Hvilket nasjonalt EU klageorgan er det som kan behandle en klage? 
 
Vi dette kunne være for eksempel i Tsjekkia, der kiwi.com har forretningssted, eller i Ungarn, der Wizzair har hovedbase, eller den norske transportklagenemnda, ettersom reisen skulle starte i Norge?
 
Saken følges ellers opp på diskusjon.no for å avklare på generell basis hvordan vi som forbrukere kan forholde oss til den situasjon at vi kjøper og betaler for en flyreise som ikke blir levert.
 
Med vennlig hilsen
 
*********
  • Liker 6
Lenke til kommentar
arne22 skrev (36 minutter siden):

Mail sendt til Transportklagenemnda:

**********

Til Transportklagenemnda.
 
Jeg kjøpte nylig (27 januar 24) en flyreise via kiwi.com med Flyselskapet Wizzair, Stavanger-Gdansk-Burgas tur retur.
 
Få dager (04 Februar) etter så mottar jeg en beskjed om at flyselskapet har kansellert den ene strekningen av reisen, utreise Gdansk-Burgas, slik at hele billetten min nå blir kansellert.
 
kiwi.com opplyser at siden det er flyselskapet som har kansellert, så vil jeg ikke få de pengene som jeg har betalt tilbake fra kiwi.com. Wizzair har ingen kontaktmulighet for å kunne kreve beløpet tilbake.
 
Kiwi.com er basert i Tsjekkia. Wizzair er registrert i Jersey og har hovedbase i Ungarn. Reisen var kjøpt til å gå fra Stavanger til Burgas via Gdansk.
 
Hvilket nasjonalt EU klageorgan er det som kan behandle en klage? 
 
Vi dette kunne være for eksempel i Tsjekkia, der kiwi.com har forretningssted, eller i Ungarn, der Wizzair har hovedbase, eller den norske transportklagenemnda, ettersom reisen skulle starte i Norge?
 
Saken følges ellers opp på diskusjon.no for å avklare på generell basis hvordan vi som forbrukere kan forholde oss til den situasjon at vi kjøper og betaler for en flyreise som ikke blir levert.
 
Med vennlig hilsen
 
*********

Godt jobbet. Alltid godt å se at noen står på krava.

Lenke til kommentar
9 hours ago, arne22 said:

Mail sendt til Transportklagenemnda:

Få dager (04 Februar) etter så mottar jeg en beskjed om at flyselskapet har kansellert den ene strekningen av reisen, utreise Gdansk-Burgas, slik at hele billetten min nå blir kansellert.

Det ble jo brått litt mer forståelig hvorfor Kiwi ikke vil refundere. Det er kun én del av reisen som er kansellert, og som følge av det er ikke resten av reisen mulig å gjennomføre.

Men Kiwi får antagelig kun refusjon for biletten fra den delen som er kansellert. De andre delstrekningene er jo ikke kansellert, så der er det jo ingen refusjon å hente. 

Jeg mener fortsatt at dette burde være Kiwi sin risiko ved å selge biletter på denne måten, og at det juridisk kanskje ikke endrer på noe.

Men dette tyder jo på at Kiwi ville fått et solid tap dersom de skulle refundert deg, i motsetning til slik som tidligere indikert, at de ikke tapte noe siden de fikk refundert.

Lenke til kommentar
3 hours ago, John-B said:

Jeg mener fortsatt at dette burde være Kiwi sin risiko ved å selge biletter på denne måten, og at det juridisk kanskje ikke endrer på noe.

Men dette tyder jo på at Kiwi ville fått et solid tap dersom de skulle refundert deg, i motsetning til slik som tidligere indikert, at de ikke tapte noe siden de fikk refundert.

Sannsynligvis så er det slik ut i fra EU sin lovgivning, at Kiwi.com har plikt til å erstatte biletten i sin helhet. Det vil da være opp til Kiwi.com å ha slike avtaler med flyselsapene at de oppnår full refusjon, når reisene blir kansellert. Man kan ikke bassere en stor og omfattende virksomhet på salgsvilkår som er ulovlige. Her må kiwi.com som alle andre følge de rettsregler som gjelder, men det er nok got mulig at det vil vise seg nødvendig å "pushe litt på" for å få til det.

Hvis de var slik at kiwi.com fikk refunder den ene strekningen, men ikke de 3 andre, så kunne de jo bare ha gitt meg de 3 som ikke er kansellert, og så hadde det kanskje vært ok. Da hadde jeg jo bare behøvd å kjøpe meg en erstatningsbilett for den ene strekningen som mangler. Det tilbudet har ikke kommet.

Ellers så er det jo to sikkerhetsnivåer i dette kjøpet. Det første er det som går på EU sin lovgivning rundt salg av flyreiser. De neste nivået er den norske lovgivningen rundt kjøp av varer og tjenester ved hjelp av kredittkort. Her vil det jo normalt forholde seg at betaling for varer og tjenester som ikke er mottatt eller gjennomført vil bli tilbakeført.

Det viktige i denne saken det er jo ikke de 1.288,- kronene men å få avdekket og dokumentert hvordan EU sitt regelverk faktisk fungerer, når man tar i bruk de formelle virkemidler som finnes, og i hvilken grad man har den grad av sikkerhet rundt bruk av DNB/Mastercard, som man kanskje tror at man har. 

Rent praktisk så vil jo den viktigste problemstillingen være hvorvidt DNB/Mastercard faktisk har det sikkerhetsnivået, som vi kanskje tror at de har. At det finnes butikker på Internett som ikke leverer, det er vel noe alle vet, og da har det jo vært DNB/Mastercard sin argumentasjon, at deres løsning skal gi den nødvendige grad av sikkerhet, i forhold til varer og tjenester som ikke blir levert. Det er i alle fall slik som jeg har oppfattet deres argumentasjon fram til nå.

Endret av arne22
  • Liker 5
Lenke til kommentar
3 hours ago, John-B said:

Men Kiwi får antagelig kun refusjon for biletten fra den delen som er kansellert. De andre delstrekningene er jo ikke kansellert, så der er det jo ingen refusjon å hente. 

Kiwi får refundert begge veier.

Quote

 

If you no longer wish to travel, you’re entitled to a full refund within 7 days of the unused ticket, and for the part or parts of the journey not made, and for the part or parts already made if the flight is no longer serving any purpose in relation to your original travel plan.

 

https://www.norwegian.com/en/booking/helpful-booking-info/legal/your-passenger-rights/eu-regulation-2612004/

Lenke til kommentar
arne22 skrev (10 minutter siden):

Hvis de var slik at kiwi.com fikk refunder den ene strekningen, men ikke de 3 andre, så kunne de jo bare ha gitt meg de 3 som ikke er kansellert, og så hadde det kanskje vært ok. Da hadde jeg jo bare behøvd å kjøpe meg en erstatningsbilett for den ene strekningen som mangler. Det tilbudet har ikke kommet.

Absolutt.

Sitat

...i hvilken grad man har den grad av sikkerhet rundt bruk av DNB/Mastercard, som man kanskje tror at man har. 

Du har sikkert lest disse, men jeg tar det med likevel. DNB bør skjerpe seg.

Publisert 07. des 2023  https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/din-okonomi/ta-ikke-ferien-pa-krita

Sitat

Gir reiseforsikring
Med Mastercard fra DNB får du reiseforsikring hvis minst halvparten av reisen er betalt med kortet.

Reiseforsikring med Mastercard:

Sitat

Forsikringen gjelder i hele verden, men kan ikke brukes ved deltakelse i ekspedisjoner eller i frarådede reisemål fra UD.

Kredittkortets reiseforsikring dekker

  • Reisegods
  • Forsinkelse
  • Reiseansvar
  • Sykdom
  • Hjemtransport
  • Avbestilling
  • Avbrutt reise
  • Reiseulykke
  • Forsinket bagasje

Husk at minst 50 % av reisens transportkostnad må handles med kredittkortet, og at dagsturer dekkes kun hvis du flyr. Se vilkår for utfyllende dekningsoversikt.

Kansellert eller innstilt fly står ikke på listen. Å la være å informere om det som ikke gir fordeler for kunden, er god markedsføring.

Publisert 30. jun 2017 (Utdatert artikkel på DNBs nettside) Hva er dine rettigheter ved innstilt avgang, streik eller konkurs?

https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/din-okonomi/hva-er-dine-rettigheter-ved-innstilt-avgang-streik-eller-konkur

Sitat

Hva er dine rettigheter når slike ting skjer?

Innstilte avganger

Når det gjelder Norwegian-trøbbelet med innstilte avganger de siste dagene så ligger dette utenfor forsikringsselskapenes kontroll.

– Her har flyselskapet ene og alene ansvaret for å sørge for at deres passasjerer blir ivaretatt – enten i form av refusjon, ombooking og mat/overnatting. Egne EU-standardsatser gjelder her, opplyser skadeleder i DNB Forsikring, Ketil Voll.

Sitat

Halvparten tror reiseforsikring dekker dem ved innstilling

Undersøkelsen viser også at rundt halvparten av de spurte tror de er dekket av reiseforsikringen når et fly blir innstilt. Også på dette punktet er det flyselskapet eller turoperatøren som har det fulle ansvaret for å skaffe deg ny transport til destinasjonen.

Du kan heller ikke regne med å få igjen pengene fra banken hvis du sender inn en reklamasjon på at du ikke har fått varen du har kjøpt, for eksempel hvis du har brukt MasterCard eller Visa-delen på ditt bankkort. Det er de samme reglene gjelder her.

Konkurs? Du skulle ha betalt med kredittkort!

Reglene er imidlertid litt annerledes når det kommer til konkurs, så derfor kan det være lurt å bruke kredittkort når du handler reiser på nett. Da unngår du å kjøpe katta i sekken. Finansavtaleloven sikrer nordmenn rettigheter ved kjøp av varer og tjenester på nettet. Finansklagenemda har slått fast at kunden har rett til å få tilbakebetalt hele kjøpesummen etter konkurser eller lignende hendelser der betalte varer aldri ble levert, såfremt kunden har betalt med kredittkort.

– Vi anbefaler alle til å betale reiseutgifter med kredittkort. Da får du bedre kontroll på økonomien og innebygget forsikring hvis du bestiller mer en 50 % av reisen. Kortholdere som har benyttet kredittkort til å kjøpe for eksempel flybilletter, har rett til å få pengene tilbakeført hvis reisen ikke blir avviklet på grunn av for eksempel konkurs eller andre hendelser. Dette gjelder både de som bruker MasterCard, men også de som bruker Visa-delen på sine betalingskort, sier Voll.

Lurer på hva de mener med har rett til å få pengene tilbakeført hvis reisen ikke blir avviklet på grunn av for eksempel konkurs eller andre hendelser.  "Har rett til" er svakere enn "har krav på" / "får".

Publisert 30. jun 2023. Flere avbestiller utenlandsferien – får de pengene tilbake?

Artikkel av nyere årgang informerer om avbestilling av reise der en selv er årsaken til at reisen ikke ble noe av, for da kan du få erstatning hvis du gjør det på den riktige måten. Reise kansellert av reisebyrå er utelatt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
John-B skrev (5 timer siden):

Men dette tyder jo på at Kiwi ville fått et solid tap dersom de skulle refundert deg, i motsetning til slik som tidligere indikert, at de ikke tapte noe siden de fikk refundert.

Det er vel i så tilfelle helt greit. Dersom det skulle være fritt fram for å ikke levere et produkt man har tatt betalt for, så blir det jo et insentiv til å "selge" varer og tjenester man ikke har intensjon om å levere. De fleste kan vel komme opp med mer eller mindre gode undskyldninger.

"Vi beklager, men du kan ikke få din telefon, fordi produktet nå er utgått fra vår mellomleverandør. Vi beholder de 10 000 du betalte. For mer informasjon, se våre salgsbetingelser."

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Subara said:

Kansellert eller innstilt fly står ikke på listen. Å la være å informere om det som ikke gir fordeler for kunden, er god markedsføring.

Det trenger ikke å stå i listen, fordi det er klare regler for hva flyselskaper må gjøre om de kansellerer en flybillett. Å refundere/bytte billeten er minimum, de må også gi kompensasjon om de kansellerer mindre enn 14 dager før.

Grunnen til at det er annerledes her er fordi kiwi.com svindler kundene sine og utnytter tjekkias korrupte domstoler til å slippe unna. Kredittkortets forsikring er ikke designet for svindel, fordi det skal bli løst av klageinstanserer og rettsystemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Subara said:

Halvparten tror reiseforsikring dekker dem ved innstilling

Du kan heller ikke regne med å få igjen pengene fra banken hvis du sender inn en reklamasjon på at du ikke har fått varen du har kjøpt, for eksempel hvis du har brukt MasterCard eller Visa-delen på ditt bankkort. Det er de samme reglene gjelder her.

[Fra DNB via Subara]

Dette kan ikke stemme! Men DNB kan vel ikke juge på den måten heller???

Reklamasjon faller vel inn under forbrukerkjøpsloven, og man kan alltids reklamere til kredittkortselskapene, der de vil ha samme ansvar som "selger", i dette tilfellet flyselskapet.

Jeg har da selv reklamert til kredittkortselskap da SAS var for treg å betale tilbake for en avlyst reise, det gikk helt fint.

 

Edit:

Fra handelsbanken (dette skal være likt for alle kredittkort):

image.png.b89c40457f90985c090bda3c4a4146c2.png

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar
Camlon skrev (41 minutter siden):

Det trenger ikke å stå i listen, fordi det er klare regler for hva flyselskaper må gjøre om de kansellerer en flybillett. Å refundere/bytte billeten er minimum, de må også gi kompensasjon om de kansellerer mindre enn 14 dager før.

Grunnen til at det er annerledes her er fordi kiwi.com svindler kundene sine og utnytter tjekkias korrupte domstoler til å slippe unna. Kredittkortets forsikring er ikke designet for svindel, fordi det skal bli løst av klageinstanserer og rettsystemet.

Aha.

Sjekket flybilletter i sted på momondo.no og der fikk Kiwi  8,5 poeng av 10. Ikke så verst til å være en svindler. Kan virke som folk begynner å bli så vant til svindel at de ikke reagerer på det?

Mulig noen tenker at hvis de kjøper en rimelig billett uten alle tilleggene, må de ta risikoen selv.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Subara said:

Sjekket flybilletter i sted på momondo.no og der fikk Kiwi  8,5 poeng av 10. Ikke så verst til å være en svindler. Kan virke som folk begynner å bli så vant til svindel at de ikke reagerer på det?

Mulig noen tenker at hvis de kjøper en rimelig billett uten alle tilleggene, må de ta risikoen selv.

Har brukt kiwi.com gjennom flere år uten problemer før nå. Har lagt merke til at på Trustpilot, så scorer kiwi.com gjennomsnittlig bra, samtidig som det også er noen som hevder at de har blitt lurt. Om man har blitt lurt eller ikke lurt eller eventuelt forsøkt lurt, det kommer jo an på hva EU lovgivningen faktisk sier.

Hvis den sier at kunden har krav på tilbakebetaling eller ombooking til samme pris, da vil det ha karakter av svindel å ikke opptre i samsvar med denne lovgivningen. Som kunde så vil man jo på forhånd ha satt seg inn i denne lovgivningen, og denne EU lovgivningen vil jo være en del av riskovurderingen rundt kjøpet.

Hvis man skal beskylde Tsjekiske EU tilsynsorganer eller domstoler for ikke å gjøre jobben, da må man jo først la de få sjansen til å gjøre jobben sin, og så kan man konkludere. Foreløpig så gjelder det jo å avklare hvilket lands tilsynsmyndigheter som har ansvaret for å håndheve EU lovgivningen. Vil jo regne med at det vil være i Tsjekkia, men det vil jo vise seg etter hvert som saken utvikles videre.

Når det gjelder DNB/Mastercard sin oppfølging av saken, så er det jo ikke slik at DNB eller Mastercard behøver å tape noen penger. De har bare ansvaret for å tilbakeføre en feilaktig pengeoverføring som det har blitt reklamert over. 

Slik som jeg har vurdert situasjonen fram til nå og denne saken, så har EU lovgivningen i kombinasjon med den norske Finansavtaleloven gitt en tilstrekkelig grad av sikkerhet for at, når den situasjon oppstår at flyreisen slik som den har blitt betalt for ikke blir levert, så skal pengene komme tilbake. 

Hvis det er slik at det viser seg at EU ikke har kontroll på at egen lovgivning blir etterlevd i de ulike medlemslandene, og at DNB/Mastercard eventuelt ikke opptrer i samsvar med Finansavtaleloven og den markedsføring som blir gitt, det vil jo da være en sak for den norske Finansklagenemnda.

Det å få prøvd saken for EU sine tilsynsorganer og den norske Finansklagenemnda, det koster jo ingen ting, annet enn litt arbeide. Erekker man ikke fram, da vet man at man må risikovurdere innkjøp av flybiletter og bruk av DNB/Mastercard litt annerledes.

Dette er hva DNB/Mastercard sier i forbindelse med markedsføringen:

Quote

Trygg handel med kredittkort

Visste du at både ved svindel og om du vil klage på et kjøp, har du flere rettigheter og enklere vei til løsning om du betalte med kredittkort?

Når du bruker kredittkort får du utsatt betalingen, og du kan sjekke at faktura stemmer med varen som er levert ved for eksempel netthandel. Kredittkortet er ikke knyttet til din brukskonto, og det er derfor ikke dine penger som står i fare ved kortbruk.

https://www.dnb.no/kort/kredittkort#trygg-handel

Det enkle spørsmålet blir jo da: Stemmer ikke dette, og kan man ikke stole på DNB og de opplysninger som kommer fram i markedsføringen? Her er også DNB/Mastercard sine avtalevilkår. (Se spesielt punkt 27.)

Endret av arne22
  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Subara said:

Aha.

Sjekket flybilletter i sted på momondo.no og der fikk Kiwi  8,5 poeng av 10. Ikke så verst til å være en svindler. Kan virke som folk begynner å bli så vant til svindel at de ikke reagerer på det?

Mulig noen tenker at hvis de kjøper en rimelig billett uten alle tilleggene, må de ta risikoen selv.

Hadde de svindlet alle kundene sine, så hadde det ikke fungert. De fleste reiser normalt, og en liten minoritet blir svindlet.

Jeg ville ikke tatt gjennomsnittet av anmeldelsene på momondo.no seriøst. På andre anmeldelsesider som sitejabber fikk de 1.1 stjerner av 5

Det er ikke uvanlig å kjøpe positive anmeldelser. Og når jeg sjekker trustpilot, sorterer etter "Most recent" så ser de positive anmeldelsene veldig korte og falske, mens de negative og middels positive ser ut som ekte anmeldelser. Det er også rimelig suspekt at i de 30 siste dagene så er 95% av de positive anmeldelsene "Verified", mens 10% av de negative er "Verified".

Dette er en typisk positiv anmeldelse

Great price - Good Communication (Rikstik Rikstik, 2 reviews, US)

Great price.

Good communication.

 

Og her er noen morsomme jeg fant litt lenger ned

It's working (Isaac Abraham, 1 review, India)

After seeing the Negative reviews on the Playstore App I had a thought of cancelling the same. But after contacting the customer care they immediately sent the booking confirmation.

You got us ready to fly (CA girl, 1 review, US)

You got us ready to fly. Info about our flight and got our boarding pass ready.

https://www.theguardian.com/money/2023/apr/22/it-can-be-incredibly-profitable-the-secret-world-of-fake-online-reviews

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Oppdatert status:

Transportklagenemnda som er EU sitt klageorgan i Norge har fortsatt ikke svart på hvilket lands klageorgan det er som kan behandle saken, dersom man skal bruke den klageveien med utgangspunkt i EU sitt regelverk.

Den andre veien eller måten å følge opp saken på, det er jo gjennom kredittkortselskapet, i dette tilfellet DNB/Mastercard, å kreve at beløpet blir tilbakeført når selger av reisen ikke vil levere den aktuelle reisen som de har hentet inn betaling for.

Hos DNB så tok det ca 1 uke fra jeg opprettet en klage som melding i nettbanken, fram til at de åpnet opp for å ta i mot klagen selv og alle vedleggene. Formell klage med krav om tilbakeføring av beløpet, med 11 stk vedlegg som belyser saken, er nå sendt. Klagen ar slik utformet at den i neste omgang skal kunne videresendes til Finansklagenemnda hvis DNB/mastercard ikke tilbakefører betalingen til kiwi.com.

Forventet utvikling i saken, det er vel at DNB tilbakefører beløpet med utgangspunkt i avtalevilkårene for DNB/Mastercard og felles regelverk innenfor EU/EØS omkring flyreiser som blir kansellert.

Hvis DNB/Mastercard ikke tilbakefører beløpet, så blir det jo da Finansklagenemnda som neste "stasjon" for å se på om DNB/Mastercard oppfyller sine egne avtalevilkår og den lovgivningen som gjelder rundt kjøp av flyreiser i Europa når man benytter kredittkort.

Her er det jo både lovgivningen rundt salg av flyreiser i Europa og den europeiske og norske lovgivningen rundt bruk av kredittkort, for kjøp av slike reiser, som kommer til anvendelse.  

Edit.

Har sjekket litt hos Trutspilot. Det er jo ikke så mange meldinger om at selskapet har solgt flyreiser som de ikke har eller vil levere, slik som i dette tilfellet. Det kan vel se ut som at man kanskje kan ha litt begrensede forventninger til DNB sin saksbehandling, men det vil jo vise seg.

For kiwi.com så har jeg bare hentet fram de negative tilbakemeldingene for å se på hva de kundene skriver. For DNB så var det nok dessverre ikke nødvendig med noen slik sortering.

https://www.trustpilot.com/review/kiwi.com?stars=1

https://no.trustpilot.com/review/dnb.no

.. Så det skal jo bli spennende å se hvordan denne saken utvikler seg. 

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha

min mann kjøpte ne gang i tiden også reise gjennom kiwi da vi skulle til syden. vi kjøpte via hvert vårt selskap da vi bodde i forskjellige land da. alt ble kanselelrt pga covid. jeg fikk pengene mine igjen fra mitt selskap, men mannen fikk aldri noe tilbake fra kiwi, selv om han klage både til de, og til mydighetene i england.


kiwi er et stort svindelselskap.

Lenke til kommentar

Da er det en liten utvikling i saken, men kanskje ikke så mye i den riktige retning. Transportklagenemnda sier at klagen må rettes til polsk klageorgan, siden det er strektningen gdansk-burgas som er kansellert. Slik som kiwi.com har uttrykt seg til nå så har det jo sett ut som et det er hele reisen som er kansellert. Det har nå kommet en melding om at nå også returreisen Burgas-Gdansk er kansellert slik at det nå bare er Stavanger-Gdansk som er tilbake. Samtidig så framsetter kiwi.com et tilbud av gjennomføring av reisen til 3-dobbel pris av den opprinnelige, eller at pengene skal være tapt. Jeg ber dem nå ta stilling til om jeg eventuelt kan beholde strekningene Stavanger-Gdansk, for å se på om det er et alternativ fra deres side. 

Her er det foreløpige svaret fra Norsk Reiselivsforum:

Quote

Siden det er reisen mellom Gdansk – Burgas som er kansellert skal klagen rettes mot det Polske klageorganet. Du finner deres kontaktinformasjon her: https://transport.ec.europa.eu/document/download/d7b5dd33-4083-4faa-8132-b6dc8b3a1c07_en?filename=2004_261_national_enforcement_bodies-2024-01-30.pdf

 

Med vennlig hilsen


Norsk ReiselivsForum

Sekretariatet for Transportklagenemnda og Pakkereisenemnda

 Dette er noe av grunnen til at jeg nå har bedt kiwi.com om å presisere om de har kansellert hele reisen, eller deler av den. Ellers mange nyttige adresser i pdf'en deres.

 

Endret av arne22
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...