Gå til innhold

Svindel i regi av reisesebyrå kiwi.com


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nylig en flyreise fra kiwi.com, Stavanger-Burgas for avreise i april. Flyreisen var meget billing, 1.288,- tur retur, og det var også den nær eneste grunnen til at jeg kjøpte reisen. Reisen ble kjøpt den 27 januar, og den 04 februar så fikk jeg melding om at flyselskapet Wizz-air hadde kansellert reisen. 

Jeg har ikke funnet noe sted der man kan kontakte support eller sende inn klage, man kan bare klikke seg videre for å akseptere tilbudt fra kiwi.com

Tilbudet fra kiwi.com, var så at jeg kunne få velge mellom å kjøpe en ny reise som kostet omtrent det dobbelte, eller å få tilbake ca 10% av den prisen jeg allerede hadde betalt. Ikke noe stort beløp, men interessant å følge opp saken, og få avdekket hva som ligger videre bak i denne saken. 

Ettersom jeg en gang før i tiden hadde gjort den tabbe å kjøpe reisen med DNB Debitkort, så har jeg nå gått over til å kjøpe alle reiser med DNB Mastercard, for å se om sikkerheten rundt DNB Mastercard fungerer godt nok og tilfredsstillende. Hvis DNB Mastercard fungerer slik som lovet og forespeilet, så skal det jo veære en rutinemessig sak å få tilbake disse 1288,- kronene.

Jeg vil sende en reklamasjon til DNB, nå i dag, og så får vi da se hvor troverdig denne garantien fra DNB faktisk er. Her skal det jo både være en reiseforsikring som er inkludert, pluss også at det er snakk om en betalt tjeneste som tjenesteleverandøren ikke vil lever.

 

kiwi7.PNG

Endret av arne22
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er vel grunnen til at det er anbefalt å alltid kjøpe direkte fra flyselskap istedenfor nettsider som dette. Spesielt kiwi.com har jo dårlig rykte på nett. Av og til er prisene så mye bedre at det er vanskelig å la være, så har gjort det samme selv, men vært heldig til nå. Takk for at du tar kampen og oppdaterer oss! 👏

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, aklla said:

Leste du vilkårene til "saver-billett" når du bestilte?
https://www.kiwi.com/no/help/search/article/change-and-cancellation-options-based-on-your-ticket-type-200/
image.png.b8182553cbdb38585e3d61288e80709f.png

 

Tviler på at DNB vil redde deg her, Kiwi.com leverer iht vilkår.

Leste du posten hans? Det er Wiz-air som har kansellert reisen, han ønsker jo gjerne å gjennomføre den. Det skjer ofte og i vanlige tilfeller er flyselskapet pliktige til å booke deg om, og du skal kunne takke nei til ombooking også, og få kosten refundert i sin helhet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Chr1stian skrev (19 minutter siden):

Leste du posten hans? Det er Wiz-air som har kansellert reisen, han ønsker jo gjerne å gjennomføre den. Det skjer ofte og i vanlige tilfeller er flyselskapet pliktige til å booke deg om, og du skal kunne takke nei til ombooking også, og få kosten refundert i sin helhet.

Tydeligvis ikke godt nok :)

Det stor for øvrig "Hvis du avbestiller" i bildet i førsteposten, ikke hvis flyselskap kansellerer.
 

Ser ut som om man må logge inn så gå til https://www.kiwi.com/no/help/contact/ for å kontakte noen, men jeg har ingen planer om å opprette konto der, så får ikke sett noen kontakt-info men ser ut til at det er mulig å f.eks ringe de.

 

image.png.1b525b1a471986b5626fb0d983880259.png

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jada, det var flyoperatøren som kansellerte og da var tilbudet fra kiwi.com enten en ny reise med dårligere avganger til dobbel pris, eller 10% tilbake i form av noen bonuspoeng hos kiwi.com.

Sist jeg var ute for noe slikt det var i forbindelse med en flyreise med AirFrance/KLM til Filippinene under Corona. Denne ble kansellert av flyoperatøren. Jeg hadde DNB helårs reiseforsikring og trodde det var trygt, men jeg fikk så beskjed om at jeg ikke fikk noen ting dekket av tapet, på grunn av at det var flyselskapet som hadde kansellert reisen. Så sa man det, at hadde du kjøpt reisen med vårt Mastercard kredittkort, da hadde situasjonen vært en annen, og da hadde du nok fått pengene tilbake.

Så nå er vi der, med en liten test av DNB Mastercard, og en liten test av hvordan sikkerheten rundt dette kortet egentlig fungerer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, aklla said:

Ser ut som om man må logge inn så gå til https://www.kiwi.com/no/help/contact/ for å kontakte noen, men jeg har ingen planer om å opprette konto der, så får ikke sett noen kontakt-info men ser ut til at det er mulig å f.eks ringe de.

Har logget inn der og der dukker det opp et tilbud om å doble prisen eller få igjen 10% i form av bonuspoeng. Når reisen er kjøpt med kredittkort, så er det lovgivingen rundt kredittkort som gjelder, og det skal jo normalt medføre at pengene kommer greit på plass igjen. DNB sin link for reklamasjoner hadde teknisk feil men jeg sendte dem en mail om saken akkurat nå.

Lenke til kommentar

Kiwi er helt, HELT jævelige, og bør unngås for en hver pris. Lang historie kort: grunn et fly som ble mer enn to timer forsinket måtte jeg finne alternativer. Ringte inn, seff Indisk drittsupport, de snakker hverken norsk / engelsk / polsk eller tysk (forsøkte), og det lille de forstod av engelsk medførte at han jeg snakket med kansellerte reisen i sin helhet og hevdet at jeg hadde bedt han om det (uten å få tilbake pengene, må vite). Fikk igjen på forsikringen min (ikke via Kiwi) og valgte å ikke reise i det hele tatt.

Lærte da omsider at man må bestille direkte fra flyselskapene istendfor disse bedritne selskapene. 

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Oppdatering: Etter å ha kikket ganske mye rundt omkring på websiden, så fant jeg omsider et sted der jeg kunne sende denne meldingen:

Quote

I bought a travel Stavanger-Burgas. The travel was cancelled by airline, so you will not deliver travel I paid for, using my Mastercard credit card. Based on the applicable EU Law the money payed for the travel should be returned to the credit card. Please confirm that the amount will be refunded. Best regards xxxx

Har nå sendt melding både til DNB/Mastercard og til Kiwi.com, og så får vi da se hvordan dette utvikler seg. Førsteinntrykket var ikke helt bra, men det kan jo være at dette nå retter seg.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (44 minutter siden):

Har nå sendt melding både til DNB/Mastercard og til Kiwi.com, og så får vi da se hvordan dette utvikler seg. Førsteinntrykket var ikke helt bra, men det kan jo være at dette nå retter seg.

Tror faktisk ikke du har noen sak her, da dette ikke er svindel, og kiwi.com har levert iht sine vilkår.

Når du bestiller reiser hos kiwi.com eller andre "reisebyråer", vil du, ved kanselleringer, kun få refundert det beløpet som de har betalt til flyselskapet. Hvis du kjøper en reise til 5000, og kiwi.com (eller andre) betaler 1000 for din reise til flyselskapet (og sitter med 4000 for jobben), er det, iflg vilkårene du har godtatt, kun beløpet de får tilbake fra flyselskapet du får refundert. Fortjenesten reisebyrået har får du ikke refundert.

Moralen er: Flybilletter bestiller man direkte hos flyselskapene. De refunderer hele kjøpesummen. Hilsen en som har tapt tusenvis på kiwi.com-bestillinger som har blitt kansellert.

Endret av zanta
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, zanta said:

Tror faktisk ikke du har noen sak her, da dette ikke er svindel, og kiwi.com har levert iht sine vilkår.

Når du bestiller reiser hos kiwi.com eller andre "reisebyråer", vil du, ved kanselleringer, kun få refundert det beløpet som de har betalt til flyselskapet. Hvis du kjøper en reise til 5000, og kiwi.com (eller andre) betaler 1000 for din reise til flyselskapet (og sitter med 4000 for jobben), er det, iflg vilkårene du har godtatt, kun beløpet de får tilbake fra flyselskapet du får refundert. Fortjenesten reisebyrået har får du ikke refundert.

Moralen er: Flybilletter bestiller man direkte hos flyselskapene. De refunderer hele kjøpesummen. Hilsen en som har tapt tusenvis på kiwi.com-bestillinger som har blitt kansellert.

Tviler på at Kiwi betalte 130 kroner for flybilletten, så det gir ikke mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, zanta said:

Tror faktisk ikke du har noen sak her, da dette ikke er svindel, og kiwi.com har levert iht sine vilkår.

Det er avgrensingar i kva vilkår som er lovlege.

Å ikkje levere ei teneste ein tek betalt for er veldig fort urimeleg avtalevilkår mot forbrukarar, og eg hadde reklamert til kortselskapet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 time siden):

Tviler på at Kiwi betalte 130 kroner for flybilletten, så det gir ikke mening.

Det kan være, men ingen av oss har innsikt i betalings-/prismodellene som finnes mellom "reisebyråer" og transportselskaper.

Det første beløpet jeg fikk igjen av en kansellert bestilling jeg hadde betalt 6-7000 for var i samme størrelsesorden (rundt 150 kr). Dette var riktignok for 2 av de 6 strekningene jeg skulle fly, da det første flyselskapet refunderte relativt fort (noen måneder). Etter to år fikk kiwi.com (og jeg) tilbake rundt 2000 for de siste 4 strekningene, som var med et annet flyselskap. Jeg hadde mange runder med kiwi.com, men de hadde oppfylt sine vilkår.

Lenke til kommentar
barfoo skrev (1 time siden):

Det er avgrensingar i kva vilkår som er lovlege.

Å ikkje levere ei teneste ein tek betalt for er veldig fort urimeleg avtalevilkår mot forbrukarar, og eg hadde reklamert til kortselskapet.

kiwi.com er tjekkisk, og det er reglene der som gjelder når man handler derfra. Jeg kjenner ikke lovverket der, men det gjør kanskje du? kiwi.com har jo levert den tjenesten de har tatt betalt for: Å skaffe flybilletter for en bestilt reise. 

Moralen (igjen): Flybilletter bestiller man direkte hos flyselskapene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
17 minutes ago, zanta said:

kiwi.com er tjekkisk, og det er reglene der som gjelder når man handler derfra. Jeg kjenner ikke lovverket der, men det gjør kanskje du? kiwi.com har jo levert den tjenesten de har tatt betalt for: Å skaffe flybilletter for en bestilt reise. 

Du kan lese ein del på https://www.eccnet.eu/consumer-rights/what-are-my-consumer-rights/travel-and-passenger-rights/air-passenger-rights - dette er EU-reglar som gjeld for alle flyselskap heimehøyrande i EU/omfatta land og som flyr frå flyplass i aktuelle land.

Kort sagt har du som opplagt minimum krav på tilsvarande reise eller refusjon av det du har betalt. Oppfyller dei ikkje det kan du gå til kredittyter med reklamasjonen.

Og nei, dei har jo ikkje levert tenesta du har betalt for når reisa vert kanselert. Om du oppriktig trur at det er lov å ta betalt for ting uten å levere det, har eg ei bru til sals...

Endret av barfoo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, barfoo said:

Det er avgrensingar i kva vilkår som er lovlege.

Å ikkje levere ei teneste ein tek betalt for er veldig fort urimeleg avtalevilkår mot forbrukarar, og eg hadde reklamert til kortselskapet.

Ja da, og så er det forskjellige "nivåer" og framgangsmåter for hvordan pengene kommer tilbake.

Hvis man har betalt med for eksempel bankoverføring eller debit kort til et Czechisk reisebyrå, så må man vel i prinsipp saksøke dem på adressen der de har sitt forretningssted. Har man der i mot kjøpt billetten som kredittkjøp, dvs i dette tilfellet med et norsk kredittkort, så er det den norske lovgivningen rundt kredittkjøp og bruk av kredittkort som gjelder, i tillegg til den generelle lovgivningen rundt kjøp av flyreiser.

Takk for link over. Fant noen detaljer rundt klage, i det tilfellet at man for eksempel ikke har brukt kredittkort:

https://www.eccnet.eu/consumer-rights/what-are-my-consumer-rights/travel-and-passenger-rights/air-passenger-rights-0

https://www.eccnet.eu/contact-your-local-ecc

Kiwi.com oppgir en saksbehandlingstid på 3 måneder for å få tilbake 10% av prisen som en type bonuspoeng. Sannsynligvis så er dette ulovlig iht EU-Lovgivning. DNB/Mastercard bør nok ta mål av seg til å gjennomføre en noe raskere saksbehandling og å løse saken med full tilbakeføring av beløpet i løpet av en noe kortere tid enn 3 måneder.  

Har ikke noen større tro på at beløpet ikke skal komme tilbake. Det dreier seg vel i praksis mer om å dokumentere hvem som driver utenfor lovlige rammer og hvordan dette skjer.

Endret av arne22
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her begynner bevisene å komme på plass om at kiwi.com driver en ulovlig virksomhet. Svar fra kiwi.com:

Quote

Hello xxxxxxx,

I'm sorry to hear about the canceled flight that the airline initiated that we cannot control. I can see that we have provided a refund option on your Kiwi.com Manage My Booking which is an assisted refund.

If you select this, it will cancel your whole reservation, and the refund amount will depend on the refund process and refund that they will provide to us once we help you to ask refund with them. It will take approximately 90 days and still depend on the airline.

Og det man kan få refundert etter 90 dager er i følge kiwi.com 10% av det man har betalt i form av bonuspoeng. Synes nok at bevisene begynner å komme på plass.

"Neste mann ut" er jo da DNB/Mastercard og så blir det jo interessant å se om hvorvidt de ønsker å opptre innenfor lovlige grenser. Det skulle man jo tro, men det gjenstår jo foreløpig å se.

Lenke til kommentar
barfoo skrev (7 timer siden):

... dei har jo ikkje levert tenesta du har betalt for når reisa vert kanselert...

kiwi.com er et mellomledd. Oppdraget som TS har gitt dem er å skaffe en flybillett, og det har de utført. Når reisen kanselleres, er det flyselskapet som er ansvarlig for kompensasjon, ikke mellomleddet. Flyselskapet vil enten refundere beløpet eller tilby alternative reiser. I dette tilfellet har de refundert kjøpesum som er betalt fra kiwi.com til flyselskapet, og dette er videresendt til TS.

Hvis du betalte meg 1000 kr for å finne en billig flybillett til deg, og jeg fant en til 1000 kr, ville du betalt meg tilsammen 2000 for min tjeneste til deg og selve flybilletten. Hvis flyreisen kanselleres, ville du få tilbake de 1000 billetten kostet. Hadde du også forventet å få tilbake de 1000 som jeg fikk betalt for å finne billetten for deg? Hvis du hadde bestilt den samme billetten selv, direkte hos flyselskapet, og den hadde kostet deg 3000, ville du fått alt tilbake fra flyselskapet. Det er her du har valget: Enten betale noen for å finne billige billetter og bestille dem på dine vegne, eller å selv kjøpe billetten direkte. Beløpet du får refundert ved kansellering er det som billetten kostet. 

Endret av zanta
  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, zanta said:

kiwi.com er et mellomledd. Oppdraget som TS har gitt dem er å skaffe en flybillett, og det har de utført. Når reisen kanselleres, er det flyselskapet som er ansvarlig for kompensasjon, ikke mellomleddet.

image.png.e868aed30972a7e3b4591ed1dfa23bc6.png

Det dei markedsfører er at dei sel ei reise. Dei spesifiserer pris per passasjer, ikkje pris for billett og pris for å finne billett. Eg er for å sei det mildt ikkje overtydd av din argumentasjon. Generelt er urimelege avtalevilkår mot forbrukar ulovleg, og vil verte sett til side. Eg ville oppfatta deira praksis som urimeleg - og gått til kredittkortselskapet med klage på at dei har selt ei teneste dei ikkje har levert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
barfoo skrev (26 minutter siden):

Det dei markedsfører er at dei sel ei reise. Dei spesifiserer pris per passasjer, ikkje pris for billett og pris for å finne billett. Eg er for å sei det mildt ikkje overtydd av din argumentasjon. Generelt er urimelege avtalevilkår mot forbrukar ulovleg, og vil verte sett til side. Eg ville oppfatta deira praksis som urimeleg - og gått til kredittkortselskapet med klage på at dei har selt ei teneste dei ikkje har levert.

Nei, de sier: "Ved hjelp av nettstedets søkefunksjonalitet kan du søke i og kombinere transporttjenester fra tredjeparter". Bildet ditt viser et søkeresultat. Betingelsene for bruk er tydelig beskrevet, så må andre vurdere om de er urimelige eller ulovlige.

De viser ikke prisen de betaler videre, eller sin fortjeneste på ditt kjøp, men det bør være opplagt at ingen kan drive en slik tjeneste uten å ha inntekter på veien. Dette gjelder ikke bare kiwi.com, det er masse slike tjenester (noe som viser at dette er lukrativt). Når alt går bra, og det gjør det som regel, har man fått en reise til en lavere pris gjennom kiwi.com enn om man hadde kjøpt billetter direkte, men ved avvik i gjennomføringen ser man forskjellene.

Endret av zanta
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...