Gå til innhold

Svindel i regi av reisesebyrå kiwi.com


Anbefalte innlegg

28 minutes ago, Milhouse85 said:

Du skriver "Svindel" i emnetittelen. Det er misvisende vil jeg påstå. Vilkårene står tydelig på Kiwi sine nettsider.

Nei, ikke på noen måte. Jeg brukte tjenesten momondo.com ved kjøp av biletten. Denne ledet så videre til en webside for kjøp hos kiwi.com

Det kom ikke fram, på noen måte, i forbindelse med denne kjøpsavtalen at det skulle inngå noen spesielle vilkår, som tilsier at de kan ta seg betalt for en billett, men la være å levere den.

I samtaler med DNB kunderådgiver, så har det også blitt opplyst at en av de store fordelene med å bruke DNB Mastercard, det er at hvis reisen skulle bli kansellert av flyselskapet, da får man pengene tilbake via DNB Mastercard. Så spørs det da om dette er helt sant. 

Endret av arne22
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
arne22 skrev (17 minutter siden):

Nei, ikke på noen måte. Jeg brukte tjenesten momondo.com ved kjøp av biletten. Denne ledet så videre til en webside for kjøp hos kiwi.com

Det kom ikke fram, på noen måte, i forbindelse med denne kjøpsavtalen at det skulle inngå noen spesielle vilkår, som tilsier at de kan ta seg betalt for en billett, men la være å levere den.

Momondo (og skyscanner, kayak, finn reise m.fl.) er ikke steder som selger billetter, men søkemotorer som søker gjennom andre steder som selger billetter og gir deg prisene derfra.

kiwi.com leverte jo billetten til deg, men flyselskapet kansellerte.

 

Lenke til kommentar
57 minutes ago, zanta said:

Momondo (og skyscanner, kayak, finn reise m.fl.) er ikke steder som selger billetter, men søkemotorer som søker gjennom andre steder som selger billetter og gir deg prisene derfra.

kiwi.com leverte jo billetten til deg, men flyselskapet kansellerte.

og ut i fra den kjøpsprosessen så vil det i utgangspunktet gjelde de avtalerettslige betingelsene som kjøper blir gjort kjent med i løpet av avtaleinngåelsen. Hva som måtte stå på en annen webside, enn den som blir brukt ved avtaleinngåelsen vil i prinsipp være uten betydning.

Selger vil ha informasjons og opplysningsplikt i forbindelse med inngåelsen av avalen. Selger kan ikke i ettertid opplyse at det finnes beskrevet noen andre avtalevilkår, på et annet sted, enn det som ble opplyst i forbindelse med kjøpet. Avtalevilkår som ikke oppfyller EU-lovgivning vil også være ugyldige.

Skal man i forbindelse med nettsalg gjøre visse avtalevilkår gjeldende så må kunden opplyses om det i forbindelse med avtaleinngåelsen. EU har jo ellers et lovverk rundt dette, og hvorfor skulle det da ikke gjelde?    

Det som jeg regner for mest sannsynlig, det er at det å kreve full betaling for en billett som ikke er levert, det er ulovlig i forhold til EU sine lovgitte regler. Det som kiwi.com så forsøker, det er å få kunden til å godta vesentlig dårligere avtalevilkår enn det som følger av de lovgitte reglene, ved å framstå som så vanskelige å ha med å gjøre, at kunden gir opp. 

Det egentlig mest spennende med den videre saksoppfølgingen, det er jo å avdekke hvordan DNB/Mastercard forholder seg til det samme kjøpet, og om det kommer noen form for "lure triks" fra den siden. 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
2 hours ago, John-B said:

Dette er ikke relevant for OP, han har ikke handlet med Wizz Air. Det er Kiwi som er kunden til Wizz air.

Tja...  jeg handlet med et norsk reisebyrå, gjennomgående booking med mellomlanding og 2 flyselskap. Fikk varsel når jeg satt og ventet på strekning nr 2 at flyet var kansellert. 2 timers venting ble til 10 timer.

Byrået jeg handlet hos fortalte meg når jeg spurte, at dette måtte jeg ta direkte med det aktuelle flyselskapet, noe som ga meg €250,- på konto etter noen ukers venting.

Det er flyselskapet som "velger" å kansellere og derfor står ansvarlig, noe som også linken min viser til.

Ref: Regulation (EC) No 261/2004 of the European Parliament and of the Council of 11 February 2004

Kortversjon:

Når et flyselskap avbestiller et fly, må flyselskapet tilby deg valget mellom full refusjon for billetten eller ombookes for et nytt fly som avgang så snart som mulig. Hvis du har akseptert en reservasjon på nytt for en ny avgang, kan du fremdeles ha rett til erstatning hvis du er tilstrekkelig for sen. Vær imidlertid oppmerksom på at flyselskapet i noen tilfeller kan halvere kompensasjonen din.

I tilfelle flyet ditt blir omdirigert og du kommer innen følgende tidsrammer, kan flyselskapet redusere kompensasjonen din med 50%:

Mindre enn 2 timer etter forventet ankomsttid på en kort flytur på opptil 1500 km

Mindre enn 3 timer etter forventet ankomsttid på en flytur på 1.500 - 3.500 km eller innenfor EU

Mindre enn 4 timer etter forventet ankomsttid på en flytur på mer enn 3.500 km utenfor EU

  • Liker 1
Lenke til kommentar

flyhjelp kan hjelpe der. men dette er nok 14 dager før. hvor standardkompensasjon ikke vil gjelde.

selskapene prøver seg med alt for unngå utbetaling av erfaring.

https://www.forbrukerradet.no/forside/reise/fly/innstilt/

Sitat

Andre unntak for retten for standardkompensasjon:

Du har ikke krav på standardkompensasjon i disse tilfellene:

  1. Hvis du blir informert om innstillingen senest 14 dager før avgang
  2. Hvis du blir informert om innstillingen mellom 14 og 7 dager, og samtidig blir tilbudt ombooking slik at du kan reise høyest 2 timer før opprinnelig avgangstid, og nå bestemmelsesstedet senest 4 timer etter planlagt ankomsttid
  3. Hvis du blir informert om innstillingen mindre enn 7 dager før avgang, men blir tilbudt en ombooking som gjør at du kan reise høyst 1 time før planlagt avgangstid og nå bestemmelsesstedet senest 2 timer etter planlagt ankomsttid

 

Endret av joandreas
Lenke til kommentar
arne22 skrev (2 timer siden):

Nei, ikke på noen måte. Jeg brukte tjenesten momondo.com ved kjøp av biletten. Denne ledet så videre til en webside for kjøp hos kiwi.com

Det kom ikke fram, på noen måte, i forbindelse med denne kjøpsavtalen at det skulle inngå noen spesielle vilkår, som tilsier at de kan ta seg betalt for en billett, men la være å levere den.

I samtaler med DNB kunderådgiver, så har det også blitt opplyst at en av de store fordelene med å bruke DNB Mastercard, det er at hvis reisen skulle bli kansellert av flyselskapet, da får man pengene tilbake via DNB Mastercard. Så spørs det da om dette er helt sant. 

Det blir litt som å si at jeg kjøpte sokker på Google - fordi Google sendte meg videre til sokkebutikken. 
Eller for å ta et bedre eksempel; at jeg kjøpte ny tv på prisjakt.no.

Du har dessuten fått flybilletten din - det er derimot flyselskapet som har kansellert reisen. Og da sier Kiwi at "ja, det var jo synd... ikke vårt ansvar, vi har gitt deg billetten vi".

Ser det nevnes kompensasjon gjennom EU261 på 250 euro her. Den inntreffer kun dersom flybilletten ble endret MINDRE enn 14 dager før avreise, og kun dersom det ikke er "force majeure" - og gir vesentlig forsinkelse til den reisende. I dette tilfelle, er det ganske mange ting som tilsier at man ikke får noe som helst av den type kompensasjon.

Pengene er tapt, jeg er 1000% sikker på det. ;p Du øker bare frustrasjonen din av å krangle med deg selg for å overbevise deg om at du har blitt svindlet, for så å ta opp en "juridisk" kamp som er tapt før den er startet. 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Milhouse85 said:

Du har dessuten fått flybilletten din - det er derimot flyselskapet som har kansellert reisen. Og da sier Kiwi at "ja, det var jo synd... ikke vårt ansvar, vi har gitt deg billetten vi".

Hvis det var korrekt, så ville kiwi.com bedt han om å kontakte flyselskapet og han kunne fått refundert beløpet eller en ny billett. Han har ikke fått flybilleten sin, bare en reservasjon igjennom kiwi.com.

Noen i lignende situasjoner har kontaktet flyselskapet og fått høre at kiwi.com har valgt å refundere beløpet. Da har ansvaret for kompensasjon blitt flyttet fra flyselskapet til kiwi.com. De har ikke lov til å gi kjøperen færre rettigheter enn de ville ha fått fra flyselskapet.

 

Quote

Pengene er tapt, jeg er 1000% sikker på det. 😜 Du øker bare frustrasjonen din av å krangle med deg selg for å overbevise deg om at du har blitt svindlet, for så å ta opp en "juridisk" kamp som er tapt før den er startet. 

Pengene er muligens tapt, men det betyr ikke at kiwi.com ikke bryter EU-loven. 

For noen tiår siden så var det vanlig med timeshare-svindel, og ble du lurt så var det vanskelig å få pengene tilbake. Det er fortsatt ulovelig og EU slo tilslutt ned på det.

https://www.theguardian.com/world/2006/may/27/spain.internationalcrime

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
48 minutes ago, Milhouse85 said:

Pengene er tapt, jeg er 1000% sikker på det. 😜 Du øker bare frustrasjonen din av å krangle med deg selg for å overbevise deg om at du har blitt svindlet, for så å ta opp en "juridisk" kamp som er tapt før den er startet. 

Nå må det vel være litt forskjell på frustrasjon og arbeidsglede. Hvis man skal kunne og opprettholde kunnskaper og ferdigheter i et fag, enten det er juridisk fag, eller noe annet, da må man praktisere forløpende, ellers går kunnskapen tapt.

Jeg har så langt ikke tapt en krone på saker som jeg har fulgt opp, men jeg har tapt kroner på saker som jeg ikke har hatt tid og mulighet på å følge opp. Samtidig som det har gitt økonomisk gevinst å følge opp sakene, så har det også gitt det som jeg har syntes har vært verdifull praksis, som altså ikke gir frustrasjon, men arbeidsglede.

Når det gjelder prinsippene rundt lov om Finansavtaler herunder også kjøp med kredittkort så uttaler DNB seg otrent slik:

Quote

Finansavtaleloven sikrer nordmenn rettigheter ved kjøp av varer og tjenester på nettet. Finansklagenemda har slått fast at kunden har rett til å få tilbakebetalt hele kjøpesummen etter konkurser eller lignende hendelser der betalte varer aldri ble levert, såfremt kunden har betalt med kredittkort.

https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/din-okonomi/hva-er-dine-rettigheter-ved-innstilt-avgang-streik-eller-konkurs

Nå gjelder denne formuleringen spesielt for konkurs, men jeg vil nok mene at prinsippene også gjelder generelt for kjøp av varer og tjenester med kredittkort, der varer eller tjenester ikke blir levert.

Dette vil jeg mene går klart nok fram av Lov om Finansavtaler.

Skal man få lært noe mer om dette, så må man jo jobbe videre med saken, man må etter behov ta i bruk Finansklagenemnda, EU klageorganer, osv, slik at man kan få opparbeidet verdifull og nytting praksis. 

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (2 minutter siden):

Når det gjelder prinsippene rundt lov om Finansavtaler herunder også kjøp med kredittkort så uttaler DNB seg otrent slik:

https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/din-okonomi/hva-er-dine-rettigheter-ved-innstilt-avgang-streik-eller-konkurs

Nå gjelder denne formuleringen spesielt for konkurs, men jeg vil nok mene at prinsippene også gjelder generelt for kjøp av varer og tjenester med kredittkort, der varer eller tjenester ikke blir levert.

Dette vil jeg mene går klart nok fram av Lov om Finansavtaler.

Skal man få lært noe mer om dette, så må man jo jobbe videre med saken, man må etter behov ta i bruk Finansklagenemnda, EU klageorganer, osv, slik at man kan få opparbeidet verdifull og nytting praksis. 

Det må du jo gjerne mene, men det som faktisk følger av finansavtaleloven (§ 2-7) er følgende: 

Sitat

Ved kjøp av varer eller tjenester kan forbrukeren overfor en annen kredittyter enn selgeren gjøre gjeldende de samme innsigelser og pengekrav på grunnlag av kjøpet som kunne gjøres gjeldende mot selgeren, såfremt kreditten ytes etter avtale mellom selgeren og kredittyteren

Det betyr altså at du må ha et krav mot selgeren for å ha et krav mot kredittyter. Det er ikke vits i å late som noe annet. 

Når det er sagt, så har man nok i praksis mye bedre muligheter i å nå fram mot banken i finansklagenemnda i Norge, enn man har i en utenlandsk domstol mot Kiwi. Jeg er ikke sikker på om Kiwi's eventuelle argumenter om at deres tjeneste er oppfylt faktisk står seg i en domstol, men jeg tror både at en norsk kredittyter vil argumentere dårligere for dette enn Kiwi selv (Kiwi bygger sin forretningsmodell på dette, det gjør ikke de norske bankene) og at den norske Finansklagenemnda er mer tilbøyelig til å underkjenne Kiwis vilkår enn en tsjekkisk domstol vil være. Men min erfaring med finansklagenemnda (både som kunde, representant for bank og representant for kunde) er at det er mer fruktbart å argumentere basert på lovens faktiske vilkår enn å gi inntrykk av at man har helt andre rettigheter enn det loven faktisk gir en. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mange takk Hr Brun! Satt og tråklet fram og tilbake i finansavtaleloven, for å finne fram til akkurat dette. Hadde 2-7 oppe og i fokus, og så mistet jeg den, men nå var den der igjen.

Tror det som sannsynligvis vil skje i praksis det er at DNB/Mastercard refunderer, og så vil de ha de midlene som behøves for å hente inn pengene videre fra kiwi.com/Wissair.

Det har i alle fall fram til nå vært min strategi ved å kjøpe reiser via DNB/Mastercard, og så får vi se om den holder i praksis.

Saken angår jo sånn sett ikke bare meg, man faktisk alle de som kjøper flyreiser via Internett, og det er vel sånn omtrent oss alle sammen. Har vi funnet en enkel måte å overliste kiwi.com og andre, da kan jo alle sammen bruke den, inklusive meg selv også for ettertiden.

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, arne22 said:

Saken angår jo sånn sett ikke bare meg, man faktisk alle de som kjøper flyreiser via Internett, og det er vel sånn omtrent oss alle sammen. Har vi funnet en enkel måte å overliste kiwi.com og andre, da kan jo alle sammen bruke den, inklusive meg selv også for ettertiden.

Fra det jeg har lest, så hindrer ikke kiwi.com folk fra å heve kjøpet igjennom kredittkort. De vet at de vil tape, så målet er å få penger fra de som bruker debitkort og de som ikke vet hvordan man får tilbake penger fra kredittkort.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Camlon said:

Fra det jeg har lest, så hindrer ikke kiwi.com folk fra å heve kjøpet igjennom kredittkort. De vet at de vil tape, så målet er å få penger fra de som bruker debitkort og de som ikke vet hvordan man får tilbake penger fra kredittkort.

Nå var jeg litt tydelig med å skrive at jeg hadde kjøpt reisen med DNB Mastercard kredittkort, for å forsøke å få tilbake et svar som sa at de ikke ville tilbakebetale. Det virket OK, slik at de bekreftet ganske klart at de ikke ville tilbakebetale.

Hensikten med å forsøke å hente ut et slikt svar, var jo for å kunne bruke det i forhold til en reklamasjon til DNB/Mastercard, og eventuelt for en senere klage til Finansklagenemnda. 

Lenke til kommentar

Litt mer info:

Quote

– Du kan benytte deg av kortreklamasjon dersom du ikke får varene eller tjenesten du har bestilt, et arrangement blir avlyst eller en reise blir kansellert. Den gjelder også hvis selgeren går konkurs eller du har blitt svindlet, sier Iversen.

Fra denne nettsiden:

https://flysmart24.no/2022/06/18/den-beste-forsikringen-mot-a-tape-billett-pengene/

Klage til flyselskapet, info fra Forbrukerrådet.

 https://www.forbrukerradet.no/forside/reise/fly/klage-til-flyselskapet/

Helt nede på denne siden, så ser det faktisk ut til å være mulig å opprette en konto og legge inn en klage:

https://wizzair.com/nb-no/informasjon-og-tjenester/kontakt/kontakt-oss

Her refereres det jo også til EU sitt regelverk og at man kan klage i forhold til akkurat det. Det kan vel godt tenkes at DNB/Mastercard vil ønske at krav med eventuelt påfølgende avslag settes fram både mot reisebyrå og flyselskap. Egentlig litt rart om flyselskapet legger opp til rutiner rundt EU sitt regelverk, hvis de ikke følger det regelverket.

Lenke til kommentar
arne22 skrev (4 timer siden):

I samtaler med DNB kunderådgiver, så har det også blitt opplyst at en av de store fordelene med å bruke DNB Mastercard, det er at hvis reisen skulle bli kansellert av flyselskapet, da får man pengene tilbake via DNB Mastercard. Så spørs det da om dette er helt sant. 

Ikke sant, etter min erfaring.

Hadde en lengre historie med Kiwi.com under pandemien, som nesten er fortrengt. Mobilsamtaler til utlandet, etc.

Landet for mellomlanding ble stengt for innreise noen dager før avreise. Fikk ikke pengene tilbake for billetten av Kiwi (da måtte vi ha kjøpt en dyrere billett) men en flyreise til et annet land verdt en fjerdedel av prisen, etter noen måneders ventetid, som måtte brukes innen ett år. Husker ikke detaljene, men noe om at de bare hadde ansvar for deler av billetten.

DNB Mastercard tok ikke ansvar. De ba oss om å bruke reiseforsikringen hos if.

På grunn av pandemien fikk vi heller ikke noe tilbake fra if, som forventet.

arne22 skrev (57 minutter siden):

Nå var jeg litt tydelig med å skrive at jeg hadde kjøpt reisen med DNB Mastercard kredittkort, for å forsøke å få tilbake et svar som sa at de ikke ville tilbakebetale. Det virket OK, slik at de bekreftet ganske klart at de ikke ville tilbakebetale.

Hensikten med å forsøke å hente ut et slikt svar, var jo for å kunne bruke det i forhold til en reklamasjon til DNB/Mastercard, og eventuelt for en senere klage til Finansklagenemnda. 

DNB Mastercard kredittkort bør klages på. Lykke til.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (2 timer siden):

Hvis det var korrekt, så ville kiwi.com bedt han om å kontakte flyselskapet og han kunne fått refundert beløpet eller en ny billett. Han har ikke fått flybilleten sin, bare en reservasjon igjennom kiwi.com.

Flyselskapene vil ikke ha kontakt med andre enn de som har kjøpt billetten. All kontakt ifm. billetter kjøpt gjennom kiwi.com og andre må kjøper derfor ta gjennom kiwi.com.

Han har jo fått flybilletten sin, men reisen ble kansellert. Dette burde vært håndtert av flyselskapet ved å tilby ny reise.

Lenke til kommentar
29 minutes ago, zanta said:

Flyselskapene vil ikke ha kontakt med andre enn de som har kjøpt billetten. All kontakt ifm. billetter kjøpt gjennom kiwi.com og andre må kjøper derfor ta gjennom kiwi.com.

Han har jo fått flybilletten sin, men reisen ble kansellert. Dette burde vært håndtert av flyselskapet ved å tilby ny reise.

Hvis all kontakt må igjennom kiwi.com så har du ikke fått flybilletten din. Du har istedenfor fått en reservasjon fra kiwi.com som kan brukes til en ekte billett når du ankommer flyplassen.

Flyselskapet er nødt til å tilby en ny reise hvis kunden ønsker det. Problemet her er ikke flyselskapet, men kiwi.com som velger refundering for kunden, og så nekter å refundere kunden.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (17 minutter siden):

Hvis all kontakt må igjennom kiwi.com så har du ikke fått flybilletten din. Du har istedenfor fått en reservasjon fra kiwi.com som kan brukes til en ekte billett når du ankommer flyplassen.

Har du bestilt gjennom kiwi.com eller andre selv? Du får like mye billett derfra som når du bestiller på nett hos flyselskapene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...