Gå til innhold

Er Mangfold en Styrke?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
VifteKopp skrev (9 minutter siden):

Etnisk norske kvinner blir ikke godt behandlet i Norge? 

Ikke nødvendigvis bedre enn Sverige, Finland og Danmark. Her øker blant annet lønnsgapet mer enn disse, og lykkefølelsen er høyere i Danmark. 

Danmark har danket ut Sverige som det beste landet i verden å bo i for kvinner, ifølge en 2018-rangering fra US News & World Report, skriver Business Insider. Det flytter litt på seg alt etter hvem som har beste ordninger for mødre og fødselspermisjon, lønn og slike ting. Mente jeg leste dødeligheten blant kvinner her i Norge er stigende, altså lavere levealder. Vi er vel på 3-4 plass for verdens beste land å bo i for kvinner.

I følge indeksen til FN var Sveits landet med mest likestilling i verden i 2019, med Danmark som nummer 2. Norge ligger på en 6. plass.

Australia kåret til verdens tryggeste land for kvinner. | Australiareiser AS (ntb.no)

Endret av Neffi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Neffi said:

Ikke nødvendigvis bedre enn Sverige, Finland og Danmark. Her øker blant annet lønnsgapet mer enn disse, og lykkefølelsen er høyere i Danmark. 

Danmark har danket ut Sverige som det beste landet i verden å bo i for kvinner, ifølge en 2018-rangering fra US News & World Report, skriver Business Insider. Det flytter litt på seg alt etter hvem som har beste ordninger for mødre og fødselspermisjon, lønn og slike ting. Mente jeg leste dødeligheten blant kvinner her i Norge er stigende, altså lavere levealder. Vi er vel på 3-4 plass for verdens beste land å bo i for kvinner.

I følge indeksen til FN var Sveits landet med mest likestilling i verden i 2019, med Danmark som nummer 2. Norge ligger på en 6. plass.

Så av 195 land så er Norge det sjette beste landet i verden å leve i når det kommer til likestilling? Jeg vil si det er noe å være stolt av.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (Akkurat nå):

Så av 195 land så er Norge det sjette beste landet i verden å leve i når det kommer til likestilling? Jeg vil si det er noe å være stolt av.

Syns det er dødsdårlig med en 6 plass. Herregud. Det er ikke palleplass engang! Er dere helt blottet for konkurranseinstingt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Neffi said:

Syns det er dødsdårlig med en 6 plass. Herregud. Det er ikke palleplass engang! Er dere helt blottet for konkurranseinstingt?

Så har Norge blitt dårligere på likestilling eller har de andre landene som nå har gått forbi oss blitt bedre enn tidligere?

Kan gi et lite hint om at det ikke har gått nedover i Norge.

Det er jo kjempebra at andre land blir bedre de også når det kommer til likestilling. Jeg synes ikke at det viktigste er at Norge er best, om det så må være at resten av landene må være rævva. Det viktigste er at folk får det bedre.

Og 6 plass er jævlig bra.

Endret av shockorshot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (2 minutter siden):

Så har Norge blitt dårligere på likestilling eller har de andre landene som nå har gått forbi oss blitt bedre enn tidligere?

Vi har blitt dårligere. Fattigdommen øker blant barn i Norge, og det går hånd i hånd med mødre. Det er ganske unikt til å være et skandinavisk land, med penger på bok. Morstrygden har blitt borte. Hatet (partnerdrap og vold) øker. Sikkert mye mer som jeg ikke orker tenke på.

Men vi får kvinner inn i styrene, det skal vi ha! Det er jo dødskult.

shockorshot skrev (2 minutter siden):

Kan gi et lite hint om at det ikke har gått nedover i Norge.

Ifølge hvem? Spår du i kopp nå?

shockorshot skrev (2 minutter siden):

Det er jo kjempebra at andre land blir bedre de også når det kommer til likestilling. Jeg synes ikke at det viktigste er at Norge er best, om det så må være at resten av landene må være rævva. Det viktigste er at folk får det bedre.

Jo, det gjør jo nabolandene mer interessante for oss kvinner.

shockorshot skrev (2 minutter siden):

Og 6 plass er jævlig bra.

Førsteplass er jævlig bra. Alt annet er ikke førsteplass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (3 minutter siden):

Altså @Neffi jeg skjønner hva du mener vedrørende likestilling og jeg er ikke uenig. Men husk at det finnes ganske mange land der ute der voldtektsofre blir steinet.

Åja, ja, nei, men da er jo Norge bra da. Fins forøvrig norske jenter som blir voldtatt og drept her og, men kanskje ikke nødvendigvis med stein. Det blir mer sånn stein, saks eller papir.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Neffi skrev (7 minutter siden):

Åja, ja, nei, men da er jo Norge bra da. Fins forøvrig norske jenter som blir voldtatt og drept her og, men kanskje ikke nødvendigvis med stein. Det blir mer sånn stein, saks eller papir.

Det er forferdelig at kvinner i Norge voldtas og myrdes.

Det er bra at ikke Staten som støtter og/eller utfører disse forbrytelsene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (17 minutter siden):

Kommer helt an på hvilken index man bruker. De måler alle forskjellige ting, og skal man få ut noe mer detaljert må man neste bedømme ut i fra hver eneste variabel, og si best på akkurat den.

FN sin likestillingsindex har også norge på nr 2 i 2021.

Likestilling - Indeks for skjevfordeling mellom kjønnene (fn.no)

Endret av Neffi
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (9 timer siden):

Det er forferdelig at kvinner i Norge voldtas og myrdes.

Det er bra at ikke Staten som støtter og/eller utfører disse forbrytelsene.

Man er på et helt eget spesielt dårlig nivå når man må sammenligne seg med verstinger, for å hevde seg, eller kunne påpeke egne prestasjoner. Det er rett og slett et destruktivt og ufruktbart tankesett. Det er motsatsen til å være et hestehode foran noe. Da henger man i hesterompa. Det kan man holde seg for god til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, Neffi said:

Vi har blitt dårligere. Fattigdommen øker blant barn i Norge, og det går hånd i hånd med mødre. Det er ganske unikt til å være et skandinavisk land, med penger på bok. Morstrygden har blitt borte. Hatet (partnerdrap og vold) øker. Sikkert mye mer som jeg ikke orker tenke på.

Jaha? 

Inntektsutviklingen for barnefamilier har vært bra, men den har vært ujevn. I tillegg har blitt en økt konsentrasjon av innvandringsfamilier i den fattigste femtedelen, som har lav yrkesdeltagelse. For å sitere SSB

I rapporten Barn i lavinntektshusholdninger i Norden: 2005-2020 kommer det frem at inntektsutviklingen for barnefamilier i Norden har vært relativt god i perioden, men at inntektsveksten ikke har vært likelig fordelt mellom inntektsgruppene. Når inntektsveksten til de som befinner seg nederst i fordelingen er svakere enn den generelle inntektsveksten i samfunnet, øker også risikoen for å tilhøre en lavinntektshusholdning.  

......

Det viser seg at både Sverige og Norge i perioden 2005-2020 opplevde en betydelig konsentrasjon av barn med innvandrerbakgrunn i fattigste femdel av inntektsfordelingen. I Sverige og Norge økte denne andelen fra om lag 30 prosent i 2005, til henholdsvis 74 prosent og 51 prosent i 2020.

Du har rett at den nedre sjikten av fattigdom går hånd i hånd med mødre, men da alenemødre. Dette er pga. den lave yrkesdeltagelsen (som har steget de siste årene), men som det blir påpeket i artikkelen nedenfor av Ugreninov, så er en av de store grunnene til dette det at de har lav eller ingen utdannelse. Da er det jo bra at andelen kvinner med lav eller ingen utdannelse har sunket i Norge de siste årene, og damer med høy utdannelse har steget.

Hvorfor jobber så få alenemødre? Elisabeth Ugreninov

Quote

Morstrygden har blitt borte

Gamledagers morstrygd ga lavere støtte enn det man får i dag som aleneforelder.

Quote

Hatet (partnerdrap og vold) øker

Sist gang jeg sjekket så har det vært en nedgang i partnerdrap til tross for befolkningsøkning.

Partnerdrap i Norge – endringer over tid? Solveig K B Vatnar et al.

Quote

Sikkert mye mer som jeg ikke orker tenke på.

Håper det er litt mer treffsikkert.

Quote

Men vi får kvinner inn i styrene, det skal vi ha! Det er jo dødskult.

Og større andel kvinnelige eiere av private firmaer. Høyere prosentvis lønnsøkning blant kvinner enn menn blant heltidsansatte. Færre kvinner i offentlig sektor og flere i private. Høyere andel kvinner i arbeidsstyrken. Vesentlig høyere andel kvinnelige daglige ledere i både ASA og AS. Høyere andel med utdanning. Mye høyere andel kvinnelige ordførere. Høyere andel kvinnelige kommunestyrerepresentanter

Quote

Ifølge hvem? Spår du i kopp nå?

Ifølge SSB. Prosjekterer du når du påstår at andre folk spår i kopp?

Quote

Jo, det gjør jo nabolandene mer interessante for oss kvinner.

Førsteplass er jævlig bra. Alt annet er ikke førsteplass.

Så hvis vi hadde kjørt fult Handmaiden's tale i nabolandene våres slik at vi havner på førsteplass, så hadde det vært bra for Norge? Det handler om å se mer enn bare skogen for trær.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (25 minutter siden):

Jaha? 

Inntektsutviklingen for barnefamilier har vært bra, men den har vært ujevn. I tillegg har blitt en økt konsentrasjon av innvandringsfamilier i den fattigste femtedelen, som har lav yrkesdeltagelse. For å sitere SSB

I rapporten Barn i lavinntektshusholdninger i Norden: 2005-2020 kommer det frem at inntektsutviklingen for barnefamilier i Norden har vært relativt god i perioden, men at inntektsveksten ikke har vært likelig fordelt mellom inntektsgruppene. Når inntektsveksten til de som befinner seg nederst i fordelingen er svakere enn den generelle inntektsveksten i samfunnet, øker også risikoen for å tilhøre en lavinntektshusholdning.  

......

Det viser seg at både Sverige og Norge i perioden 2005-2020 opplevde en betydelig konsentrasjon av barn med innvandrerbakgrunn i fattigste femdel av inntektsfordelingen. I Sverige og Norge økte denne andelen fra om lag 30 prosent i 2005, til henholdsvis 74 prosent og 51 prosent i 2020.

Du har rett at den nedre sjikten av fattigdom går hånd i hånd med mødre, men da alenemødre. Dette er pga. den lave yrkesdeltagelsen (som har steget de siste årene), men som det blir påpeket i artikkelen nedenfor av Ugreninov, så er en av de store grunnene til dette det at de har lav eller ingen utdannelse. Da er det jo bra at andelen kvinner med lav eller ingen utdannelse har sunket i Norge de siste årene, og damer med høy utdannelse har steget.

Hvorfor jobber så få alenemødre? Elisabeth Ugreninov

Dette er jo et fint eksempel på hvordan man kan bruke års-utgaver for å tale sin sak, noe jeg forøvrig viste litt til i noen av kommentarene lengre opp. For det varierer fra år til år. Det jeg snakket om, var tallene for 2023, som ganske nylig ble langt fram, og hvor Norge fikk stor refs fra internasjonale organisasjoner nettopp fordi en økning i fattigdommen normalt sett er et ulandsproblem. Vi har en økning på 10%.

Unicef refser Norge og mener landet har gjort for lite for å få barn ut av fattigdom – Siste nytt – NRK

shockorshot skrev (25 minutter siden):

Sist gang jeg sjekket så har det vært en nedgang i partnerdrap til tross for befolkningsøkning.

Partnerdrap i Norge – endringer over tid? Solveig K B Vatnar et al.

Igjen, jeg snakket om de ferske tallene som kommer fram litt nå as we speak, ikke gamle analyser. Statistikkene på vold økte kraftig under pandemien og har hatt en stigende trend siden.

Stor økning i partnervold under koronapandemien i Norge, viser ferske tall fra ny studie – NRK Trøndelag – Lokale nyheter, TV og radio

Nasjonal drapsoversikt 2023 – Politiet.no

 

shockorshot skrev (25 minutter siden):

Håper det er litt mer treffsikkert.

Håper du føler du fikk flere knagger å henge påstandene mine på nå. Saken er at de ferske tallene fra 2023 ikke er utarbeidet i de større målingene, og ikke blir presentert før utpå siste del av dette året. 

shockorshot skrev (25 minutter siden):

Og større andel kvinnelige eiere av private firmaer. Høyere prosentvis lønnsøkning blant kvinner enn menn blant heltidsansatte. Færre kvinner i offentlig sektor og flere i private. Høyere andel kvinner i arbeidsstyrken. Vesentlig høyere andel kvinnelige daglige ledere i både ASA og AS. Høyere andel med utdanning. Mye høyere andel kvinnelige ordførere. Høyere andel kvinnelige kommunestyrerepresentanter

Ifølge SSB. Prosjekterer du når du påstår at andre folk spår i kopp?

Vi har hatt en lønnsvekstutgjevning i 2023, og det er bra. Det er ikke sånn at jeg ikke har løftet opp fremskritt. Men jeg må kunne nevne likestillingsspørmål eller problematikk, uten å vise til all dokumentasjon som fins angående tema. Syns ikke du også det? At det er fint å dokumentere en påstand, men at man ikke trenger å dokumentere alle sidespor? Hvis ikke kan stort sett bare forskere diskutere her inne, og da kun om sine spesifikke forskningsfelt. For det er fremdeles mange faktorer hverken du eller jeg har nevnt her nå.

shockorshot skrev (25 minutter siden):

Så hvis vi hadde kjørt fult Handmaiden's tale i nabolandene våres slik at vi havner på førsteplass, så hadde det vært bra for Norge? Det handler om å se mer enn bare skogen for trær.

Jeg syns man skal etterstrebe å være best med å løfte sin egen situasjon til nye høyder. Ikke tråkke ned konkurrenter. BI, Handelsskolen og politikerne er kanskje ikke enig med meg der, men jeg står for det fremdeles.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Mangfold hjelper "the bottom line" ifølge toppledere.

Business leaders across the board see diversity initiatives as very important for their business strategy and expect it will become more important in the coming years.

82% of business leaders consider diversity initiatives as essential to their business strategy - including many from both sides of the political spectrum. Only 2% of business leaders say these initiatives are not important.

67% anticipate such initiatives will grow in importance in the coming year

https://www.ppsi.org/insights/business-leaders-and-diversity

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (På 7.2.2024 den 6:00 PM):

Mangfold hjelper "the bottom line" ifølge toppledere.

Business leaders across the board see diversity initiatives as very important for their business strategy and expect it will become more important in the coming years.

82% of business leaders consider diversity initiatives as essential to their business strategy - including many from both sides of the political spectrum. Only 2% of business leaders say these initiatives are not important.

67% anticipate such initiatives will grow in importance in the coming year

https://www.ppsi.org/insights/business-leaders-and-diversity

Det er ikke veldig overraskende, næringslivsledere liker ikke for mye samhold blant sine ansatte 😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Entern skrev (45 minutter siden):

Det er ikke veldig overraskende, næringslivsledere liker ikke for mye samhold blant sine ansatte 😉

HaHa. Konflikt minsker produktivitet.  Mangfold skaper flere kreative løsninger når de fleste jobber sammen mot et felles mål enn monokultur hvor de fleste tenker ganske like.

De beste fotball lagene i verden er multikulturelle, ikke monokulturelle.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...