Gå til innhold

Er Mangfold en Styrke?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
VifteKopp skrev (Akkurat nå):

Du trenger ikke være nedlatende.

Å tro at mangfold i Romerike har noe som helst å gjøre med mangfold i Norge er absurd

Det å tro at historien generelt ikke har påvirket oss og ikke danner grunnlaget for hvordan vi tenker i dag, det er absurd!

En av de store konfliktene vi har i dag, mellom jøder og arabere (som forøvrig alle er arabere!) startet ikke i fjor høst, men med en "Moses" som etter sigende for snart 3000 år siden fikk beskjed fra en av "Gudene" om at de hadde en slags rett til et teoretisk land som den gang ikke fantes.

Du har rett i at jeg kanskje er litt nedlatende, og jeg beklager det i forhold til enkeltmennensker som støtes av det, men det jeg egentlig er nedlatende til er ideologier og bakstreverske tanker som er i ferd med ødelegge hele vår fremtid...

Det er altså ikke personlig ment!

Lenke til kommentar
trn100 skrev (6 minutter siden):

Det å tro at historien generelt ikke har påvirket oss og ikke danner grunnlaget for hvordan vi tenker i dag, det er absurd!

Selvsagt har historien påvirket oss!

Alt jeg sier er at Romerriket og Norge er så fjernt fra hverandre at det er vanskelig  å trekke noen tydelige paralleller når det kommer til mangfold

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (21 minutter siden):

Selvsagt har historien påvirket oss!

Alt jeg sier er at Romerriket og Norge er så fjernt fra hverandre at det er vanskelig  å trekke noen tydelige paralleller når det kommer til mangfold

Jeg kom nok litt for sent inn i diskusjonen og har ikke noe spesielt forhold til Romerriket, uten at jeg forstår hvorfor den tiden er spesiell i forhold til første innlegg eller hva jeg har skrevet?

Mener du og/eller andre at Romerriket, som er en relativt liten del av vår historie, ikke har betydning generelt, eller bare at den mangler relevans i forhold til mangfold?

Edit: Jeg spør fordi jeg lurer, ikke for å være nedlatende!

Endret av trn100
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (18 minutter siden):

Jeg kom nok litt for sent inn i diskusjonen og har ikke noe spesielt forhold til Romerriket, uten at jeg forstår hvorfor den tiden er spesiell i forhold til første innlegg eller hva jeg har skrevet?

Mener du og/eller andre at Romerriket, som er en relativt liten del av vår historie, ikke har betydning generelt, eller bare at den mangler relevans i forhold til mangfold?

Edit: Jeg spør fordi jeg lurer, ikke for å være nedlatende!

Jeg mener at mangfold i en moderne sosialdemokratisk velferdsstat ikke er det samme som mangfold i et gammel verdensomspennende imperie

  • Liker 4
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (1 minutt siden):

Jeg mener at mangfold i en moderne sosialdemokratisk velferdsstat ikke er det samme som mangfold i et gammel verdensomspennende imperie

Det er jeg helt enig med deg i og jeg er 100% sosialdemokrat! Vet ikke hvor vi misforstod hverandre, men beklager igjen!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når en "Nasjonalist" starter en tråd om "Mangfold" skal man være rimelig bedøvet om man ikke forstår hensikten og målet.  Når det er sagt oppfatter jeg debatten som ganske oppegående, og det er ikke tvil om vi trenger en slik debatt!

Men ikke med et slikt utgangspunkt!

Jeg tror vi alle bør innse at verden er i forandring, og at de grensene det moderne samfunnet har skapt står for fall, enten man vil eller ikke. Før eller siden vil det bli slutt på "mitt" og "ditt", og vi må etterhvert finne oss i å dele vår private trygge  velferdsboble med andre. Verden eies ikke av de som er så heldige at de har blitt født i Norge, og vi har ikke mer rett til å leve godt enn alle andre.

Er det ingen som ser at hvor man blir født bare er flaks, og ikke automatisk gir en bedre eller dårligere rettigheter i forhold til andre mennesker?

Jeg er så gammel at jeg nok ikke kommer til å oppleve det, men noe må og vil komme til å skje! Heldigvis er dagens ungdommer i alle fall på det punktet mer oppegående enn Sylvi Listhaug og hennes mentor 😉

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (17 minutter siden):

Jeg tror vi alle bør innse at verden er i forandring, og at de grensene det moderne samfunnet har skapt står for fall, enten man vil eller ikke. Før eller siden vil det bli slutt på "mitt" og "ditt", og vi må etterhvert finne oss i å dele vår private trygge  velferdsboble med andre. Verden eies ikke av de som er så heldige at de har blitt født i Norge, og vi har ikke mer rett til å leve godt enn alle andre.

Det er rimelig naivt å tro at folk er villige til å gi opp sin velferd og rikdom for mennesker de ikke kjenner. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (Akkurat nå):

Det er rimelig naivt å tro at folk er villige til å gi opp sin velferd og rikdom for mennesker de ikke kjenner. 

Det som er naivt er å ikke forstå at det er det som må skje og kommer til å skje! 😉

Hva folk har lyst til og ønsker/ikke ønsker er en helt annen diskusjon...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
trn100 skrev (5 minutter siden):

Det som er naivt er å ikke forstå at det er det som må skje og kommer til å skje! 😉

Hva folk har lyst til og ønsker/ikke ønsker er en helt annen diskusjon...

Hva folk har lyst til/ønsker er nettopp det som utgjør en nasjon.

Det er ingen nasjoner som har lyst til å oppgi sin velferd frivillig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg husker ikke hva filmen heter som jeg så for noen år siden, men den var en slags halvdokumentar/dramatisering av flere hundre tusenvis sultende mennesker i nord-afrika som ville over til Gibraltar.

Det ble selvsagt gjort alt mulig i et forsøk på å forhindre dette, og det ble tatt en vurdering på om militæret kanskje burde mobiliseres for å få de skutt....

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (1 minutt siden):

Hva folk har lyst til/ønsker er nettopp det som utgjør en nasjon.

Det er ingen nasjoner som har lyst til å oppgi sin velferd frivillig. 

Det er jo innlysende! Og samme tanken egentlig som at en frisk og sprek ung person irriterer seg over å måtte betale skatt fordi en annen skal få gratis helsehjelp og eldre skal få eldreomsorg? Den sosialdemokratiske modellen, men bare innenfor en viss grense mener du? 😉

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (1 minutt siden):

Det er jo innlysende! Og samme tanken egentlig som at en frisk og sprek ung person irriterer seg over å måtte betale skatt fordi en annen skal få gratis helsehjelp og eldre skal få eldreomsorg? Den sosialdemokratiske modellen, men bare innenfor en viss grense mener du? 😉

Riktig. Innenfor en viss grense. Folk betaler gledelig sin skatt når de vet at den er med på betale for et samfunn de selv får igjen for. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (Akkurat nå):

Riktig. Innenfor en viss grense. Folk betaler gledelig sin skatt når de vet at den er med på betale for et samfunn de selv får igjen for. 

Det er jo en spesiell form for sosialisme du forfekter da, om den bare skal gavne de som har det best fra før? 😉

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (Akkurat nå):

Det er jo en spesiell form for sosialisme du forfekter da, om den bare skal gavne de som har det best fra før? 😉

Trenger ikke være sosialisme. 

For å si det på en annen måte: lykke til å få folk i Kinshasa til å logge inn på Skatteetaten for å betale sine 30% for å finansiere barnehager i Nord-Norge. 

Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (Akkurat nå):

Trenger ikke være sosialisme. 

For å si det på en annen måte: lykke til å få folk i Kinshasa til å logge inn på Skatteetaten for å betale sine 30% for å finansiere barnehager i Nord-Norge. 

Hehe 🙂

Jeg skjønner hva du mener og at du ikke forstår hva jeg sier, men ønsker deg uansett en riktig god natt/morgen og takk for praten! 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...