Gå til innhold

Er Mangfold en Styrke?


Anbefalte innlegg

Krig og fred skrev (3 minutter siden):

Og her er du avslørt. Du er ikke historiker. Alle samfunn har vært undertrykkende, selv homogene samfunn. Det er kun i moderne tid at vi har hatt relativ likeverd. 

Selvsagt er jeg historiker. Hva et tilfeldig troll som deg mener er fullstendig irrelevant, om dette som alt annet av betydning.

Hva faen?
Du mener at siden ingen av fortidens samfunn var like frie som vår tids Vesten, er de like?  Så Gerhardsens Norge på 50-60-tallet og Stalins Sovjet er samme sak?
 

Se på Europa i 1914, før første verdenskrig. De to mest multikulturelle landene var Østerrike-Ungarn og Russland. Det var også de mest undertrykkende statene der folk hadde det klart verst.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Entern said:

Snakk om ironi.

Jeg har hovedfag i historie.

Terry Jones har for øvrig skrevet kanskje den beste populærhistoriske boka om romerne, Barbarians. Men jeg henter ikke det jeg sier fra han, nei.

Basert på språket ditt tror jeg heller det er du som har drukket nok. At du har sett 300 100 ganger gir deg ikke peiling.

Haha i knew it. Du har akkurat samme  talking points som han vrøvler rundt med :)

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (30 minutter siden):

De fant opp begge i løpet av 50 år? Jeg antar at du har kilder på at de gjorde det så raskt? Og jeg ba om tre, ikke to. 

 

Du sier du er historiker fordi du har hovedfag i historie. For å kalle seg historiker må man faktisk jobbe med historie. I motsetning til deg så kaller jeg meg ikke for historiker, men jeg ber deg komme med kilder på de absurde påstandene du kommer med. Til å være historiker så fremstår du ikke særlig som en historiker. 

50 år? Jeg er selv over 60 men anser meg ikke som en historiker av den grunn?

Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (7 minutter siden):

Og her er du avslørt. Du er ikke historiker. Alle samfunn har vært undertrykkende, selv homogene samfunn. Det er kun i moderne tid at vi har hatt relativ likeverd. 

For øvrig kan du gi faen i å slenge mer dritt. Du har virkelig ikke peiling.

Du synes det hadde vært det samme, å være slave i Romerriket, som å være norsk husmann på 1800-tallet..?

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (43 minutter siden):

Den som ikke kjenner sin fortid, har ingen fremtid.

Eller for å sitere Orwell: den som kontrollerer fortiden, kontrollerer fremtiden. Og den som kontrollerer fremtiden kontrollerer nåtiden.

Det er fortid og så er det antikk fortid. Jeg tror ikke romerriket kan lære så mye moderne Norge om mangfold

  • Liker 3
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (Akkurat nå):

Det er fortid og så er det antikk fortid. Jeg tror ikke romerriket kan lære så mye moderne Norge om mangfold

For en utrolig tåpelig påstand? Hvor tror du det "Moderne Norge" hadde vært foruten den kunnskapen blant annet Romerriket har bidratt til?

Lenke til kommentar
trn100 skrev (1 minutt siden):

"Tilgi de IKKE for de aner ikke hva de snakker om!" 😉

 

Takk for tipset.

VifteKopp skrev (2 minutter siden):

Det er fortid og så er det antikk fortid. Jeg tror ikke romerriket kan lære så mye moderne Norge om mangfold

Det har du nok rett i.

Jeg ville heller sett på la oss si Østerrike-Ungarn, fra la oss si andre halvdel av 1800-tallet til riket ble oppløst etter 1. verdenskrig.

Lenke til kommentar
trn100 skrev (1 minutt siden):

For en utrolig tåpelig påstand? Hvor tror du det "Moderne Norge" hadde vært foruten den kunnskapen blant annet Romerriket har bidratt til?

Romerriket har ikke bidratt med veldig mye kunnskap. Du tenker på grekerne.

Lenke til kommentar
Entern skrev (Akkurat nå):

Romerriket har ikke bidratt med veldig mye kunnskap. Du tenker på grekerne.

Nei, jeg tenker på historien som helhet. Det er et snev av all erfaring og historie som har brakt oss hit vi er og som underbygger det vi vet så langt.

Så finnes det selvsagt noen sinnsyke religiøse ideologier som stadig gjør sitt beste for å forhindre vår videre utvikling...

Lenke til kommentar

Hvis jeg googler Romerriket, så får jeg opp på samtlige treff:

Sitat

... et av historiens mektigste imperier ...

Men dere diskuterer noe annet enn mektighet? Er det dumt å være mektig? Russland er mektig og består av flere etnisiteter:

Kategori:Etniske grupper i Russland – Wikipedia

Krangler vi om hvilke land som er best? Flinkest? Er det en felles konsensus her på hva kriteriene er?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (Akkurat nå):

Nei, jeg tenker på historien som helhet. Det er et snev av all erfaring og historie som har brakt oss hit vi er og som underbygger det vi vet så langt..

Dette har du selvfølgelig helt rett i.😊👍

trn100 skrev (1 minutt siden):



Så finnes det selvsagt noen sinnsyke religiøse ideologier som stadig gjør sitt beste for å forhindre vår videre utvikling...

Jepp, og noen politiske ideologier og.

Og en haug andre faktorer ☹️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Neffi skrev (1 minutt siden):

Hvis jeg googler Romerriket, så får jeg opp på samtlige treff:

Men dere diskuterer noe annet enn mektighet? Er det dumt å være mektig? Russland er mektig og består av flere etnisiteter:

Kategori:Etniske grupper i Russland – Wikipedia

Krangler vi om hvilke land som er best? Flinkest? Er det en felles konsensus her på hva kriteriene er?

Egentlig et godt spørsmål, som er årsaken til all den elendigheten vi har i dag, hvor noen føler seg bedre og opphøyet i forhold til andre! 😉

Lenke til kommentar

Vi snakker også om noen milliarder mennesker som enten ikke har kunnskap nok eller evne til, eller også er redd for å stille spørsmålstegn ved noen håndfuller syke makthavere som Putin og Netanyahu, som eksempel.

Nå gleder vi oss bare til at Donald blir president igjen! 😄

Endret av trn100
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Neffi skrev (1 minutt siden):

Hvis jeg googler Romerriket, så får jeg opp på samtlige treff:

Men dere diskuterer noe annet enn mektighet? Er det dumt å være mektig? Russland er mektig og består av flere etnisiteter:

Kategori:Etniske grupper i Russland – Wikipedia

Krangler vi om hvilke land som er best? Flinkest? Er det en felles konsensus her på hva kriteriene er?

Det er faktisk på en måte dumt å være mektig, fordi store, mektige, sentraliserte imperier stort sett alltid stagnerer.

Grunnen til at Europa, ikke Kina, erobret verden var at Europa ikke var et digert sentralisert rike men en haug mindre land som lå i konstant konkurranse/konflikt. Og grunnen til at de var såpass mektige som de var var på mange måter at de relativt nylig hadde vært enda mer splittet i enda mindre enheter som lå i enda mer eksistensiell konflikt. Når den minste nyvinning kan gi fordelen du trenger for å overvinne rivalene dine, vil lederen lytte til folk som kommer med nyvinninger. 
 

Derfor utviklet Europa seg så sinnssykt kjapt gjennom middelalderen. Fordi Europa ikke var et gammelt stagnerende sentralisert rike men en haug små land som kjempet en konstant konkurranse med alle mulige og umulige midler.

Man kan se det samme med Kina. De hadde perioder når de utviklet seg svært raskt, som under De Stridende Staters Tid, da kinesisk militærteknologi tok et 2000 års sprang fremover. Men Kina stagnerte alltid når landet var samlet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (6 minutter siden):

Egentlig et godt spørsmål, som er årsaken til all den elendigheten vi har i dag, hvor noen føler seg bedre og opphøyet i forhold til andre! 😉

Ja enig.

Vi får huske at alle digre erobrerriker unntatt Kina og Russland har gått under :) 

Om det nå er pga overreach og stagnasjon, som romerne. Eller andre grunner (assyrerne er veldig interessante på dette og andre områder men siden de ville ha vært glemt allerede på Augustus’ tid hadde det ikke vært for at det står om dem i Bibelen…så blir det veldig antikt.)

trn100 skrev (Akkurat nå):

Vi snakker også om noen milliarder mennesker som enten ikke har kunnskap nok eller evne til, eller også er redd for å stille spørsmålstegn ved noen håndfuller syke makthavere som Putin og Netanyahu, som eksempel.

Nå gleder vi oss bare til at Donald blir president igjen! 😄

Haha ja. 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (2 minutter siden):

En vet det er helg når historie blir en like hissig diskusjon som innvandring, Islam eller miljø.

Apropo så vil jeg anbefale den glimrende serien Rome om en vil ha en dramatisk popcornleksjon i romersk historie.

Man må bare huske at mens romerne fremstilles ganske korrekt, fremstilles resten av verden slik romerne så dem ;) 

Anbefaler veldig BBC serien Ancient Rome: the Rise and Fall of an Empire fra 2006.
 

Det meste i serien er veldig korrekt, den tar for seg viktige personer/episoder i Romas historie med et godt tidsspenn mellom. Kronologisk første handler om Gracchus brødrene, kronologisk siste om goternes plyndring av Roma.

Bare et par av episodene inkluderer soldater med lorica segmentata. De har gjort sin research.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...