Gå til innhold

Hva er lurt å studere om man ikke vil være arbeidsledig?


Gjest 1c99b...391

Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (3 minutter siden):

En god tekniker foretrekker en god prosjektleder i prosjektene. Dessverre er det altfor mange elendige prosjektledere som gjør at teknikere bruker like mye tid på prosjektledelse som jobben de faktisk skal utføre. Av snart 30 år har jeg hatt gleden av å jobbe med virkelig gode prosjektledere i ca. 2-3 år 

Ja, helt sant, burde vært tydeligere på det. Har også slitt med å jobbe for faktisk gode prosjektledere. Ofte har de vært innleide med så og si ingen kompetanse innenfor prosjektets eller t.o.m. organisasjonens fagområde.

Men har også sett gode teknikere som blir satt til å styre større prosjekter uten å kunne tenke prosjekthelhet. Da bytter man ut en god tekniker med en dårlig til middels prosjektleder (eller team-/avdelingsleder for den saks skyld).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (29 minutter siden):

He he nei. Men det er lett å få jobb innen HR med riktig utdannelse og du er alltid den tryggeste i jobben med unntak av enkelte i ledelse.

Hvor mye utdanning trenger du egentlig for å jobbe på HR? Vet om sykepleire som har begynt på HR rundt om. 

 

Vi har flere med master som er elendige i min jobb. Samtidig har vi noen som har gått fra gulvet til HR som er helt rå. 

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Kommuner degraderer og sier opp folk i skole og barnehage adm ass nå. Det har pågått et år allerede og vil bare bli verre 

Ja, administrativt arbeid er kanskje det som det er lettast å kome seg inn i, særleg når ein kjem rett frå skulebenken utan særleg med arbeidserfaring. Lærarmangelen er sjølvsagt størst i klasseromma og ikkje på kontora.

Dersom det er slik at trådstarter tek utdanning og deretter berre søker på overordna stillingar før ein gir opp og tek ei nyutdanning så er nok det delar av forklaringa på kvifor det er vanskeleg å få seg jobb.
Tek ein til dømes bachelorgrad i personalleiing og økonomi så kan ein ikkje rekne med at fyrste jobben er som personalsjef, dei aller fleste må starte i ei lågare stilling innafor fagfeltet og deretter gå gradene etterkvart som ein komplimenterer utdanninga med praktisk erfaring.

 

Sjørøver skrev (1 time siden):

Hvor mye utdanning trenger du egentlig for å jobbe på HR? Vet om sykepleire som har begynt på HR rundt om. 

 

Vi har flere med master som er elendige i min jobb. Samtidig har vi noen som har gått fra gulvet til HR som er helt rå. 

Formelt sett er det ingen utdanningskrav for å jobbe med HR, det er eit fagfelt som ein fint kan lese seg opp på sjølv. Dei fleste større arbeidsplassar setter likevel krav til at ein skal ha relevant utdanning, kanskje fyrst og fremst fordi ein vil ha bevis i form av eit vitnemål på at kandidaten i det minste har grunnleggande kunnskap innafor fagområdet.

I mange bransjer er det også vanleg at ein tek fagpersonar og gir leiaroppgåver, som til dømes på eit sjukehus eller omsorgssenter der ein sett ein som er sjukepleiarutdanna til å være leiar for sjukepleiarane. Av og til er det kanskje vel så viktig at leiaren kjenner til arbeidsoppgåvene og kva behov dei tilsette har for alt frå utstyr til vaktplanar meir enn det krevs nokon som har teoretisk utdanning på korleis ein skal skal drive HR-arbeid generelt sett.

Ein sjukepleiar vil også typisk ha eit godt grunnlag for ein slik administrativ jobb då vedkommande har bachelorgrad som dokumenterer god kapasitet til å lære seg nye ting, og sidan ein god sjukepleiar må være ganske så strukturert i arbeidet sitt.

 

At ein har tatt mastergrad er ingen garanti for at ein vil gjere ein god jobb. Det finnes masse eksempel på kjempesmarte folk som har høg utdanning og gode karakterar, men som total manglar emna til å oversette teorien til praksis. Særleg innafor HR så er det nok langt viktigare å ha eigenskapen til å skape tillit og vise forståing for arbeidstakarens situasjon, samtidig som ein tørr å være bestemt når det trengs. Slike ting kan berre lærast ved hjelp av naturtalent eller trening, det hjelp ikkje å kunne alt om korleis ein i teorien skal være ein god leiar om ein ikkje klarer å gjere det i praksis.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 1c99b...391 skrev (23 timer siden):

Master som lektor, årsstudium indesign, bachelor i frontend, videreutdanning i prosjektledelse 

Anonymous poster hash: 1c99b...391

Du har en veldig flott CV. Er du introvert eller ekstrovert. Liker du å undervise, eller tok du bare master som lektor for lettere å få jobb? Holde kurs i Indesign?

Du har så høy utdanning at det er vanskelig å få jobb når du søker bredt. Det snakkes om "mastersyken".

Sjørøver skrev (22 timer siden):

Du må bare komme deg i jobb.

Sett deg opp som ringevikar i skolen, da er du i jobb mens du søker jobb.

Gjest 1c99b...391 skrev (22 timer siden):

Jeg har gode karakterer og gode referanser, men det er ikke nok. Jeg søkte en stilling for nyutdannede designere i politiet. Den fikk to hundre søkere og da jeg fikk avslag sto det at de valgte en med mer relevant erfaring 

Anonymous poster hash: 1c99b...391

Jeg føler med deg. Har vært der selv.

Har du referanser fra tidligere jobber eller bare utdanning? I så fall, hvilke type jobber. Det forteller også noe om deg og hva du passer til / ikke passer til.

The Avatar skrev (19 timer siden):

Dersom eg skal male med brei pensel så er fellesnemnaren for disse yrka at dei ikkje er skrikande nødvendige, og at disse yrka berre blir prioriterte i gode tider når økonomien er god nok til å også gjere det som ikkje er mest nødvendig.

Interaksjonsdesign, joda godt og brukarvenleg design har sin verdi, men når lønnsomheita i bedrifta er negativ så blir dette sett på som luks, då fokuserer ein meir på at grunnfunksjonane fungerer som dei skal og langt mindre på at det ser pent og er lett å bruke.

Derfor er det vanskelig for TS å få jobb.

tommyb skrev (21 timer siden):

Ring rundt og tilby din dedikasjon. Og hvis du snakker med NAV finnes det støtteordninger der bedrifter får dekket deler av utgiftene de første månedene. Vi har hentet inn selv ukvalfiserte utviklere som slet med å få jobb på slike ordninger.

Trenger du ikke egentlig bare en liten oppmuntring og starte en ny runde med søknader? Du har nok kunnskap nå, du må begynne å tro på den.

Jeg vet ikke om jeg skal anbefale jobbsøkerkurs hos NAV, som kan være deprimerende i seg selv, men du blir drillet i salg og å ringe rundt. Selvtillitten kan ha fått seg en knekk. Målet til NAV er å få deg i jobb, samme hvilken. Ev. forsøke ett privat karrierekurs. Du har en utdannelse hvor det er mange om beinet, men trenger å komme i gang med å jobbe selv om arbeidet kanskje ikke blir så relevant i starten. Arbeidserfaring på CV-en noe arbeidsgivere setter pris på.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/her-er-du-naermest-garantert-jobb/15417895/

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 1c99b...391

Takk til gode råd om alt fra hardware til GIS

Selvtilliten har fått seg en knekk over tid og jeg merker jeg blir dårligere og dårligere til å fokusere når jeg søker jobber. Jeg har deltidsstilling med ekstremt gode referanser. De er bedre enn jeg synes jeg fortjener, men det viser at det ikke er det det står på. Som regel får jeg avslag der det står at de har ansatt noen med mer erfaring. Når jeg er på gruppeintervjuer sier de i ettertid at jeg gjorde en god figur. Når jeg ser hvem som får stillingen da er det alltid de eldste med mest erfaring da og. Jeg søker ikke bare jober med høy lønn. Jeg søker jobber med lønnstilbud som ligger på fem hundre tusen og lavere også

Jeg er litt redd for navkurs siden jeg opplever at jeg presterer dårligere og dårligere jo lenger jeg går arbeidsledig. Jeg tror ikke jeg tåler så mange kraftige avslag før jeg er helt ute

Anonymous poster hash: 1c99b...391

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Er ikke topp stillinger bare nepotimisme, kontaktnett og familie.? Dvs lovlig korrupsjon.

Nåja. I dei aller fleste bedrifter så er lønnsomheita veldig avhengig at ein har dei rette personane i leiinga. Har bedrifta ein leiar som ikkje er god i jobben sin så kostar det veldig mykje, så dei aller fleste bedriftseigarar er veldig interessert i å dyktige toppleiarar slik at investeringa blir lønnsom.

Innafor det offentlege så vil slik praksis utvilsomt være ulovleg korrupsjon då det finnes reglar for korleis tilsettinga skal foregå.

Einaste staden der ein kan rekne med å finne ei toppleiing som består av familie og vennar er i bedrifter som er eigd av berre ein person som ikkje vil gi frå seg makta, men som treng å ha eit ansvarleg styre og derfor gi jobben til nære familiemedlemmar som kan stemme for det som den eigentlege sjefen vil utan å bli motsagt.

 

At ein i andre jobbar har større sannsynlegheit for å få ein sjans dersom ein har kontaktnett inn i bedrifta er ein annan ting, der kan det ofte være at ein får jobben fordi sjefen stoler på deg som person fordi han kjenner familien din, men det vil være veldig risikabelt å sette ukvalifiserte til å fatte dei store viktige beslutningane på vegne av firmaet.

Lenke til kommentar
Gjest 1c99b...391 skrev (1 time siden):

Takk til gode råd om alt fra hardware til GIS

Selvtilliten har fått seg en knekk over tid og jeg merker jeg blir dårligere og dårligere til å fokusere når jeg søker jobber. Jeg har deltidsstilling med ekstremt gode referanser. De er bedre enn jeg synes jeg fortjener, men det viser at det ikke er det det står på. Som regel får jeg avslag der det står at de har ansatt noen med mer erfaring. Når jeg er på gruppeintervjuer sier de i ettertid at jeg gjorde en god figur. Når jeg ser hvem som får stillingen da er det alltid de eldste med mest erfaring da og. Jeg søker ikke bare jober med høy lønn. Jeg søker jobber med lønnstilbud som ligger på fem hundre tusen og lavere også

Jeg er litt redd for navkurs siden jeg opplever at jeg presterer dårligere og dårligere jo lenger jeg går arbeidsledig. Jeg tror ikke jeg tåler så mange kraftige avslag før jeg er helt ute

Det er mange som har et ambivalent forhold til NAV, derfor skrev jeg om jobbsøkerkurs hos NAV med forbehold. Men de er der for å hjelpe. Kanskje man også treffer noen hyggelige mennesker. Og det beste er vel at man får rammer rundt jobbsøkingen og kan ha god samvittighet når fredag kommer, fordi man har jobbet jevnt og trutt hele uken, har gått aktivt inn for å løse problemet sitt.

Jobbsøkerkursene til NAV er ofte veldig bra, så jeg tror jeg hadde meldt meg på. De som jobber der kjenner også til hvordan markedet er.

Når man er nyutdannet har man mange muligheter, mens noen på 50 år pluss med helseutfordringer, eller som ikke har fullført utdannelsen vil streve mer. Og kanskje ha en negativ innstilling på kurset, særlig hvis de ikke har meldt seg på selv. Men de blir gjerne blidere etterhvert når de får et jobbintervju el.

Jeg synes ikke du skal tenke at referansene er bedre enn du fortjener. Du har fått gode referanser av en grunn.

Jeg tenker at dette vil løse seg, da du både gjør en god figur og har gode referanser.

Lykke til med jobbsøkingen!

Endret av Subara
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 1c99b...391 skrev (2 timer siden):

Jeg er litt redd for navkurs siden jeg opplever at jeg presterer dårligere og dårligere jo lenger jeg går arbeidsledig. Jeg tror ikke jeg tåler så mange kraftige avslag før jeg er helt ute

Derfor må du bare komme deg ut i jobb. Du kommer til og få ett bedre liv etterpå, uansett om det er en kjip jobb og du må flytte vekk. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det siste du bør tenke på er i alle fall mer utdanning. Du vil ikke være enda bredere over-/feilkvalifisert, uten erfaring.

Jeg skjønner godt at du synes ting virker håpløst. Nederlag på søknad føles ikke bra. Det eneste som er mer deprimerende enn jobbsøkerkurs er å la være, for familien din slutter ikke å spørre. Men hver gang man tar en telefon eller sender en epost, begynner man med blanke ark. Oppsamlet nederlag er ikke med i vurderinga til den som mottar din henvendelse. Det er derfor jeg sier at du trenger oppmuntring heller enn mer kunnskap.

Du trenger heller belønningssystem enn å gjemme deg bort på en skole. Hver gang du sender en CV må du belønne deg selv, i stedet for å straffe deg selv når du ikke nådde opp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 1c99b...391

Takk for veldig mange gode svar. Hva tenker dere om datasertifiseringer fra eksempelvis IBM? Jeg tenker jeg må vise at jeg ikke bare sitter på rumpa og søker jobber så jeg unngår hull i CV. Jeg kan selvfølgelig lære flere ferdigheter på egenhånd uten kurs, men da må jeg kanskje skrive det i søknadsteksten?

Anonymous poster hash: 1c99b...391

Lenke til kommentar
Gjest 1c99b...391 skrev (49 minutter siden):

Takk for veldig mange gode svar. Hva tenker dere om datasertifiseringer fra eksempelvis IBM? Jeg tenker jeg må vise at jeg ikke bare sitter på rumpa og søker jobber så jeg unngår hull i CV. Jeg kan selvfølgelig lære flere ferdigheter på egenhånd uten kurs, men da må jeg kanskje skrive det i søknadsteksten?

Anonymous poster hash: 1c99b...391

Skal du først ta sertifiseringer, så gå for skytjenester. Fortrinnsvis Azure - de fleste norske firma er gift med Microsoft. Søker du på kun rene frontend-stillinger, eller fullstack også? Om ikke, gjør det. Søk også på stillinger der de søker folk med erfaring. Min bror ble nettopp ansatt hos et firma som opprinnelig søkte seniorer(4års erfaring minimum ble oppgitt i annonsen). Og han hadde 1års erfaring. Jobbsøking er et numbers game. Bruk tiden din på å søke på alt du kommer over innenfor IT. 

Endret av iblazeqt
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest 1c99b...391 skrev (2 timer siden):

Jeg tenker jeg må vise at jeg ikke bare sitter på rumpa og søker jobber så jeg unngår hull i CV. Jeg kan selvfølgelig lære flere ferdigheter på egenhånd uten kurs, men da må jeg kanskje skrive det i søknadsteksten?

Holet på CVen får du eigentleg likevel, dei aller fleste ser berre raskt over tidslinja for arbeidsforhold og formell skulegang. Det som står på CVen under kurs forsvinner litt, også fordi det ofte berre står dato for når du var ferdig med kurset, og det å sette opp dato for når du starta og når du blei ferdig vil framstå som uærleg om det ikkje var eit fulltidskurs. 

Så eg tenker at du heller kan skrive litt i søknaden om kva du brukar tida utanom å være jobbsøkar. 

Også fordi når du har så mykje utdanning frå før, og du i tillegg tek relativt tunge kurs så kan det i seg sjølv framstå negativt. Det burde ikkje telle negativt, men med så mykje på CVen som du aldri får jobba med så vil ein fort få inntrykk av at du ikkje klarer å slå deg til ro med eit fagfelt. For ein potensiell arbeidsgivar så vil frykta være at du kjem til å bytte jobb igjen så fort du får ein jobb. Det er nok lite i CVen din som skriker stabilitet. Derfor bør du heller legge vekt i å skrive ein god søknadstekst der du forklarar kva som er bakgrunnen for at du har prøvd så mange utdanningar og kva som er intensjonen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 2/2/2024 at 11:07 AM, Gouldfan said:

Er ikke topp stillinger bare nepotimisme, kontaktnett og familie.? Dvs lovlig korrupsjon.

Helt riktig. Og det foregår så mye i det offentlig at riksrevisjonen burde fått som oppgave å gå igjennom alle offentlige stillinger og ansettelser samt forhold 5-10 år tilbake i tid.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 1c99b...391 skrev (På 1.2.2024 den 1:16 PM):

Jeg har gode karakterer og gode referanser, men det er ikke nok. Jeg søkte en stilling for nyutdannede designere i politiet. Den fikk to hundre søkere og da jeg fikk avslag sto det at de valgte en med mer relevant erfaring 

Anonymous poster hash: 1c99b...391

-

Endret av Mato
Lenke til kommentar
Gjest 1c99b...391

Jeg fikk et tips om å ta scrummastersertifisering siden det er relevant for scrummaster, produkteier og prosjektleder. Karriereveilederen mente det kanskje vil gjøre det lettere for meg å få jobb som utvikler og siden jeg blir litt kjent med metodene. Er det et godt råd?

Anonymous poster hash: 1c99b...391

Lenke til kommentar

Jeg har scrum master sertifisering og er produkteier (dvs. CPO i mitt tilfelle).

Antar det er annerledes dersom du skal kontakte et bemanningsbyrå, men om du sender oss en søknad så teller ikke den sertifiseringen noe mer enn om du skriver du har lest om DevOps en lørdags formiddag mellom 10:00 og 13:00. Det aller, aller viktigste er at rett og slett at du sender oss en epost og sier du ønsker å jobbe.

Endret av tommyb
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...