Gå til innhold

Hva er lurt å studere om man ikke vil være arbeidsledig?


Gjest 1c99b...391

Anbefalte innlegg

Gjest 1c99b...391

Først studerte jeg for å bli lektor, men da jeg ble ferdig var det ikke lenger lett å få jobb innen mitt fagfelt. Da vurderte jeg økonomi, men så fikk jeg høre at det kom til å bli for mange økonomer som følge av digital utvikling og automatisering.

Valget falt da på interaksjonsdesign. Men da jeg var ferdig med det studiet var det ikke lenger lett å få jobb med det heller. 

Etter det tenkte jeg at jeg kunne få brukt en del av det jeg hadde lært om jeg tok frontend. Det ble jeg ferdig med i fjor og bransjen roper ikke akkurat etter nyutdannede utviklere. 

Da begynte jeg med prosjektledelse, men nå er jeg redd for at det blir få jobber innen det siden mange utviklere med faktisk erfaring kommer til å gå over til det. Hva kan jeg gjøre da? Begynne med enda en ting hvor jeg havner på etterskudd?

Anonymous poster hash: 1c99b...391

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 1c99b...391
onkel_jon skrev (2 minutter siden):

Du høres mer ut som en som ikke har lyst å jobbe men heller studere, lektorer kan vel være lærere og det skrikes etter lærere. Økonomi stillinger er det haug av og.

Lektorer har gjerne en mastergrad i noe, og seksti stp i noe annet. De seksti poengene man har i et fag som kan gi jobb er lite verdt når man konkurrerer mot folk som har master i det faget

Jeg hater å studere. Hadde jeg valgt om igjen hadde jeg tatt et fagbrev så jeg hadde sluppet elendigheten. Jeg ser det er en haug av økonomistillinger og det irriterer meg så mye. Rådgivere og andre sa IT ville ta over mange av de jobbene, men nå ser vi heller at det er IT som sliter og økonomi som består

Anonymous poster hash: 1c99b...391

Lenke til kommentar
Gjest 1c99b...391
Sjørøver skrev (16 minutter siden):

Hvor mange studiepoeng har du i de forskjellige retningene?

Master som lektor, årsstudium indesign, bachelor i frontend, videreutdanning i prosjektledelse 

Anonymous poster hash: 1c99b...391

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (33 minutter siden):

Helse, her blir det ikke ledighet med det første..

Det er det mange tror, men så fremt man ikke er sykepleier, så opprettes det for få stillinger med tanke på hvor stort behov det er for alle helseyrker, og hvor mange som står klare til å jobbe, så det går veldig mange unødvendig arbeidsledige samfunnet skriker etter behov. Nå trives jeg med å jobbe i helsevesenet, og kunne ikke tenkt meg noe annet, når det er sagt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 1c99b...391
Sjørøver skrev (2 minutter siden):

Du må bare komme deg i jobb. Forstår ikke at du ikke er det allerede. 

Jeg har gode karakterer og gode referanser, men det er ikke nok. Jeg søkte en stilling for nyutdannede designere i politiet. Den fikk to hundre søkere og da jeg fikk avslag sto det at de valgte en med mer relevant erfaring 

Anonymous poster hash: 1c99b...391

Lenke til kommentar
Gjest 1c99b...391 skrev (41 minutter siden):

Rådgivere og andre sa IT ville ta over mange av de jobbene, men nå ser vi heller at det er IT som sliter og økonomi som består

Nuja. 

Er vel gaaanske mange som jobber med IT om dagen.. 
Ville styrt unna rene kode-utdannelser, men infrastruktur kreves det mer og mer av. (Cloud krever også infrastruktur. ;))
Sysadmins og nettverkadmins kommer også til å få nok å gjøre fremover. 

Men selvsagt, med antall personer som forsøker å utdanne seg i den retningen og forventer en lederstilling innen IT umiddelbart etter endt utdannelse er nok en del år for sent ute. 


Det jeg derimot har lagt merke til er at disse jobbene er veldig sentrert rundt de veldig store byene, og da hovedsaklig Oslo. 
Akkurat nå har Oslo 341 heltidsstillinger innen IT utvikling // IT Drift kontra 840 heltidsstillinger fordelt over hele landet.
Her er det også mange jobber som går utenom de åpne kanalene.  

Økonomi på sin side har hhv 250 stillinger i Oslo // 773 fordelt utover resten av landet.

Om du er rett for å velge noe som sikrer deg fra å være arbeidsledig grunnet fremtidig automatisering så ville jeg gått for noe som krever at du er en del "on-site"

For å ta IT som et eksempel: 

Koding - Kan gjøres hvor som helst = "lett" å automatisere/outsource
Installasjon av hardware - må gjøres on-site = litt mindre "lett" å automatisere

Samme gjelder andre bransjer. 
Innen økonomi har vel lønnsavdelinger krympet en del etterhvert som systemer effektiviserer både timeføring og lønnsberegninger. Men så er det helt sikkert andre aspekter som er vanskeligere å "fjerne" 


 

 

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gaea skrev (19 minutter siden):

Det er det mange tror, men så fremt man ikke er sykepleier, så opprettes det for få stillinger med tanke på hvor stort behov det er for alle helseyrker, og hvor mange som står klare til å jobbe, så det går veldig mange unødvendig arbeidsledige samfunnet skriker etter behov. Nå trives jeg med å jobbe i helsevesenet, og kunne ikke tenkt meg noe annet, når det er sagt.

Rart at vikarbyrå skriker etter helsevesenet da, i så og si alle stillinger?

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Rart at vikarbyrå skriker etter helsevesenet da, i så og si alle stillinger?

Leger, ergoterapeuter, psykologer, fysioterapeuter, logopeder m.m vil ikke være enige med deg. Behovet er kjempestort, men er alt for få stillinger med tanke på faktiske forhold. Angående vikarbruk i helsevesenet så har man strammet helt ekstremt ned på dette, enkelte yrkesgrupper får ikke ha sykevikar engang, i periodevis har til og med sykepleierne på jobb på ene sykehuset jeg jobber på fått beskjed å bare takle å være underbemannet fordi de ikke har råd til å leie folk inn.  Og sykepleiere er det yrket som har lettest for å få jobb, det sier litt. Anbefaler ikke helsevesenet om man tror det er "safe", anbefaler gjerne helsevesenet som arbeidsplass, men man må være innstilt på at arbeidetsmarkedet er hardt.

Lenke til kommentar
Gjest 04d4a...e80
Salvesen. skrev (24 minutter siden):

 Rart at vikarbyrå skriker etter helsevesenet da, i så og si alle stillinger?

Problemet er at man er nødt til å være utdannet for eksempel vernepleier / sykepleier / fysioterapeuter, og så videre. 

De ansetter ikke bare tilfeldige folk som tilfeldigvis kommer rekende inn fra gaten. Ja, det kan selvfølgelig være stor mangel på ansatte - men riktignok bare de ansatte som faktisk er kvalifiserte nok til disse stillingene. 

Anonymous poster hash: 04d4a...e80

Lenke til kommentar
Gaea skrev (26 minutter siden):

Leger, ergoterapeuter, psykologer, fysioterapeuter, logopeder m.m vil ikke være enige med deg. Behovet er kjempestort, men er alt for få stillinger med tanke på faktiske forhold. Angående vikarbruk i helsevesenet så har man strammet helt ekstremt ned på dette, enkelte yrkesgrupper får ikke ha sykevikar engang, i periodevis har til og med sykepleierne på jobb på ene sykehuset jeg jobber på fått beskjed å bare takle å være underbemannet fordi de ikke har råd til å leie folk inn.  Og sykepleiere er det yrket som har lettest for å få jobb, det sier litt. Anbefaler ikke helsevesenet om man tror det er "safe", anbefaler gjerne helsevesenet som arbeidsplass, men man må være innstilt på at arbeidetsmarkedet er hardt.

Reise personellet skryter jo det opp i de store skyer på TikTok at det er så fantastisk og behovet er så stort. Virker utømmelig på de som poster om det

Lenke til kommentar
Gjest 04d4a...e80 skrev (15 minutter siden):

Problemet er at man er nødt til å være utdannet for eksempel vernepleier / sykepleier / fysioterapeuter, og så videre. 

De ansetter ikke bare tilfeldige folk som tilfeldigvis kommer rekende inn fra gaten. Ja, det kan selvfølgelig være stor mangel på ansatte - men riktignok bare de ansatte som faktisk er kvalifiserte nok til disse stillingene. 

Anonymous poster hash: 04d4a...e80

Ja jeg mente ikke at dette gjaldt ukvalifiserte folk.

Lenke til kommentar
Gjest 1c99b...391 skrev (55 minutter siden):

Jeg har gode karakterer og gode referanser, men det er ikke nok. Jeg søkte en stilling for nyutdannede designere i politiet. Den fikk to hundre søkere og da jeg fikk avslag sto det at de valgte en med mer relevant erfaring 

Anonymous poster hash: 1c99b...391

Søket du over hele landet? 

Lenke til kommentar
Gjest 1c99b...391
Sjørøver skrev (6 minutter siden):

Søket du over hele landet? 

Jeg søker alt som er under to timer unna med tog. Jeg har bolig å nedbetale. Jeg fikk boliglån siden banken mente jeg var sikret jobb😆

Cyrio skrev (55 minutter siden):

Nuja. 

Er vel gaaanske mange som jobber med IT om dagen.. 
Ville styrt unna rene kode-utdannelser, men infrastruktur kreves det mer og mer av. (Cloud krever også infrastruktur. ;))
Sysadmins og nettverkadmins kommer også til å få nok å gjøre fremover. 

Men selvsagt, med antall personer som forsøker å utdanne seg i den retningen og forventer en lederstilling innen IT umiddelbart etter endt utdannelse er nok en del år for sent ute. 


Det jeg derimot har lagt merke til er at disse jobbene er veldig sentrert rundt de veldig store byene, og da hovedsaklig Oslo. 
Akkurat nå har Oslo 341 heltidsstillinger innen IT utvikling // IT Drift kontra 840 heltidsstillinger fordelt over hele landet.
Her er det også mange jobber som går utenom de åpne kanalene.  

Økonomi på sin side har hhv 250 stillinger i Oslo // 773 fordelt utover resten av landet.

Om du er rett for å velge noe som sikrer deg fra å være arbeidsledig grunnet fremtidig automatisering så ville jeg gått for noe som krever at du er en del "on-site"

For å ta IT som et eksempel: 

Koding - Kan gjøres hvor som helst = "lett" å automatisere/outsource
Installasjon av hardware - må gjøres on-site = litt mindre "lett" å automatisere

Samme gjelder andre bransjer. 
Innen økonomi har vel lønnsavdelinger krympet en del etterhvert som systemer effektiviserer både timeføring og lønnsberegninger. Men så er det helt sikkert andre aspekter som er vanskeligere å "fjerne" 


 

 

 

Veldig innsiktsfullt svar. Jeg husker at da jeg begynte på design kunne folk få jobb som både interaksjonsdesigner og UX designer uten utdanning. Da jeg startet på frontend kunne folk få jobb med det og uten utdanning. Jeg har hele veien ligget litt bak markedet så nå er jeg livredd for å gjøre flere feil

Anonymous poster hash: 1c99b...391

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (15 minutter siden):

Reise personellet skryter jo det opp i de store skyer på TikTok at det er så fantastisk og behovet er så stort. Virker utømmelig på de som poster om det

Tiktok er din kilde? Jeg har 10 års erfaring i mitt helsefaglige yrket og helsefaglig autorisasjon, og jobber tverrfaglig med andre helsefaglige yrker, jeg tror nok jeg har litt mer innsikt i faktiske forhold. 😅

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg kunne svart på spørsmålet ditt med "salg", for det vil alltid være mulig å få jobb om man kan selge seg selv. Men det ligger neppe for deg når du nå har nådd hit. Det du egentlig trenger er kanskje en annen type råd.

Du virker som du er engstelig og ikke egentlig tør committe til utdannelsen du har valgt fordi noen snakker om usikre utsikter.

Ryktene rundt økonomi har eksistert siden datamaskinen kom, men det viser seg sjokkerende nok at myndigheter fortsatt krever menneskelig ansvar i jobben. Det kommer aldri til å endre seg, og iallefall ikke med den elendige AIen som er på vei nå.

Lektorer er kanskje ikke verdsatt, men det er mange jobber som lærere. De er kanskje ikke i sentrale strøk?

IT-bedrifter befinner seg ofte i den situasjonen at de har mer arbeid enn de klarer med. Men de legger ikke ut stillinger, delvis på grunn av dårlige erfaringer. Ring rundt og tilby din dedikasjon. Og hvis du snakker med NAV finnes det støtteordninger der bedrifter får dekket deler av utgiftene de første månedene. Vi har hentet inn selv ukvalfiserte utviklere som slet med å få jobb på slike ordninger.

Trenger du ikke egentlig bare en liten oppmuntring og starte en ny runde med søknader? Du har nok kunnskap nå, du må begynne å tro på den.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...